Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Restate - 15.11.2013, 15:43:03

Otsikko: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 15:43:03
Ostin rouvalle -96 850 Vollen, 2.4 10V + automaatti, 220tkm ajettu. Laatikossa suojaohjelma päällä. Käytin tänään Volvo spezialistilla vikakoodien purussa ja laatikko herjaa solenoidia. Kuitattiin ja testattiin, sama homma.. Kaveri alkoi vihjailemaan että alkais olee lootan vaihto aika. On melkonen savotta, joten ajattelin kysäistä ensin jos jollain olisi kokemusta moisesta tapauksesta, vinkkejä/ehdotuksia otetaan mieleellään vastaan, mitä voisi vielä testata? Ensimmäinen etuvetoinen Volvo ja ensimmäinen automaatti mulle, joten pientä päänraavintaa aiheuttaa..  ELK

Kiitos!
Antti
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 19:08:49
Ja tarpeen vaatiessa, mitkä kaikki laatikot ton koneen perään sopii? Onko 20venttiilisessä sama salkku, ja ehkä jopa ekoissa V70 malleissa?
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: 2012 - 15.11.2013, 19:37:19
Oho! Kovin on vähäisillä kilometreillä mennyt jos laatikko valmis..  Mitenkä laatikko oireilee? Luistaa?
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 19:47:46
Noita kilsoja itsekin ihmettelin, mutta mistä sen tietää.. Nurkkissa pyörimistä ollut valtaosa auton elämästä, selittää ehkä kilsoja, ja ehkä laatikon kulumistakin..? Laatikossa on siis suojaohjelma päällä, eli lähtee aina kolmosella liikkeelle, melko tahmeeta on liikkeelle lähtö  :pomo:
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: 2012 - 15.11.2013, 22:08:36
Onkos laatikon öljyt ihan mustaa? Jos laatikko ostoksille tarvitsee lähteä niin minulla on tuollainen loota ylimääräisenä.  850 -96 mallisesta bensavehkeestä.. Eikä oo kallis ;)
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 22:19:55
Öljyt on puhtaat eikä haise palaneelle tms.. Kaikki niinkuin "pitäisi" olla kunnossa..
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: KalleKyy - 15.11.2013, 22:36:42
No eihän nyt koko laatikkoa tarvi vihtaa, vaan juurikin se soleneoidi, mihin koodikin suoraan viittaa.
Nyt ei ole tarkempaa tietoa aiheesta, kuin että voi sen tehdä ja joskus operaatiosta olen lukenut, mutten vaan puhelimella nyt tähän hätään ohjetta löydä.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 22:47:06
No eihän nyt koko laatikkoa tarvi vihtaa, vaan juurikin se soleneoidi, mihin koodikin suoraan viittaa.
Nyt ei ole tarkempaa tietoa aiheesta, kuin että voi sen tehdä ja joskus operaatiosta olen lukenut, mutten vaan puhelimella nyt tähän hätään ohjetta löydä.

Ok, se volvon kaveri muisteli ettei tähän laatikkoon saa sitä solenoidia erikseen, ja edellinen omistaja sanoi että sitä laatikkoa tutkittiin jo jossain pajalla ja että solenoidi naksui, muttei silti kuitenkaan toiminut.... EOS. Mutta juuri tämän takia halusin laittaa tänne vielä mielipidekyselyä, että jos silti voisi jotain vielä yrittää..
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 15.11.2013, 22:49:00
Tuntuu kyllä edelleen käsittämättömälä että noilla kilsoilla olis laatikko jo loppu..
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: 2012 - 16.11.2013, 10:35:08
Ei se laatikko varmaan mekaanisesti rikki ole.   http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf Tuolla on aika hyvä kokonaiskuva tuosta laatikkotyypistä ja niistä solenoideista. Sen kun tietää mikä noista solenoideista ei toimi auttaa jo paljon. Kai noita ulkomailta saa pelkkiä solenoidejakin??  Esim: http://www.ebay.com/itm/TRANS-SOLENOID-KIT-AW-50-40-50-42-LE-AW-VOLVO-SAAB-NEW-/230527044018 ehkä?
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jassukata - 16.11.2013, 18:41:14
Tai sitten vaan ne S E W nappien kytkimet paskaset niinkuin mulla  ;), purin se kytkimen ja puhdistin contact cleanerilla ja on taas pelannu. Sytytti moottorin ja vaihteiston vikavalot ei liikkunut kuin kolmosella ( limp mode ) ja puhdistuksen jälkeen PITÄÄ kuitata viat pois , vasta sitten toimii normaalisti. Eli siis loota ei tiedä mitä tehdä kun napit ei ohjaa.....
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 16.11.2013, 23:16:42
Tämmöstä dataa tuli auton syövereistä:

VAIHTEISTO- AW 50-42-AT
DTC 222   KUVAUS: -Solenoidi 2  -Keskeytys tai oikosulku jännitteeseen


Purin ja putsailin laatikon liittimiä, mutta se ei ainakaan auttanut. Öljypohjan viereen tulevaan piuhaan en päässyt vielä käsiksi..
                   
               
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 17.11.2013, 20:53:59
Nytpä huomasin sellaisenkin jutskan, että laatikosta (tarkemmin perästä), kuuluu D:ltä R:lle vaihdettaessa aika ikävä kolahdus, välillä suorastaan pamahdus. Ensin isompi ja sitten vielä pienempi perään. Sen verran tänään myös testailin, että jos lähtee L vaihteella liikkeelle, niin taitaa lähteä kakkosella. Kun on vähän saanut vauhtia ja heittää kepin kolmoselle, niin vaihtaa yhden pykälän ylös ja taas kuuluu kolahdus. Tämä tuskin on mikään ominaisuus..
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jassukata - 17.11.2013, 20:59:12
Katso kuitenkin tuo nappien toiminta, varsinkin E & S napit ne kun on jonkinmoinen keinuvipu toimiset niin pitäisi oikein napsahtaa kun niistä painaa että toimii ja yhdistää. Muuten menee suoja moodiin  ja vain vilkuttavat valojaan ja kolmonen ainoo vaihde eteenpäin ja moottorinkin vikavalo nuolivalon kanssa loistaa taulussa. . Mulla tosin S70 mutta kai kasipätkässä lienee samat napit ? Ja voi antaa vaikka mitkä vikakoodit.... :hello:
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 17.11.2013, 21:09:29
Täytyy testata sekin huomena. Kiitos vinkistä!
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jassukata - 17.11.2013, 21:17:55
Alkuun voi tehdä niin että ronskisti vaan uittaa siitä nappuloiden päältä contact cleanerillä tai muulla elektroniikkakomponenttien puhdistusaineella ja painelee edestakas, saattaa hetken auttaa jos vika niissä mutta parempi ottaa esille ja purkaa näkyville kun sielä on jonkinlaiset mikrokytkimen tapaset joihin puhdistin ei välttämättä mene päältä lorotellen. Ja pitää muistaa sitten poistaa ne vikakoodit kaikki, myös se moottorin koska ei muuten toimi eli ei poista vaikka vika poistuisikin.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: KalleKyy - 17.11.2013, 22:59:08
Winter-asento päällä ollessaan tekee sen, että D:llä on käytössä vain 3- ja 4-vaihde ja L:llä pelkkä kakkonen.

Itselläni kävi eilen niin, että liikkeelle lähtiessä paloi nuolivalot taulussa ja ehdin jo säikähtää. Käynnistin auton uudelleenkin, mutta valo vaan paloi. Renkkasin vaihdekeppiäkin eestaas ja lähdin ajamaan, kunnes tajusin painaa winter-napista ja kaikki toimikin taas normaalisti.

Kolahtelu ei kyllä kuulosta normaalilta, mutta parempi aina aloittaa vian etsintä helpommista paikoista.
Mutta kun vian kuvaus ja koodi viittaavat solenoidiin, niin kyllähän tapaus aika selvältä vaikuttaa. Halpa vaihtolaatikko voisi tietysti olla helpoin vaihtoehto, mutta hinnat näissä tuntuu olevaan korkealla. Solenoidin vaihto taas on isotöinen homma.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 17.11.2013, 23:42:07
Winter-asento päällä ollessaan tekee sen, että D:llä on käytössä vain 3- ja 4-vaihde ja L:llä pelkkä kakkonen.

Itselläni kävi eilen niin, että liikkeelle lähtiessä paloi nuolivalot taulussa ja ehdin jo säikähtää. Käynnistin auton uudelleenkin, mutta valo vaan paloi. Renkkasin vaihdekeppiäkin eestaas ja lähdin ajamaan, kunnes tajusin painaa winter-napista ja kaikki toimikin taas normaalisti.

Kolahtelu ei kyllä kuulosta normaalilta, mutta parempi aina aloittaa vian etsintä helpommista paikoista.
Mutta kun vian kuvaus ja koodi viittaavat solenoidiin, niin kyllähän tapaus aika selvältä vaikuttaa. Halpa vaihtolaatikko voisi tietysti olla helpoin vaihtoehto, mutta hinnat näissä tuntuu olevaan korkealla. Solenoidin vaihto taas on isotöinen homma.

Sanoppa se! Ne solenoiditkaan ei kuitenkaan ilmaiset ole, puhumattakaan tosiaan siitä työstä. Ja jos solenoidien vaihdon jälkeen laatikko toimis muuten, mutta kolisee ja paukkuu, niin mitä perkuletta tässä nyt sit tekee!!!!  :-\ Mä nyt koitan vielä putsata niitä kytkmiä ja laittelen jotain  pepanthenia sinne. Lähteekö se katkaisia muuten suoraan pinnasta kaivamalla ylös, vai pitääkö konsolin muovit purkaa?
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 18.11.2013, 15:25:32
Sain rusnattua katkaisimen irti, purin ja putsasin sen vaikkei se juuri likainen ollutkaan. Takas paikalleen, vikakoodien nollaus............ ja sama homma. Nuolet vilkku ja välkkyy edelleen. Ei ollut siis siitäkään apua. Per..le!
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jassukata - 18.11.2013, 18:23:58
Kai suihkutit jotain cleaneria sinne kytkimiin, ne nimittäin hapettuu tai jotain vaikka puhtaalta näyttäskin.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 18.11.2013, 19:57:53
Keinukytkimen kosketinpinnoilla oli tehtaan orkkis sähkövassut ja kaikki oli aivan uuden näköistä. Putsasin silti kaikki ja laitoin uudet sähkörasvat. Mittasin vielä kytkimen toiminnan ennen takaisin asennusta. Vikakoodien nollauksen jälkeen laitoin virrat päälle ja testasin että valot vaihtui kytkimessä sport ja economy asennon mukaan. Käynnistin auton ja jopa winter kytkimestä syttyi nuolivalo kojelautaan, kuten kuuluukin oikein toimiessaan. Vaihdoin D:lle, ajoin n. 15metriä ja nuolivalo alkoi taas vilkkumaan, ja lähti edelleen liikkeelle kolmosella. Uskoisin kuitenkin että tuon W/E/S kytkimen saa jättää pois laskuista.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 18.11.2013, 22:04:49
Ja tarpeen vaatiessa, mitkä kaikki laatikot ton koneen perään sopii? Onko 20venttiilisessä sama salkku, ja ehkä jopa ekoissa V70 malleissa?

Oliko tähän kellään varmaa tietoa? Joku jossain höpötti että tähän vikaan malliin ei kävis noi vanhempien laatikot. Voiko pitää paikkansa? ???
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jan2009 - 22.11.2013, 12:58:48
sieltä on mennyt pääakselin nopeusanturi laatikolta. omassa v70 tdi -00 automaatissa oli toi anturi mennyt rikki ja paukutteli vaihteita,se sitten rikkoo vetolevyn ja turbiinin ajan kanssa jos sillä ajelet vain. omassa meni vetolevyn niitit poikki ja turbiini rikki.

vie vain siniselle suosiolla se heti ennen kuin tulee liian kallis remontti.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 22.11.2013, 18:38:27
Tässä kävi niin että sain duunista sähkärin kaveriksi, ja sitä autoa ruvettiin ihan tosissaan mittailemaan. Viaksi lopulta selvisi se solenoidi mitä testeri jo herjasikin. Mitattiin suoraan laatikon kammasta ilmanputsarin kotelon alta. Laatikon paukkumiseen on sama syyllinen. Solenoidi ei nyt pehmennä vaihtoja, vaan vaihteet menee täydellä paineella päälle, siksi niin voimakkaat vaihdot/siirrot. Siis solenoidin metsästykseen!! :)
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jan2009 - 22.11.2013, 22:39:16
mutta älä aja sillä ennen kuin se on varmasti kunnossa. omalla ajelin jotain 4 viikkoa ja vetolevyn niitit meni poikki. pahimmassa tapauksessa se kuulemma saattaa katkoa kampiakselin jos vetolevy pääsee leviää kunnolla.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: bjorra - 24.11.2013, 07:15:38
Joko loota toimii,jos ei niin omakokemus 850 automaatti-lootasta.Itselläni oli vikakoodi S2-solenoidi KATKOS,vika löyty lopuksi PNP-kytkimestä--saattaa 2-3kertaa herjata mutta kuittaa.Tämä varmaan siksi että vaatii että palat asettuu kohdalleen,vaihdekepin edestakainen vetely auttaa.
Pura ilmanputsari veks akku+teline veks niin alta löytyy PNP-kytkin mihinkä tulee vaijeri vaihdekepistä ja johtosarja.
Irroitat johto kamman sekä PNP-kytkimen,viet keittön pöydälle sanomalehti alle ja purkaat varovasti(sisällä 3-pientä kupari levyä joden alla 3 pientä jousta,älä hukkaa niitä, sellä myös paljon elektroniikka vaseliinia,putsaat vaseliini veks ja otat talteen puhtaan vaseliini jonka laitat takaisin kun kokoat.
Sen jälkeen katsot onko kupari-levyt kuinka pyöreet jos on viilapenkkiinn varovasti puristat ja viilaat suoraksi ja takas paikoilleen vaseliinia päälle,muista jouset,niitäkin voit hieman venyttä.PS-kampa aukee sillai että sisääntulevien johtoje takapäästä pieni ruuvimeisseli väliin sinne ales siellä on senpuolen lukitus (jos ei lähde sovinnolla niinvähän liukastetta ympäri)
Vielä yks jutska jos siellä on paljon vaseliinia niin pakkasella se on niin jäykkää että kuparilevyt luistaa vaseliinin pällä eikä koske vastakappaleeseen ja taas vikakoodi pällä joka tietysti on kuitattava.

Minulta löytyis Vaihdelaatikon ohjausyksikkö eli tietokoneen poxi..Alkuperäi N:o T94050386    P3545863----CP08    Hintaan 160€
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 24.11.2013, 13:54:05
Joko loota toimii,jos ei niin omakokemus 850 automaatti-lootasta.Itselläni oli vikakoodi S2-solenoidi KATKOS,vika löyty lopuksi PNP-kytkimestä--saattaa 2-3kertaa herjata mutta kuittaa.Tämä varmaan siksi että vaatii että palat asettuu kohdalleen,vaihdekepin edestakainen vetely auttaa.
Pura ilmanputsari veks akku+teline veks niin alta löytyy PNP-kytkin mihinkä tulee vaijeri vaihdekepistä ja johtosarja.
Irroitat johto kamman sekä PNP-kytkimen,viet keittön pöydälle sanomalehti alle ja purkaat varovasti(sisällä 3-pientä kupari levyä joden alla 3 pientä jousta,älä hukkaa niitä, sellä myös paljon elektroniikka vaseliinia,putsaat vaseliini veks ja otat talteen puhtaan vaseliini jonka laitat takaisin kun kokoat.
Sen jälkeen katsot onko kupari-levyt kuinka pyöreet jos on viilapenkkiinn varovasti puristat ja viilaat suoraksi ja takas paikoilleen vaseliinia päälle,muista jouset,niitäkin voit hieman venyttä.PS-kampa aukee sillai että sisääntulevien johtoje takapäästä pieni ruuvimeisseli väliin sinne ales siellä on senpuolen lukitus (jos ei lähde sovinnolla niinvähän liukastetta ympäri)
Vielä yks jutska jos siellä on paljon vaseliinia niin pakkasella se on niin jäykkää että kuparilevyt luistaa vaseliinin pällä eikä koske vastakappaleeseen ja taas vikakoodi pällä joka tietysti on kuitattava.

Minulta löytyis Vaihdelaatikon ohjausyksikkö eli tietokoneen poxi..Alkuperäi N:o T94050386    P3545863----CP08    Hintaan 160€

Kiitos tästäkin vinkistä. Pääsen puuhailemaan taas huomena ja ilmoitan mitä löytyi.
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 25.11.2013, 19:55:58
Ei ollut pnp-kytkimen putsauksesta apua, jos ei varmasti haittaakaan. Mutta nuoli se jatkaa varmasti vilkkumistaan.....
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: Restate - 02.12.2013, 12:47:59
Vaihdoin laatikon rikkinäisen solenoidin viikonloppuna. Oli melkonen savotta, mutta nyt laatikko pelittää taas!! 8) Samalla tuli uusittua jakopää ja tukivarsien puslat. Kyllä on nyt mukava ajella vollella. Kiitoksia kaikille aiheeseen osallistuneille  :hello:
Otsikko: Vs: 850 automaatti reistaa
Kirjoitti: jassukata - 02.12.2013, 17:40:41
No sillä sitten taas ajelee mutkasta tietä näkymättömiin !! :pomo: