Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikko900 - 18.11.2013, 14:47:45

Otsikko: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikko900 - 18.11.2013, 14:47:45
Terve, eli simmonen vika taas on elikkä antaa vikakoodia lämpöturista( 1-2-3) vaikka on jo vaihdettu uuteen ja nollattu koodit. Alkuperäinen boschin anturi vaihdettiin mutta silti palaa valo. Syttyy aina parin päivän päästä nollauksesta. Samaan aikaan kun syttyy niin auto nykii hieman ja tyhjäkäynti heittelee (lämpimällä ilmalla yleensä vain? ) käynnistysongelmia ei ole eikä kulutuskaan ainakaan hirveästi ole noussut. Ja tuo nykiminen on niin pientä että tuskin edes huomaa. Ja oikea anturi vaihdettiin ( eli se siellä aika paskamaisessa paikassa) . Saman koodin takana on myös teksti, maadoitus viallinen? Mites tuota lähtis vikaa etsimään? Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Auto tosiaan tehnyt tuota jo pidemmän aikaa mutta välillä nollauksen jälkeen saattaa parikin viikkoa olla ettei syty vikavalo. B230fb moottorihan tuossa on. Anturin vaihdon yhteydessä vaihdoin imusarjan tiiviisteen kun en saanut sitä ilman imusarjan irroitusta vaihdettua. Tuo tyhjäkäynti tosiaan heittelee todella harvoin, kesällä helteellä muistaakseni vain. Niiin ja kaikki liiittimet  puhdistettu ym. Maadoitusjohtoja myös puhdistettu ja tarkistettu.
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikan - 18.11.2013, 16:45:18
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg301898#msg301898

1-2-3*      Lämpötilaanturin tieto puuttuu   Johdotus, viallinen maadoitus (imusarja/moottori)      Vaikea kylmäkäynnistys

Eli piuhavika!  Anturi maadoittuu kanteen.  Samassa anturissa on sytkän (EZK) ja bensan (LH) anturit, joista toinen piuha menee sinne rattipylvään juureen ja toinen sinne apukuskin A-pilarin juureen.
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikko900 - 18.11.2013, 18:18:01
Selvä, sinne rattipyylvään juuren jonnekkin polkimien lähelle vai lähempänä rattia? Vaiko konehuoneen puolelle?
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikan - 19.11.2013, 14:10:12
Selvä, sinne rattipyylvään juuren jonnekkin polkimien lähelle vai lähempänä rattia? Vaiko konehuoneen puolelle?

EZK on kiinni siinä rattipylväässä auton sisällä.   Antaa vikakoodin diagnostiikka pömpelistä reiästä 6.
LH on siellä repsikan A-pilarin juuressa jalkatilassa ja antaa vikakoodin pinnistä 2.

Vikakoodin perusteella olet saanut sen pinnistä 2, joten vika on lämpötila-anturin ja LH:n välillä. Ensimmäinen tarkistuskohde on LH:n liitin, jossa vika voi majailla.
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikko900 - 19.11.2013, 17:49:32
Selvä, missäs se itse lh anturi sijaitsee vai meinasitko edes sen lh anturin liittimen puhdistusta?
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: sekokupu - 19.11.2013, 19:42:26
Selvä, missäs se itse lh anturi sijaitsee vai meinasitko edes sen lh anturin liittimen puhdistusta?

Edelleen, LH-jet (ruiskunohjaus) ja EZK (sytytyksenohjaus) käyttää periaatteessa samaa anturia, mutta käytännössä se lämpöanturi sisältää kaksi erillistä anturia jotka maadoittaa kanteen.

Itse liitin mitä ehotettiin tarkastamaan, eli LH-Jetin liitin, on siellä apukuskin jalkotilassa, iso metallinen purkki johon menee iso nippu piuhoja. Eli iso liitin irti, katsoo että on ylipäätään liitinpinni kiinni. Helppo myös samalla testata maita vasten yleismittarilla minkälainen vastus on, vai onko se ääretön eli piuha poikki matkalta.
Otsikko: Vs: Lämpöanturi
Kirjoitti: mikko900 - 19.11.2013, 20:01:25
Selvä, täytyypi tarkistaa. Kiitoksia