Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Miuzo - 20.11.2013, 09:34:10
-
Mahdollisesti kiertureitten laakerit kolkkaa. Ei hirvee sijotus olis uusia ostaa ja sais ehkä jotenkin alakautta vaihdettua, mutta mitenköhän todennäköstä että kierturien kaulat on menneet soikeiksi ja pelkkien laakerien vaihtaminen ois "turhaa"?
-
Tuli aikoinaan omaan kulkineeseen tehtyä koneremontti ja oli vähän vastaava tilanne. Kampiakselin laakerikaula oli soikea. Uusien laakereiden asennuksen jälkeen kaulat 1-3 pyörivät moitteettomasti ja päittäisvälys oli ok. 4-pytyssä hirtti "kevyesti" muutamissa kohdissa, kun konetta pyöritteli ympäri. Sitä tuli ihmeteltyä ja mittailtua isommalla porukalla.
Tuon kierturin kaulan soikeuden pystyy mielestäni heittokellolla todentamaan. Kannattaa mitata tuo kampiakselin kaula myös, pystyy paikallaan ollessaan mittaamaan. Asenna uudet laakerit ja pyörittele konetta ympäri mahd. vähillä "vastuksilla" (jako, tulpat ym.), niin selviää miten paljon "hirttää" ja missä kohdissa.
Omassa kulkineessa ei tuosta katsottu olevan suurta haittaa, joten kone tuli kasattua niine hyvineen. Ei tullut silloin mieleen mitata tuota kierturin soikeutta. Vanhoissa laakereissa ei ollut kuluma muihin nähden mitenkään poikkeava.
-
allright. Tosiaan ihan tohon kehonsiirtimeen tällästä operaatiota suunnittelen. Jos laakerinvaihto ilman mittauksia tuo tuloksia oon tyytyväinen :) uteliaisuuttani vain kyselen tällaisia ::)
-
Alakautta ite vaihdoin heinäkuussa omaan kiertarin laakerit ku ykkösestä korkkas ja alko kapattaan... Silmämääränen katselmus ettei aivan täystuhoa oo käyny ja uudet sisään... Rokannu tähänpäivään asti moitteetta ja ilman mitään sivuääniä :)
-
allright. Tosiaan ihan tohon kehonsiirtimeen tällästä operaatiota suunnittelen. Jos laakerinvaihto ilman mittauksia tuo tuloksia oon tyytyväinen :) uteliaisuuttani vain kyselen tällaisia ::)
Vaihtoon vaan, ei se niin iso homma ole vaihtaa, mitä luulo antaa ymmärtää. Eiköhän uusilla kilkkeillä rokkaa taas!
-
Olihan se melko työläs homma... tosin kalke jatkuu edelleen eli vikakohde on jossain muualla :idiot2: kuluneita männänhelmoja on mulle koitettu uskotella
-
Olihan se melko työläs homma... tosin kalke jatkuu edelleen eli vikakohde on jossain muualla :idiot2: kuluneita männänhelmoja on mulle koitettu uskotella
Piston slap on ihan perussettiä paljon ajetussa matalakitkavinokoneessa.
-
Olihan se melko työläs homma... tosin kalke jatkuu edelleen eli vikakohde on jossain muualla :idiot2: kuluneita männänhelmoja on mulle koitettu uskotella
Sama homma oli itselläkin joskus. Olin ihan varma viimeistään purkuvaiheessa että kiertokankien laakerit kolisee kun 2kpl linnunluita oli mutkalla pois ottaessa. 13mm veivit tilalle uusilla laakereilla ja kolina jatkui ihan samalla lailla. Ei paljon muuta tullu mieleen kuin piston slap, jännä vaan kun mulla kalkatti kuumana pahiten? :D