Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Territorial_ - 20.11.2013, 15:31:05
-
Eilen ostettuun v50 ilmestyi jo eka mukava pikku mysteeri.
Moottorin "emissio" valo toisin sanoen vikavalo syttyy aina kovan kiihdytyksen aikaan lähinnä vaihdossa ykköseltä kakkoselle.
Luin koodit elm koodinlukijalla, vika on p2008, INTAKE MANIFOLD RUNNER CONTROL(circuit/open bank 1a)
Pikainen googletus kertoo tietää että vikaa voi yrittää etsiä Throttle Swirl Control Solenoidista.
Olisko jollain kuvaa missä näkyis kyseinen solenoidi? Onko kenties kaasuläppäkotelon yhteydessä.
Edit.
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=30857
Pitäskö suoraan vaihtaa tuo venttiili mikä kyseisessä triidissä mainitaan.
-
Mittasin imusarjassa olevan magneettiventtiilin (volvon osanumero 31375551) osan päällä on numerosarja 4M5G-9A500-NB LF15 46594 7413
Osaan menee kaksi liitintä.. mittasin venttiilien vastukset, toinen näytti lämpötilasta riipuen 33-34 Ohm toinen venttiileistä puolestaan pomppi 90-180ohmin välillä.. Uskaltaisikohan sanoa että toinen venttiileistä on rikki / oikosessa.
Jos jollain on mahdollisuus mitata ehjää osaa niin olisin kovin kiitollinen.
-
Dodiin. Siniseltä haettu uusi varaosa (31375551) Vaihto paikalleen ja vikakoodin nollaus.
Toistaiseksi ei ole koodi pompannut takaisin.
Yhteenvetona voisi sanoa että yleismittarilla on helpoin tarkastaa solenoidien toiminta.
Johdot irti ja mittaamaan vastusta mikäli vastukset on 30-40ohmia osa on todennäköisesti ehjä.
Omassa rikkinäisessä oli tosiaan lämpimänä vastus 100-180 ohmia. Toinen ääripää rikkinäiselle osalle on vastukseton mittaus joka viittaa rikkinäiseen johtimeen.
Kaikki tämä on siis mutuilua mutta näin itse selvitin oman solenoidin kunnon.
:)
Edit. Mittaukset suoritin tosiaan lämpimästä moottorista, unohdin mainita. Vikakoodikin ilmestyi vasta koneen lämmetessä.
-
hyvä tietää...!
-
minkälainen koodinlukija sulla on?
-
http://www.autodiagnoza.com/images/detailed/Bluetooth-Elm327.jpg
Tollanen perus pulikka. Tää on toiminu ihan mukavasti moottorin koodeihin vanhassa 01- vm v40 ja tässä nykyisessä 08- vm v50
Olis tarkotus tilata parempi lukija jossain vaiheessa kun sattuu ylimäärästä olemaan pussissa.
-
http://www.autodiagnoza.com/images/detailed/Bluetooth-Elm327.jpg
Tollanen perus pulikka. Tää on toiminu ihan mukavasti moottorin koodeihin vanhassa 01- vm v40 ja tässä nykyisessä 08- vm v50
Olis tarkotus tilata parempi lukija jossain vaiheessa kun sattuu ylimäärästä olemaan pussissa.
Hei
Mikäs ohjelma sinulla tuossa on? Tietokoneella vai puhelimessa?
.
-
Moro!
Vahvistan diagnoosin ja korjauksen. Omasta 1.8 l bensakoneesta on vastaavat kokemukset viime vuodelta. Se Bosch:n kahden anturin paketti, johon ne neljä ohutta putkea menevät, oli toisen anturin osalta särki.
Korjaamo tosin ei päässyt jäljille, vaan vaihtelivat mm. lamda-anturin ja olivat seuraavaksi vaihtamassa kaasuläppää... Sit päätin itse tutkia ja em. diagnoosi syntyi 20 minuutissa.
-
Itsellä samoja ongelmia -07 1.8 bensakoneen kanssa. Voisiko joku ystävällisesti valaista missä kyseiset anturint / solenoidit sijaitsevat. Sen verran tutkailin autoa ja havaitsin akun alla 2 solenoidia. Onko kyseessä ne ja mitä kaikke purkasitte, jotta niihin käsiksi pääsitte.
Kiitos
-
Otat sen moottorin muovisuojan pois, imusarjan / kaasuläpän luona oikealla.
http://s2.postimg.org/vsminhdd5/solenoid.jpg
Tuossa kuva osasta, kyllä sä sen sieltä bongaat.
-
Kiitos kuvasta ja avusta! Nyt vaan sitten ihmetellään kun vikavalo sammui itsestään ja kyseiset venttiilit näytti molemmat 30 ohmia, joten ne ovat kunnossa. Mahtoiko vaan olla karstaa koneessa vai onko jollain ideoita? Ja samat ominaisuudet käynnistyksen kannalta kuin http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=4147.0 keskustelussa aloittajalla.
Ideoita?
-
Lisäystä: Elikkäs kannattaa olla tarkkana ja mitata kyseiset magneetti venttiilit lämpimänä. Itse tosiaan ensin epähuomiossa mittasin kylmänä ja molemmat näyttivät olevan OK, kunnes tajusin mitata venttiilit lämpimänä ja kappas toinen näytti aloittajallakin tuttua 90-140 ohmia.
Tänään hain siniseltä venttiilin hintaan 80e ja vaihdoin kyseisen n. 10 minuutissa. Vielä illalla vikakoodin kuittaus ja kovaa ajoa!
Kiitos aloittajalle avusta ja toivottavasti nämä auttavat muitakin!