Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: A.H. - 20.11.2013, 21:12:56
-
Jokin aika sitten huomasin parkkipaikalta lähtiessä, että vasemalle kääntäessä edestä kuuluu jonkinlaista rutinaa tai ehkä ennemminki tiheää nakutusta. Koskaan ei ole vetarin nivel mennyt, joten sen aiheuttamasta äänestä ei ole kokemusta, mutta käsiittääkseni siitä tulee jonkilainen klonkse. Ääni kuuluu selvimmin juuri silloin kun autolla ei ole ajettu vähään aikaan, ja monesti sitä ei edes havaitse parin risteyksen jälkeen. Liikenne ympyrässä huomaa selvästi, että kun nostaa jalan kaasulta niin ääni häviää, ja taas lisättäessä vetoa nakutus/rutina muuttuu terävemmäksi, mitä enempi vedättää. Nyt muutaman viikon seurailun jälkeen olen huomannut pari kertaa, että ääni on tullut myös oikealle kaartaessa. Onkohan vika kuitenkin vetonivelessä? Kuinka sen voisi helposti testata?
Auto V70 vm2000, automaatti laatikolla ja 2.4 bensa.
-
Ajat parkkipaikalle, käännät pyörät ääriasentoon ja lähdet ryömimään. Jos kuuluu selvä "NAPS NAPS NAPS NAPS" tai "NAK NAK NAK NAK" -tyylinen ääni, niin vetonivelhän se siellä ääntää. Varovasti kiihdyttämällä pyörät käännettynä ääni voimistuu ja moottorijarrulla liki häviää.
Kovin hirveästi ei kannata pyörät ääriasennossa/käännettynä kiihdytellä ja revitellä! Saattaa nivel oksentaa kuulat pihalle ja matka jää siihen. :hello:
-
Kyllähän tuo niveleen viittaa..
Kokeile kuitenki ensin onko napapultti löysällä. Voi aiheuttaa samanlaista ääntä. Ainaki vanhempien v70:ssä kuulu napsutusta ku nivel pääse boorille liikkumaan.
-
Ajat parkkipaikalle, käännät pyörät ääriasentoon ja lähdet ryömimään. Jos kuuluu selvä "NAPS NAPS NAPS NAPS" tai "NAK NAK NAK NAK" -tyylinen ääni, niin vetonivelhän se siellä ääntää. Varovasti kiihdyttämällä pyörät käännettynä ääni voimistuu ja moottorijarrulla liki häviää.
Kovin hirveästi ei kannata pyörät ääriasennossa/käännettynä kiihdytellä ja revitellä! Saattaa nivel oksentaa kuulat pihalle ja matka jää siihen. :hello:
Ja pakittaessa paremmin. :hello:
-
Napapultit on nyt testattu molemmilta puolilta ja kireällä oli. Tänään testasin tuota, että käänsi ratin linkkuun ja lähdin kiihdyttämään, mutta lämpimäksi ajetulla autolla mitään ääntä ei kuulunut. Kylmänä taas riittää loivakin kaartaminen ja välillä tunttuu, että mitään ääntä ei kuulu. Ihme vika. Voihan se olla, että nivel antaa vasta ensi oireita, ja vika tulee kunnolla esiin vasta myöhemmin. Kuitenkin vika ilmenee vain jos veto on päällä, eli vaikka ajaisi mutkaan kovempaakin mutta nostaa jalan kaasulta, niin mitään ääntä ei kuulu, mutta heti kun lisää kaasua, niin nakutus alkaa :-[
Jos tämä vika nyt lopulta niveleen kohdentuu, niin onko nuo tapana vaihtaa kerralla molemmilta puolilta?
-
Napapultit on nyt testattu molemmilta puolilta ja kireällä oli. Tänään testasin tuota, että käänsi ratin linkkuun ja lähdin kiihdyttämään, mutta lämpimäksi ajetulla autolla mitään ääntä ei kuulunut. Kylmänä taas riittää loivakin kaartaminen ja välillä tunttuu, että mitään ääntä ei kuulu. Ihme vika. Voihan se olla, että nivel antaa vasta ensi oireita, ja vika tulee kunnolla esiin vasta myöhemmin. Kuitenkin vika ilmenee vain jos veto on päällä, eli vaikka ajaisi mutkaan kovempaakin mutta nostaa jalan kaasulta, niin mitään ääntä ei kuulu, mutta heti kun lisää kaasua, niin nakutus alkaa :-[
Jos tämä vika nyt lopulta niveleen kohdentuu, niin onko nuo tapana vaihtaa kerralla molemmilta puolilta?
Siis jos vedättäessä esim. mutkassa kuuluu naputus tai kovemmassa vaihdissa "ropina", niin nivel/nivelet on entiset. Mitä pahemmaksi nivel kuluu, sen kovemmaksi naputus/ropina menee. Lopulta vetonivelessä olevat kuulat eivät enään pysy pesissään, vaan tulevat vedättäessä (pyörät käännettynä) pois pesistään ja matka katkeaa siihen.
Ei ole pakko vaihtaa molemmille puolille, on nuita vaihdettu vain vialliselle/kuluneelle puolelle. Jos olet epävarma kummalta puolelta naputus kuuluu, niin laita vaikka joku muu ajamaan autolla rinkiä paikallaan ja itse kuuntele auton ulkopuolelta. Tällöin kuulet paljon selvemmin, mistä naputus kuuluu.
Appiukon 1998 V70:in kuljettajan puolen vetonivel on kulunut ja naputtaa. Ääntä ei juurikaan kuule TDI-moottorin ylitse, mutta kun kuljettajan ikkuna alhaalla pää puoliksi auton ulkopuolella ryömi rinkiä paikoillaan, niin kyllä sen naputuksen kuuli erittäin selvästi. Ikkunat kiinni ääntä ei juuri kuullut.
-
Mistä huokeimmalla uusi vetoakseli (oikeapuoli)? Purkuosa oli 250e. Siihen kun uusii ulkonivelen ja sisemmän kumin, niin ollaan 350eurossa. Kyselin siniseltä; osanumero 8601385 (=8251508) ja hinta 584,75-
Ei ole kuulemma myyty yhtään eli jostain muualta varmaan saa parempaan hintaan. Löytyisikö oikein kokemustietoa?
-
Kato ebay.co.uk ja hae volvo drive shaft.
Itselleni löysin koko vetoakselin ovelle tuotuna
taisi olla 110e rahtineen. Toki kannattaa selvittää
vähän kuka myy..
-
voitko heittää tarkempaa tietoa ostoksestasi ja oliko mainitsemiani tuotenroita vastaava akseli? Katselin sieltäkin kyllä, mutta en löytänyt.
-
Itse etsin vuosimallin ja koneen tiedoilla ja sitten soitin perään osanumerosta että täsmääkö ja mutä rahti maksaa.
Eli mikä oli auto, vuosimalli, kone, manuaali/auto?
Tuolla näyttäis olevan ainakin mark I sopiva
http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewitem?itemId=160654832867&cmd=VIDESC
-
s80, 2001, 2.5tdi, autom ja oikea akseli. Monta tulee haulla tarjolle, mutta ei sovi kuitenkaan. Tuo on 36/27 hampainen.
-
Auto ylös, ja kiskot akselia ylös ja alas reippaasti: näin siinä tuntuu todennäköisesti pieni välys. Minulta totesimme allekirjoituksen autosta Wetterillä näin ja uusiin meni.
Ostin akselin oikealle puolelle sieltä ja maksoin liki 700e. Oli melko helppo vaihtaa ite kun oli isä kaverina kangottamassa pyörännapaa takaisin laittaessa.
-
En arvannut tarttua verkkokauppojen made in china-tuotteisiin. Ostin tuon 585 euroisen. Tosin paketissa lukee made in france, hieman huolestuttaa.