Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Tuunaus ja Autohifi => Autohifi => Aiheen aloitti: Irual - 22.11.2013, 12:15:44

Otsikko: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: Irual - 22.11.2013, 12:15:44
Osaisiko joku listata tähän s80 98-05 vakio kajareiden koot?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 22.11.2013, 12:44:49
Ovissa 6.5" ja hattuhyllyllä 8".
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 22.11.2013, 13:32:36
Ovissa 6.5" ja hattuhyllyllä 8".

etu ja takaovissa molemmissa 6.5?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 22.11.2013, 13:33:30
minkäsmoinen siihen keskelle kojelautaan menee jos siin ei oo vakiona?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 22.11.2013, 13:54:33
etu ja takaovissa molemmissa 6.5?
Näin olen ymmärtänyt.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 22.11.2013, 14:27:36
Näin olen ymmärtänyt.

ookkei. onkos sit mitää hajuu noista hattuhyllyn 8" että onko pelkät bassot vai jotain muuta?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 22.11.2013, 14:57:50
ookkei. onkos sit mitää hajuu noista hattuhyllyn 8" että onko pelkät bassot vai jotain muuta?
ainakin S60 siellä oli ihan kaksitie kajarit.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 22.11.2013, 16:26:51
Okkei. Onko ovista tietoo et onko 2-tie vai mitkä? Ei jaksais ovii purkaa vaan nähdäkseen ton tiedon....

Suunnitelmis iskee hattuhyllylle orkkisten tilalle 8" subit.

Sit jäis orkkikset ylimääräseks niinku HU-650 ja voisin ne myydä..   
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 23.11.2013, 15:47:46
Okkei. Onko ovista tietoo et onko 2-tie vai mitkä? Ei jaksais ovii purkaa vaan nähdäkseen ton tiedon....

Suunnitelmis iskee hattuhyllylle orkkisten tilalle 8" subit.

Sit jäis orkkikset ylimääräseks niinku HU-650 ja voisin ne myydä..
edessä pitäisi olla paikat erillissarjalle, takaovea en muista miten S80 oli.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: kempula - 23.11.2013, 19:12:54
Ainakin s60:ssä ja varmaan v70:ssä erillissarja tuli lisävarusteeksi -04 vuosimalliin. Kuuleehan sen onko siellä erillissarjaa kun työntää korvan siihen diskanttikaiuttimen ritilään kiinni ja laittaa uutiset pauhaamaan.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 23.11.2013, 23:43:52
Nojuu, kuuntelemallahan tuo erillissarja systeemi selvii. Kyl mul ainaki joka ritilän alta jotain kuuluu.... paitsi tietysti se kojelaudan keskikaiuttimen paikka.

Nuo koot vaan oli se juttu mikä on hyvä tietää jatkosuunnitelmien kannalta ja tuossa eilen sit lopulta pääsin ihan mittaamaan ne hattuhyllykajarit. 8" ovat niinkuin ribbe sanoi.

Ja muutenkin mittailin niin aika hyvin pitäs onnistuu laittaa 8" subit sinne hattuhyllylle orkkisten tilalle.


Semmonen tässä ollu pohdinnassa nyt kun soittimen vaihdoin, tilalle tuli siis flippinäytöllinen alpine. Niin että saakohan noita rattinappeja enää pelaa sen soittimen kaa? Ja onkohan niiden piuhat ne 2x 2yhteen kiedottua johtoa mitkä tulee siihen liittimelle mistä myös virta kulkee... kun ne oli ainoat "ylimääräiset" johdot jotka kytkennästä jäi..... vai mitähän ne oli? :) värejä en muista.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2013, 09:06:12
Ne napit vaativat erillisen adapterin. Alpinelta taitaa sitä saada. Ei kai siellä tarvi kytkentöjä tehdä kun soittimen vaihtaa? Sinne saa valmiita liittimiä millä saa vaihdettua tavallisen soittimen Volvon tilalle. Etuovissa on ainakin paikat erillissarjalle. Takaoven ulkonäköä en muista. Sama mitä siellä on, ne kannattaa vaihtaa. Sillä keskikajarilla ei tee oikein mitään.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 24.11.2013, 10:46:23
Tiedän että piuhasarjoja saa ja hinta 14,90e. Mutta joskus sekin on paljon ja sokeripalat halvempia.

No mut tätyypinjostain selvitellä nuo kahden parin merkitys kaapeleissa ja selvittää saako tohon alpineen rattinapeille jotain adapteria.
 
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2013, 11:08:54
Tiedän että piuhasarjoja saa ja hinta 14,90e. Mutta joskus sekin on paljon ja sokeripalat halvempia.

No mut tätyypinjostain selvitellä nuo kahden parin merkitys kaapeleissa ja selvittää saako tohon alpineen rattinapeille jotain adapteria.
Jos 14.90€ on paljon niin 120€ adapteri Alpineen on vielä enemmän.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: (Miksu) - 24.11.2013, 11:25:46
Yksi kierretty pari on auton CAN-väylän johdot, niihin tekemällä kytkentöjä, saat auton mykäksi, jos niihin johtoihin laitetaan jotain mitä niihin ei kuulu,  todennäköisesti alpinen adapteri kytketään juurikin tuohon, koska väylän kautta se nappien painallus sinne radion taakse välittyy.
Toisesta ylimääräisestä parista en ole varma... voisin veikailla jotain, että voisi olla paremman varustetason mankkaa varten valmiiksi vedetty kojetaulun keskikaiuttimen johto...  ehkä.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 24.11.2013, 13:33:44
Oukei! :) niin mä arvelin että ne ois nappien johdot.  Voisiko olla niin että toinen pari on volumenapin ja toinen pari kappaleenvaihdonnapin? Jotenkin tuntuisi loogiselta niin.

Ja olen ymmärtänyt niin että kaikille soitinvalmistajille ei ole mahis saada tuota rattinappipiuhasarjaa, mutta alpine oisi yksi niistä harvoista joihin saa....? Oisko jollain kokemusta/tietoa että mihinkä kolmesta liittimestä alpinen takana johtosarja tulis? Leveempään valkoiseen keskellä, siniseen pieneen valkoisen toisessa laidassa vai pieneen vihreeseen valkoisen toisessa laidassa? Ja löytyyköhän piuhasarjaa SUOMESTA mistään? Tai osaisiko joku kolvata kyseisen liittimen itse?

Onko joku myynyt tuollaista HU-650 omaa käytettyä soitintaan? Kiinnostaisi tietää että missä hinhaarukassa mennään.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 24.11.2013, 13:54:16
Noniin... itse itselleni vastaten.... löysin netistä käyttö/kytkentä ohjeen alpinelle. Ja siitä löytyi nuo liittimet että mitä niihin tulee. Ipod, linjalähdöt ja gps systeemi.

Osaisko joku noiden alpinen kytkentäkaavioiden perusteella kertoa että mihin on mahdollista kytkeä rattinapit?

Käyttö ohjeen saa seuraavasta linkistä ja sieltä sivun vasemmasta ylälaidasta



Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 24.11.2013, 13:54:32
http://car-audio.diplo-best.com/review/ALPINE/IVA-D105R
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2013, 17:46:03
Sieltä tule kuin yks pari johtoja kun tieto tulee väylää pitkin mitä näppäintä painettu, eli ei ollistu vain törkkäämällä soittimen perään. Tarvit sen erillisen can-väylä adapterin :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: (Miksu) - 24.11.2013, 20:20:55
Oukei! :) niin mä arvelin että ne ois nappien johdot.  Voisiko olla niin että toinen pari on volumenapin ja toinen pari kappaleenvaihdonnapin? Jotenkin tuntuisi loogiselta niin.

Eieieieieiei en mä ainakaan kirjoittanut edes lähelle noin.

CAN-väylä on tiedonsiirtoväylä, jossa kulkee ainoastaan ykkösiä ja nollia,  tiedonsiirto voi tapahtua ainoastaan kahden toisiaan ymmärtävän tietokoneen välillä, eli alpineen tarvitaan lisäosa, joka on käytännössä tietokone.
Niitä johtoja ei saa missään tapauksessa koittaa sinne mankan perään laittaa, koska silloin todennäköisesti auton tietokonejärjestelmä mykistyy tai sitten hyvällä onnella ei tapahdu mitään.
Mankan perässä on aika varmasti rattinappeja varten liitäntä/pinnit, mutta sinne ei liitetä autosta yhtään mitään, vaan tarvit sinne liitettäväksi sen alpinen lisäosan ja siihen lisäosaan liitetään auton johdot.
Tosin, en tiedä sitten, että löytyykö juuri tuohon alpineesi adapteria
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot
Kirjoitti: Irual - 25.11.2013, 07:59:57
Eieieieieiei en mä ainakaan kirjoittanut edes lähelle noin.

CAN-väylä on tiedonsiirtoväylä, jossa kulkee ainoastaan ykkösiä ja nollia,  tiedonsiirto voi tapahtua ainoastaan kahden toisiaan ymmärtävän tietokoneen välillä, eli alpineen tarvitaan lisäosa, joka on käytännössä tietokone.
Niitä johtoja ei saa missään tapauksessa koittaa sinne mankan perään laittaa, koska silloin todennäköisesti auton tietokonejärjestelmä mykistyy tai sitten hyvällä onnella ei tapahdu mitään.
Mankan perässä on aika varmasti rattinappeja varten liitäntä/pinnit, mutta sinne ei liitetä autosta yhtään mitään, vaan tarvit sinne liitettäväksi sen alpinen lisäosan ja siihen lisäosaan liitetään auton johdot.
Tosin, en tiedä sitten, että löytyykö juuri tuohon alpineesi adapteria

Siis joo, ymmärsin kyllä mitä kirjoitit, mutta oma ulosantini oli heikko.

Kiedotut siis can-väylän piuhoja jotka ohjaavat rattinappulat-soitin liikennettä tms.

Pointtini oli siis että nappien määrällä pääteltynä molempi pari olisi nappeihin liittyviä.

Ja joo, tarvii erillisen boxin alpinen taakse johon sitten volvon johdot yhdistyvät että saa rattinappulat pelaamaan. Toisinsanoen "tulkki/kääntäjä" volvo-alpine kielelle siihen väliin. Voipi kuulemma löytyä noin 100e hintaan semmonen boxi.

No mutta se tosta soittimesta. Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin kajareiden koot S80 ovissa siis 6,5" ja hattuhyllyllä 8". Jäi vielä hieman auki se että mitä kajareita noi nyt on.... varmasti joku on jo omaansa niitä vaihtanut ja kattonyt millaiset on. Siis 2 vai kolmitiet? Diskantithan edestä kyllä löytyy sieltä pikkuritil'n takaa, että ei niiden isompien siinämielessä ainakaan tarvitse olla 2 tiet saati sitte 3 tiet.... mutta kertokaa joku kuka tietää. Ja tietysti yksi olennainen tieto olisi kajareiden korkeus magneetin kanssa.

Suunnittelin siis että hattuhyllylle laittaisin 2x8" subia pauhaamaan vahvarin kautta. Että pitäskö siihen heittää sit suodinta väliin että sais samaan jotku pikkudiskantit vai riittääkö ne korkeat joita ovista ja edestä tulee.... kyllähän se vakiokajareilla on aika bassovoittoisen kuuloinen se hattuhylly. Ja tolla sitte taas jos vertää ne 8" linjalähdöstä vahvarin kautta niin orkkiksista saa laskea bassoa aika reilusti, ni kestää sit soittaa kovempaa....
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 27.11.2013, 23:54:55
Yksi ajatus oli ottaa hattuhyllykajareiden piuhoista linja vahvarille/aktiivisubille. Yleismittarilla mitatessa kumminkin molemat toisen kajarin orkkispiuhat antaa liittimeltä mitatessa 5,54v ja kumpikaan ei ole miinus merkkinen luku. Mistä ihmeestä tiedän kytkiessä että kumpi on miinus ja kumpi plus johto?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: ace80 - 28.11.2013, 15:16:42
Yksi ajatus oli ottaa hattuhyllykajareiden piuhoista linja vahvarille/aktiivisubille. Yleismittarilla mitatessa kumminkin molemat toisen kajarin orkkispiuhat antaa liittimeltä mitatessa 5,54v ja kumpikaan ei ole miinus merkkinen luku. Mistä ihmeestä tiedän kytkiessä että kumpi on miinus ja kumpi plus johto?
No tuohan on asia millä ei kytkiessä ole merkitystä. Kaiutinkaapeleissa kulkee vaihtovirta, eli siellä ei ole pysyvää plussaa tai miinusta. Puhutaan lähinnä vaiheesta. Kun kytket ja kuuntelet, huomaat eron. Jos vaihe on väärinpäin, subbarin sointi on lattea, eikä se integroidu hyvin pääkaiuttimiin. Jos vaihe on oikein, sointi on muhkeampi, voimakkaampi, ja subbari istuu paremmin muuhun sointiin. Kokeilemalla tuo asia siis selviää. Mitään et rikki saa, vaikka kytket miten päin vain.

Äläkä sinne taakse niiden subbarien yhteyteen mitään diskantteja laita. 8" freeairelementit vain ja jakosuoto vahvarilta niille.
Ilmeisesti aiot noi alapäät suodattaa soittimen suotimella pois pääkaiuttimilta?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: (Miksu) - 28.11.2013, 19:25:26
2-väriset johdot on + ja 1-väriset on -
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 29.11.2013, 10:15:44
2-väriset johdot on + ja 1-väriset on -

Näin se on, myös volvon merkkiliikkeen sähkökaaviosta katsottuna,

No tuohan on asia millä ei kytkiessä ole merkitystä. Kaiutinkaapeleissa kulkee vaihtovirta, eli siellä ei ole pysyvää plussaa tai miinusta. Puhutaan lähinnä vaiheesta. Kun kytket ja kuuntelet, huomaat eron. Jos vaihe on väärinpäin, subbarin sointi on lattea, eikä se integroidu hyvin pääkaiuttimiin. Jos vaihe on oikein, sointi on muhkeampi, voimakkaampi, ja subbari istuu paremmin muuhun sointiin. Kokeilemalla tuo asia siis selviää. Mitään et rikki saa, vaikka kytket miten päin vain.

Äläkä sinne taakse niiden subbarien yhteyteen mitään diskantteja laita. 8" freeairelementit vain ja jakosuoto vahvarilta niille.
Ilmeisesti aiot noi alapäät suodattaa soittimen suotimella pois pääkaiuttimilta?

Tarkoituksena käyttää soittimen subi lähtöä, jonka perään tulee isompi lankku joka soittaa 12" ja siitä vahvarista mono outista toiselle vahvarille ääni joka soittaa hattuhyllylle tulevia 8" subeja.

Tässä tapauksessa volvon orkkispiuhat jäåä ylimääräseks niin eikö niihin sais jonkinlaisen diskantin hattuhyllyle, ettei ole pelkkää subien murinaa? Yläpäät leikataan vahvistimella pois subeilta.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 04.12.2013, 18:39:07
Nonnii! Nyt on jotain konkreettistakin tapahtunut! :D

Eli hattuhyllyllä orkkiskajareiden paikalle meni aivan heittämällä 8" subit ja ne on paikallaan ja kytketty. Niitä soittaa autostudion vahvari joka on hienosti piiloitettu pois tieltä sinne vararengaskotelon kannen alapintaan ruuveilla kiinni.

Lisäksi totesin että se 12" koteloineen on liian iso, koska 5 henkisen perheen täytyy pystyä tekee pidempiäkin reissuja ja tavaraa on mahduttava kyytiin. Sen tilalle tuli erittäin kompaktin kokoisessa kotelossa oleva 8" aktiivisubi. Kotelon takaseinän kaltevuus vastaa todella hienosti takapenkkien paksin puolen kaltevuutta.

Kaverilta sain yhdet diskantit ilmatteeks, jotka sillä oli ylimääräsenä. Voi olla että kytken ne hattuhyllykajareiden orkkispiuhoihin kiinni, jos tuntuu siltä että takapenkillä on korkeita ääniä liian vähän.

Nyt sitten olis vaan johtojen siistiminen ja niputtaminen, ettei kaikki oo sikinsokin varapyöräkotelossa. Hattuhyllysubien johdot sai kätkettyä hienosti paksin verhoilun alle. Aktiivisubin johtojen kanssa meinasin tehdä niin että laitan ne johtokouruun niin on sitten siistit sen mitä näkyy. Ja sen subin paikkakin on vielä hakusessa. Voi olla että laitan sen takapenkin selkämykseen kiinni ylälaitaan muutamalla kulmaraudalla, niin jää sitten alapuoli käytettäväksi koko mitaltaan paksissa, täytyy tänään vähän mitotella ja suunnitella ja ruuvata kiinni. :)

Sehän tossa tuli ajatuksena mieleen että voipiko niin tehdä että sieltä mankan takaa haarottaa etupään kajarilähdöt kulkemaan vahvistimen kautta? Vaikka nyt onkin orkkiskajarit? Taikka käyttää front linjalähtöä siinä..... ja vaikka myös takapään kans ku onhan siellä ovissa kajarit kumminki. Sit sais ne ehkä asennettavat diskantitkin vahvarin kautta. Eli 4-kanavaisen vahvarin siis tarvis. Ideoita??
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 09.12.2013, 01:13:19
Toimii melkosen hienosti nuo subit hattuhyllyllä! Tuo juuri sopivasti bassoa musiikkiin. Sen huomasin että kun oli kontti täys tavaraa, ne soivat paremmin. Eli jos rakentelis sinne hattuhyllyn ahlapuolelle jonkinlaisne kotelon jossa villat/pehmusteet sisällä.... hmmm täytyy miettiä. :)

Tosin ois tiedossa kotelosaa olevat 2x10" subit.... jos hommais nelikanavaisen vahvistimen ja laittas ne kybät boxix takapaksiin ja antais kasien olla hattuhyllyl, sais nelikanavaisella ne kaikki soimaan ja bassoa riittäis varmasi. :)

Sit kysymys siitä mankan takaa lähtevästä center rca:sta.... sitä on vain yksi lähtö. Saako sen kautta jotenkin vedettyä kajarin siihen kojelaudan ritilän alle ja toimimaam?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 16.12.2013, 00:12:38
Pieniä muuttoksia mankan takana kajarilähdöille ja kontissa myös aktiivisubin osalta.....


Alunperin kun vaihdoin orkkis soittimen flippinäytölliseen alpineen (johon hommasin linjalähtö piuhasarjan), niin kytkin mankan takana kajareiden johdot niinkuin pitäisikin.

Soittimen kaaviosta katsoin mikä väri on mikä ja volvon johtojen värit selvitin. Eli siis frontit ja rearit kaikki niinkuin pitäis. Ja subi lähdöstä linja vahvarille joka soittaa hattuhyllyn 8" subeja. Ja samasta subilinjasta haaroitin linjan aktiivisubille takakontissa.

Mutta rupesin ihmettelemään sitä että se aktiivi ei juuri soinut, hattuhyllyn 8" soi hyvin, soittimen balanssia ja faderia säätäessä ei ääni kuulunutkaan oikealla tavalla...  esim jos faderin laitto kokonaan eteen niin silti takana soi myös yms kummallisuuksia...

Noh, rupesin arvuuttelemaan kajarilähtö kytkentöjä uusiks sekä aktiivisubin kytkentää.

Kytkin mankan takana volvon frontit yhteen mankan front linjaan ja volvon rearit yhteen mankan rear linjaan. Sitten otin takakontissa sub linjan haaroituksen aktiivilke pois ja sub menee nyt ainoastaan vahvarille. Aktiivisubille vedin piuhat turhaksi jääneistä hattuhyllykajareiden piuhoista.

Näillä kytkennöillä fader/balance alkoi toimia ja aktiivisubi potkia niin hyvin että joutu pienemmälle kääntämään.

En tosiaan ymmärrä että miten nuo kytkennät tuollatavoin voi toimia oikein!?!?

Mutta jokatapauksessa nyt kun teki vahvariin ja aktiiviin ns perus säädöt, niin soittimesta saa nyt sitten hattuhyllysubeja säädettyä mankan subout linjan volumeasetuksella ja aktiivia saa säädettyä kikkailemalla fad/bal säätöjen kanssa. Ihme homma kyllä, mutta toimii nyt juuri niinkuin pitää. :)

Nythän siellä on sitten soittimen kajarilähdöissä 2 tyhjää kanavaa. Vaikuttaako se asioihin jotenkin että volvon kajarijohdotkin yhdistyy canväylään jossainkohtaa... tms....mutta pääasia että nyt toimii hienosti! :)

Toivottavasti edes joku tajusi jotain tosta selityksestä. Ja jos jollain jotain tietoa tai kokemusta noista volvon orkkis kajaripiuhojen kytkennästä ei orkkis soittimeen niin kuulisin mielelläni. :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2013, 07:24:51
Nythän siellä on sitten soittimen kajarilähdöissä 2 tyhjää kanavaa. Vaikuttaako se asioihin jotenkin että volvon kajarijohdotkin yhdistyy canväylään jossainkohtaa... tms....mutta pääasia että nyt toimii hienosti! :)
Vähän epäilen että kaiutinjohdot olisi kytkettynä can-väylään. Ainakaan tehtaan jäljiltä.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 16.12.2013, 08:17:50
Vähän epäilen että kaiutinjohdot olisi kytkettynä can-väylään. Ainakaan tehtaan jäljiltä.

Näin siis Bilian Volvon sähköasentaja sanoi että yhdistyy väylään jossainkohtaa. En mä sen enempää tiä ku mitä mulle sieltä kerrottii. :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2013, 09:12:29
Näin siis Bilian Volvon sähköasentaja sanoi että yhdistyy väylään jossainkohtaa. En mä sen enempää tiä ku mitä mulle sieltä kerrottii. :)
Puhunut aikalailla omiaan. Toisessa johdossa menee ykkösiä ja nollia, toisessa vaihtovirtaa.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: ace80 - 16.12.2013, 13:32:28
Puhunut aikalailla omiaan. Toisessa johdossa menee ykkösiä ja nollia, toisessa vaihtovirtaa.

Juuri näin. Mutta se mitä olet nyt kirjoituksesi mukaan käsittääkseni tehnyt on se, että olet kytkenyt monona rinnan etukaiuttimet yhteen etulähtöön ja monona rinnan takakaiuttimet yhteen takalähtöön.

Mutta toivottavasti kuulostaa hyvältä ja toimii kuten olet halunnut. ???

Kyllä ne kaiuttimet kytketään ihan normaalisti sinne soittimen perään ja toimii. Epäilen syyksi tuossa tapauksessasi tuota linjamuunninta, joka ei ymmärrä sitä haaroitusta. Linjamuunnin kytketään yleensä kaiutinlinjaan, johon ei ole kytketty rinnalle kaiutinta.

Jos minä olisin sinä, harkitsisin nyt uudelleen tuota kokoonpanoa, joka ainakin minun silmään näyttää perin omituiselta. Ja voisin rivien välistä lukea, ettei myöskään kokemusta ole ihan hirveästi noista kytkennöistä? Ei pahalla, mutta nyt näyttää oikeasti sen verran persoonallisilta ratkaisuilta.

Tässä ehdotukseni: Kytke ne etuovien ja takaovien kaiuttimet siihen soittimen kaiutinlähtöihin. Heitä se aktiivisubi ja se linjamuunnin pois. Vaihda tilalle rca-johto mankan sub lähdöstä, ja liitä siihen esim. joku monovahvistin tai 2-kanavainen. Kytke se niille KUNNOLLISILLE hattuhyllyn freeairsubeille. Esim DLS OA 8" on aika pätevä. Unohda diskantit hattuhyllyltä, se basso ei jyrää. Jos jyrää, säädä oikein. Takaovien kokoäänialue kyllä hoitaa sen takapenkin osuuden keski ja diskanttiäänien osalta.
Leikkaa sitten soittimen suodattimilla pääkanavilta alle 60-80 hz äänet pois ja subbarilta samat ylä-äänet. Käytä soittimen suodinta, se on yleensä tarkempi kuin vahvistimen säätöpotikka.

Mutta, kokemuksesta puhuisin, että se hattuhylly ei ole järeille subeille paras paikka, koska se on vain peltiä ja varmasti rämisee ja resonoi, tai sitten se tarvisi vaimentaa melko hyvin. Eli paras ratkaisu olisi se, että otat sieltä hattuhyllyltä kokonaan ne kaiuttimet pois ja jätät pelkät verkot. Hankit hyvän 10-12 tuumaisen pieneen suljettuun koteloon soveltuvan elementin ja valmiskotelon. Tai valmiin paketin jossa on elementti valmiina sopivassa kotelossa.

Subbari ei ole bassobuusteri, sen tehtävä on jatkaa toistoa siitä, mihin pääkaiuttimien toistokyky loppuu. Jos subbari on oikein säädetty, se integroituu muihin kaiuttimiin, etkä edes huomaa sitä. Jos kuulet, jyrisee ja paikallistat sen, se on väärin säädetty.

Noilla systeemeillä saat jo aika maukkaan toiston. Jos haluat edelleen lisää makustella, vaihda mankka ovi ja etukaiuttimillekin vahvistimeen. 5 kanavainen riittää tuossa tapauksessa koko systeemille.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Ribbe - 16.12.2013, 14:40:38
Itsellä on tuossa omassa Hertzin 8" freeair hattuhyllyllä ja niilläkin saa taustapeilin heilumaan sisällä. Jos oikein haluaisin hifistellä niin hattuhyllystä elementit kokonaan pois, parempi soitin ja sieltä linjalähdöistä signaali erilliselle takakontissa olevalle subbarille.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 16.12.2013, 15:36:10
Asiallisia neuvoja! Joo, siinä olet oikeassa että ei mulla ihan kamalasti ole kokemusta noista. Tai sanotaanko niin että tollasen s80 äänentoistosta.

-Tuolla ei missään välissä ole linjamuunninta.
-hattuhyllysubit soi 2-kanavaisen vahvarin kautta jolle tulee rca linja mankan sub out linjasta
-"kokeilumielessä" laitoin sen 8" aktiivin takakontiin,
sille on otettu linja suoraan ylimääräsiksi jääneistä hattuhyllykajareiden linjoista,
ei ole linjamuunninta välissä, koska aktiivissa on myös HI-Input
-mankalta on neljä normaalia kaiutin lähtöä, volvosta tulee mankalle neljä normaali kaiutin linjaa.
-nyt kytkentä on niin että mankka työntää vain kahdesta kanavasta volvon kaiuttimille,
periaatteessa volvolta tulevat rear&front kanavat/johdot on kytketty vain mankan front kanavaan, molemmin puolin sama, eli on vain left&right kanavat käytössä.
-eikait ne monona ole noin kytkemällä? Eikös asia ole verrattavissa siihen että mankalta menee ovikaiuttimelle linja, joka haarautuu myös kojelaudalla olevalle diskantille?
Esimerkkinä siis noin. Eli kaksi kaiutinta samassa lähdössä.

Kyllä se jotenkin kummalliselta tuntui kytkeä noin, mutta kun rupes sitten toimimaan niin ei siinä paljoa ole voinut väärin kytkeä....  :D

Täytyy nyt ottaa sitten vielä kertaalleen mankka pois ja kattoo ne kytkennät. Kun muutenkin joudun sen tekemään, jotta saan video outtiin kytkettyä kaapelin.
Sekin olis suuri helpotus jos jostain sais varman tiedon noista volvon johtojen väreistä. Nyt kun joutunut arpomaan,miettimää,pähkäilemään ja kokeilemaan että
minkä värisen parin yhdistämällä mankkaan soi mikäkin kaiutin.... Volvoltahan tulee mankalle 2 paria harmaa/punaharmaa ja 2 paria harmaa/mustaharmaa. Ja näistä
olen saanut tiedon että volvossa merkitty olisi + ja yksivärinen -

Mitään hifistely juttuja ei ole aikomuskaan tehdä, eikä saada koko autoa rämisemään. Vaan hieman korostaa bassoa noilla hattuhyllysubeilla, ei sen kummempaa.  :)

Toki jos en olisi joutunut pitkälle sairauslomalle, niin tulotaso olisi hieman eri ja silloin laittaisinkin kaikki kajarit tosta uusiksi ja kaikki myös vahvistimien kautta.
Mutta nyt on tyydyttävä hieman halvempiin ratkaisuihin, joilla kuitenkin saa jotain parannusta äänenlaatuun autossa. Pelkkä tuo soittimen vaihto toi jo aivan eri
maailman musiikille, jotenkin paljon puhtaammin ja paremmin toistaa kuin orkkis mankka.

Tässä "projektissa" ei ole periaatteessa käytetty rahaa kuin ehkä muutamaan sokeripalaan. Kaikki kamppeet on vaihtokauppojen tulosta.  ;)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: ace80 - 16.12.2013, 17:28:00

Kytkin mankan takana volvon frontit yhteen mankan front linjaan ja volvon rearit yhteen mankan rear linjaan. Sitten otin takakontissa sub linjan haaroituksen aktiivilke pois ja sub menee nyt ainoastaan vahvarille. Aktiivisubille vedin piuhat turhaksi jääneistä hattuhyllykajareiden piuhoista.


Tuon kirjoittamasi perusteella tulin siihen tulokseen, että olet monottanut etu ja takakanavat. Ja edelleen tuo kirjoitus antaa niin ymmärtää.  Tuolla kytkennällä sulla on etukaiutimet yhdessä front linjassa ja takakanavat yhdessä rear linjassa mono? Asialla ei ole mitään tekoa diskantin kanssa ja kaksi kaiutinta samassa lähdössä on monokytkentä, jos ajat vasenta ja oikeaa samasta kaiutinlähdostä! Se on kummastakin kaiuttimesta oikean tai vasemman kanavan monosignaali.

Luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen kun aiemmissa puheissasi puhuit siitä.

Heittäisin edelleen sen aktiivisubin pois ja tekisin koko katauksen eri tavalla.

Katsopas perusteitä näille asioille vaikkapa www.autosound.fi tai www.fanaticaudio.fi.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus
Kirjoitti: Irual - 16.12.2013, 19:09:29
Tuon kirjoittamasi perusteella tulin siihen tulokseen, että olet monottanut etu ja takakanavat. Ja edelleen tuo kirjoitus antaa niin ymmärtää.  Tuolla kytkennällä sulla on etukaiutimet yhdessä front linjassa ja takakanavat yhdessä rear linjassa mono? Asialla ei ole mitään tekoa diskantin kanssa ja kaksi kaiutinta samassa lähdössä on monokytkentä, jos ajat vasenta ja oikeaa samasta kaiutinlähdostä! Se on kummastakin kaiuttimesta oikean tai vasemman kanavan monosignaali.

Se, että olet kytkenyt sen aktiivisubin hattuhyllyn kaiutinlinjaan on väärin, koska ovikaiuttimet ja hattuhyllykaiuttimet on samassa linjassa. Eli sun aktiivissa on hi-in-> sama asia kuin linjamuunnin joka on sen subbasen sisällä, ei voi kytkeä samaan kaiutinlähtöön jossa on kaiutin rinnalla ja tässä tapauksessa se on ovikaiutin joka on samassa piuhassa haaroitettuna sen hattuhyllyn kanssa. Luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen kun aiemmissa puheissasi puhuit siitä.

Heittäisin edelleen sen aktiivisubin pois ja tekisin koko katauksen eri tavalla.

Katsopas perusteitä näille asioille vaikkapa www.autosound.fi tai www.fanaticaudio.fi.

-Ok. Eli se että kaksi kaiutinta on samassa linjassa = mono
-kytketyt kaiuttimet ovat vasen puoli samaan ja oikea puoli samaan kanavaan. Taisin kirjoittaa edellisessä epäselvästi. Eli FrontLeft kanavasta lähtee koko vasen puoli ja FrontRight kanavasta lähtee oikea puoli. (ainakin niin mä nyt muistelen kytkeneeni) Mutta Ok, ymmärrän, se on väärin kytketty ja se on mono kytkentä.
-Voin ottaa sen aktiivin kokonaan pois, ei ongelmaa. Mutta miksi se on väärin kytketty? Se ei vielä selvinnyt? Kirjoitit vain että ovikaiutin on samassa linjassa.
-Voin purkaa nuo kaikki uudestaan pois jos ne kerta ovat kaikki väärin kytketty, joku sitten varmaan laittaa tänne kuvana kytkentäkaavion jossa johdot väreineen, niin saan sitten kytkettyä nuo oikein.
-Siksi mä täällä alunperin kyselin että saisin jotakin neuvoa asioihin mistä itsellä ei niin paljon ole tietoa, sellaisilta henkilöiltä jotka asioista oikeasti tietävät.
-Mutta varmaankin helpoin purkaa kaikki nuo kytkennät+subit pois ja laittaa orkkis kamppeet takaisin paikalleen, niissä sentään menee väriväriin ja liitinliittimeen, ei pitäs pystyy kytkee väärin.

Tätä mä usein olen ihmetellyt täällä, olen varmaan sellaisen 5-7 vuoden ajan pyörinyt täällä lukemassa, kirjoittelemassa ja kyselemässä neuvoa. Välillä kun neuvoja kyselee, tulee asiallisia vastauksia, välillä ei tule vastauksia ollenkaan, usein joku muukin yhtyy asiaan kommentilla "että hei mullakin on tollanen ongelma", usein tulee vain jotain yhden sanan vastauksia mistä ei ole mitään hyötyä ja usein tulee vastaukseksi vain vittuilua ja sitä että "mene kauppaan ja osta oikeet laitteet, ei noilla tee mitään". Ärsyttävää! Siksi välillä on tullut pidettyä pidempiä aikoja ettei ole käynyt edes kirjautumassa, pisin aika taitaa olla vuosi kun olen pysynyt poissa täältä.

Pahoittelut nyt kun menee avautumiseksi, mutta avaudun silti. Joillakin, esim. tässä tapauksessa minulla, on vain hieman kokemusta ja tietoa autohifin asentamisesta autoihin, tai varsinkaan volvoon. Mutta intoa ja halua olisi itse opetella ja laittaa, sen vuoksi tarvii neuvoja kysellä. Ja kun ne neuvot on noita "heitä noi mäkeen ja tee uus" niin mitä hyötyä siitä on kelleen?? Tässäkin tapauksessa voin ihan rehellisesti myöntää että rajoittava tekijä oman autoni autohifin asennuksissa ja laadussa, on se että ei ole rahaa. 6.8.2013 alkaen sairauslomalla olleena, kelan rahoilla ja tapelleena vakuutusyhtiön kanssa....samalla yrittäen elättää viisi henkistä perhettä, saikun jatkuen tällähetkellä 20.2.2014 saakka. Kukaan ei varmaan ihmettele että miksi sitä rahaa ei ole laittaa laatumerkkiseen autohifiin. Kuinka moni teistä on kokenut sen että yllättäen keskeltä päätä löydetään (onneksi) hyvälaatuinen kasvain ja se pitää leikata heti, siinä samalla kaataa firma kun ei olekkaan kolmeen kuukauteen töitä, ei pysty maksamaan laskuja millään, ei tule rahaa mistään kun toipuu leikkauksesta ja kaiken lisäksi vielä joutua uuteen leikkaukseen koska kädestä on ojentajalihaksen jänne irronnut kiinnityspisteestä. Niinkuin jo aiemmin kirjoitin, olen nuokin laitteet saanut itselleni vaihtokauppojen ansiosta. Ainoa mitä uutta on oikeasti kaupasta ostettu on nuo "halpis" 8" hattuhyllysubit, jotka riittää mulle ihan hyvin. Annoin ystävälleni hänen tarvitsemia tavaroita mitä minulla oli ja hän osti minulle nuo subit.

Että jos nyt voisi lopettaa sen vittuilevan asenteen ja sen "mene kauppaan ja osta uudet" asenteen. Jos kysyn asiallisesti neuvoja tai asiallisesti kerron miten olen jotain saanut toimimaan, kun kukaan ei ole viitsinyt vastata kysymykseeni, niin sitten siihen tullaan vittuilemaan että tuo on täysin väärin.

EDIT:

Kyselen neuvot jatkossa jostain muualta.

Sen verran sanojani vedän takaisin että saattaa sitä ehkä joskus vielä jotain täällä tulla kysyneeksi.
Meni vaan vesimelonit nenään noista muutamista vastauksista.


Mutta edelleen:

Kiitos ja Anteeksi
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 17.12.2013, 08:18:34
Nyt noista eilisistä kirjoituksistani huolimatta, jatkan vielä tähän aiheeseen.

-Tänään tarkoituksena purkaa nuo kaikki kytkennät pois
-selvittää tarkasti volvon johdotuksista että mikä väri on mikäkin kaiutin/kanava
-kytkeä uudestaan kaikki linjat soittimen perään

Niinkuin tuolla aikaisemmissa viesteissä ilmi kävi, olin siis kytkenyt nuo monoksi ja päin persettä muutenkin, nyt sitten laitetaan kaikki uusiksi.

-Paskat halpis subit aion säilyttää hattuhyllyllä, vaikka ne kuinka olisikin halvat ja paskat ja "vääränlaiset"
-Ja se mitä tuolla yksi herra aiemmin kirjoitti jotakuinkin näin: "subin on tarkoitus jatkaa basson/äänen/matalienäänien toistoa siitä mihin tavallisilla kaiuttimilla loppuu kyky"
pitää minunkin mielestäni paikkansa ja näin sen haluan toimivankin.
-Ei ole tarkoitus laittaa subeja vain sen vuoksi että saisi bassoa aivan p****leesti, vaan siksi että musiikkia olisi miellyttävämpi kuunnella
-Aktiivisubi neuvottiin heittämään kuuseen, siitä en vielä tiedä mitä sen kanssa teen, kunhan muut saan kytkettyä, pohdin sitä. Onhan tuolla soittimella kattava linjaulostulo paketti, joka mahdollistaa kaikenlaiset kytkennät ja laitteet. Mutta jos se kerta on täysin väärin ottaa aktiiville linja kaiutinjohdoista, niin en sitten kytke sitä niin, jos kytken sen. Toteutan sitten rca:lla mankan takaa sen kytkennän.

Kirjoittelenpa sitten lisää kun olen saanut tehtyä tuon homman ja kerron miten on kytketty, vaikkapa valokuvien kera, niin sitten voi taas kertoa mikä on päin persettä.
Mutta jos keskitytään juuri tuohon kytkentäpuoleen, eikä siihen että mitä, minkä merkkisiä ja millasia subeja siellä hattuhyllyllä makaa, ne on mitä on ja ne pysyy.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: ace80 - 17.12.2013, 09:32:47
Älä nyt hyvä mies hermostu. Tarkoitus ei ole kertoa mikä on päin persettä, vaan neuvoa mitä kannattaa tehdä. Kun kysyt neuvoa, niin toki neuvotaan. Tarkoitus ei ole vittuilla.

Se, että olet kytkennät esim. tehnyt kummallisesti on sen arvoinen asia, että siitä kannattaa mainita. Lisäksi se, että on useampi erilainen subivaihtoehto yhtäaikaa, ei oikeasti johda hyviin tuloksiin. Siksi neuvoin heittämään sen aktiivin pois tai subit hyllyltä ja vaihtamaan se yhteen kelvolliseen vaihtoehtoon. esim. pitämään sen pelkän aktiivisubin tai korvaamaan sen jollain koteloidulla elementillä. Varsinkin kun sulla olisi sille jo vahvistinkin olemassa.
Tietenkin kirjoitellessa jää mainitsematta joitain asioita, koska en välttämättä hoksaa mikä pointti sinulle on tärkeä. Oma kirjoitusasusikin jättää hieman toivomisen varaa, koska välillä on todella hankala ymmärtää asia mitä olet touhunnut.

Kukaan ei ole sanonut, että hattuhyllyllä olevat subbarisi olisi vääränlaiset tai paskat, enhän edes tiedä millaiset sulla siellä on? Neuvoin vain siinä, millä freeair versiolla olisi kenties vielä parempi, koska S80 hattuhyllyyn on todella vaikea tehdä mitään koteloratkaisua. Nuo mainitsemani DLS tai Ribben mainitsema Hertz vaihtoehto ei ole oikeasti edes mitkään kalliit, mutta eihän sun semmoisia ole pakko ostaa. Se oli se vinkki, mitä alunperin olet lähtenyt kyselemään. Itse käytin jopa ihan Peerlessin SLS 8 elementtejä. (halvat)
Itse olen moiseen autoon setin laatinut, ja onnistuin siinä jopa melko kelvollisesti. Siksipä lähdin vastailemaan, koska halusit mielipiteitä ihmisiltä joilla on ko. mallista tietoa.

Jos olet kytkenyt koko vasemman puolen front leftiin ja oikeat front rightiin, niin onhan se silloin stereo, fader vain ei pitäisi toimia etu- ja takaovien kaiuttimien välillä. Kirjoitit vain kytkenesi etupään frontin toiseen ja takapään rearin toiseen lähtöön. Kannattaa kirjoittaa oikein, niin ei tule väärinkäsityksiä.

Se, että kerroit haluavasi vain alkuperäiseen sointiin tukevuutta, olisit kyllä päässyt tuolla aktiivisubbarilla pelkästään jo melko hyvään tulokseen, jos ei oikeasti ole enempää sijoittaa asiaan rahaa. Se, että et pysty tilanteesi vuoksi sijoittamaan asiaan yhtään, ei helpota meitä neuvovaa osapuolta yhtään, koska asioilla on tapana maksaa jotain. Varsinkin kun puhutaan autosoittimista, ja kun haluaa parempaa, se maksaa. Tuota aktiivisubia et välttämättä ollut iskenyt kiinni väärin, luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen, joista kaikki mallit ei siedä sitä, että samassa kaiutinlinjassa on kaiutin mukana. eli se pitää joissain tapauksissa kytkeä tyhjään kaiutinantoon.
Ehdottomasti kannattaa äänenlaadullisesti ajateltuna käyttää aina rca-lähtöjä, varsinkin kun niitä on reilusti saatavana. Samalla hyödyntää sen soittimen hyvät suotimet. (yleensä jopa joissain tapauksissa 6-32db/oct valittavilla jyrkkyyksillä.)

Tuo sinun tämänhetkinen soitinarsenaali on vain nyt niin sekametelisoppa, että se ei oikeasti voi toimia hyvin. Jos olet itse siihen kuitenkin tyytyväinen niin eihän sitä silloin purkaa tarvitse, eikö vain? ;)

Jos olet tyytyväinen ja et halua neuvoja niin kyllä ihmettelen, että mitäs vinkkejä olet vailla, vai haluatko vain kertoilla rakennelmistasi meille? :) Ei pidä olla niin herkkänahkainen.

Edittitä: Toivottavasti nyt ylläkirjoitettu ei pahoita mieltä.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 17.12.2013, 11:43:16
Älä nyt hyvä mies hermostu. Tarkoitus ei ole kertoa mikä on päin persettä, vaan neuvoa mitä kannattaa tehdä. Kun kysyt neuvoa, niin toki neuvotaan. Tarkoitus ei ole vittuilla.

Se, että olet kytkennät esim. tehnyt kummallisesti on sen arvoinen asia, että siitä kannattaa mainita. Lisäksi se, että on useampi erilainen subivaihtoehto yhtäaikaa, ei oikeasti johda hyviin tuloksiin. Siksi neuvoin heittämään sen aktiivin pois tai subit hyllyltä ja vaihtamaan se yhteen kelvolliseen vaihtoehtoon. esim. pitämään sen pelkän aktiivisubin tai korvaamaan sen jollain koteloidulla elementillä. Varsinkin kun sulla olisi sille jo vahvistinkin olemassa.
Tietenkin kirjoitellessa jää mainitsematta joitain asioita, koska en välttämättä hoksaa mikä pointti sinulle on tärkeä. Oma kirjoitusasusikin jättää hieman toivomisen varaa, koska välillä on todella hankala ymmärtää asia mitä olet touhunnut.

Kukaan ei ole sanonut, että hattuhyllyllä olevat subbarisi olisi vääränlaiset tai paskat, enhän edes tiedä millaiset sulla siellä on? Neuvoin vain siinä, millä freeair versiolla olisi kenties vielä parempi, koska S80 hattuhyllyyn on todella vaikea tehdä mitään koteloratkaisua. Nuo mainitsemani DLS tai Ribben mainitsema Hertz vaihtoehto ei ole oikeasti edes mitkään kalliit, mutta eihän sun semmoisia ole pakko ostaa. Se oli se vinkki, mitä alunperin olet lähtenyt kyselemään. Itse käytin jopa ihan Peerlessin SLS 8 elementtejä. (halvat)
Itse olen moiseen autoon setin laatinut, ja onnistuin siinä jopa melko kelvollisesti. Siksipä lähdin vastailemaan, koska halusit mielipiteitä ihmisiltä joilla on ko. mallista tietoa.

Jos olet kytkenyt koko vasemman puolen front leftiin ja oikeat front rightiin, niin onhan se silloin stereo, fader vain ei pitäisi toimia etu- ja takaovien kaiuttimien välillä. Kirjoitit vain kytkenesi etupään frontin toiseen ja takapään rearin toiseen lähtöön. Kannattaa kirjoittaa oikein, niin ei tule väärinkäsityksiä.

Se, että kerroit haluavasi vain alkuperäiseen sointiin tukevuutta, olisit kyllä päässyt tuolla aktiivisubbarilla pelkästään jo melko hyvään tulokseen, jos ei oikeasti ole enempää sijoittaa asiaan rahaa. Se, että et pysty tilanteesi vuoksi sijoittamaan asiaan yhtään, ei helpota meitä neuvovaa osapuolta yhtään, koska asioilla on tapana maksaa jotain. Varsinkin kun puhutaan autosoittimista, ja kun haluaa parempaa, se maksaa. Tuota aktiivisubia et välttämättä ollut iskenyt kiinni väärin, luulin vain sun laittaneen sen linjamuuntimen, joista kaikki mallit ei siedä sitä, että samassa kaiutinlinjassa on kaiutin mukana. eli se pitää joissain tapauksissa kytkeä tyhjään kaiutinantoon.
Ehdottomasti kannattaa äänenlaadullisesti ajateltuna käyttää aina rca-lähtöjä, varsinkin kun niitä on reilusti saatavana. Samalla hyödyntää sen soittimen hyvät suotimet. (yleensä jopa joissain tapauksissa 6-32db/oct valittavilla jyrkkyyksillä.)

Tuo sinun tämänhetkinen soitinarsenaali on vain nyt niin sekametelisoppa, että se ei oikeasti voi toimia hyvin. Jos olet itse siihen kuitenkin tyytyväinen niin eihän sitä silloin purkaa tarvitse, eikö vain? ;)

Jos olet tyytyväinen ja et halua neuvoja niin kyllä ihmettelen, että mitäs vinkkejä olet vailla, vai haluatko vain kertoilla rakennelmistasi meille? :) Ei pidä olla niin herkkänahkainen.

Edittitä: Toivottavasti nyt ylläkirjoitettu ei pahoita mieltä.

Thänks! :) väärin ymmäryksiä puolin ja toisin. Ei loppupeleissä sen ihmeempää. :) En nyt pahoittanut mieltäni. :)
Mä en välttämättä ole osannut kirjoittaa asiaa niinkuin sen mielessä olen ajatellut ja autossa toteuttanut.

Siis joo, neuvoja nimenomaan kytkemiseen ja johdotukseen yms. koska niissä oikeasti kaipaan neuvoja.
Toi volvo tuntuu olevan niin oma maailmansa noiden kaikkine orkkiskajareidensa yms kanssa mikä menee mihinkin.

Alkuperäinen ajatus on siis vain hieman parantaa äänenlaatua/sointia/musiikin kuuntelua autossa. Ja välineinä ovat nuo laitteet mitä on.

Soitin on siis Alpinen flippinäytöllinen mallia IVA-D105R. Antaa aika paljon mahdollisuuksia linjalähdöille yms.
Hattuhyllysubit on oikeesti niitä "halpiksia" joku ssl tai jotain.
Aktiivi on 8" blaukkari.

Mutta kyllä mä siis oikeasti otan nuo kytkennät nyt vielä kerran auki, varmistan volvolta tulevista piuhoista mikä on minkäkin kaiuttimen, sitten normaalisti kytkentä yksi linja yhteen linjaan. Alunperin niin olikin, mutta säädöt eivät toimineet oikein, subit eivät oikeen soineet yms, eli jotain oli pielessä. Tolla että kytkin kaiuttimet juuri vain front leftin ja front rightin kautta, sain säädöt ja soinnin pelaamaan. Mutta voisi se paremminkin soida.

Kyllä mä neuvot laitteidenkin osalta vastaanotan, mutta en niitä sinänsä tarvitse, koska kaikki mitä tulee ja on, on jo valmiina. Mielelläni ostaisin paremmat vehkeet jos siihen ois mahdollisuus ja tekisin kaiken kunnolla alusta loppuun. Mutta se ny on vaan haave tällähetkellä.

Kytkennät ovat se juttu missä apua kaivataan. :)

Esim: jos haluan väkisin myös sen aktiivin kokeilla pitää mukana niin haaroitanko subilinjan sille ja vahvarille molemille? vai vedänkö jostain toisesta rca lähdöstä sille aktiiville oman linjansa? sub outin jälkeen sinne jää ulostuloja jäljelle: center out(vain yksi naaraspää), aux out(pun.valk.kelt.nippu), front&rear out.... oiskohan ollu muita enää.... ja sit tietysti aux in yms samalla tapaa.

Tämmöisiin kytkennällisiin kysymyksiin kaipaan jelppiä.

Ja nuo volvon omat kajaripiuhat.... tällähetkellä käsitykseni on se että harmaa/punaharmaa joita on kaksi paria ovat etupään left&right ja harmaa/mustaharmaa joita on myös kaksi paria ovat takapään left&right.... tämä sillä perusteella että hattuhyllykajareille tuli molemmille juuri nuo harmaa/mustaharmaa johdot. Sitten kun sen vielä tietäisi että kumpi on left ja kumpi right siellä soittimen takana.... kai sitä voi kokeilla yksi pari kerrallaan että missä soi kun tökkää kiinni?

Mutta juu, kyllä tänään on tarkoituksena purkaa nuo ja kytkeä uusiksi.

Ja kaikki muuten (lukuunottamatta noita prkleen kytkentöjä) on ihan ok nyt.  ;) :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: ace80 - 17.12.2013, 12:17:40
No niin. Helpoin ja siistein tapahan noiden alkuperäiskaiuttimien kytkentään olisi ollut Volvoon tarkoitettu dinjohtomuutossetti, mikä olisi käynyt suoraan sen soittimen johtosarjaan ja toinen pää siihen Volvon omaan liittimen. Esim Autosudiolta semmoisen olisi saanut. http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/automerkkikohtaiset-asennustarvikkeet/volvo/connects2-volvo-johtosarja.html Eikä hinnalla pilattu. Mutta jos olet ehtinyt johtoja katkoa siitä omasta Volvon sarjasta, se on myöhäistä. Kokeilemallahan se kaiuttimen paikannus nyt on  helpoin ja 1,5 voltin patteri hyvä siihen. Eli sillä patterilla testaa johdoista mikä kaiutin rapsahtaa, niin löydät oikeat johdot. Ja kuten aiemmin oli puhetta jossakin vastauksessa, plussa on se missä on se kaksi väriä.
Ja nyt jos haluat siihen subipäähän neuvoja, niin jätä se aktiivi tai ne hattuhyllyn kaiuttimet kytkemättä. Koitat kummalla vaihtoehdolla saat paremman lopputuloksen, älä laita kumpaakin. Siitä ei ole muuta kuin harmia, koska niiden eri laitteiden sointi on niin erilainen, että sotkeevat säätöä ja ääntä. Todennäköisesti. Ja ehdottomasti soittimelta kytkentä SUB-out RCA:lla joko siihen hattuhyllyn vahvariin tai aktiivisubiin, ei kaiutinlinjoista kun RCA on saatavilla. kaiutinlinjakytkentä on vaihtoehtoisesti sen vuoksi, että aktiivisubin saa kytkettyä jotenkin esim. alkuperäissoittimen perään.

Ja jos sä todellakin jostakin syystä haluat sen aktiivinkin siellä pitää, voit haaroittaa sen RCA:n sille aktiivillekin mikä tulee nyt sille hattuhyllyn vahvarille.Eli ihan RCA Y-haaralla. esim Autostudiolta Caliberin 2kpl y-haaraa 4,95€ http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/signaalitarvikkeet/rca-y-haarat/y-haaroitin-uros-2naar-0-3m.html  8)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 17.12.2013, 13:31:57
No niin. Helpoin ja siistein tapahan noiden alkuperäiskaiuttimien kytkentään olisi ollut Volvoon tarkoitettu dinjohtomuutossetti, mikä olisi käynyt suoraan sen soittimen johtosarjaan ja toinen pää siihen Volvon omaan liittimen. Esim Autosudiolta semmoisen olisi saanut. http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/automerkkikohtaiset-asennustarvikkeet/volvo/connects2-volvo-johtosarja.html Eikä hinnalla pilattu. Mutta jos olet ehtinyt johtoja katkoa siitä omasta Volvon sarjasta, se on myöhäistä. Kokeilemallahan se kaiuttimen paikannus nyt on  helpoin ja 1,5 voltin patteri hyvä siihen. Eli sillä patterilla testaa johdoista mikä kaiutin rapsahtaa, niin löydät oikeat johdot. Ja kuten aiemmin oli puhetta jossakin vastauksessa, plussa on se missä on se kaksi väriä.
Ja nyt jos haluat siihen subipäähän neuvoja, niin jätä se aktiivi tai ne hattuhyllyn kaiuttimet kytkemättä. Koitat kummalla vaihtoehdolla saat paremman lopputuloksen, älä laita kumpaakin. Siitä ei ole muuta kuin harmia, koska niiden eri laitteiden sointi on niin erilainen, että sotkeevat säätöä ja ääntä. Todennäköisesti. Ja ehdottomasti soittimelta kytkentä SUB-out RCA:lla joko siihen hattuhyllyn vahvariin tai aktiivisubiin, ei kaiutinlinjoista kun RCA on saatavilla. kaiutinlinjakytkentä on vaihtoehtoisesti sen vuoksi, että aktiivisubin saa kytkettyä jotenkin esim. alkuperäissoittimen perään.

Ja jos sä todellakin jostakin syystä haluat sen aktiivinkin siellä pitää, voit haaroittaa sen RCA:n sille aktiivillekin mikä tulee nyt sille hattuhyllyn vahvarille.Eli ihan RCA Y-haaralla. esim Autostudiolta Caliberin 2kpl y-haaraa 4,95€ http://www.autostudio.fi/tarvikkeet-auto/signaalitarvikkeet/rca-y-haarat/y-haaroitin-uros-2naar-0-3m.html  8)

Jees, kiits. Juuri tuollaisia yksinkertaisia vastauksia tämmöinen alottelija tarvitsee, nyt kun yksinäni noita väsäilen. Muihin autoihini kun laitettu rokkivehkeitä niin ollut aina kaveri apuna laittamassa joka oikeasti osaa ja tietää noista.

Mä luulen että ne hattuhyllysubit on se parempi vaihtoehto, mutta täytyy kokeilla.

Ja siitä volvo-iso muutos adapterista tiesin ja jopa hypistelin käsissäni motonetissä, mutta ajattelin säästää sen 14,90e. Vaikka se ei paljoa sinänsä ole tuo summa, mutta sen säästämällä oli varaa ostaa kunnollinen suojattu rca johto ja y-haara. Onko sillä muuten mitään merkitystä että kumpaan päähän ton y-haaran laittaa? Heti mankalta haarottaa se subi lähtö rca johdolle vai tuoda mankalta yksinäisellä rca:lla ja haaroittaa sit vahvarille?

Pahoittelut nyt eilisestä hermostumisesta! On vähän hermot kireellä ja elämäntilanne tällähetkellä enemmän kuin vaikea.

Noita y-haaroja mulla näköjään löytykin varastosta useampia ja molempi suuntaisia.

Onhan mulla toi volvon alkuperänen liitin kyl viel talles, jossa pienet pätkät piuhoja jäljellä, näkee järjestyksen. Sitähän voipi käydä vaikka motonetissä kattelees että mitenpäin ne värit menee siin adapteris. ;)

Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: ace80 - 17.12.2013, 15:16:20
Eipä sillä väliä mistä sen haaroittaa, takana haaroittamalla tietenkin pääset lyhyemmällä toisella rca:lla. Ei tarvi edestä asti vetää pitkää kaapelia.

Oliko se Motonetin kaapelisetti juuri tuommoinen Volvoon tarkoitettu? Epäilen kyllä vahvasti, että se voi olla se perus dinjohtosarja, joka käy silloin kun autossa on DIN liitin auton päässä. Volvossa ei ole, vaan on Volvon omat liittimet.Tuo Studion johtomuutossarja on tarkoitettu juuri tuon malliseen autoon.

Eli siis et välttämättä sitä Motonetin liitinadapteria katsomalla pääse puusta pidemmälle. :-\
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 17.12.2013, 22:57:36
Eipä sillä väliä mistä sen haaroittaa, takana haaroittamalla tietenkin pääset lyhyemmällä toisella rca:lla. Ei tarvi edestä asti vetää pitkää kaapelia.

Oliko se Motonetin kaapelisetti juuri tuommoinen Volvoon tarkoitettu? Epäilen kyllä vahvasti, että se voi olla se perus dinjohtosarja, joka käy silloin kun autossa on DIN liitin auton päässä. Volvossa ei ole, vaan on Volvon omat liittimet.Tuo Studion johtomuutossarja on tarkoitettu juuri tuon malliseen autoon.

Eli siis et välttämättä sitä Motonetin liitinadapteria katsomalla pääse puusta pidemmälle. :-\

Ookkei. No mä haarotan ton sit takana, helpompi niin.

Oli se motonetin sarja just volvolle tarkotettu. Toises pääs ne volvon liittimen ja toises pääs normaali iso.

Justiin tässä kytken uusiks näitä juttuja. Nyt on jokainen kaiutin kanava omassa linjassaan, ihan normaalisti.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 18.12.2013, 00:57:20
-Kaikki soittimen kajarilähdöt kytketty nyt oikein. :)
-vahvari (autostudio) joka soittaa hattuhyllysubeja, on edelleen kytketty rca:lla mankan sub-linjalähdöstä
-aktiivisubi heivattu pois

Kuulostaa musiikki ihan hyvältä. Basso integroituu muuhun sointiin niinkuin aikaisemmin on todettu, jos kaiken kytkee oikein. :)

Ei se mikään jumputijumputi auto silti oo enkä sitä haekkaan. Toi saa nyt tähän erään kelvata. Eikä ole takapaksissa mitään koteloita viemässä tilaa.

Osaako joku sanoa että onko niillä suorakaiteen mallisilla rei'illä hattuhyllyn alaosan pellin etureunassa (siis lähempänä luukkua) jokin tietty merkitys?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: ace80 - 18.12.2013, 08:52:54
Juu, ei tuolla maata järistetä. Vaan eihän kaikkien sitä tarvitse tehdäkään. Iän myötä varsinkin mukava sointi on aika tärkeässä roolissa. Ne reiät on ilmanvaihdon poistoreikiä. Älä vaan peitä niitä, muuten alkaa huurtua lasit. ;D
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 18.12.2013, 17:58:35
Juu, ei tuolla maata järistetä. Vaan eihän kaikkien sitä tarvitse tehdäkään. Iän myötä varsinkin mukava sointi on aika tärkeässä roolissa. Ne reiät on ilmanvaihdon poistoreikiä. Älä vaan peitä niitä, muuten alkaa huurtua lasit. ;D

No näinpä juuri, mukava sointi on se pääasia! :)

Oukkei, aine liittyy ilman kiertoon. Tuli vaan mieleen kontissa kömytessä että mitähän ne on.

Voi tuon soinnin kannalta edelleen antaa vinkkejä, voiko sille hattuhyllylle tai sen pohjalle tehdä jotain mikä parantaa sointia?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 18.12.2013, 20:47:13
Nonii... nyt sain selvitettyä noiden laitteiden teholukemia.

-subit on 250w/subi
-vahvari on 2x50w tai sillattuna 1x150 tai sitä luokkaa

Nyt kuulisin mielelläni neuvoja siihen, että miten toteutetaan kytkentä sillattuna kahden subin kanssa. :)

Mulla on hämärä muistikuva siitä miten kaveri kytki sillattuna 2subia mun entiseen hiaceen... mutta kun en ny tarkkaan muista. :)

EDIT:

Itse itselleni vastaten:

TÄÄLTÄ (http://autosubbari.fi/miten-bassoaani-syntyy/subbarit-kytketaan/) löytyikin vastaus kysymykseeni.

Eli tuo "kaksi yksikelaista elementtiä, kelat sarjaan kytkettyinä" toteutus muotohan tulee varmaankin olemaan tämä eikä varmaan muita vaihtoehtoja voi käyttää, koska jotain vahvarissa luki siitä että ei saa kytkeä yhden ohmin kuormaa, toimii 2,4,8 ohmin kuormilla. Nyt täytyy sitten selvittää noiden subien ohmit ennen kytkentää.

Luulis että tollai kun siltaa vahvarin ja kytkee elementit sarjaan, niin voisi soida paremmin, koska eikös tuo vahvarin antama teho ole hieman alimitoitettu noille subeille?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: IceSun - 19.12.2013, 00:06:03
Kerro toki 8" subien merkki/malli ja vahvistimen merkki/malli niin helpottaa kummasti.
Ei tarvitse arvailla.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 08:20:08
Kerro toki 8" subien merkki/malli ja vahvistimen merkki/malli niin helpottaa kummasti.
Ei tarvitse arvailla.

Aivan... sorry. :) Vahvarin merkki nyt tulikin tuolla jo aiemmin esille että on autostudio, mutta mallin katsoin vasta eilen, eli se on B502i
Subit on honkkarin "halpissubit" eli oisko merkki ollu SSL ja yksi puhekelaiset.

Tuon yhden kaavion mukaan, mikä laittamani linkin takaa, kytkettiin myös 2x12" soimaan ja ne toimi ainakin hyvin. Tosin vahvarissa oli "pikkusen" enempi tehoa kuin tossa Autostudion pikkusessa, oiskohan ollu siltaamalla kilon verran.

Eilen olin yhden kaverin kanssa yhteydessä ja saan siltä tänään 2-kanavaisen vahvistimen, järeämmän kuin tuo mun nykynen. Tehoista ja merkistä en vielä tiedä tarkasti kun oon vasta tänää menos valitsee muutamasta vaihtoehdosta sen sopivimman. Mutta tehoa nyt siinä jokatapauksessa tulee olemaan enemmän. Toisen vaihtoehdon kumminkin tiedän jo etukäteen.
Se olis tuossa linkissä oleva --> MacAudio MPX Mono (http://www.electronic-star.fi/MacAudio-MPX-MONO_i33388.htm) ja kyljessä lukee 1ch amp max 1500w ja monovahvari juuri subikäyttöön tarkoitettu, että oiskohan se hyvä vaihtoehto noille subeille vai meneekö jo liian tehokkaaks? Toinen on joku 2-kanavainen, enempää en tiedä ennenku käyn kattoos. Ja saatto olla joku kolmaski 2-kanavainen vaihtoehto.

Senhän vois sit ton mun Autostudion laittaa jollaintapaa soittamaan auton joitakin muita kajareita, vai onko siinä mitään järkeä?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: IceSun - 19.12.2013, 09:12:52
Voisi olettaa subien olevan seuraavat: Sound Storm (SSL) FS8 Force Series 8 / 250 Watt Single 4 Ohm Voice Coil.
Eli pystyt ne kytkemään 2ohm, kuten aikaisemmassa Autosubbarit sivustolla kerrotaan.

Lienee hieman vanhempi tuo vahvistis? Koska tietoa, kuvia yms.. lankusta ei hirveästi ole, tarkkaa specksilistaa mm.
Jos vahvistin kestää sen 2ohm kuorman niin siitä saa sen 2 x ~75w 2ohm kuormalla. Ihan hatusta heitettynä.
Voisi varmasti hieman enemmän potkua olla vahvistimessa.

Ei kannata katsoa niitä "huipputehoja" mitä vahvistimista luvataan. Halvemmissa laitteissa ne usein ovat niitä "hattiwattitehoja" joten se xxxW RMS -luku on hieman luotettavampi tai enemmänkin suuntaa antava.
MacAudio MPX MONO: Nimellisteho 4 ohmia: 275W RMS, Nimellisteho 2 ohmia: 400W RMS.

Vaikka kytket ne subit suoraan 4ohm kuormaan tuolle vahvistimella niin se on riiittävästi noille pikku subeille. Huipputehoa tulee sitten xxxw enemmän. Ei välttämättä edes tarvitse kytkeä 2ohm kuormaan joka olisi enemmän kuin riittävästi.
Jos subeille sen ~250wrms saa niin uskoisin, että tehoa on ainakin sopivasti niille.
Tosin en tiedä miten "tukeva" hattuhylly oikeasti on asennukselle, alkaako se jossain vaiheessa tai missä vaiheessa elämään. Aiheuttaen muuta mukavaa harmia.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 09:20:38
Voisi olettaa subien olevan seuraavat: Sound Storm (SSL) FS8 Force Series 8 / 250 Watt Single 4 Ohm Voice Coil.
Eli pystyt ne kytkemään 2ohm, kuten aikaisemmassa Autosubbarit sivustolla kerrotaan.

Lienee hieman vanhempi tuo vahvistis? Koska tietoa, kuvia yms.. lankusta ei hirveästi ole, tarkkaa specksilistaa mm.
Jos vahvistin kestää sen 2ohm kuorman niin siitä saa sen 2 x ~75w 2ohm kuormalla. Ihan hatusta heitettynä.
Voisi varmasti hieman enemmän potkua olla vahvistimessa.

Ei kannata katsoa niitä "huipputehoja" mitä vahvistimista luvataan. Halvemmissa laitteissa ne usein ovat niitä "hattiwattitehoja" joten se xxxW RMS -luku on hieman luotettavampi tai enemmänkin suuntaa antava.
MacAudio MPX MONO: Nimellisteho 4 ohmia: 275W RMS, Nimellisteho 2 ohmia: 400W RMS.

Vaikka kytket ne subit suoraan 4ohm kuormaan tuolle vahvistimella niin se on riiittävästi noille pikku subeille. Huipputehoa tulee sitten xxxw enemmän. Ei välttämättä edes tarvitse kytkeä 2ohm kuormaan joka olisi enemmän kuin riittävästi.
Jos subeille sen ~250wrms saa niin uskoisin, että tehoa on ainakin sopivasti niille.
Tosin en tiedä miten "tukeva" hattuhylly oikeasti on asennukselle, alkaako se jossain vaiheessa tai missä vaiheessa elämään. Aiheuttaen muuta mukavaa harmia.

Ok. Kiitoksia vastauksesta.

Katon ne pari muuta vaihtoehtoa siellä kaverilla, mutta eiköhän tuo mac ole subeille se järkevin. Ainakin tehoja löytyy noilla tarpeeksi niinkuin sanoit.

Hattuhyllyhän on ihan peltiä, jonka päälle kokonaan irtoava verhoilupahvi ja kontinpuolella taas hattuhyllyssä on kiinni kaikenlaista vaijeria yms. Eli varmasti rupee jossain kohtaa rämisemään ku volaa kääntää tarpeeks. :)

Ja joo, kyllä varmaan juuri noi subit mitkä kirjotit.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 10:23:27
Nonii, eli toinen vaihtoehto on sellanen vahvari jonka kyljes lukee: DSL C-series, 1CHx350w ja se on 2kanavainen. Meneekö liian tehokkaaksi? Eipä tarvis ainakaa sillata.... mut kärtsääkö noi subit jo tosta tehosta vai onko ihan sopiva?


Kumman noista nyt sit laittaa? Ton Mac:n vai DSL:n??
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: IceSun - 19.12.2013, 12:37:33
Nonii, eli toinen vaihtoehto on sellanen vahvari jonka kyljes lukee: DSL C-series, 1CHx350w ja se on 2kanavainen. Meneekö liian tehokkaaksi? Eipä tarvis ainakaa sillata.... mut kärtsääkö noi subit jo tosta tehosta vai onko ihan sopiva?

Ettei olisi DLS C-Series, DLS CA21? Kuvan näköinen.
(http://i023.radikal.ru/1310/9c/418b4a815661.jpg)

Tuon vahvistimen tiedoissa lukee: 4 ohm minimum load when using bridge mode connection. Lower impedances may damage the amplifier.
Voit siis käyttää tuotakin CA21, saat (kannattaa) kytkettyä 2 x100wrms 4ohm. Siltaan kytkettynä se on 1 elementti, 4 ohm ja 350wmax.

Tuo MAC ilmeisesti kestää pienempää kuormaa paremmin, stabiili 2ohm ns.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 13:12:41
Ettei olisi DLS C-Series, DLS CA21? Kuvan näköinen.
(http://i023.radikal.ru/1310/9c/418b4a815661.jpg)

Tuon vahvistimen tiedoissa lukee: 4 ohm minimum load when using bridge mode connection. Lower impedances may damage the amplifier.
Voit siis käyttää tuotakin CA21, saat (kannattaa) kytkettyä 2 x100wrms 4ohm. Siltaan kytkettynä se on 1 elementti, 4 ohm ja 350wmax.

Tuo MAC ilmeisesti kestää pienempää kuormaa paremmin, stabiili 2ohm ns.

No juuri saman näköinen on!! :)

Tossa mä meinasinkin että ei tarvi edes sillata ku antaa muutenkin jo aika hyvin ulos. :)

Joo se mac on 2,4,8ohm kestävä.

Mutta se että kumpaa järkevämpi käyttää tässä tapauksessa? Onhan tossa dsl:ssä kattavampi säätö mahdollisuus ja tehot riittää hyvin siltaamattakin. Mac taas on nimenomaan subille tarkotettu mono vahvistin.... säätömahdollisuudet pienemmät ja varmaan sillattuna pitäs kytkee. Enkä mä tosta Mac merkistä oo koskaan mitään kuullut, toisin kuin dsl on vanha ja tunnettu merkki.

Kumman sitä nyt sit laittaa....
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: IceSun - 19.12.2013, 13:51:35
Onhan tossa dsl:ssä kattavampi säätö mahdollisuus ja tehot riittää hyvin siltaamattakin. Mac taas on nimenomaan subille tarkotettu mono vahvistin.... säätömahdollisuudet pienemmät ja varmaan sillattuna pitäs kytkee. Enkä mä tosta Mac merkistä oo koskaan mitään kuullut, toisin kuin dsl on vanha ja tunnettu merkki.

Kumman sitä nyt sit laittaa....

Itsellä on ollut DLS:n valmistamia lankkuja käytössä.. varmaan 8 vuotta kohta? Ei tarttis miettiä, eikä pysty olemaan puolueeton.  :D
Samainen pikkulankku oli Mideille käytössä aikanaan, nykyään "vastaava" uusi malli jossa hieman enemmän voimaa.
Jos sitten seuraavaksi vaihtuis valmistaja, enemmän voiman toivossa. Seuraavassa projektissa sitten.. ehkä.. joskus..

Jos tuntuu ettei CA21 riitä niin sitten vain isompaa. Näkee samalla miten se hattuhylly toimii, tuleeko ylimääräistä liikettä/häiriötä joka häiritsee ja riittääkö meteli omaan käyttöösi.
Kokeilemalla se selviää, eikös sulla molemmat tavallaan ole "saatavilla" jotta voisit niitä kokeilla?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 18:03:50
Itsellä on ollut DLS:n valmistamia lankkuja käytössä.. varmaan 8 vuotta kohta? Ei tarttis miettiä, eikä pysty olemaan puolueeton.  :D
Samainen pikkulankku oli Mideille käytössä aikanaan, nykyään "vastaava" uusi malli jossa hieman enemmän voimaa.
Jos sitten seuraavaksi vaihtuis valmistaja, enemmän voiman toivossa. Seuraavassa projektissa sitten.. ehkä.. joskus..

Jos tuntuu ettei CA21 riitä niin sitten vain isompaa. Näkee samalla miten se hattuhylly toimii, tuleeko ylimääräistä liikettä/häiriötä joka häiritsee ja riittääkö meteli omaan käyttöösi.
Kokeilemalla se selviää, eikös sulla molemmat tavallaan ole "saatavilla" jotta voisit niitä kokeilla?

Voiko noita dsl:n lankkuja olla eritehosia mut just ton näkösiä? Kun tolla lankulla on kumminki soitettu sillattuna kahta 12" pakettiautos ja ääntä läks sitte sillee enemmän ku tarpeeks... ja ton päädys lukee viel että 1-kanava antaa 350w eli siis kun se on 2-kanavainen niin toinen subi toiseen kanavaan ja toinen toiseen niin eikös sen pitäs antaa se 350w per subi?

Soittimen sain vihdoin pelittää niinku pitää, eli löysin vihdoin oiken "käkkäri" piuhan ja löin maihin. Tuli ne kauan kaivatut system ja general valikot näkyviin, joista sit saa noita linja tuloja/lähtöjä laitettuu on/off. Siinä samalla ku mankka irti oli niin iskin jo valmiiks kiinni aux out:n keltaiseen pistokkeeseen piuhan kii. Tulee menemään takapenkkiläisten näytölle, kunhan sille vaan telineen ensin rakennan ja saan kiinni. :) sekä tietysti aux in äänipuoleen piuha jonka toisessa päässä on 3,5mm jack ni saa vaik kännystä soitettuu juutuubista musaa jos haluaa tms.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät yms....
Kirjoitti: Irual - 19.12.2013, 22:58:43
Joopajoo. Nyt on kokeiltu dsl ja mac. Ei soi.

Pikkunen autostudio on takas paikallaan ja hienosti soi, ilman siltausta! :)

Noin se saa nyt ollakkin. Seuraavana sitten kehittelemään teline 15" näytölle ja kytkee se. :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: Irual - 21.12.2013, 17:52:56
Kun mankan vaihdon yhteydessä jäi "ylimääräseks" niitä volvosta tulevia piuhoja, 2 kiedottua paria(ilmeisesti rattinapit) ja sit yks yksittäinen piuha, väriä en just nyt muista. Mutta oiskohan mahdollista että se on himmentimen piuha? Mankassakin on "ylimääräsenä" oranssi johto jossa luki illuminator/dashboard. Eikös se ole mankan puolella himmentimen piuha? Että voisko mankan valot saada himmenemään volvon mittaristo himmentimellä?

Edit:

Nii ja voisko joku kertoo enemmän tosta TriMode kytkennästä?

Ja jos haluaisin tohon kojelautaan sen keskikaiuttimen niin mitä tapoja kytkeä? Minkä kokonen kajari menee? Ja onko olemassa linjamuunninta niinpäin että muuntais rca:n kajaripiuhaks? :)
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: (Miksu) - 21.12.2013, 19:01:23
Kun mankan vaihdon yhteydessä jäi "ylimääräseks" niitä volvosta tulevia piuhoja, 2 kiedottua paria(ilmeisesti rattinapit) ja sit yks yksittäinen piuha, väriä en just nyt muista. Mutta oiskohan mahdollista että se on himmentimen piuha? Mankassakin on "ylimääräsenä" oranssi johto jossa luki illuminator/dashboard. Eikös se ole mankan puolella himmentimen piuha? Että voisko mankan valot saada himmenemään volvon mittaristo himmentimellä?

Edit:

Nii ja voisko joku kertoo enemmän tosta TriMode kytkennästä?

Ja jos haluaisin tohon kojelautaan sen keskikaiuttimen niin mitä tapoja kytkeä? Minkä kokonen kajari menee? Ja onko olemassa linjamuunninta niinpäin että muuntais rca:n kajaripiuhaks? :)


Ei ole erikeen valojen himmentimen johtoa ollenkaan, valojen himmennys-tieto kulkee samaa data-väylää pitkin, kun mitä kautta rattinapit ja soittimen vikadiagnostiikka ym. muukin tapahtuu, eli niitä kierrettyjä johtoja pitkin.

Yksi ylimääräinen johto voisi olla ehkäpä jännitteensyöttö antennivahvistimelle väriltään sininen-valkoinen ?
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: Irual - 21.12.2013, 20:00:43

Ei ole erikeen valojen himmentimen johtoa ollenkaan, valojen himmennys-tieto kulkee samaa data-väylää pitkin, kun mitä kautta rattinapit ja soittimen vikadiagnostiikka ym. muukin tapahtuu, eli niitä kierrettyjä johtoja pitkin.

Yksi ylimääräinen johto voisi olla ehkäpä jännitteensyöttö antennivahvistimelle väriltään sininen-valkoinen ?

Ahaa... okei. En tosiaan muista nyt minkävärinen se piuha oli. Mut antaa sen sit olla siellä, kun eipä siitä hyötyä tässä ole. Oikein kun perehty tohon alpinen käyttöoppaaseen niin lopulta huomasin sen mihin rattinappiadapteri tulee. Se on sellanen 3,5mm naarasplugin näkönen piuhan pää, mikä on kiinteesti soittimessa, oisko joku 20cm mittanen piuhanpätkä ollu. Olis kyllä kiva tietää että mitä moinen palikka kustantais ja mistä sais. Tai jos jostain/joltain löytys sit käytetty jos/kun on kallis uutena..... kun 100e hintaluokkaa veikkailtu sille.
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: (Miksu) - 21.12.2013, 20:05:32
Olis kyllä kiva tietää että mitä moinen palikka kustantais ja mistä sais. Tai jos jostain/joltain löytys sit käytetty jos/kun on kallis uutena..... kun 100e hintaluokkaa veikkailtu sille.

Googlella   Alpine volvo löytyi tälläinen
http://www.hifitalo.fi/volvo_rattikaukosaadin
Otsikko: Vs: S80 alkuperäiskaiuttimien koot/johdotus/kytkennät/subit/vahvarit yms...
Kirjoitti: Irual - 21.12.2013, 20:45:06
Googlella   Alpine volvo löytyi tälläinen
http://www.hifitalo.fi/volvo_rattikaukosaadin

Nonni. Eli just sen hintanen että pärjään alpinen omalla kaukosäätimellä ihan hyvin! :D voi sitten harkita joskus tulevaisuudessa kun saikulta pääsee taas johonki töihin, jos sitte hommais ton adapterin. Mutta kiitoksia googlaamisesta! :)