Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: bjorra - 22.11.2013, 15:05:08
-
Oikeen hyviä neuvoja olen saannu täältä sivuilta koskien Ardic:in korjausta :hello:
Osat sain eilen Saksasta,eli turbolaattorin ja kiinnitin illalla pannu penkissä ja suorasähköllä tesasin KAS kummaa pörähti käyntiin hieman savuttaen ensin
ja sytty,(PUMPUN TIKITTÄJÄNÄ)oli vilkkurele joka toimi tosi hyvin.
Tänään kävin kuittaamassa vikakoodin ja käyntiin yritys,kas kummaa se toimi :hello: ;D *taavih-> *taavih-> :3/4 jättää sen:
VIELÄ SUURET KIITOKSET KAIKILLE NEUVOA ANTANEILLE. -H- *taavih->
-
Sain muuten paikalliselta siniseltä kutsun Ardicin vuosiholtoon. Hinta taisi olla jotain luokkaa 190 € tai jotain sinne päin. Onko muuten kenelläkään kokemusta noista, mitä noissa huolloissa oikein tehdään. Sinällään tuo VUOSIhuolto vähän närästi. Ei kai sitä sentään vuosittain huoltaa tarvitse ?
Omani vielä toimii ja laitatin siihen eston, että toimii vain tarvittaessa, kun sähköllä se luonnistuu jotenkin helpommin ja ajallaan. Mutta hyvähän tuon Ardicinkin kunnossa olisi olla.
-
Jos kyse on dieselistä, niin Ardic (ainakin vm 1998) karstaantuu rumaan kuntoon jo yhden talven tavanomaisella käytöllä ja käynnistyminen seuraavan talven lopulla on jo perin epävarmaa. Karstaa kertyy paloilmapuhaltimen akselin päässä pyöriviin osiin (turbulaattori, ulkokuppi ja suutin) sekä hehkutulpan läheisyyteen. Lisäksi ulkokuppi palaa ruvelle ja turbulaattori ohenee, joten niidenkin vaihto on ollut muutaman vuoden välein tarpeen. Jos "vuosihuolto" on samanlainen, kuin se oli joskus kymmenen vuotta sitten, laite puretaan siinä määrin, että karstat saadaan putsatuksi pois: paloilmapuhallin irti ja sen akselin päässä liekissä pyörivät osat irrotetaan, putsataan ja kootaan takaisin sekä palotilan karstakokkareet nuohotaan ulos. Luultavasti vaihtavat akselin päässä pyörivät osat ja veloittavat ne mainitun työhinnan lisäksi (50 - 500 € lisää). Aikaa siinä itse hitaasti tehtynä menee pari kolme tuntia ja ulkokuppi, turbulaatturi sekä niiden kiinnitysruuvi maksavat Ardiceja korjaavissa ja varaosia myyvissä autosähköliikkeissä muutaman kympin.
-
Kiitos "V70TDI-1998". Täytyy sitten ilmeisesti hiljalleen hankkia nuo hilustimet, kuka sen sitten joskus purkaakin. Jotenkin tuon ihme aparaatin purkaminen ei niin pelota, kun vain jaksaisi ottaa sen joskus irti tutkimuksia varten. Ohjeita olen kyllä täältä jo bongannutkin :) Jos käytän sitä vain satunnaisesti, uskoisin sen pysyvän helposti toimintakuntoisena. Edellinen omistaja tuskin lienee sitä minua varten nuohonut.
-
Sain muuten paikalliselta siniseltä kutsun Ardicin vuosiholtoon. Hinta taisi olla jotain luokkaa 190 € tai jotain sinne päin. Onko muuten kenelläkään kokemusta noista, mitä noissa huolloissa oikein tehdään. Sinällään tuo VUOSIhuolto vähän närästi. Ei kai sitä sentään vuosittain huoltaa tarvitse ?
Omani vielä toimii ja laitatin siihen eston, että toimii vain tarvittaessa, kun sähköllä se luonnistuu jotenkin helpommin ja ajallaan. Mutta hyvähän tuon Ardicinkin kunnossa olisi olla.
Oma kulkine oli syksyllä vuosihuollossa (merkkiliike) ja kysyin huoltoneuvojalta, että kannattaisiko huoltaa auton Ardic samalla kun niillä oli tarjous huollosta (muistaakseni 89 euroa). Totesin lämmittimen toimineen kuin junan vessa 5 vuotta ja 125 tkm ilman huoltoa. Huoltoneuvoja totesi, että mitä sitä sitten toimivaa availemaan ja samaan hengenvetoon kertoi ettei koskaan ole huolto jäänyt pelkkään lämmittimen puhdistukseen vaan että osaa on vaihdettu eli satasia on palanut... Lämmitin jäi huoltamatta :)
Lämmittimen toimivuuteen on varmasti vaikuttanut se, että otatin heti auton ostettuani sen automaattikäynnistyksen pois eli ei mene päälle autolla lyhyitä matkoja ajettaessa, tämä karstoittaa sen piloille.
-
Oma kulkine oli syksyllä vuosihuollossa (merkkiliike) ja kysyin huoltoneuvojalta, että kannattaisiko huoltaa auton Ardic samalla kun niillä oli tarjous huollosta (muistaakseni 89 euroa). Totesin lämmittimen toimineen kuin junan vessa 5 vuotta ja 125 tkm ilman huoltoa. Huoltoneuvoja totesi, että mitä sitä sitten toimivaa availemaan ja samaan hengenvetoon kertoi ettei koskaan ole huolto jäänyt pelkkään lämmittimen puhdistukseen vaan että osaa on vaihdettu eli satasia on palanut... Lämmitin jäi huoltamatta :)
Lämmittimen toimivuuteen on varmasti vaikuttanut se, että otatin heti auton ostettuani sen automaattikäynnistyksen pois eli ei mene päälle autolla lyhyitä matkoja ajettaessa, tämä karstoittaa sen piloille.
Miten otatit lämmittimen automaattikäytön pois.
Ohjelmallisesti sitä ei saanut pois, niin kiinnostaisi tietää.
-
Miten otatit lämmittimen automaattikäytön pois.
Ohjelmallisesti sitä ei saanut pois, niin kiinnostaisi tietää.
Kyllä ne Sinisen pojat sen jotenkin ohjelmoi. Maksoi reilu 20,-. Tiedä sitten onko lämmittimiin tullut jotain muutoksia vuosien varrella? Ainakin Volvon sivulla on muistaakseni kahta eri versiota Ardicista.
-
Miten otatit lämmittimen automaattikäytön pois.
Ohjelmallisesti sitä ei saanut pois, niin kiinnostaisi tietää.
Otatin S60 -03 ardicin automatiikan merkkihuollossa pois ja kyllä se ihan ohjelmoimalla tapahtui. Se ei varmaan onnistu kuin merkkiliikkeessä. Asentaja selosti siinä, että se softa pitää tilata ruotsista ja asentaa autoon. Aikaa meni ehka 20min.
-
Otatin S60 -03 ardicin automatiikan merkkihuollossa pois ja kyllä se ihan ohjelmoimalla tapahtui. Se ei varmaan onnistu kuin merkkiliikkeessä. Asentaja selosti siinä, että se softa pitää tilata ruotsista ja asentaa autoon. Aikaa meni ehka 20min.
Näin täälläkin oli edellinen omistaja tehnyt. :hello:
-
Huomenna menee ardic ohjelmoitavaksi ajastinkäyttöön.
Automaattikäytön saa pois, ja hinta on tosiaan tuo 20€. Kiitos teille -H-
Aikaisempi myyjä väitti, että näihin on joskus muinoin asennettu bensavolvon ohjelmia, mutta ei onnistu nykyään :o
Ohjelmointi tapahtuu bosch car servicessä.
-
Auto kävi tänään ardicin korjauksessa. Jotkut pikkusiivet oli kaikki irti, joku vähän päälle 300 maksava osa sinne vaihdettiin. Oisko ollu poltinyksikkö tai joku vastaa, kuitti on autossa. Samalla ottivat automaatti käytön pois.
Nyt tarkenee ajella pakkasilla. :)