Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Caideman - 23.11.2013, 01:36:18
-
V70 perkules haisee palaneelle öljylle ajoittain aika huimasti. Startatessa ja hiukan startin jälkeen, suoritettaessa pieni siirto, jonka jälkeen haju on järkyttävä.
Ajaako nuo pirulaiset niin paljon ahtimesta rasvaa läpi, vai valuttaako huohotin kaiken ylimääräisen materiaalin suoraan (turbon)imupuolelle ja siitä pyttyyn? Ahdin pitäis, siis PITÄIS olla vaihdettu parin vuoden sisään juurin öljyämisen vuoksi. Turbon vaihto on merkitty huoltokirjaan. =P
Myös välijäähdyttimeen lienee porattu pieni reikä tuon öljyn poistumista silmälläpitäen ja IC valuttaakin ajon jälkeen hiukan voiteluainetta alleen.
Toimenpiteitä aiheuttavaa huohotusta ei ole ja mielestäni öljynkulutus on inhimillinen, siis pieni.
Kun vaan tietäis mistä aloittaa, ettei tarvi koko vessaa purkaa. Aloittaako huohottimen - vai turbon tutkimisesta, tukkeutuneesta öljypaluusta, vaiko ahtimen voiteluputkesta?
-
Paljonko kilsoja mittarissa? Onko autossa kattia?
-
Itse katselisin kyllä sitä sylinterinkantta:vuotaako esim. jonkun pultinkannan tms. alta öljyä valuu sitten pakosarjan päälle>haju.
-
ö-voi tulla melkein mistä vain ja yksi syypää voisi olla raidetanko, onko ohjaustehostimen säiliö tyhjentynyt?
-
Ohjaustehostin vuotaa kyllä, mutta se ei vaikuta tuohon käryyn.
Autolla on ajettu 302tkm(ei takuuta oikeellisuudesta) ja katti löytyy. Öljyä ei vuoda koneen ulkopuolelle niin, että se tiputtelisi tai olisi edes märkä alta. Itsekin ihmettelen, miten vuotamaton voi vanha auto olla.
Onko noissa ollut kipuna ahtimen öljypaluun tukkeutumista? Se nyt tulee ensimmäisenä mieleen, että ajaa laakereista läpi, aiheuttaen ölyn palamista imuilman mukana koneessa ja käryä pakopesän puolella.
Huohotinsysteemikin toki voi ajaa sitä salvaa sinne ahtimeen, mutta tuntuu vähän erikoiselta, kun kone ei kuitenkaan juuri höyrytä ja huohota.
-
olisko huohutuksen putkisto rikki ja lykkäis sieltä käryä ilmoille?
-
Tarkoitatko huohotushöyryä? Toi on ihan rehellinen palaneen öljyn haju mikä leijailee auton ympärillä. Ja tulee sisällekin aika voimakkaana...
-
Turbon öljynpaluu tuskin tunkeutuu.
Putki on n15mm.
-
Mahtaisko se kerpeleen turbo ajaa öljyä läpi niin suurissa määrin? >:( Täytyypä kokeilla sellainen vaihtoehto, että irrotan huohotuksen ahtimen imuputkesta ja katson vaikuttaako se asiaan.
Jos ei oo mitään merkitystä, on joko vv-kumit tai turbo heikoilla. Siksi tässä kyselen, josko jollakulla olisi ollut samaa ongelmaa ja onnistunut ratkaisemaan sen.
Pitääpä sössiä sen huohottimen kanssa ensi alkuun ja sit tutkia muita kohteita, mikäli ei parane siitä. Eihän tuo haisu nyt käytännössä mitään haittaa, mutta ärsyttää vaan haistella sitä. *tumppuun->
-
Veikkaisin venttiilinvarren kumeja noilla kilometreillä. Pölläyttää putkesta vähän startatessa.
Yksi testi on antaa kuuman koneen käydä tyhjäkäyntiä noin 10 minuuttia ja siitä polkaista kaasupohjaan ja katsoa tuleeko sinistä putkesta.
Noilla kilometreillä tulee varmasti jonkin verran, mutta kunhan ei ihan koko parkkipaikka sinerry. :)
-
Ylimmäinen ahtoputki irti, eli turbosta niin näkee onko öljyssä, jos niin ajaa öljyä läpi.
Ja ota turbolta imuputki irti myös, niin pääset kokeilemaan välyksen.
Itellä poikittaisvälystä n.3mm muttei silti juurikaan työnnä ahtoputkiin öljyä.
-
Pystyn sanomaan heti, ilman että irrotan mitään, että kyllä ajaa öljyä läpi ainakin jossain määrin. Kuten tuolla aiemmassa viestissä sanoin, on välijäähdyttimen pohjassa pieni reikä, josta melkein aina ajon jälkeen tiputtaa jäähdyttimeen kerääntynyttä öljyä ulos.
Mikäs tuossa on se turbon tyyppimerkintä?
Töissä tein just huollon ´98 V70:iin jossa oli 10V vapari. Sillä oli ajettu 540tkm, ei pölläyttänyt lainkaan. =)