Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MadMaz - 23.11.2013, 11:08:09
-
Mikä siis vikana kun sähkötuuletin pyörii aina vaan, joutuu irroittamaan akun että sammuu ja jos auton taas käyttää käynnissä vaikka moottori olisi kylmä niin tuuletin lähtee heti pyörimään eikä lopeta vaikka auton sammuttaa. Kokeiltu on toisella releellä ja systeemi on sama 940 turbossa (ilmastoitu malli) eli rele on kolme napainen. Nyt otettu flektin liitin irti ni ei tarvi akkua irroitella.
Jäähdyttimessä ei näyttäisi omaa anturia olevan, tuleeko ohjaus eculta vai miten? Ohjaako ilmastoinnin ohella moottorin oma lämpöanturi?
-
ECU ohjaa kaksinopeuksista tuuletinta. Relehän on siellä oikean etuvalon alla akun edessä. ECU saa tiedon moottorin lämpöanturilta (vain yksi ja se on termarin alla koneen etuosassa). Tältä anturilta menee myös tieto ECU:n KAUTTA lämpömittarille. Eli jos lämpömittari näyttää "normaaleja" lukemia, eli kylmänä kylmää ja koneen ollessa lämmin puoltaväliä, voi anturivian sulkea 100% varmasti pois.
Ilmastoinnilta menee ECU:lle kaapeli, jolla ilmastoinnin ohjainlaite (se paneli missä kytkimet) kertoo että "kompura käyntiin" ja silloin moottorin ECU käynnistää kompuran (jep, aivan), korottaa tyhjäkäyntinopeutta hitusen ja käynnistää tuulettimen 1.nopeuden (tarvittaessa 2.nopeuden). Tosin tämä osa pätee vain kun virrat on päällä.
Sitten ei ole jäljellä muuta, kun jumittava rele (jos kokeiltu samanlaisella, ni vika ei siis ole siellä) JA se että ECU:lta tulevat johdot releelle (1+2 nopeus) saavat jostain maata vaiko plussaa (siitä en ole varma) ja siten "käynnistävät" tuulettimen. Toinen mahis on sit että ECU:ssa on vikaa.
Jos sun kaverilla on 940, ni kokeile varmuudeksi omaa relettäsi vielä siinä, ni saat varmuuden jotta se on kunnossa. Sit vika onkin pakko melkeen olla ECU:ssa tai releen kaapeleissa jos rele on ehjä.
-
pyöriikö 1- vai 2-nopeus?
se että ECU:lta tulevat johdot releelle (1+2 nopeus) saavat jostain maata vaiko plussaa (siitä en ole varma) ja siten "käynnistävät" tuulettimen.
flektin ohjaus toimii maadoittamalla, eli jos ohjausjohto saa jostain muualta kuin ECU:lta maata niin ohjaa myös flektiä päälle.
2-nopeus toimii ilman virtojakin, joten mittailla sen ohjausjohto maata vasten kun auto on seissyt jonkin aikaa/kylmä. jos yhteys maihin niin syy ecussa, johdotuksessa tai siinä anturissa.
-
Flektiä ohjaavat myös ilmastoinninkennon paineanturit.
Noista kolmesta anturista siinä lahdutinkennosta yksi ohjaa flektin nopeudelle 1 ja toinen (olikohan 26baaria) ohjaa nopeudelle 2 ja nämä anturit ovat ECU:n ohjauksen rinnalle kytkettyjä.
-
Oorrait tänx. Pitää mittailla se maadoitus, lämpömittari mittaristossa näyttää järkeenkäypiä lukemia eli ei siis anturivika. Ilmastoinnin virtapainike ei vaikuta flektin toimintaan / nopeuteen, pyörii aina samalla vauhdilla mielestäni täysillä. Ja tosiaan samanlaisella toimivalla releellä kokeiltu.
-
Oorrait tänx. Pitää mittailla se maadoitus, lämpömittari mittaristossa näyttää järkeenkäypiä lukemia eli ei siis anturivika. Ilmastoinnin virtapainike ei vaikuta flektin toimintaan / nopeuteen, pyörii aina samalla vauhdilla mielestäni täysillä. Ja tosiaan samanlaisella toimivalla releellä kokeiltu.
Jos en nyt väistä muurin, niin lämpömittarin anturi on erilinen ja sen näyttämä ei ole moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä. Mittaa anturin arvot (molemmat) maata vasten ja jos ne näyttävät FAQ:n arvoja, niin maavian lisäksi jää enää ECU vika. Koska on aina mahdollista, että se papunen, joka sen flektin releen ohjaa on antautunut vanhuuttaan.
Nuo paineanturit on helppo tarkastaa irroittamalla ilmastoinnin lauhduttimesta ne liittimiset sieltä maskin takaa.
Muista kirjoittaa ylös mikä piuha oli missäkin! ;)
-
Jos en nyt väistä muurin, niin lämpömittarin anturi on erilinen ja sen näyttämä ei ole moottorin ohjauksen kanssa tekemisissä.
Väistit muurin. Sama anturi, mittari ja ecu.
-
Väistit muurin. Sama anturi, mittari ja ecu.
Niin, tinakone, eikä vinokone! :facepalm:
-
Omasta hajosi anturi, lämpömittari näytti oikein mut flekti huuti kokoajan..