Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Valmet-20 - 26.11.2013, 09:35:35

Otsikko: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: Valmet-20 - 26.11.2013, 09:35:35
Katsastuksessa oli viimeksi vaikeaa käsijarrun kanssa. Teho ei riitä, kun on raskas auto ja pitäisi tietty prosentti painosta olla tehoa. Koskaan käsijarru ei ole saanut takapyöriä lukkoon, edes lumella ei onnistu. En usko, että pinnat on irti.

Onko käsijarru oikeasti noin tehoton, vai saisiko siihen potkua esim. alkuperäisillä levyillä ja kengillä?
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: Swolle60 - 26.11.2013, 10:10:56
Vaihdat vaan uudet kengät sinne, niin alkaa pitämään.
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: anssi68 - 26.11.2013, 10:37:57
Ei meinannut pitää millään S60:sen käppäri (sama systeemi vissiin V70 ??), pistin sitten kaikki uutta vaijereita myöten ja kappas, leimasta läpi.

Tuon käsijarrun suunnittelussa on on kyllä käynyt aikanaan aivopieru, sehän on tosiaan tarkoitettu auton paikallaan pitoon tasaisella maalla  :2funny:
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: Volvo Fani - 26.11.2013, 11:19:47
Kyllä lumella menee pyörät lukkoon jos kasijarru kunnossa.Minulla oli samaa ongelmaa käsijarrussa ja vika oli jumittuneet vaijerit.Olen kokeillut aina ennen katsastusta juuri lumella meneekö pyörät lukkoon ja sanalla näkee ottaako jarru samanaikaisesti molenpiin pyöriin.
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: Itsok - 26.11.2013, 12:11:43
Kaikki tarvikekengät ei kuulemma istu hyvin rummun jarrupintaan. Mahdollisia vikakohteita: rumpu liian kulunut, kengät epäsopivat, kuluneet tai pinnat irti, kenkien välissä oleva H-pala kulunut. Jos kaikki kilkkeet on kunnossa niin teho kyllä riittää.

Mulla S60 menee hiekkatiellä juoksuvahdista lukkoon molemmista pyöristä viidennellä naksulla. Kolmannella naksulla auto pysyy jo vähän kaltevassa pihassa paikallaan. Heittoa oli tänä vuonna katsastuksessa 0%. Edellisvuonna heittoa oli 30 %, vaikka osat oli juuri vaihdettu (Brembon levyt ja Roadhousen kengät). Tälle vuodelle kiristin vaijeria ihan vähän ja testasin soralla käsijarrun.

edit. kirotusvirheitä
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: Topelius - 06.12.2013, 20:49:24
Piti kans avata tuo Volvon käsijarru kun tuli hylky katsastuksesta.  Kuskin puoli ei ottanut yhtään.  Kiristysvara oli jo lopussa.  Avasin käsijarrun ja ihmettelin että kaikki näyttää olevan ihan ok. 

Kokeilin ottaa palat irti ja kokeilin rumpuun paloja.  Siellä olikin melkoinen välys.  Ihme ettei säätö riittänyt käsijarrukahvan vieressä.  Hitsasin 4mm lisäpalan tuohon h-kappaleeseen.  Johan alkoi käsijarru toimia :-)  Tuonne rumpuun kun tulee 1-2mm välys niin säätövara loppuu jo melko nopeasti.

 Löysin netistä kyllä paremman ratkaisun säätön kuin hitsi. 
http://www.skruvat.fi/Saatosarja-kasijarru-P87318.aspx

Nyt pitää maanantaina kokeilla katsastusta uudestaan,  jos vaikka menis läpi.  Miksi ihmeessä tuolla ei ole valmiiksi mitään säätöä?


Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: suden silmät - 08.12.2013, 01:27:16
Minulla on ollut 240, 340, 460, 940, V70 mk1 ja mk2 ja jokaisen vehkeen käsijarrussa on ollut sama puljaaminen  ;D

Otsikko: Vs: Käsijarrun teho V70 D5A 2003
Kirjoitti: VilleTRE - 09.12.2013, 20:32:19
Käkkärin kengät halvat siniselläkin.. ::)