Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Fanders - 27.11.2013, 17:12:47

Otsikko: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Fanders - 27.11.2013, 17:12:47

Auto on B230 FT koneella ja automaatti ilmastoinnilla. Mistä tietää onko lämmityslaite kunnossa?

En tiedä onko ongelma, mutta jos lämmityslaitteen säädin on kohdassa 24 ei tule muuta kuin haaleta ilmaa. Heti kun säätimen kääntää kohtaan 26 tulee jo aika lämmintä ilmaa. Jos vielä laittaa säätimen maksimi-asentoon tulee jo lämmintä ilmaa. Mutta, ei tule yhtä lämmintä ilmaa kuin toisesta omasta autosta, 245 vm -88 johon teen tämän mutu vertauksen. Tästä 245:sta tulee ihan oikeasti lämmintä ilmaa. Molemmissa on jäähdytysnestettä maksimi kohdassa.

Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Juike - 27.11.2013, 17:17:00
Ei näitä ilmastoituja voi edes verrata nuihin ilmastoimattomiin. Itelläki päivittäin kokemusta 940 B230FT jossa ilmastointi, tarkenee. Sitten kun hyppää toisen 940 puikkoihin, jossa ei ole ilmastointia, vaan perus vaijerilämppäri, niin johan on sauna.

e. Niin että ilmeisesti ihan ominaisuus, lämmitysteho paljon huonompi näissä joissa on kylmästöinti.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sekokupu - 27.11.2013, 17:21:39
No siis. Lähdetäänhän nyt ensinnäkin siitä että autossa on ECC, joka pitää lämpötilan vakiona. Eli jos laitat sen siihen 24 asteeseen, niin se yrittää pitää auton sisälämpötilan siinä 24:ssä. Jos autossa on jäätävää -> puhaltaa kuumaa ja tasaa sitten sitämukaa kun auto lämpenee, että myös vice versa.

Se ääriasento (punanen ja sininen täplä) taas merkaa sitä että joko maksimikylmää tai kuumaa antaa mitä vaan lämmityslaitteesta irtoaa.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: jogiin - 27.11.2013, 17:24:50
Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
IR-lämpömittarilla saat suuntaa antavia tuloksia mitattua
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: SirBBa - 27.11.2013, 18:43:49
Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
Sen kun työnnät puhaltimen suulakkeesta johdollisen lämpömittarin anturin sisään ja seuraat lukemia.
Voisin vaikka omastakin mitata tuon, niin olisi verrannolinen.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sekokupu - 27.11.2013, 20:36:49
Sekä tuli tuossa mieleen, että ECC myös kun haluaa lämmittää auton nopeasti, niin automatiikka tekee sen, että puhaltaa ison osan ilmasta jalkoihin. Ellei sitten käsin väännä puhallusta sinne minne haluaa (jos ei ole alipainevuotoja) :D
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Fanders - 27.11.2013, 22:50:48

Kiitoksia vastauksista.

Molemmat autot on aktiivisesti käytössä, ja aina vaihdon yhteydessä huomaa tämän eron selvästi. Molemmisa tarkenee hyvin, siinä ei ole ongelmaa. Mutta jostain syystä ajattelin että 945:ssa olisi tehokkaampi lämmityslaite. Pitänee katsoa järjestelmää läpi kun saan auton talliin pidemmäksi aikaa, ettei ole mitään vuotoa tai vastaavaa.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 28.11.2013, 05:26:35
Itellä on vähän samat fiilikset että ECC ois viileämpi kuin MCC puhumattakaan ilmastoimattomasta, mutta tuo että se osaa pitää lämpötilan saattaa kyllä hämätä. Omassa nykyisessä on ECC ja ainakin muistaakseni aikaisemmat "hinnatalkaen" mallit on puhkunneet kuumempaa.

Täytyy vaihtaa termari ja tsekata perusjutut ennenkuin löydään lukkoon.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Leo - 28.11.2013, 06:47:24
Auto on B230 FT koneella ja automaatti ilmastoinnilla. Mistä tietää onko lämmityslaite kunnossa?

En tiedä onko ongelma, mutta jos lämmityslaitteen säädin on kohdassa 24 ei tule muuta kuin haaleta ilmaa. Heti kun säätimen kääntää kohtaan 26 tulee jo aika lämmintä ilmaa. Jos vielä laittaa säätimen maksimi-asentoon tulee jo lämmintä ilmaa. Mutta, ei tule yhtä lämmintä ilmaa kuin toisesta omasta autosta, 245 vm -88 johon teen tämän mutu vertauksen. Tästä 245:sta tulee ihan oikeasti lämmintä ilmaa. Molemmissa on jäähdytysnestettä maksimi kohdassa.

Voiko lämmityslaitteen tuottaman lämpimän ilman jollain tavalla tarkista, että siitä tosiaan tulisi kunnolla lämmintä ilmaa?
Emännän auto on juuri vastaavanlainen, mutta manuaali ilmastointi. Tuntuu ainakin olevan todella lämmin auto. Ja nopea lämpeneminen ihmetyttää. Nollakelissä ei tarvitse ajaa kuin 3-4 km niin moottori alkaa oleen normaalilämmössä. V40:ssä pitää ajaa ainakin kymmenen. 945:sta voisi sanoa oikeaksi talviautoksi :)
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: SirBBa - 29.11.2013, 01:03:54
Sen kun työnnät puhaltimen suulakkeesta johdollisen lämpömittarin anturin sisään ja seuraat lukemia.
Voisin vaikka omastakin mitata tuon, niin olisi verrannolinen.
Nyt on mitattua dataatm

Omassa ysissä ECC puhaltaa kuumimassa asennossa, 2 nopeudella ja kasvoille suunnattuna +70°C (loppu mittausalue mittarista  :facepalm:)
Ja myös +70°C tuli kun asetin puhalluksen kokoalueelle.
(https://lh6.googleusercontent.com/-xH1qpZA0Wf8/UpfKWdCa-pI/AAAAAAAAA7w/1gNmtNXcT24/w673-h897-no/IMAG0590.jpg)
Anturi oli n.5-10cm työnnettynä sisään suulakkeesta.

Olisi pitänyt vielä kokeilla 1. nopeudella jos sillä olisi pysynyt rajoissa. :D

 
No siis. Lähdetäänhän nyt ensinnäkin siitä että autossa on ECC, joka pitää lämpötilan vakiona. Eli jos laitat sen siihen 24 asteeseen, niin se yrittää pitää auton sisälämpötilan siinä 24:ssä. Jos autossa on jäätävää -> puhaltaa kuumaa ja tasaa sitten sitämukaa kun auto lämpenee, että myös vice versa.
Nimenomaan.

Pihasta kun lähdin ja asetukset olivat aut+aut+22°C, ja kun rupesi kone lämpeemään niin korkein lämpötila oli n.48°C ja sen jälkeen tippui sinne 30°C tuntumaan.

Ulkolämpötila oli testin aikana n.4°C asetetta.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Reeds - 29.11.2013, 10:18:59
Kannattaa tosiaan uusia termostaatti,kuluva osa sekin on.Auton oma lämpömittari taitaa olla enemmänkin ns. suuntaa antava,eli pienet lämpövajaukset ei siinä välttämättä näy.Olen itse myös tuskaillut oman autom.ilmastoidun viileyden kanssa.Ero 1990 mallin seiskasatkuun on kyllä melkoinen,se lämpeni jo parin kilsan ajolla ja oli tarvittaessa hyvä saunan korvike.

Puhdistin alkusyksyllä tuosta omasta otsikkoa vastaavasta Volvostani lämppärin kennon huuhtelemalla.Tein pieneen kanisteriin sitruunahappoliuoksen kuumaan veteen,jota sitten ajelin porakonepumpulla molempiin suuntiin hyvän aikaa.Jotain mujua sieltä kyllä tarttui mukaan ja myös yksi todella kiinnostava muovinpala,jota epäilen joskus muinoin hajonneen lämppärinhanan läpän palaseksi! Pala oli vähän 5 centin kolikkoa pienempi,eikä enää tasaisesti pyöreä.Aika tehokkaan virtausvastuksen se oli kennoon joutuessaan ilmeisesti muodostanut,koska aikaisemmin "lämmin" puhallus muuttui aina tyhjäkäynnillä viileäksi.Nyt lämppäristä tulee pidemmän ajon jälkeen melkein jo sitä kuuluisaa Volvokuumaa..varsinkin kojelautasuuttimista ja alaspuhalluksesta.Pitääpä vielä mitata lämpötilat.Mutta suosittelen "lämmöllä" kennon lutrausta,suht helppo homma ja kyllä siellä jotain tapahtui,koska eron huomaa.Minkä näköinen on muuten se alkuperäinen lämppärinhana? Pitääkö löytyä pienellä printattu Volvo -teksti jostain?

Omia havaintoja,verraten tuohon seiskasatkuun,on se,että pitää vain ajaa pidempi ajo ennen kuin lämpöä alkaa tulla ja puhalluksen pitää olla nelosella tai vitosella tai namikat autom. asennossa.Puhalletulla ilmalla on tuossa ECC;ssä jotenkin enemmän vastusta.Ja kun alkaa hytti lämmetä,voi pudottaa tehot jopa kakkoselle.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 01.12.2013, 20:52:11
Termari vaihdettu ja kenno huuhdeltu, tulee kierroksilla kuumaa mutta joutokäynnillä haaleaa. Vastaavaa en muista takavetovolvossa(ollut useita) tavanneeni ainakaan MCC:llä puhumattakaan perusmallista.. Liekö vika tarvikekennossa.. Taitaa olla.
Hana ei oo jumissa ku sitä ei oo ja läpät pelaa oikein. Kansipahvi vaihdettu ja ei tee painetta tms. epämääräistä. Vesipumppu vaihdettu alkuperäiseen, ei vaikutusta.

Potilas on siis -98 940 ECC:llä, kumminpäin se vesi kiertää kennossa? Putkesta kennoon ja siitä kanteen vai toistepäin? Laitan kiertovesipumpun, kennon vaihto ei houkuttais yhtään  :(

E: Tarkennuksia.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Reeds - 02.12.2013, 19:54:28
Tuli myös mitattua oman ECC:n puhalluslämpö naamasuuttimista,lyhyen kauppareissun jälkeen.Annoin käydä vielä hetken tyhjää ja työnsin digimittarin anturin kuskinpuolen suuttimeen.Lukema kävi korkeimmillaan 65 asteessa 2000rpm ja puhallus kakkosella,ulkolämpötila plus 3,8.Tarkenee ainakin näillä keleillä,mittaan uudestaan kovilla pakkasilla,jos niitä tänne länsirannikolle nyt edes tulee.

Termostaatti mulla on mallia Motonet.Oliko se nyt niin,että termari on ostettava siniseltä?
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 07.12.2013, 15:30:41
Oon pannu termariks laatu merkkejä kuten Wahler tai Calorstat, saa ihan tarvikeliikkeestä. Motonetista sai viimeks Calorstatin joka joskus oli ainakin sama kuin alkuperäinen.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 08.12.2013, 20:20:19
Tänään laitoin omaan tuon kiertovesipumpun kuten jo uhkasin koska muutoin ei tuntunut tarvikekenno puhkuvan kunnolla kuumaa pikkukierroksilla. Nyt muuten tulee kuumaa! Samalla tapaa kuin orggiskennolla mitä edellisiä muistelen, täytyy vielä mitata kaverin ja omasta autosta niin saadaan sitä himoittua dataa ei jää mutuks. Kyllä kelpaa  :)
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 08.12.2013, 20:41:09
Mistä sen pumpun saa?
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 08.12.2013, 20:48:33
Laitoin Motonetista sen kalliimman aidon boschin eli tämän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/309401
Sopivia pumppuja on varmasti halvempiakin esim. tarvikkeina tai sitten purkaamolta esim. mersun, bemarin tai omegan pumppu.
Laiton siihen kannesta kennolle menevään letkuun ja kytkentä kauko-ohjattavalla releellä näin kokeeks.
Laitan kuvia kun saan päivänvalon kestäväks tuon asennuksen ja päätän miten kytkentä toteutetaan  :D
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 09.12.2013, 11:59:33
Kiitos!
Kuvaa tuossa ei ollu, mutta täytyypä käydä katsomassa liikkeessä.
Miten olisi mikrokytkin lämmön säätimeen johonkin kohtaan.
Ainakin ilman ilmastointia olevassa helpohko toteuttaa.
Lisäkiertoahan tarvii vain kun tarvii todella kuumaa kabiiniin?
Estääkö tuo pumppu nestekierron, kun ei pyöri sähköllä?

_sfr-
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 09.12.2013, 15:03:11
Kiitos!
Kuvaa tuossa ei ollu, mutta täytyypä käydä katsomassa liikkeessä.
Miten olisi mikrokytkin lämmön säätimeen johonkin kohtaan.
Ainakin ilman ilmastointia olevassa helpohko toteuttaa.
Lisäkiertoahan tarvii vain kun tarvii todella kuumaa kabiiniin?
Estääkö tuo pumppu nestekierron, kun ei pyöri sähköllä?

_sfr-
Eipä se juuri mainittavasti estä ainakaan tarvikekennon kiertoa sammuksissa ollessaankaan.
Itse meinaan laittaa sen jatkuvasti pyörimään kun virtalukko on radio-asennossa ja virrat päällä tietysti. Eihän se haittaa vaikka se pyörii aina.

(http://www.espare.fi/WebRoot/OVK/Shops/24112009-159160/4B49/C9DB/5010/65FF/1074/0A28/1028/D463/4200004.jpg)
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 09.12.2013, 17:39:55
 :)
Kävin hakemassa.  Nyt sai 10% halvemmalla. Vielä kun löytää tuollaisen mersun liittimen siihen, saa siistimmän näköisen liitoksen, kuin abkoilla.   :)
Ehkä sille pitää telinekin rakentaa. Vaikka sellainen vaimennettu siihen tulipeltiin.

_sfr-
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 09.12.2013, 21:54:38
Joo mää laitoin ihan abikoilla, ei oo hirveen varma kyllä.
Meinasin käydä lähiromikselta jostain lavetista lainaamassa liittimen. Telineeksi ajattelin itse laittaa F-koneen lisäilmaventtiilin kumisen kannakkeen koska semmonen pyörii ylimääräisenä. Tehtävä pikimmiten koska nykyinen väliaikainen nippusiteillä asennus muuttuu pian lopulliseksi jos antaa edes viikon olla..  :2funny:
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 10.12.2013, 07:40:58
Ite mietin, jotta lvi-puolella lienee sopivia seinäkiinnikkeitä kumilla... niitä pari.
Ja moottorin päälle musta kutistesukka. Näyttää vähä hyvältä sitte tuo pumppu.  8)
_sfr-
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: Reeds - 20.12.2013, 16:11:34
Mietinnässä myös kyseisen kiertovesipumpun hankinta.Vielä siitä asennuksesta,jos pumpun laittaa kiinteällä kytkennällä pyörimään aina kun virrat päällä,miten sitten käy kun vesiventtiili on kiinni...? Kannattaa varmaan joka tapauksessa laittaa katkaisijan taakse.Onko muuten väliä asentaako pumpun meno- vai paluuputkeen? Paluuputki olis vaan paremmin hollilla.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 21.12.2013, 07:53:25
Mietinnässä myös kyseisen kiertovesipumpun hankinta.Vielä siitä asennuksesta,jos pumpun laittaa kiinteällä kytkennällä pyörimään aina kun virrat päällä,miten sitten käy kun vesiventtiili on kiinni...? Kannattaa varmaan joka tapauksessa laittaa katkaisijan taakse.Onko muuten väliä asentaako pumpun meno- vai paluuputkeen? Paluuputki olis vaan paremmin hollilla.
Juu kyllähän se hyvä ois pysäyttää max. kylmällä kun hana on kiinni.
Pitäisköhän laittaa jollain esim. alipainekytkimellä pysäytyskäsky releelle..
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 24.12.2013, 08:34:35
Mie ITE laitan kyllä ihan releen kautta katkaisijalla. Turhaa sitä on pyörittää silloin kun ei tarvitse. Kuluva osa kun on. Vielä en ole ehtinyt "paikkoja tutkimaan", jotta mihin sen täräytän kiinni. Käväsin ostamassa kylläkin jo ne asennusosat lvi-hyllystä. Ynnä 19 mm:n monimutkaletkua tarvikeliikkeestä nimeltä motonet.  Ajattelin sen saman liikkeen yleishanan (19mm) siinä samalla asennella....

Rietasta Joulua Kaikille Lukijoille!

_sfr-
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: TVS - 25.12.2013, 01:19:48
Huomioikaa sitten asentaessa että asennatte nuo pumput moottori ylöspäin, noita vanhoja asennuksia ihmetellessä ja risoja vesipumppuja diagnosoidessa todella usein vika on vettä sisäänsä saanut pumppu, ne hitusen hikoaa akselia myöten vettä läpi ja toisaalta oon kuullu juttuja että jotkut voi myös pestä konehuonettakin.
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: janne81 - 25.12.2013, 06:35:29
Hyvä pointti TVS, mutta eikös nuo yleensä ole magneettikytkimellä eli siitä pumpunpesästä ei mene edes akseli läpi?
Otsikko: Vs: Lämmityslaite 945 vm 1997
Kirjoitti: sfrhkki - 25.12.2013, 11:46:41
Konehuone kuulukin pestä aina toisinaan! Se vaan on tehtävä taiten.
Minusta se voisi olla katsastusvaatimuksissa. Puhdas ja hikoilematon moottori.  Likaisesta ei ne edes tihkuvuotoja.
Tahtoo kädetkin sotkeutua.
Se sähkömoottori kannattanee suojata ulkopuoliselta kosteudelta joka tapauksessa.  Tulee näyttävämmän näköiseksikin, kun laittaa päälle vaikka sen mustan kutistesukan.

Mustat sukat on muutenkin kivat!
 :smitten:
_sfr-