Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Fanders - 27.11.2013, 17:20:32
-
Onko muilla ollut vastaava ongelmaa?
Vaihteisto toimii muuten ihan hyvin, paitsi että kun vaihtaa 1:ltä kakkoselle tahtoo hammaspyörät rutista. Jos odottaa ylimääräisen sekunnin, niin kakkonen menee hyvin päälle. Mutta nopeasti ei voi vaihtaa kakkoselle, niin kun voin muissa Volvoissani tehdä. Ja nyt tarkoitan ihan tavallista arkipäiväistä vaihtamista. Jos taas vaihtaa kolmoselta kakkoselle, siinä ei ole mitään ongelmia. Se on ainoastaan 1:ltä kakkoselle. Kaikki muut vaihteet toimii normaalistai. Mitä nyt joskus ykkönen vähän rushtaa kevyesti jos nopeasti laittaa sen päälle.
Itse epäilen että synkronointirenkaat on kulunut. Jos vika olisi kytkimessä, sen pitäisi toimia samalla lailla kaikilla vaihteilla.
Onko kellään toisella ollut vastaava ongelmaa?
-
960:ssä olen kokenut samanlaista. Normaalikäytössä ei mitään ongelmaa mutta jos nopeasti halusi vaihtaa 1->2, tuli joskus rutinaa. Kilometrejä vain 170tkm joten ei pitäisi olla kuluneisuutta. Eli joko on ominaisuus tai sitten öljyperäistä ongelmaa ::)
-
Vaihteiston öljyt on vaihdettu, oli kirkas öljy eikä mitään "murusia" seassa, ja laitettu tilalle Volvon omaa vaihteistoöljyä. Tämä öljynvaihto ei vaikuttanut tilanteeseen millään tavalla. Autolla ajettu 160 000 km, joten kilometreistä se ei voi olla kiinni. Joku edellinen omistaja on varmoin kohdellut vaihdelaatikkoa kaltoin. Ja auton kilometrit pitäisi pitää paikkansa, auton kunto puhuu sen puolesta.
Ongelma haittaa jos joskus pitää lähteä ripeämmin esim valoista, se ei vaan nyt oikein onnistu. Toinen tapa on tietysti painaa kytkintä kaksi kertaa ennen kuin laittaa 2:en päälle.
Jos intoa riittää, yritän vaihtaa synkroinointirenkaat. Mutta silloin pitäisi löytää hyvät sellaiset jostain toisesta vaihdelaatikosta. Uusia ei kuulemma enää saa mistään, ja jos laittaa käytetyt pitäisi ehdottomasti olla varma että ne ovat kunnossa. Mistä tunnistaa hyvät ja toimivat synkronointirenkaat, voiko niitä mitata vai näkeekö kunnon silmämääräisesti? Helpoin tapa on varmaan yrittää löytää hyvän käytetyn vaihdelaatikon. Ruotsissa on aika hyvä tarjonta.
-
Ihan sama homma mulla kans :idiot2:
-
EX 940:ssä sama juttu.. Ei se ainakaan omassa ajossa hajonnu, Tuli poltettua kumiakin yms.. Joskus tuli se ikävä rusahdus nopeessa vaihdossa, mutta kai se on M90:lle ominaisuus..? Varmasti pidemmän päälle hajoaa jos on jatkuvaa kepitystä, eli rauhassa vaan ajellaan. 8)
-
Itsellä kakkonen tuppasi narhahdella, kun kytkin oli shimmattu vähän huonosti, eli kytkin ei irroittanut 100%
Ja nimenomaan kakkonen, ei muut.
E: Tarkennuksena kytkinkäpälä oli shimmattu väärin.
-
Kakkonen kolmonen nelonen rutajaa. Ärsyttävä loota.
Kytkin irroittaa varmasti, öljyt vaihdettu volvo original.
-
Kakkonen kolmonen nelonen rutajaa. Ärsyttävä loota.
Kytkin irroittaa varmasti, öljyt vaihdettu volvo original.
Tainnu olla sulla vaan sorvaajan tyttärellä viimeset 300tkm ennen sulle tuloa. ??? ;) :D