Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Hallipatsui - 29.11.2013, 19:11:41

Otsikko: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 29.11.2013, 19:11:41
Eli tarkemmin sanottuna 740 B230fs koneella puutuu pienillä kierroksilla/kaasulla, tyhjäkäynti on myös joskus hiukan alhaalla varsinkin kylmänä. Vikakoodi systeemi antaa viaksi 2-3-1 eli osakaasulla liian rikas/laiha seos. Lambda on uusi boschin, imm on uusi biltemasta eikä ole imuvuotoja eikä pakovuotoja ennen lambdaa. Ei myöskään toimi oikein alkuperäisellä Boschin imm:lla sama vikakoodi tulee. Olisiko viisaammilla jotain ehdotuksia?  ???
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Miuzo - 30.11.2013, 06:22:13
ilmanputsari vaihtokunnossa?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 30.11.2013, 12:27:41
Niin ja siis ilmanputsari ja polttoainesuodatin on hiljattain vaihdettu. Myös tulpat, virranjakajan kansi sekä pyörijä ja puola on vaihdettu lähiaikoina.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 30.11.2013, 19:52:01
Omas korjaantui kyseisen tapainen vaiva sytkäpäätteen vaihdolla.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 03.12.2013, 23:23:30
Tänään vikakoodeissa oli tavallisen 2-3-1 koodin lisäksi 3-1-2 "Nakutusanturin signaali puuttuu, nakutukseen liittyvä polttoaineen rikastaminen". Ei ole ennen näkynyt, mutta jos kerran sekottaa polttoaineen syöttöä vika voisi hyvinkin olla siinä.?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 08.12.2013, 19:31:46
Nakutusanturi uusittu. Ei ollut juuri ollenkaan vaikutusta.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 08.12.2013, 21:10:16
Mikä tämä kone  230fs on?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 08.12.2013, 21:14:25
Jaa a  :D Ruotsista tuotu joskus jälkeenpäin. Auto -88 ja moottori vähäpäästöinen vaikka kori ei ole. Kuulemma ensimmäisiä testi versioita vähäpäästöisistä.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 08.12.2013, 21:24:11
Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu?
Kaasuläppä säädöissään ja puhdistettu?
Sytkäpäätettä vaihdettu milloinkaan?
Kenenkä tekemä sytytyspuola siellä on?
Käy vaikka romikselta orggis tai osta uusi boschilanen.
Kiinalainen kura ei toimi vaikka se olisi uutta.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 08.12.2013, 22:54:33
Tyhjäkäynti venttiili putsattu seka kaasuläppä kunnossa ja puhdas. Sytkäpäätteen vaihdosta ei tietoa... Puola on 15 euron ;D
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Elk - 08.12.2013, 23:23:59
Tuosta puolasta... Ainakin 240:een Boschin puola sinisessä paketissa, ts. orggis, olis ollut halvempi kuin sama Bosch punakeltaisessa paketissa.

Halpispuolat ei oikein tunnu toimivan.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 09.12.2013, 00:19:30
Paikallaan oli alkuperäinen boschin puola ennenkun tuon kiinalaisen laitoin. Itse en ainakaan huomannut eroa.  ???
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 09.12.2013, 06:24:54
Bensapaineet mitattu?
Onko imusarjassa painetunnistinta, map-anturia?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 09.12.2013, 22:41:45
Bensanpaineita ei ole mitattu. Itse en ainakaan ole map anturia löytänyt.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 10.12.2013, 14:01:41
http://www.youtube.com/watch?v=fjhsGJBZ7y0 
Tällälailla lähtee käyntiin kylmästä.  ??? Kaasuun en videolla koskenut eli tyhjäkäynnillä mentiin.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Elk - 10.12.2013, 14:16:57
Kylmäkäynnistyssuutin ei saa virtaa tai bensalinjan takaiskuventtiili on kaputt. LH-jetissä nyt muutenkin on pitkä vieteri mutta ei noin pitkä ja ihan riittävän rivakasti kuulostaa starttikin pyörittävän.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 10.12.2013, 20:31:14
Maadotukset katsottu? Releet tutkittu, bensapumpun ja suuttimien rele?

Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Miuzo - 11.12.2013, 09:51:42
Minkä takia "lambdavalo" ei pala startissa? Polttimo pois vikakoodin takia..? Näin oli mun seiskassa, tosin ei ollut puutumisongelmaa
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 11.12.2013, 14:07:30
Kyllä siellä polttimo on, ilmeisesti sitten palanut.. Ja kyllä se varmaan palaisi koska vikakoodi vehe ilmoittaa lambdan vikaa vaikka lambda on uusi bosch. Auto on ollut meillä pian vuoden ja aina ollut vähän huono käynnistymään, mutta nyt kun näitä muitakin vikoja tuli niin käynnistyminen huonontui entisestään.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 11.12.2013, 22:20:26
Toimiiko bensamittari ja vaikuttaako bensan määrä käynnistyvyyteen? Siirtopumppu voi tehdä kans kaikenlaista.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 11.12.2013, 22:57:25
Perus 740, ei toimi ;D Ei vaikuta bensan määrä käynnistymiseen.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 16.12.2013, 20:05:59
Vaihdettiin tänään eculle menevä lämpötila anturi, sytytyspääte sekä uudet tulpat. Nyt ei vikaa mielestäni esiintynyt ja ei sen puoleen tullut vikakoodiakaan.  :)
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 17.12.2013, 16:57:03
Ei toimi enää... Sama nikottelu jatkuu.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 17.12.2013, 18:38:19
Tutki suutinrele ja bensapumpun rele.
Onko kaikki maadotukset kunnossa?
Videon perusteella kipinä on heikko..
Hall-anturia vaihdettu milloinkaan?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 17.12.2013, 22:32:26
Bensapumpun rele vaihdettiin aikaisemmin kun luultiin syylliseksi huonoon käynnistymiseen, ei ollut ainakaan silloin vaikutusta. Vikakoodit katsoin oli 2-3-1 ja 1-3-1 joka viittaa huonoon signaaliin ykk anturilta... Vaikuttaako tämä myös ajossa jotenkin jos on huono?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: 240 - 17.12.2013, 23:01:00
Melkolailla tärkeää tuon ykk-anturin toimivuus. Naapurin Vectrassa tuo piti aikoinaan vaihtaa. Hiekkatiellä kuopissa veto katosi useampaan otteeseen kun korjaamolle vietiin.

http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=4813.0
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 19.12.2013, 16:50:03
Eilen vaihtui ykk anturi. Joskus "iski takaisin" starttauksessa sitä ei ole toistaiseksi tehnyt. Muuten ei mitään vaikutusta, paitsi että käy nykyään välillä ajossa kolmella... Usko loppuu  :(
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 19.12.2013, 18:11:32
Tutki se paisarin kyljessä oleva järjestelmärele.
Tulpanjohdot vaihdettu, mitattu?
Missä virranjakaja, lohkossa vai venakopan päässä?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Elk - 19.12.2013, 18:54:54
Tutki se paisarin kyljessä oleva järjestelmärele.
Tulpanjohdot vaihdettu, mitattu?
Missä virranjakaja, lohkossa vai venakopan päässä?
Venakopan päässä. Ei sähköruisku-seitenneliskantissa oo vielä lohkojakajaa tullut vastaan.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 19.12.2013, 19:25:14
Eilen vaihtui ykk anturi. Joskus "iski takaisin" starttauksessa sitä ei ole toistaiseksi tehnyt. Muuten ei mitään vaikutusta, paitsi että käy nykyään välillä ajossa kolmella... Usko loppuu  :(

Voi olla, että YKK-anturi ei mennyt pohjaan. Jotain sontaa välissä tms.
Oliko vauhtipyörän triggerikehä minkä näköinen? (tuskin kuitenkaan liittyy tähän alkuperäiseen vikaan)

Se "Lambda-valo" ei liity sinänsä lambda-anturiin, vaan se on LH:n itsediagnostiikan vikavalo.(vaihda ehjä polttimo, jos rikki)

Oletko lukenut EZK:n vikakoodit?

Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 19.12.2013, 21:31:48
Nyt ei lähde enää käyntiin ollenkaan. Bensa kylläkin vähissä muttei loppu, olisikohan bensapumpussa nyt sittenkin vikaa? Ykk-anturi meni kyllä paikalleen ja kehä oli aivan kunnossa. Vikakoodina tulee samaa 2-3-1 osakuormalla väärä seos.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 19.12.2013, 21:38:46
Nyt ei lähde enää käyntiin ollenkaan. Bensa kylläkin vähissä muttei loppu, olisikohan bensapumpussa nyt sittenkin vikaa? Ykk-anturi meni kyllä paikalleen ja kehä oli aivan kunnossa. Vikakoodina tulee samaa 2-3-1 osakuormalla väärä seos.

Jos tankkipumppu rikki, niin pienellä bensamäärällä ei pumppaa. En nyt muista paljonko siellä piti olla, että painepumppu jaksaa imeä, mutta laita vaikka ½-tankillista sinne.

Pitääkö painepumppu kovaa meteliä?

E: Mitä se EZK sanoo?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 19.12.2013, 22:41:01
EZK eli siis 6 napa siinä vehkeessä? Siitä tulee vain 1-1-1.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 19.12.2013, 22:43:56
EZK eli siis 6 napa siinä vehkeessä? Siitä tulee vain 1-1-1.
Kertoo olevansa kondiksessa.

Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 19.12.2013, 23:38:43
Nyt ei lähde enää käyntiin ollenkaan. Bensa kylläkin vähissä muttei loppu, olisikohan bensapumpussa nyt sittenkin vikaa? Ykk-anturi meni kyllä paikalleen ja kehä oli aivan kunnossa. Vikakoodina tulee samaa 2-3-1 osakuormalla väärä seos.
tarkista  bensan paineensäädin siitä jakoputken päästä, säätimen letkusta ei saa tulla bensaa, kalvo hajalla jos tulee. ???
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 21.12.2013, 19:12:19
Bensan paineensäätimestä ei tule bensaa väärästä paikasta. Tänään vaihdettiin sekä tankkipumppu että painepumppu ei mitään vaikutusta. Käyntiin tosiaan taas lähtee, oli tankki tyhjä koska ilmeisesti vie pirusti bensaa tällä hetkellä...  :idiot2:
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 21.12.2013, 19:16:28
Nythän on mystinen vika.
Onko IMM varmasti ehjä? Ja vaihdoitko moottorinlämpötila-anturin vai mittarin lämpötila-anturin?

Muoks: Onko ECU:n nollauksella vaikutusta?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 22.12.2013, 16:46:35
Moottorinlämpötila anturin vaihdoin. ECUn nollaus ei auta. Nyt lämmettyään ei kestä yhtään kaasua, saa "kiusattua" kierroksille. Muuten vaan booaa.  :-\ Piti käydä ostamassa vw golf että pääsee liikkumaan, ei hyvin mee!  ;D
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 22.12.2013, 17:03:09
Onko suutinrele katsottu/vaihdettu?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 22.12.2013, 17:06:09
Onhan se IMM -016?

E: Ja katso onko se lanka ehjä. Minulla oli jossain vehkeessä LH2.2 josta lanka poikki, niin ei kestänyt kaasua yhtään. Härnäämällä sai jenkaa.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Miuzo - 22.12.2013, 18:03:39
lanka voi myös näyttää ehjältä ja vika on siitä huolimatta immussa
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 22.12.2013, 18:20:36
lanka voi myös näyttää ehjältä ja vika on siitä huolimatta immussa
Kyllä, kyllä, mutta tuossa minun tapauksessa lanka oli visuaalisti poikki.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 27.12.2013, 13:32:00
Noniin, joulun pyhien ohi mentyä päästiin taas volvoa katsomaan. Viime käynti ongelmien jälkeen vikakoodi muistiin oli jäänyt 1-2-1 maf viallinen ja 3-1-1 nopeusmittarin signaali puuttuu? Luin jostain englannin kielisestä volvon vikakoodi selitys listasta että tuo 3-1-1 aiheuttaisi huonoa tyhjäkäynti, miksi? Olisikohan se vika ollutkin kokoajan tuossa maffissa...
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: 240 - 27.12.2013, 13:50:42
Noniin, joulun pyhien ohi mentyä päästiin taas volvoa katsomaan. Viime käynti ongelmien jälkeen vikakoodi muistiin oli jäänyt 1-2-1 maf viallinen ja 3-1-1 nopeusmittarin signaali puuttuu? Luin jostain englannin kielisestä volvon vikakoodi selitys listasta että tuo 3-1-1 aiheuttaisi huonoa tyhjäkäynti, miksi? Olisikohan se vika ollutkin kokoajan tuossa maffissa...

240 puolella, kun pojat muuttavat kaasareita LH2.4 ruiskuiksi, monelta puuttuu tuo nopeus signaali, kun perässä ei ole anturia. Vaikuttaa muistaakseni vain siihen, että kun tyrkkäät vapaalle liikkeessä, niin ei pudota tyhjäkäyntiä heti sinne 800, vaan portaan kautta. Kun auto paikallaan ja jalka pois kaasulta, niin suoraan tippuu sinne 800.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 27.12.2013, 18:11:05
Voiskohan vika olla ecussa. Mainittu oli kiina-ilmamittari niin Se Kyl nostaa epäilyksiä. Bosch on bosch vaan näis hommis. Parhautta olis vieres toimiva auto mistä arpoo osia.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 29.12.2013, 00:08:22
Ilmeisesti vika ei ainakaan immssä ole. Nyt on kokeiltu monella immllä eikä millään toimi. Ei saa bensaa että jaksaisi käydä muutenkun tyhjäkäynnillä...?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 30.12.2013, 13:07:52
Noniin, pumpulta suutintukille menevä bensaletku oli jotenkin tukossa. Nyt pystyy taas ajamaan, mutta alkuperäinen ongelma säilyy, ei käy tasaisesti... Niin ja mittaristoa tutkin, eihän mittaristo ole koko lambda valoa.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 30.12.2013, 13:18:09
Noniin, pumpulta suutintukille menevä bensaletku oli jotenkin tukossa. Nyt pystyy taas ajamaan, mutta alkuperäinen ongelma säilyy, ei käy tasaisesti... Niin ja mittaristoa tutkin, eihän mittaristo ole koko lambda valoa.
vaihda bensansuodatin auton alle, mahler tai boschi on hyviä.. ???
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 30.12.2013, 13:50:47
Bensansuodatin vaihdettiin nyt kun letkukin.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 30.12.2013, 15:01:21
Tee listaa mitä olet mitannut, vaihtanut osia tai muuten testattu.
Hankalaa kun on monta sivua. ???
Mitä vikoja siinä nyt on, tyhjäkynti huono, pitkä startti, muuta?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 30.12.2013, 15:31:21
Koneen maadoitukset voi kattoo jos niis jotain, ainakin se maadoitus mikä siinä ruiskutukin liki niin hyydyttää koko laitoksen jos huono. Katsoitko sen suutinreleen kanssa.
http://www.davebarton.com/volvorelays.html#relay1323592
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 30.12.2013, 15:39:02
230f  reginassa on tehostimen pumpun alla maapiste, varmaan tässäkin?
On kuulemma ollut pultti löysällä joissakin autoissa. ???
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 30.12.2013, 22:12:49
Vaihdettu/mitattu:
-Imm
-Lambda
-Ykk-anturi
-Virranjakajan kansi, pyörijä ja johdot
-Sytkäpääte
-Tulpat
-Molemmat bensapumput
-Nakutusanturi
-Kaasuläppä puhdistettu
-Pakoputki ei vuoda
-Kaikki suodattimet on vaihdettu
-Bensapumpun rele vaihdettu, ruiskurele tarkistettu
-Suuttimet puhtaat
-Bensanpaineensäädin toimii oikein
-Maadoitukset kunnossa
-Ecun piirikortti tarkastettu, ei ainakaan juotoksissa ole mitään mainittavaa
-Ruiskun lämpötila anturi

Viat:
-Starttaa monesti pitkään
-Lähtee huonosti käyntiin
-Voima loppuu pienellä kierroksilla
-Tyhjäkäynti vaeltelee, välillä
-Ja vaikka tänään kerroin kuinka pystyy taas ajamaan, ei pystykkään ei "jaksa" ottaa kierroksia

Mielestäni kaikki viat voisivat johtua siitä ettei saa tarpeeksi bensaa.?
Ja auto on toiminut yli puolivuotta todella hyvin ennen tätä. Ensimmäisten pakkasten jälkeen ei ole tervettä päivää nähnyt... :'(
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: s73 - 30.12.2013, 23:10:48
Jakajan kannen suoruus tarkastettu ennen asennusta?
Oliko siinä bensahuurun kerääjää konehuoneessa?
Startti voi olla likainen ja siksi pitkä vieteri.
Sulakkeita vaihdettu millonkaan?
Sytkäboxi?
Ruiskun lämpöanturi puuttuu listasta..?!!
Jako kohdillaan?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 31.12.2013, 01:27:10
Voisiko takapönttö olla tukossa? Myös sytytyksen älylaatikko tulee mieleen.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 31.12.2013, 12:48:06
Listasta tosiaan puuttui muutama asia. Kiitos vihjeistä.  :)  Jakoa ei ole tarkistettu, mutta kylmänä toimii hetken aivan hyvin, lämmettyään ei sitten millään.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: järviin - 31.12.2013, 12:52:36
Listasta tosiaan puuttui muutama asia. Kiitos vihjeistä.  :)  Jakoa ei ole tarkistettu, mutta kylmänä toimii hetken aivan hyvin, lämmettyään ei sitten millään.

Kylmäkäyntisuutin auki/vuotaa? (jos tässä mallissa on sellainen)

E: Kirjoitus härö.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Chili - 01.01.2014, 15:47:36
Katsoin tuon videon tuosta aloitusviesteistä: Saakohan tuo nyt ihan oikein kipinää??

Kokeile kaverin puolalla ja tulpanjohdoilla, josko lähtisi tulille parin pyörähdyksen jälkeen. Nythän joudut starttaamaan aivan liian pitkään ennenkuin hörähtää.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: tommi m - 01.01.2014, 15:56:47
F-kone vaatii käynnistyäkseen määrätyt pulssit,siksi kai näis pitempi startti ku esim kaasareissa, mutta kyllä ihan liian pitkä vieteri on jos tilanne ei ole muuttunut. Onhan imusarjan ja ilmamittarin välinen haitariletku ehjä eikä hinkkaantunut puhki.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 05.01.2014, 19:53:11
Taas päivitystä, autolla pystyy nykyään ajamaan. Tarvike tankkipumpun liittimet oli merkitty väärinpäin ja tämän takia pumppu pyöri väärään suuntaan. Tästä johtui pitkä starttaus. Mutta edelleen esiintyy voimattomuutta ja nykimistä...
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 07.01.2014, 22:45:38
Ilmeisesti tuntui vain diesel golffin jälkeen erilaiselta ja nyt kun on tullut ajeltua niin mitään vikakoodeja ei enää ilmesty. Ilmeisesti vika oli tankkipumpussa. Onpahan nyt kaikki anturit vaihdettu.  ;D
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Chili - 10.01.2014, 10:08:24
Nykiikö tyhjäkäynnillä vielä - vai käykö aivan tasaisesti yskähtelemättä? Entä kun vapaalla ollessa, tyhjäkäynniltä polkaiset kaasua, vastaako nyykähtämättä polkaisuun?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Hallipatsui - 10.01.2014, 13:46:52
Ei se täysin tasaisesti käy, mutta paljon paremmin kuin vähään aikaan. Pientä nykimistä kyllä vielä esiintyy. Autossa on nokkana vx3 mutta se ny tuskin paljoa tyhjäkäyntiin vaikuttaa.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Osxu - 14.01.2014, 12:19:44
Käytän valmista topikkia, oma b230f temppuilee. Eli ei lähde käyntiin muuten kuin starttipilotilla ja tyhjäkäynti heittelee. Ajossa ei mitään oireita esiinny, paitsi kytkin pohjassa sekä ihan pintakaasulla ajaessa nykii välillä. Oireilu alkoi syssymmällä siten, että välillä piti startata 2 kertaa. Oon vaihtanu uuden tyhjäkäynti venttiilin, säätänyt kaasuläppää, tulpat+johdot vaihtuivat, sytytyspääteaste vaihdettu mitä nyt äkkiseltään muistuu mieleen. Tyhjäkäynti parani huomattavasti uudella tk-venalla, mutta ei silti jaksa käydä kunnolla. Pudottaa kierrokset hetkittäin tosi alas. Pari kertaa sammunutkin.

Pilotilla se starttaa ja ajossa vanhat (vähäisetkin) vedot on tallella. Eilen huomasin että jos sammuttaa ja 20sek päästä starttaa niin lähtee itsekseen käyntiin. Olisiko toi ruiskupumpun takaiskuventtiili entinen? Mistä uusi, motonetistä ei ainakaan äkkiseltään katsottuna löydy mallikohtaisia. Olisko jotain yleistarviketta, letkujen väliin tulevaa.

Fixukselta sain sopivan venttiilin tohon väliin. Kylmänä oli ok tyhjäkäynti, lämpimänä alko temppuilee. Olisko se sitten ecun lämpöanturi sökönä?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 06.02.2014, 20:25:40
Näkyy olevan muodikas vika.
Lainaan minäkin tätä aihetta, jos vastausta löytyisi paremmin.

B200F, LH2.4 + EZK116K

Oireet: kylmänä (mm. -8°c tai sitten roikasta) lähtee kauniisti käyntiin, mutta noin minuutin päästä lämmettyään alkaa käynti sekoilemaan, putput, puutuu, kierroksia ei jaksa, saattaa paukauttaa lujastikin, putkessa ja varmaan aiemminkin.

Strobolla mitattu sytytysennakko 0° vaikka tässä kuuluisi olla 12°. Ja siltähän se kone kuulostaakin, että myöhäiselle menee. Kun räkiminen ja puutuminen tosissaan alkaa, ennakko häviää aina jonnekin -20 tienoille eli siis jopa runsas 20 astetta JYKK.

Kokeilin huijaa EZK:ta ja pakotin apuakselin silmämääräisesti 10 astetta aiemmalle, sen EZK korjasi (nosti startin jälkeen kierrokset, vikavalo syttyi ja sammui, käynti normaaliksi) ja ennakoksi muodostui jälleen nolla. Siirsin apupyörää edelleen aiemmalle, ehkä noin 20 astetta, jolloin koneen käydessä näyttikin olevan ennakkoa 5 astetta, eli hieman paremmin. Tuolloin kone oli kuitenkin vielä melko lämmin joten nopeasti siitä alkoi oireilu. Jos kesti antaa kierroksia, ennakko kasvoi, mutta jokaisen puutumisen kohdalla ennakko poistui kokonaan väärälle puolelle.

En ole saanut käyntiä paremmaksi ollenkaan. Niin ja kone saattaa myös lämpinä toimia hieman pidempään kunnolla, mutta ajamaan en ole koko päivänä uskaltanut.

Vikakoodeja ei tule. Diagnoosilla kaikki ok (kaasuläpän asennot, komponenttitesti, asentoanturi ym), IMM navoista mitattu 3 jotain ohmia, ei mitattu jännitettä. Tulpat ok, kipinä hyvännäköinen, puola mitattu 7ohm ja 15jotain ohmia. Virranjakajankansi puhdistettu, hapettumat raaputettu pois. Bensapumput käyvät, painetta ei mitattu, paineensäädin tuntuu olevan ehjä. Kokeiltu kolmella bensareleellä.

Voiko viallinen sytkäpääte aiheuttaa tämän? Puhdistin molemmat puolet liittimestä, mutta ehkä huomenna kokeilen kokonaan toisella. Ehkä katalysaattori tukossa (tosin vaikuttaisi käynnistyvyyteenkin)?? Viallinen lämpöanturi?? Pitäisi sekin anturi tarkastaa, mutta on se pirulainen niin pahassa paikassa. Kokeilu toisella sytkäboksilla?





Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 07.02.2014, 19:05:11
Syttypääte voisi hyvinkin olla viallinen. Itsellä hajonnut syttypääte muuttui oskilaattoriksi.

Lämpöanturin merkitystä ennakolle en tiedä, mutta se on helpo mitata.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 07.02.2014, 22:31:14
Lämpöanturin arvot olikin suurinpiirtein oikein EZK:lta mitattuna. Edelleenkään ei sormet taipunut irrottaa itse anturia ja tuskin tarvitseekaan. Vaihdoin sytkäboksin samanlaiseen. Siirsin apuakselin takaisin oikealle merkille.

Syttypäätteen vaihdoin ja mittasin uuden (harakiriosa, tosin) olevan ok. Nakutusanturi mitattuna ok. IMM jännite suurinpiirtein oikein, olikohan 720RPM 2,54V ja kierroksilla kasvoi jonnekin kolmeen. Sytytysennakko 12°!

Tuijottelin konehuonetta koneen ronklattaessa ja hipelöin bensan paluulinjaa, puolivahingossa taittelin sen kiinni ja kone alkoikin käydä kunnolla. Bensanpaineet ilmeisesti hukassa. Nosti kierroksia hieman liian korkeaksi tyhmäkäynnillä, mutta kävi ja kesti jenkaa. Eli bensapuolelle palattiin sittenkin. Ja sen vähän mitä jaksoi käydä, HC korkea (~200, mutta nousi jopa neljäänsataan kun sekunteja kului), lambda laihalla 1,22, CO laihalla noin 0,2. Eli laihalle on mennyt ja pahasti, tosin tuo mittaustulos ei ole täysin luotettava.

Alhainen paine?>suuttimilta ei sumua?>miksi kylmänä on hetken toiminut? LH antaa paksua soppaa?>miksi putken päästä tulee laihaa? Paineensäädin ei ainakaan vuotanut bensaa ulos, mutta letkuliitoksesta hieman hikoili. Kokeilin vielä bensapumppua hyppylangalla ja sieltähän alkoi ihan ihme ääni... Eli pumppu+suodatin vaihtoon huomenna.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 08.02.2014, 00:04:37
Nämä pumppuviat ovat ilmeisesti tämän talven volvojen kansantauti!   :-[

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36052.msg785699#msg785699
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 08.02.2014, 16:07:17
Ei auttanut tämänpäivänen vääntäminen. Vaikka pumppu pitikin melkosta ääntä, ei se ilmeisesti ollut vian aiheuttaja. Vaihdoin seuraavaksi paineensäätimen ja pidin autoa kovilla kierroksilla käynnissä varmaan 5 minuuttia, joten oletin tempun toimineen. Ja hitot... Tyhjäkäynnillä roklotti toiset viisi minuuttia ja sitten alko se puutuminen taas. Saa nähdä viitsiikö tässä enää hommata esimerkiksi uutta katalysaattoria, alkaa ideat olemaan vähissä, kuten motivaatiokin  :-\
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 08.02.2014, 17:46:45
Nyt kun luin tämän uudelleen, niin olisihan minun pitänyt tajuta, että IMMun signaali on tyhjäkäynnillä pikkaisen iso (n. 0,1V), mikä sekoittaa soppia yllättävän paljon. Mutta miksi näin on, onkin se kysymys. IMMussa vikaa vaiko piuhoissa?

Tosin se ei millään selitä tuota sytkän persiillään oloa. Olihan tässäkin kombossa se asentoanturi siellä vauhtipyörällä?
Jos on, niin vielä vähemmän tajuan tuota ennakon heittelyä, sillä silloin täytyy asentotunnistuksessa tapahtua hassuja, eli nollakohdan väärä tunnistus tai sitten se syttypääte sekoilee urakalla.

Jotenkin tulee mieleen, että se syttypäätteen vaihto voisi olla kokeilemisen arvoinen asia, ellei satu omaamaan vähintään kaksikanavaista oskiloskooppia, jolla sen päätteen viiveen voi tarkastaa.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 08.02.2014, 18:43:09
Niin teinkin eli vaihdoin sekä sytkäpäätteen (tai -kiven, mikä oikea nimitys lieneekään...) että sytkäboksin. Mittaukset uudelle sytkäkivelle boksin liittimestä näytti pelkkää hyvää.
Voidaan unohtaa ennakkovika, nyt on sytkä kohdillaan ainakin. Pitää vielä IMM ottaa pöydälle huomenna, jos siellä oiskin ihan fyysinen vika.

Kertauksena. Kone lähtee siis kylmänä käyntiin aivan normaalisti ja tyhmäkäytyään jonkun 2-5 minuuttia alkaa heittely ja hetken päästä ei kestä kaasua.

B200F, EZK116 + LH2.4, 1990, on asentoanturi.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 08.02.2014, 20:51:20
Kumpi oli ennakko-ongelmien syynä, sytkäpääte (sytytyksen pääteaste) vaiko EZK?

Tuo Immun jännite on sinällää korkea, koska 2,3L koneessa -016 IMMun pitäisi tuottaa 2,3V jännite (+/-0,1V) tyhjäkäynnillä (750rpm).

Onko IMMu -016 vai jokin muu?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: TVS - 08.02.2014, 23:15:02
Olikos kampuran asentoanturijudeemaan koskettu? Entäpä puolaan?

Oisko sulla toista LH2.4 autoa, jossa osia testais?
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 09.02.2014, 00:15:19
En ole koskenut sinänsä anturiin... se on tosin edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja liittimestä päätellen harakiri-osaan.
Diagnoositieto asentoanturilta kertoi olevan ok. Puolan mittasin, kuten aiemmin kerroin. Tietenkin kokeilu toisella ei paljoa maksa. Mutta silti, miksi toimisi muutaman minuutin ja sitten alkaa möhlimään?

On olemassa jonkun verran näitä LH2.4 palikoita, tosin ainoat kaksilitraisen IMMu ja boksi ovat läpikäyneet muita tutkimuksia joten nähtäväksi jää mikä on niiden anti tähän projektiin.

En osaa sanoa mistä johtui ennakon heittely, ehkä kuitenkin koneen yskimisestä? Jos ei tullutkaan aivan kunnollista signaalia.... joka tapauksessa, tänään mitatessa ennakko oli jatkuvasti 11,3-12°, toki kierroksilla kasvoi. Mulla taas ei ole tainnut olla mitään kirjallisuutta IMMun jännitteen mittaamiseen mutta täällähän on aina saanut apua ja haulla joskus löysinkin jotkut lukemat tuohon. Palaan vielä huomenna / maanantaina noihin mittauksiin. Kaksilitraisen IMMussa pitäisi ilmeisesti olla anin matalampi jännite kuin isolohkossa?

Jänniä juttuja tavallaan. Toisessa autossa joka on käytössä, 740 B230F, generoituu vikakoodit asentoanturin signaalin ja IMMun viallisuudesta. Myös komponenttitesti kertoo että asentoanturin signaali on pilalla. Auto kuitenkin toimii  ;D Lisäksi siinä on imuvuoto imuletkussa. Kulutus on korkeahko, kympin molemmin puolin, tosin hiljaa en yleensä sillä aja  :-[
Ps. mikan, tuossa autossa välillä häviää myös se nopeusanturitieto...  :)


Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: TVS - 09.02.2014, 00:26:22
En ole koskenut sinänsä anturiin... se on tosin edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja liittimestä päätellen harakiri-osaan.
Diagnoositieto asentoanturilta kertoi olevan ok. Puolan mittasin, kuten aiemmin kerroin. Tietenkin kokeilu toisella ei paljoa maksa. Mutta silti, miksi toimisi muutaman minuutin ja sitten alkaa möhlimään?

On olemassa jonkun verran näitä LH2.4 palikoita, tosin ainoat kaksilitraisen IMMu ja boksi ovat läpikäyneet muita tutkimuksia joten nähtäväksi jää mikä on niiden anti tähän projektiin.

En osaa sanoa mistä johtui ennakon heittely, ehkä kuitenkin koneen yskimisestä? Jos ei tullutkaan aivan kunnollista signaalia.... joka tapauksessa, tänään mitatessa ennakko oli jatkuvasti 11,3-12°, toki kierroksilla kasvoi. Mulla taas ei ole tainnut olla mitään kirjallisuutta IMMun jännitteen mittaamiseen mutta täällähän on aina saanut apua ja haulla joskus löysinkin jotkut lukemat tuohon. Palaan vielä huomenna / maanantaina noihin mittauksiin. Kaksilitraisen IMMussa pitäisi ilmeisesti olla anin matalampi jännite kuin isolohkossa?

Jänniä juttuja tavallaan. Toisessa autossa joka on käytössä, 740 B230F, generoituu vikakoodit asentoanturin signaalin ja IMMun viallisuudesta. Myös komponenttitesti kertoo että asentoanturin signaali on pilalla. Auto kuitenkin toimii  ;D Lisäksi siinä on imuvuoto imuletkussa. Kulutus on korkeahko, kympin molemmin puolin, tosin hiljaa en yleensä sillä aja  :-[
Ps. mikan, tuossa autossa välillä häviää myös se nopeusanturitieto...  :)
Anturitiedon virheellisyys vois selittää sytkän sekoamista myöhäsemmälle, tosin siitä vois olettaa tulevan vikakoodia. Ja puola voi hyvinkin helposti hajota sillai että lämmetessään lakkaa pelaamasta, pari puolaa semmosen oireen takia uusinut. Ja myös useammassa uudessa harakiriosassa on ollut ongelmia, ja anturikehä voi myös olla hyvinkin likainen tai anturissa metallipölyä. Uskoisin että anturikehälle voisi ajaa pienellä sumulla ihan vettäkin kun startilla pyörittää konetta, ja sitten putsattu anturi paikalleen ja tulille että kuivahtaa eikä ruostu koko murikka.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 09.02.2014, 00:37:19
On se niinkin niin. Tavallaan huoltona toi pitäis tehdä "ehjällekin" autolle? Pitää katsoa löytyiskö oikeanlaista puolaa. Yks puoliksipurettu 745 B200F on pihalla, mut tiedä sitten sen puolasta.
Mutta silti ja edelleen, ennakko on ok, luulen auton käyvän laihalla, koska pakokaasu-anaalisaattori niin kertoi.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 09.02.2014, 13:06:47
On se niinkin niin. Tavallaan huoltona toi pitäis tehdä "ehjällekin" autolle? Pitää katsoa löytyiskö oikeanlaista puolaa. Yks puoliksipurettu 745 B200F on pihalla, mut tiedä sitten sen puolasta.
Mutta silti ja edelleen, ennakko on ok, luulen auton käyvän laihalla, koska pakokaasu-anaalisaattori niin kertoi.

Voihan tuota purku-auton puolaakin kokeilla. Äkkiseltään ei tule kyllä mieleen, miten puola voisi aiheuttaa yli 10 asteen viiveen kipinään.
Jos käytössä olis kaksi kanavainen oskiloskooppi, olisi tuon viiveen syntysyyn pystynyt selvittämään. Ja samaten näkemään tuon asentotunnistimen signaalin laadun ja mahdolliset häiriöt.

Se, että LH pitää sopat laihalla, on suorastaan ihmeellistä, sillä se rakastaa elämääkin enemmän sitä lambda ykköstä. Ja varsinkin nopeustiedon puuttuessa näin on. Ei kiihdytysrikastuksia kunnolla tms.

Jos sopat eivät stemmaa, niin äkkiseltään vika löytynee jostain akselilta, IMMu, piuhat, lämpöanturi ja lambda tai imuvuoto. Yyber-paksuihin soppiin voisi olla syynä edellämainittujen lisäksi myös EZK (nakutusrikastus).

Mutta jos IMMun signaali on tosiaan ongelma potilaassa 2,5V tyhjäkäynnillä (iso kuormatieto), niin jotain on sen puolella vialla. Tästä voisi seurata ylisuuri lambda-korjaus, joka binäärin versiosta riippuen käyttäytyy "mielenkiintoisesti" siten, että ensin vedetään jumalaton askel paksulle ja sitten laihalle ja siitä sitten hilataan lambda-ykköstä kohden ja kun askel on iso siihen ei päästä ja homma aletaan alusta. Tuolloinkin sopat pyörivät laihalla kaikkiaan.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: TVS - 09.02.2014, 18:56:31
Risa puola sekotti tuossa toisessa tapauksessa sopat aivan täysin, ilmeisesti kone ei polttanut täysin kunnolla niin lambdasignaali meni puutaheinää ja muutama vesiperä-osastolle ja seos oli sitä luokkaa että tupakkimiehiä ei uskaltanu lähelle päästää.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 12.02.2014, 18:13:08
Ei auttanut myöskään puolan vaihto. Löytyi laatikosta samalla Bosch-numerolla oleva ja tuossakin oli mittausarvot ok.
Seuraavaksi otin IMMun puhdistettavaksi (tai jätin hyllylle kuivumaan) ja laitoin uuden ilmeisesti Biltemasta peräisen olevan tilalle.
Kuitenkin ihan sama homma taas. Tuntui taas siltä että korkeilla kierroksilla kone kävisi vaikka kuinka pitkään, mutta muutama hetki tyhjäkäyntiä ja niin vaan alkaa köhiminen.

Tuntuu että kaikki alkaa olla kokeiltu, itelle tulee mieleen enää tukkeutunut katalysaattori, kuinka loogista se sitten onkaan...
Lambdan piuhalta mitaten nekin arvot tuntui olevan ok, kuumana (tai niin kuumaksi kun saattoi käydä) 11ohmia ja siitä viilettyään jaksoin johonkin viiteen ohmiin sitä seurata. "Closed loop" toimii ja siitä eteenpäin ei?

Niin ja sitten siitä IMMun jännitteestä, kun köhiminen ja sammuminen alkoi, nousi jännite tyhmäkäynnillä 2,6-2,7 volttiin. Oire vai syy? Voisihan toisella LH-boksilla vielä kokeilla. Ja piuhoja tutkia...
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: mikan - 14.02.2014, 11:09:30
Tuntuu että kaikki alkaa olla kokeiltu, itelle tulee mieleen enää tukkeutunut katalysaattori, kuinka loogista se sitten onkaan...
Lambdan piuhalta mitaten nekin arvot tuntui olevan ok, kuumana (tai niin kuumaksi kun saattoi käydä) 11ohmia ja siitä viilettyään jaksoin johonkin viiteen ohmiin sitä seurata. "Closed loop" toimii ja siitä eteenpäin ei?
Ohmimittarilla en lambdaa ole koskaan mitannut, mutta volttimittarilla sen sijaan kyllä. Joten en edes tiedä, saako ohmimittarilla mitään järkeviä tuloksia muusta kuin lambdan lämmityslastuksesta.

Skoopilla olen aina omat lambdani tarkastanut ja sillä näkee selvästi, missä suunnassa sopat ovat ja reagoiko lamabda oikein.

Niin ja sitten siitä IMMun jännitteestä, kun köhiminen ja sammuminen alkoi, nousi jännite tyhmäkäynnillä 2,6-2,7 volttiin. Oire vai syy? Voisihan toisella LH-boksilla vielä kokeilla. Ja piuhoja tutkia...

Jotenkin tuntuu oireelta.  Se, että jännite hyppää, viittaa siihen, että TK-servo avautuu aikas auki yrittääkseen pitää tyhjäkäyntinsä. Joka taas johtuu jostakin muusta.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: Osxu - 14.02.2014, 11:30:20
Katos piruuttaan sinne IMMun liittimeen onko navat paikoillaan, johtojen päässä. Mulla oli karannut naaraspuoli yhdestä liittimestä. Nitkuttelemalla piuhoja näkee. Oireili niin että hetken tyhjää käytyään sammui ja kierroksilla röpelsi.
Otsikko: Vs: B230f puutuu
Kirjoitti: raul - 01.09.2014, 11:25:56
Tähänkin unohtunut vastata....

Omassa autossa, 245 B200F, vika oli lopulta LH2.4:n boksissa. Olikohan se nyt sitten se surullisen kuuluisa 561 tai 590, en enää muista, mutta vaihtamalla parani. Tuon jälkeen oli vielä HC tosi korkealla, mikä taas korjaantui katin ja lambdan uusimisella.