Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JURO - 29.11.2013, 20:26:10
-
Olen tässä huolestuneena seurannut kun tinakoneesta on pikkuhiljaa häipynyt neste ja missään ei näy kosteeta, nyt sitten ilmestyi öljytikkuun harmaata. Onko yleensä kansitiivisteessä vika vai kannessa halkeama vai onko pelättävissä jotain vielä pahempaa.
-
kyllä toi kuulostaa ihan kannentiiviste vialta en osko että kannessa halkeemia
-
Miten paljon on kilsoja kertynyt?
-
Olen tässä huolestuneena seurannut kun tinakoneesta on pikkuhiljaa häipynyt neste ja missään ei näy kosteeta, nyt sitten ilmestyi öljytikkuun harmaata. Onko yleensä kansitiivisteessä vika vai kannessa halkeama vai onko pelättävissä jotain vielä pahempaa.
Pelkästään öljytikussa näkyy? Ettei öljy ole harmahtavaa "lihapullakastiketta" kun avaat öljyntäyttö korkin?
-
KIlometrejä 320t. Öljy itsessää tikussa ei näytä harmaalta mutta tikun yläreunassa harmaa mömmö. Lisäsin nestettä 1.5l ja ajoin 20 kilsaa ja säiliö oli taas tyhjä. Kylmänä näytti peilistä katsottuna normaalia enemmän höyrypilveä.
-
Kurkkaas sinne öljyntäyttökorkin alle, jos siellä on kastikkeet sekaisin, niin kansipahvi on lähes varmasti mennyt ei mikään mahdoton homma vaihtaa itse.
-
Nesteet häviää, lämpömittari sekoilee, puhaltimista tulee haaleaa, kovassa ajossa konehuone märkä, paisarissa haisee bensa, öljyä valuu koneen kyljestä... Kansipahvi vaihtoon. Meillä kesti 960 -92 3.0 320tkm.
-
KIlometrejä 320t. Öljy itsessää tikussa ei näytä harmaalta mutta tikun yläreunassa harmaa mömmö. Lisäsin nestettä 1.5l ja ajoin 20 kilsaa ja säiliö oli taas tyhjä. Kylmänä näytti peilistä katsottuna normaalia enemmän höyrypilveä.
Konehuone ei ole märkä mistään muualta?
-
Lämpömittari seisoo suoraan pystyssä eikä heilu, lämmintä tulee tasaisesti sisään, kovaa ajoa ei ole ollut, kone kuiva jokapuolelta, paisarissa ei ylimääräistä hajua, öljy korkkia en ole vielä muistanut avata. Pistin auton seisontaan, sain lainaksi vanhan tutun ja turvallisen 945 2.0 rautasen vinokoneen. Kansiremontit kyllä tuttuja mutta ei tähän ahtaaseen tinakoneeseen.
-
Tuskin sieltä lämmintä tulee, jos 20 km matkalla häviää paisarista kaikki nesteet.
Jos ei kerran vuoda ulos, niin sitten vuotaa joko sylinteriin tai öljytilaan.
Lähteekö kaikki pytyt käymään kylmänä helposti? Luulisi, että ei lähde, jos on noinkin paha vuoto ja kansipahvi rikki. Voit tieten irrottaa sytytystulpat ja katsoa onko eroja - nestevuodosta johtuen.
Pyydä vaimoa kurkkkaamaan sinne öljykorkin alle ja raportoimaan tänne.
-
Sain ihan itse kurkattua sinne öljykorkin alle, ei ollut yhtään rähmää ihan kirkkaat öljyset paikat. Lähtee käyntiin ihan normaalisti kaikilla pytyillä. Ei sitä vaaleaa rähmää ole muualla kuin öljytikun yläpäässä. Alkaa ihmetyttää että mihin se neste katoaa kun ei nesteen hajuakaan tunnu sisällä eikä ulkona ja mistään en ole löytänyt märkää.
-
Oletko tarkistanut syylärin? Voisi vuotaa eikä paljon näkyisi .
-
Syylärin lisäksi se toinen kenno voi vuotaa! :-[
Eli lämppärin kenno ja jos se vuotaa, niin purku-urakka on ikävä tehdä. Ohjeet FAQ:sta.
-
Jos lämppärin kenno vuotaa niin eikö sisällä pitäis haista neste tai näkyä märkää lattialla.
-
Jos lämppärin kenno vuotaa niin eikö sisällä pitäis haista neste tai näkyä märkää lattialla.
Matot kastuisi ja ikkunoissa normaalia enempi kosteutta. Meillä vuosi nesteitä koneen takaa vesiletkuista, jotka menee tulipellin läpi lämppärille. Kovempaa ajoa hetki, niin paljastuu nuo ulkopuoliset vuodot.
-
Ikkunatkaan ei oo huuruset, kovempaa ajoa ei voi kun on seisonnassa.
-
Ulkomailla käyttävät nesteen sekaan lisättävää UV-valoon reagoivaa väriainetta. Tilasin itsellekin, mutta en ehtinyt käyttää kun viaksi paljastui vuotava paisarin korkki. Noin 10-15 euroa oli pikku pullo ja pieni UV-taskulamppu. Väittävät että näkyy putken päässäkin jos sieltä tulee pihalle.
-
Joo tuo UV-aine oli hyvä mustutus sitä mulla on pari pikkupulloa, täytyy vain hankkia UV-lamppu.
-
Mulla on nyt samanlaisia oireita 960:ssä. Tai on se nestettä hävittänyt vähän hiljalleen jo pidempään, mutta tänään ku tarkastin öljyt, oli myös nestettä öljytikun yläpäässä. Nesteen häviämisestä en nyt jaksanu ressata, mutta saapa nähdä, tuleeko vakavampia ongelmia. Öljykorkissa ei kyllä mitään ylimääräistä töhnää ollut. Mää oon ajatellu tähän asti, että on joku niin pieni vuoto ulospäin, etten oo löytänyt, ku välillä oon ollu haistavinani glykolin hajun ulos, mutta mitään märkää ei näy missään, eikä auton sisällä haise tai lasit huurustu. Ajattelin joka tapauksessa vaihtaa öljyt viikonloppuna, vaikka nyt ois sinänsä ehkä hyvä seurata, keräntyykö sinne venttiilikopan sisään mitään. Sit toisaalta, jos vaihtas öljyt, ja kattelis mitä sieltä tulee, ja tarkkailis miten nopeesti sinne tikkuun taas ilmestyy jotain, ni vois olla taas viisaampi. Ei kiinnostas paljon alkaa kannentiivistettä vaihtamaan, ja kohta ois katsastuskin. 350tkm ajettu, pitäis olla vielä sisäänajossa! :D
-
Automaattilaatikko - pystyykö nesteitä karkaamaan sinne?
-
^ Enpä tiedä mitä kautta ois todennäköistä, että menis lootaöljyjen sekaan.
Vaihdoin eilen öljyt ja jäähdytinnesteet varuiksi. En minä niissä mitään erikoista havainnut, eli eipä siellä mitenkään ratkaisevan paljon pitäis vuotoa olla. En sitten tiedä, voiko glykoli sekoittua miten hyvin moottoriöljyyn, vai kerrostuisiko se joka tapauksessa. Öljytikun ylärajalla kyllä senkin jälkeen oli vähän jotain kahvinväristä kökköä, mutta tänään ei näkynyt mitään. Vois kai se olla mahdollista, että tuonne kondensoituis kosteutta tietyllä kelillä joissain tapauksissa? Ei mua oikeestaan muuten niin kiinnostais tämä, mutta kesällä varmaan alkais olla aika vaihtaa jakoremmi, eikä semmosta viiti tehdä, jos on tyyliin lohko halki.
-
Vaikkapa syylärin lämmönvaihtimesta?
-
Vaikkapa syylärin lämmönvaihtimesta?
Tämä ei olis mikään poikkeus.
Eli kurkkaa laatikkoöljyn väri.
-
Nyt on ainakin eteläisessä suomessa ollut tosiaan sellaisia kelejä että tuo vesi öljytikussa on tod.näk. kondensio vettä. Jos öljyn sekaan vuotaisi niin sitä kermakastikeeta olisi kyllä muuallakin, eikä vain tikun yläosassa.
-
Nyt on ainakin eteläisessä suomessa ollut tosiaan sellaisia kelejä että tuo vesi öljytikussa on tod.näk. kondensio vettä. Jos öljyn sekaan vuotaisi niin sitä kermakastikeeta olisi kyllä muuallakin, eikä vain tikun yläosassa.
Mulla on vielä vähän turhan lyhyitä ajomatkoja, töihin 15km, salille ja takaisin paljon vähemmän, vaikka kyllä siinäkin nyt kone lämpenee mutta kuitenkin. Vähän turhasta varmaan säikähdin, mutta johonkin sitä jäähdytysnestettä kuitenkin katoaa hiljalleen. No, ei ressiä, ottas vaikka hinausvakuutuksen :D
-
Kyllähän Volvo lämpiää käyttölämpöön pikkupakkasilla parissa kolmessa kilometrissä.
-
katoppa ettei termarin tiviste ole poikki vuotaa sen kannen välistä jako kopan väliin ja sitä ei huomaa muuten kun purat puoli moottoria on kokemusta
-
Kerroppas vähän tarkemmin siitä termarin tiivisteestä. Mistä kohtaa sen vuodon huomaa?
-
Kannen ja termarikotelon väliin katselemalla se näkyy. Voi näkyä myös jakopääkopan irroittamalla vaalea kuivunut juova lohkon pinnassa termarin puolella. Ei ole mikään poikkeuksellinen vuotokohta. Ei tarvitse mennä tiivisteen poikkikaan, vanhuus iskee.
-
Ei meinaa selvitä vikaa. Laitoin fluorit jäähdytin nesteeseen ja ajelin lämpimäksi. Avasin korkin ja sieltä ruiskahti vähän nestettä sitä kun kun katsoin UV valolla niin loisti kirkkaasti, muualla sitten ei loistanutkaan ihan kuiva kone jokapaikasta paitsi hieman öljyä oikeassa takakulmassa. 1 loistava pisara oli vaihteistossa putken kulmassa joka lähtee jäähdyttimeen mutta voi olla tullut siitä roiskauksesta. Moottori öljyä kurkkasin pohjaropusta se näytti vähän ruskealta 10 tuh. ajetut öljyt. Samaten aut. laatikossa oli vähän ruskean oloset öljyt 30 tuh. ajetut. Parin viikon seisomisen jälkeen lähti nätisti heti kaikilla pytyillä käyntiin. Lämmityslaitteesta tuli normaalisti lämmintä. nestettä ei ollut hävinnyt seisoessa. Öljykorkissa ja mittatikuissa ei nyt näkynyt harmaata.
-
Tänään vielä ajelin moottorin kuumaksi ja katselin UV valolla mutta mitään vuotoa ei näkynyt, tyhjensin öljysuodattimen mutta ei sielläkään näkynyt harmautta.
-
Osta kaupasta jäähdytysjärjestelmän paineistuspumppu. Ylipaineista ja tarkasta vuodot. On monesti maan mainio työkalu. Jäähdytysneste kun tuppaa ajon aikana haihtumaan valumakohdan alapuolelta. Myöskin monet paikat eivät vuoda kuin vasta tietyn ylipaineen jälkeen.Ovatko ylä ja alavesiletkut jäähdyttimelle kovat kun kone on ollut käyntikuuma jonku 10km ?
-
Kyllä siellä painetta oli "normaalisti" kun avasin korkin vähäsen suhahti. Ajattelin ensin ostaa Biltemasta testerin jolla mitataan pakokaasu jäähdytysjärjestelmästä, on aika paljon halvempi kuin tuo painetesteri.
-
Jos UV-valo ei paljasta vuotopaikkaa, niin ajelisin ihan normaalisti ilman mitään ekstensiivisiä investointeja vuodon etsimiseen.
Sinulla on voinut jumittaa esim. paisarin korkin ylipaineventtiili auki ja se keittelee nestettä pihalle höyrynä. Nyt lisättyäsi sen UV-aineen pese paisarin päällystä siitä roiskahtaneesta nesteestä ja konehuone muutoinkin, niin löydät kyllä sen ennenpitkää jos se vuotaa jostakin oikeasti.
Kaikesta kuvaamastasi tulee väistämättä mieleen, että se on vuotanut pakkasella ja silloin tutkisin paisarin korkkia, sillä se voi jäätyä auki siitä paineventtiilihässäkästä ja kadottaa nestettä sitä kautta.
Jos neste katoaa uudestaan, niin sitten UV-valolla tutkimista, niin kyllä se vuoto löytyy.
-
Ei ole ollut pakkasta ja vuoto sitä luokkaa että pitäis näkyä. 2l 20km:llä rauhallista ajoa.
-
Oletko lämppärinhanan katsonut konehuoneen puolelta rintapellinläpivientien luota?
-
Entäpä tulppien väri? Jos söis noin kauheen määrän vettä niin luulis että "kiillottaa" jonkun tulpistakin ihan niinkun männälle monasti käy paffivikasena. Olisko tässä perää?
Vai onnistuuko lämppärin kenno kuseen sillai että vesi valuis pois sitä kanavien omaa viemäriä pitkin?
Kiinnostaa vaan aihe kun siskon 960 2,5 tekee samaa mutta vie paljon vähemmän tuota vettä joten oon antanu sen olla kun kone kerran pelaa.
-
Nyt taas tehty lisää kokeita. Ajoin koneen kuumaksi ja testasin sylinterinkannen vuotomittauksella siis paisuntapurkista imin kaasua reakenssi aineen läpi mutta väri ei muuttunut miksikään vaikka auto kävi puolisen tuntia ja imu oli kokoajan päällä.
Näyttää nyt siltä että vika ei ole kannessa eikä tiivisteessä. Nyt laitoin painekokeen päälle 1,5 barin paineella vuosi vähän paisuntapurkin ilmaletkun juuresta mutta se ei kyllä ole se vuotopaikka. Otin letkusta pätkän pois ja laitoin paineet päälle nyt ei ainakaan siitä vuoda, jätin koneen jäähtymään niin katsotaan sitten vieläkö paineet putoaa.
-
Nyt alko vähän selviämään, automaattilaatikon oikealta sivulta keskeltä (pituussuunnassa) tuli tippumalla nestettä. Mutta eihän laatikkossa voi missään olla nestettä eihän. Mistähän se lämmityslaitteen viemäri laskee, voiko kenno vuotaa niin että sisälle ei tule huurua eikä mitään clykolin hajua. Moottorin takapäätä yritin katsoa mutta ei sieltäkään näyttäny olevan kuin öljyä.
-
Kuten Lankku ehdotti, niin ne lämppärin letkut tutkisin huolellisesti.
Mitään "viemäriä" tms. veden poistoa sieltä lämppärin kennolta ei ole, vaan kaikki kennolta tuleva vesi valuu ohjaamossa jalkatilaan.
Vaikka kyseessä ei ole vinokone, niin samankaltainen lämppäri tinakoneessakin on, joten epäilisin sitä lämppärin kennon paluuputkea, joka vinokoneessa kiertää koneen takareunan yli vesipumpulle. Siitä se vesi voi valua sinne laatikon päälle ja sieltä sitten alas.
Ja kenno ei vuoda sisälle, ilman muita merkkejä kuten haju tms.
Pieni vuoto korkeintaan haisee ja isompi kastelee jalkatilat.
-
Katselin tarkemmin moottorin takapäätä, minusta letkut eikä liitokset ei vuoda eikä se lämppärin venttiili. Se on niin ahdas paikka ettei oikein mistään pääse näkemään, laskin vaihteiston takapään alas ja sieltä tiirasin letkuvartisella halpis kameralla, se lämppärin toinen putki kai menee semmosen ison mutterin kanssa kannen takapäähän ja sen alla on n. 13mm pultin kanta ja sen alapuolella oli eniten märkää, voisiko olla kannentiiviste joka vuotaa ulospäin. Auttais kovasti jos jollain olis kuvaa moottorin takapäästä niin osais hahmottaa paikkoja paremmin.
-
Oma 960 vuosi nestettä ihan loronaan kannen takaosasta kannentiivisteen välistä ja teki sitä vain tietyn lämpöisenä.
-
Kaverin 960 vuosi myös kannentiivisteen välistä kannen takaosasta, oli vaikea paikallistaa vuotoa kun kannen ja tulipellin väli on niin ahdas.
-
Näyttää siltä että se kansi on kuitenkin irrotettava.