Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: nacho - 01.12.2013, 11:46:15
-
Olis vasemman takaoven kahva hajalla, ja uutta metsästäessä tuli semmoinen eteen että varaosahausta en löydä kuin väärän puolen. Päälisin puolin näyttäisi kuitenkin symmetrisiltä tuo kahvaosa, joten onko mahdollista että se muovinen vedinosa kävisi väärältäkin puolelta tuohon? Mekanismi on siis ehjä, mutta muovi mennyt rikki. Ja onko noissa vuosimalleissa miten paljon eroa että tartteeko ihan tarkalleen etsiä ysikakkosta?
Lisäksi eilen ylimääräisen työpäivän päätteeksi huomasin että oikeassa ajovalossa on nyrkin kokoinen reikä... Noita nyt löytää enemmänkin, mutta sama kysymys kuin kahvassa, onko noissa vuosimalleissa eroa, vai pitääkö sen olla täsmälleen ysikakkonen myös?
-
Ajovalosta:
740 90-92 on omat ajovalonsa, vanhemmat eivät käy. Mutta jos löydät 940:n etuvalot ja maskin, ne käy.
-
Kiitoksia, tää parantaa vähän valikoimaa että mitä ostaa :). Pitäs varmaa setviä noita valokytkentöjäkin sit samalla kun lisäpitkät välillä toimivat ja välillä eivät...
-
Ainakin ysissä ne lisäpitkät on johdotettu siellä umpion sisällä H4-pitkien kanssa yhteen.
-
Lasin voi vaihtaa siihen umpioon. ???
-
Lasin voi vaihtaa siihen umpioon. ???
Voi vai? Sen verran vähän autojen kans säätäny, ja eka Volvo elämässäni ni ei tuommoisesta hajuakaan. Ei sillä et noi umpiot kovin kalliilta vaikuttaneet mut jos säästää voi vielä mikä jottei, kyl sille rahalle löytyy aina muutakin käyttöä :). Löytyykös noita pelkkiä laseja mistä?
-
Ainakin ysissä ne lisäpitkät on johdotettu siellä umpion sisällä H4-pitkien kanssa yhteen.
Okei.. Täytyy sit katsastaa tarkemmin kun tuo lampunkorjaus on käsillä. On tosiaan edellisen omistajan jäljiltä nuo lisävalot, samoin kuin valojen releohjaus.
-
Voi vai? Sen verran vähän autojen kans säätäny, ja eka Volvo elämässäni ni ei tuommoisesta hajuakaan. Ei sillä et noi umpiot kovin kalliilta vaikuttaneet mut jos säästää voi vielä mikä jottei, kyl sille rahalle löytyy aina muutakin käyttöä :). Löytyykös noita pelkkiä laseja mistä?
Mätänetti tuntee lasin umpioon, luulisi löytyvän paikallisesta varaosaliikkeestä. ???
-
Katos pirua, sitähän täytyy huomenissa käydä kyselemässä paikallisesta liikkeestä, lienee tuo lasi pelkästää helpompi vaihtaa kuin koko umpio? Hintaero ei ole kovin iso ainakaan varaosahakuun verrattuna koko umpioon. Ja näyttäisi motosta löytyvän noita ovenkahvojakin. Selkeesti tää vihjaa siihen että mun pitäs enemmänkin alkaa autoo korjailee ite eikä aina vaa viemään korjaamolle jos jotain tulee :). Kiitoksia näistä vinkeistä, tästä on hyvä jatkaa!
-
Sama työmaa siinä vaihtoi lasin tai koko umpion, vilkku ja maski pois. Valokuvioissa on eroja, ota se huoimioon lasia valittaessa.
-
Umpion heijastimen kunto ratkaisee riittäkö pelkkä lasin vaihto, lasi irti ja katsot sen heijastimen hopeoinnin tilan samalla näet tiivisteiden kunnon ja onko kaikki lasin kiinike klipsit tallessa. Toivotaan että pelkkä lasin vaihto riittää.
-
Tarkennusta vielä 940 umpio ei kyllä sinun automalliin käy suoraan muuta jos on joku turbo tai muu muunneltu malli niin sitten. Ainakin omassa 740-90 oli näin. Oven kahvan vaihto on periaatteessa helppo varsinkin jos on korjausopas(onko) mutta varoituksen sana:kahvan kiinnitys ruuvit on usein oksidoituneet/ruostuneet niin että ei lähe vetään jengoille tai katkee. Siispä wd-40 liottelua ensin
-
Purkuosana saa kyllä nuita kahvoja kolikoilla, ja uskoakseni tuohon -92 käy suoraan 940 ajovalot kun vaihtaa myös maskin ja näihin liittyvät kiinnikeosat. Mutta tosiaan laseja saa erikseen, ja kokemuspohjasesti ne koko umpiota paikallaan pitävät ruuvit voi olla jysähtäny tiukkaanki kiinni. Ei siis kannata liiotella voimankäytössä vaan esim siihen vilkun alla olevaan saa öljyä akku/ilmanputsarikotelon reunan kautta kun vähän aikaa kurkkii.
-
Ovenkahva ei sovi puolelta toiselle mutta samanpuolen etu-ja takaoven kahvat sopivat ristiin. Vuosimallilla ei ole väliä, sopii kaikista 740/940/960 ristiin, kahvan koristelistoja on mustia ja kromisia.
Yleensä kahvasta katkeaa takaosasta kevytmetallivaluinen kiinnitysosa ja kahva on sen jälkeen kiinni vain etummaisella pultilla, ja kun kahva pääsee tulemaan ulospäin lakkaa avausmekanismi toimimasta. Tyypillisesti kahvan etummainen kiinnityspultti (10 mm kanta) on ruostunut jumiin ja mutteri pyörähtää kahvan muovissa tyhjää. Irrottamalla kahvan koristelistan pääsee mutteriin käsiksi ja väkivaltaa käyttämällä saa avaimella kiinni mutterista tai porattua pultin pois. Itse en ole jaksanut nysvätä vaan olen vetänyt pultin ovipellistä läpi. Takaa kahva on kiinni yhdellä 10 mm kantaisella pultilla ja ristipäisellä (tai torx) ruuvilla.
-
Yleensä kahvasta katkeaa takaosasta kevytmetallivaluinen kiinnitysosa ja kahva on sen jälkeen kiinni vain etummaisella pultilla, ja kun kahva pääsee tulemaan ulospäin lakkaa avausmekanismi toimimasta. Tyypillisesti kahvan etummainen kiinnityspultti (10 mm kanta) on ruostunut jumiin ja mutteri pyörähtää kahvan muovissa tyhjää. Irrottamalla kahvan koristelistan pääsee mutteriin käsiksi ja väkivaltaa käyttämällä saa avaimella kiinni mutterista tai porattua pultin pois. Itse en ole jaksanut nysvätä vaan olen vetänyt pultin ovipellistä läpi. Takaa kahva on kiinni yhdellä 10 mm kantaisella pultilla ja ristipäisellä (tai torx) ruuvilla.
Juurikin näin on kahvalle käynyt. "Kiva" tietää illainen operaatio tässäkin on edessä :D
Ja mitä tulee ajovaloon niin täytyypä tuo umpio vielä katsoa missä kunnossa se kaikenkaikkiaan on. Paikallisesta varaosapuljusta kävin kyseleen eikä heillä ainakaan ollut pelkkää lasia tarjolla. Mutta jos lasin vaihdolla selviää niin sit pitänee tilailla motosta se. Ja joo, ei oo mikään turbo, ihan B230F kyseessä.