Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Miuzo - 01.12.2013, 13:29:38
-
Onko kellään epäilyksiä mistä johtuu että mittariston valot palaa vain joskus? Ja viimeisen kuukauden aikana ei o tainnu palaa kun pariin kertaan. Mennyt siis kokoajan harvinaisemmaksi tuo valojen syttyminen. Syttyy jos on syttyäkseen startatessa ei muuten. Virtalukonpohja?
-
Voisko mittaristossa ittessään olla jotain maadotusongelmaa? :idiot2:
-
Mittarivalojen himmenninvastus voi temppuilla. Tai sitten voi mittaristossa olla jotain häikkää. Olen nähnyt sulaneita kalvoja ja hapettuneita liitoksia.
-
Ei syty valot vaihteen valitsimeenkaan (automaatti). Ei kai ne virrat mittarin kautta kierrä tohon valitsimeen? :idiot2: jos vika ois mittaristossa valothan saattas syttyä koputtelusta muttei :-[
-
Eli siihe valitsimeen syttyy aina samalla valot ku mittaristoonki?
-
Eli siihe valitsimeen syttyy aina samalla valot ku mittaristoonki?
juurikin näin
-
Moro! Itellä oli aivan sama ongelma, ja tuntu että ne valot toimi vain päivällä eikä ikinä pimeällä ::)
Viikonloppuna otin mittariston irti (joka on noin 1minuutin homma) ja katoin niin mulla on vissiinkin
ajan myötä tärinä aiheuttanut sen että ne mittaripolttimot oli kaikki kääntyny "auki" asentoon..
Nekun kaikki käänsi takasin lukkoon ni toimi! Siitä lähtisin liikkeelle! Heiluttelet pikkasen vaikka niitä
polttimoita eka niin näät syttyykö ne.. Tässä on viel todella hyvä linkki tohon mittaristoon (huom ruotsinkielinen
mutta todella hyvät kuvat!)
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-El-Elektronik_Bilder.pdf
Toivottavasti vika selviää!
-
Onko kellään epäilyksiä mistä johtuu että mittariston valot palaa vain joskus? Ja viimeisen kuukauden aikana ei o tainnu palaa kun pariin kertaan. Mennyt siis kokoajan harvinaisemmaksi tuo valojen syttyminen. Syttyy jos on syttyäkseen startatessa ei muuten. Virtalukonpohja?
Mulla on alkanut hiljattain tehdä samaa, ja samalla pimenee kaikki muutkin kojetaulun valot, kuten säätimien ja kytkimien taustavalot. Ainoastaan varoitus- ja merkkivalot toimii. Onkohan nuo jonkun yhteisen releen takana, niidenhän pitäisi syttyä aina kun virrat kääntää päälle?
-
Lähtisin siitä helpoimmasta tavasta, eli mittaristo+paneeli irti ja katsoo polttimoiden kannan kunnon ja vaihtaa KAIKKI kerralla. Ennen kokoamista kokeilee palavatko polttimot jos palaa kasaan ja ennen sitä kiristelee löysät johtoliitokset tai korjaa mahdolliset "ryöstöliitokset".
Mittariston ollessa sylissä sille voi tehdä paljon muutakin parannusta, mutta ne on usein vähän suurempitöisiä.
-
Kysytään nyt samassa, että miten pääsee vaihtamaan lämmönsäätöpaneeliin polttimoita? Kaikki pimeenä ja vähän ikävä talvella räplätä sokkona lämppäriä. Auto on -87 vuotinen 740 farkku ja ilmastoinnilla, jos se mitään merkkaa.
-
Kysytään nyt samassa, että miten pääsee vaihtamaan lämmönsäätöpaneeliin polttimoita? Kaikki pimeenä ja vähän ikävä talvella räplätä sokkona lämppäriä. Auto on -87 vuotinen 740 farkku ja ilmastoinnilla, jos se mitään merkkaa.
Tuossa on jotain ohjetta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=609.0 :)
-
Lähtisin siitä helpoimmasta tavasta, eli mittaristo+paneeli irti ja katsoo polttimoiden kannan kunnon ja vaihtaa KAIKKI kerralla. Ennen kokoamista kokeilee palavatko polttimot jos palaa kasaan ja ennen sitä kiristelee löysät johtoliitokset tai korjaa mahdolliset "ryöstöliitokset".
Mittariston ollessa sylissä sille voi tehdä paljon muutakin parannusta, mutta ne on usein vähän suurempitöisiä.
Kokeilin vaihtamalla polttimot ja yhden kannankin. Ei vaikutusta. Sitte ihan sähkökynällä koitin tuleeko polttimoille virtaa. Tulihan sinne peräti molempiin kantoihin? :idiot2: Isäntä väitti kun siitä sivusta seurasi että niin sen kuuluukin olla muttei kyllä mun järkeeni sovi että molempiin kantoihin tulee +?? Ei kai sen näin kuulu olla..? Sama meininki oli kojelaudan valoissa, molempiin napoihin +.... Ihmettelin samalla tota valojen kirkkauden säädintä jonka komponentit oli jonkin näkösen levyn alla. Samasen levyn alla on ilmeisesti lämpömittarinkin komponentit..(?) Lämpömittari ei myöskään toimi. Voisko vika olla sitten siellä päässä?
-
Vika löytyi. Mittarin takaa löytyy tuo valojen kirkkaudensäädin/lämpömittari -paketti jonka PITÄS olla 4 ruuvilla kiinni. Itsellä oli kolmella. Otin ruuvit auki ja irrotin tuon "paketin", jollon selvisi että kolmella neljästä ruuvista on kiinnityksen lisäksi kontakti merkitystä. Eli se puuttuvan pultin ois tarkotus kiristää kuparipinnat vastakkain. Ruuvi paikalleen ja valot syttyi! ELK