Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TVS - 02.04.2011, 13:44:30
-
Enpä tiedä, osuuko tämä nyt tasan aihepiiriin, mutta kerrottakoon muillekin, että pieni varaus kannattaa jättää niinkin simppeliin hommaan kun nokkakepin vaihto. Tarinan alku oli b230fk, joka vuoti vettä kansipahvin välistä ykkösen pakokanavan alta. Tuumasin, että kun täkki kerran napataan irti, laitetaan samalla A-keppi sinne ja välykset kohdilleen jne perusjuttua. Noh, romut kasaan ja laitteet tulille -> tyhjäkäynti pomppii 700-100 ensin jonkun 5-10sek, sitten hörppiminen asettuu 800-950 väliin, mutta hörppii kunnes jotakin tekee. Kokeilin säätää kaasuläppää yms perusjuttua, mutta aina se käynti vain hörppi. Muuten kone pelasi hyvin, ja veti 2000rpm yläpuolella paremmin, mutta jo vaihteen kytkeminen D:lle sai aikaan hermostunutta hörskäävää tyhjäkäyntiä, joka asettui tarpeeksi kauan odottelemalla.
Tarkistin myös, että jako on oikeasti kohdallaan(katsoin hammaspyörästä enkä apulaitepyörästä), sekä tuo keppi on ollut jo myydyssä autossa kiinni ja se pelasi hyvin, siinä oli tosin b230ft kone. Parin viikon jälkeen hermostuin tuohon käyntiin, heitin ihan kokeeksi T-kepin takasin välyssäädön jälkeen, ja perskele, sehän käy kun uus auto. Ihan näin tiedoksi, että jotkut yksilöt näemmä voivat olla epäyhteensopivia noinkin "kireän" nokkakepin kuin A kanssa.
-
Sama havainto 240:ssa B200F koneella.
A-nokka sai joutokäynnin aivan tolaltaan, mutta hiukan yllättäen V-nenä toimi ihan kuin pitääkin :-\
-
vähän samanlaisia kokemuksia on mullakin kun vaihdoin b230ft koneeseen v-nokan t:een tilalle.
kylmänä käy hyvin mutta kun lämpiää niin käy aika pirun huonosti ja sitten kun käynnistää lämpimänä
niin yleensä joutuu kaasupolkimella pitää käynnissä hetken aikaa.
välykset ja ajoitus on tarkistettu.
-
Haa! Mikäs nokka sinne on suunniteltu kööteporissa? ;)
A:lla saa toki jotain ihan pientä aikaan, niinkuin alaväännön katoamisen. Ite oon tuota kokeillut näissä f-sarjan turboissa kolmessa kappaleessa kun en vaan opi mutta aina on tullut käyttöautoon T-takaisin...
Pytevay TVS, nollasitko boksin siinä välissä?
-
itellä on ft:ssä v-nokka, joskus käynnistyksen jälkeen jää "hörpättämään"hetkeksi, mutta tasaantuu kohta. boksin joutuu nollaamaan nokan vaihon yhteydessä, exässä vaihdoin a--->vx3 ja en nollannu, lopputulos nykkivä käynti yms sekoilut hetkeksi.
-
itellä on ft:ssä v-nokka, joskus käynnistyksen jälkeen jää "hörpättämään"hetkeksi, mutta tasaantuu kohta. boksin joutuu nollaamaan nokan vaihon yhteydessä, exässä vaihdoin a--->vx3 ja en nollannu, lopputulos nykkivä käynti yms sekoilut hetkeksi.
V:> pitikö sitä kauankin sitä kettuilua? saatto iteltäkin "unohtua" nollaus kun lähti niin perhanan hyvin käymään, ko TVS n kanssa saatiin hommat tehtyä.
ny on kuumana käyntiinlähtö kitkutusta ja vedon puutetta tunnin ajon jälkeen. ite ajattelin tulppia? mut illalla vois nollata.
-
illan ajelin ja noiduin sen kans ja aamulla tarttasin tulille ja toimi :) on vissiin jonku sortin yksilöitä nämä ft härvelit.
-
Itse vaihdoin D-nokan, eipä muita ongelmia ole ollut kuin että tyhjäkäynti
ei ihan m-nokkaa vastaavan tasainen ole.
Siis sen aikaa kun koko laitos toimi ;D
-
Mul on kanssa tossa lintassa T-nokan tilalla V-nokka. Samanlailla se käy tyhkäkäyntiä :o.
-
Haa! Mikäs nokka sinne on suunniteltu kööteporissa? ;)
A:lla saa toki jotain ihan pientä aikaan, niinkuin alaväännön katoamisen. Ite oon tuota kokeillut näissä f-sarjan turboissa kolmessa kappaleessa kun en vaan opi mutta aina on tullut käyttöautoon T-takaisin...
Pytevay TVS, nollasitko boksin siinä välissä?
Esim 2200 vitosella meni FT todella paljon kivemmin A-nokalla tuota maantie-90 mitä näillä sivusemmilla teillä ajeli, alta 1500:han se kyllä vähä tappaa vedon...
Kyl se nollattiin, pariinkin kertaan, mutta eipähän se miksikään muuttanu että tyhjäkäynnin säätö seilasi koko ajan jäljessä ja kierrokset hörppi kauheesti. Nyt T-nokalla hörähtää laakista siihen 900 ja istuu ku liimattuna siinä. Harmi että tuostakin meni se hyvä veto maantievauhdeissa nyt sitten, mut josko se noussu bensankulutuskin asettuis takas normaaliks...
-
a-nokasta oli itellä kokemus että kulutus nousi+pikkusen tuntu yläpäästä äksymmältä, vaihto vx3 toi rauhallisemman käytöksen ja 0-100 parani. nykysessä on v-nokka, tuntuu ihan ok valinnalta muutoin vakioon kokoonpanoon, tosin vakionokkaan nähden syö hieman enemmän, tiedä sitte johtuuko nokasta vai kaasujalasta.
hallilla olis yksi kappale t-nokkaa jossa nosto 11.1mm
-
Eihän tuossa nyt sitten ois syytä ruuvata sitä kaasuläpän ohivuotoruuvia? Tuli vain mieleen, en näistä juuri tiedä.
-
Eihän tuossa nyt sitten ois syytä ruuvata sitä kaasuläpän ohivuotoruuvia? Tuli vain mieleen, en näistä juuri tiedä.
Mainitsin säätäneeni kaasuläppää, tuota ruuvia ei yleensä 2.4 ruiskullisissa ole, ihan ekoissa saattanu ollakin, mutta lähinnä se on 2.2 ja motronic ruiskujen omituisuus se ruuvi.
-
Mainitsin säätäneeni kaasuläppää, tuota ruuvia ei yleensä 2.4 ruiskullisissa ole, ihan ekoissa saattanu ollakin, mutta lähinnä se on 2.2 ja motronic ruiskujen omituisuus se ruuvi.
Ok. En lukenu riittävän tarkkaan, enkä tienny noista kaasuläppien eroista.
-
Ok. En lukenu riittävän tarkkaan, enkä tienny noista kaasuläppien eroista.
Jep. Samaa asiaa kokeilin kyllä korjata, mutta ongelma ei ollut kierrokset, vaan se että ne hörppi todella tiuhaan eestaas. Perussäädön kääntö isommalle vähensi tuota ilmiötä kyllä, muttei ihan läheskään korjannut, ja lisäksi kulutus nousi selkeästi, noin 10%.
-
Laitoin tuohon omaan B230F -koneeseen hiotun A-nokan. Tyhjäkäynti on kuin kävisi kolmella pytyllä, mutta kun antaa vähänkin kaasua, niin toiminta rauhoittuu.
Oma amatöörin veikkaus yhdeksi syyksi kehnoon tyhjäkäyntiin on nokan Overlap eli se kuinka monta astetta imu ja pako nokka on auki samaan aikaan. Jos naputtelen höpöjä, niin saa korjata :).
Lasketaan asteet YKK:n ympärillä yhteen:
M -6.4 astetta + 13.1 astetta= 6.7 astetta
T 3.8+3.8 = 7.6 astetta
VX 4.7+9.1 = 13.8 astetta
A 12.6+12.6 = 25.2 astetta
D 15.5+15.5 = 31 astetta
Ja se oma viriviri -nokka -> 22.5+30= 52.5 astetta :)
Tuolta voi noita nokkia arpoa ja laskeskella:
http://www.stonis-world.net/docs/volvo_camshafts.pdf