Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Territorial_ - 01.12.2013, 23:05:44
-
V50 2008 1.8
Liikennevaloihin tullessa / kytkimen pohjaanpainamisen yhteydessä auto meinaa sammua.
http://www.youtube.com/watch?v=SmJ4mU0pl5E
Videon kaltaisesti. Samaan aikaan ilmaantui myös vinkuva kierroksia mukaileva ääni. Mietin laturia mutta epäilyttää voiko se aiheuttaa tuollaista sammumista.. laakeri jarruttaa ?
Vikakoodeja ei ole ilmaantunut.. mistähän tätä nyt lähtis ettimään :idiot2:
-
Toi kierroksien heiluminen juontaa ilmeisesti kaasuläppäkotelon likaantumisesta. Kaipaa siis varmaankin puhdistusta..
ilmeisen yleinen ongelma fomoco:n bensoissa :P (1.8 & 2.0)
http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=3389.0 (http://www.volvolandia.com/areena/index.php?topic=3389.0) & http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37773 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=37773)
EDIT: Vinkuva ääni voi myös kuulua laturin lisäksi vaikka ilmastoinnin tuulettimesta(mikähän lienee oikea termi) Ainakin omassa vikisee mokoma :/
-
Laturi kävi niin kummana että se meni tänään vaihtoon.. laakeri vähintään kiinnileikkaamisen partaalla. Katsotaan jos tuon vaihtamisella korjaantuisi muutkin vaivat.. alkoivathan ne samaan aikaan.
Edit. laturi jarrutti. Korjattu laturin vaihdolla.
-
Edit. laturi jarrutti. Korjattu laturin vaihdolla.
Hyvä että selvisi. Nyt eikun kovaa ajoa! :arkkupakastin:
Erehdyttävän samanlainen oire kyllä oli kun itsellä(ja monella muulla) :)
-
Juu. Alko oireet vaan niin samaan aikaan tuon vinkumisen kanssa että oli pakko kattoa se kortti ensin
-
Laturin jarrutus aiheutti vian pahenemista mutta vieläkin satunnaisesti havaittavissa samaa ongelmaa.
Lämpimänä ongelmaa ei juurikaan esiinny. Tänään sammui liikennevaloihintultaessa.. käynnistyksen jälkeen toimi ongelmitta eikä enää niiaillut kierroksia.
Pitää putsata kotelo ja käydä kyselemässä volvolta päivitystä kaasuläpän softaan.
Onko kellään kokemuksia tästä softamuutoksesta? Onko ollut apua?
-
Otin kaasuläpän irti joutessani.. pitää mennä myöhemmin illalla putsaamaan. Ei ollu brääkleeniä mukana ni tein vaan tilannekatsauksen.
Olihan tuolla paskaa, ei hirveesti mutta selvästi on karstanen ja takkuamisen jälkeä oli parissa kohtaa.. myös kumihaitari oli ilmaputsarin päästä löysällä.
Kaasuläppä on siis
*b3125* 1125172
4M5G-FA FoMoCo
01-03-10 SHIFT: 2
Jäi mietityttämään uskaltaako tuon kaasuläppäkotelon alapuolella olevan mustan kotelon ottaa auki vai tarviiko tehdä jotain kalibrointeja sen jälkeen
http://www.easyautoparts.eu/images/0DB3635-3988081-640.jpg
Monessa ohjeessa myös sanotaan ettei sähköistä kaasuläppää saisi mennä väkisin kääntämään auki.. itse en huomannut mitään muutosta omassani vaikka sen väkisin äsken aukaisin.
-
Otin kaasuläpän irti joutessani.. pitää mennä myöhemmin illalla putsaamaan. Ei ollu brääkleeniä mukana ni tein vaan tilannekatsauksen.
Olihan tuolla paskaa, ei hirveesti mutta selvästi on karstanen ja takkuamisen jälkeä oli parissa kohtaa.. myös kumihaitari oli ilmaputsarin päästä löysällä.
Kaasuläppä on siis
*b3125* 1125172
4M5G-FA FoMoCo
01-03-10 SHIFT: 2
Jäi mietityttämään uskaltaako tuon kaasuläppäkotelon alapuolella olevan mustan kotelon ottaa auki vai tarviiko tehdä jotain kalibrointeja sen jälkeen
http://www.easyautoparts.eu/images/0DB3635-3988081-640.jpg
Monessa ohjeessa myös sanotaan ettei sähköistä kaasuläppää saisi mennä väkisin kääntämään auki.. itse en huomannut mitään muutosta omassani vaikka sen väkisin äsken aukaisin.
Tuolla mustan kannen takana ei ole muistaakseni kun vähän elektroniikkaa & moottori joka liikuttaa tuon läpän keskellä näkyvää akselia.
Ei siis tarvetta availla :)
Itsellä ei myöskään mitään häiriöitä ole ilmestynyt, vaikka tota väänsinkin auki.. samassa asennossa meni takasin kun pois otettaessa kuitenkin.
EDIT: Olihan se muuten ainakin mulla pakko se läppä vääntää auki, että sen läpän ja seinustan välistä sai karstat pois..
-
Jees. Eilen illalla tuli läppä putsattua.. Väänsin auki vaikka pari ihmistä siitä varoitteli.. ilmeisesti jossain autoissa sekottaa kaasuläpän. Ohjeistus sähköisiin kaasuläppiin on että toinen painaa kaasua niin että läppä aukeaa.
Jokatapauksessa. Itse otin koko osan irti ja annoin hyvän liuotinkylvyn. Paskat lähti pois ja valo alkoi taas paistaa läpän ohi. Kierrosten niiaaminen ajossa taisi hieman korjaantua.
Vieläkin saa koneen kierrokset tippumaan lähelle sammumispistettä kun kiihdytyksen jälkeen painaa kytkimen pohjaan niin että kytkin irroittaa. Pari sekuntia sen jälkeen painaa kytkintä juuri ja juuri sen verran että se jarruttaa kierroksia hieman(kesto ehkä noin 1-2). Heti perään kytkin taaseen pohjaan.. sen jälkeen kierrokset niiaa aika alhaalla.
No pääasia jos se nyt kestäisi käynnissä.. Testaillaan tämä päivä ja ihmetellään lisää.
-
Imuvuodot tsekattu tästä? Tuntuis vähän sinne viittaavan... ;)
-
Täytynee vilkasta läpi. Onko näissä jotain yleisesti tiedettävää imupuolella joka tahtoo alkaa vuotamaan? Vai pitääkö käydä koko sumutella käynnistysapua summanmutikassa liitoksiin.
Kaasuläppäkotelon putsaus auttoi tosiaan vähän. Useimmiten kierrokset tippuu ihan normaalisti, mutta satunnaisesti varsinkin jos kaikki sähkölaitteet on päällä(penkinlämmittimet ja takalasinlämmitin) vika on vielä havaittavissa.
-
Ongelma on palannut. Auto sammuu satunnaisesti liikennevaloihin tultaessa. Usein heijaa kierroksia 400rpm. Onko kellään tullut uusia vinkkejä ongelman korjaukseen? Jostain luin että kytkimellä olisi jokin sensori mikä lähettäätietoa eculle, hajotessaan aiheuttaa kierrosten niiausta.
-
Ongelma on palannut. Auto sammuu satunnaisesti liikennevaloihin tultaessa. Usein heijaa kierroksia 400rpm. Onko kellään tullut uusia vinkkejä ongelman korjaukseen? Jostain luin että kytkimellä olisi jokin sensori mikä lähettäätietoa eculle, hajotessaan aiheuttaa kierrosten niiausta.
Imuvuodot tsekattu tästä? Tuntuis vähän sinne viittaavan... ;)
+1
-
Itselläni oli samanlainen auto m-05.Kyseinen ongelma poistettiin Sinisellä lähes vuosittain kaasuläpän puhdistuksella.Uudella
omistajallakin kuulema pari kertaa.Huollossa mainitsivat jostakin korjaussarjasta,joka olisi saatavana.Uskoisin että merkkikor-
jaamolla uusittiin puhdistuksen yhteydessä myös läppäkotelon tiiviste avauksen jälkeen.Ajoin usein lyhyitä matkoja.
-
Jos imuvuotoa olisi niin kierrosten pitäisi nousta eikä laskea kun saa ilmaa enemmän. Huojuntaa tapahtuu tällöin alueella 800-1200. Mites noissa tyhjäkäynnin säätö tapahtuu (ei siis säätö säätö vaan ajossa miten sitä ecu säätää tai ohjaa)? Raottamalla kaasuläppää? Erillinen venttiili yli kaasuläpän?