Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: TwistOla - 02.04.2011, 14:36:59
-
Tässäpä kevyt esittely meikäläisen tämänhetkisestä kalustosta.
Käyttiksenä on toiminut runsaan 1,5 vuoden ajan toiminut tummansininen 945 ja vm '96. Tekniikkana on B230FK (ihan vakiona) + M90. Ostohetkellä heinäkuussa '09 kartanolla oli takanaan n. 274 tkm ja eilen tuli 298 tkm täyteen. Mitään ihmeempiä tuunailuja en ole tähän tehnyt. Perushuoltojen lisäksi mankan vaihdoin sellaiseksi, jolle kelpaa kortti sekä tikku, tupakkimuovit laitoin viime kesänä, siinäpä oleelliset. Tuossa jonninlainen kuvatus kohteesta:
(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Kartanotelakalla001.jpg)
Kesäisenä harrastepelinä on puolestaan toiminut Amazon 4d vm. '67, joka tuli hankituksi helmikuussa 2004. Kyseinen Ama eli The Bird on ollut alunperin poliisiautona Liikkuvalla Poliisilla syyskuuhun 1972 asti C:-). Sen jälkeen se siirtyi VR:n käyttöön ja ensimmäinen siviiliomistaja on ollunna vasta v. 1981 :o
Tekniikaltaan tämä on alunperin ollut Sportti, mutta jossain vaiheessa kesytystä on seurannut eli nyt on kaasarina vain Römppä, nokasta ei havaintoa kun en ole konetta vielä avannut. Vaihteistona M40 ja lisukkeena vielä "mehumaijatyyppinen" jarrutehostin.
Vuosien varrella Birdiä on laiteltu sen mukaan mitä tarvetta on ollut. Hitsauksia on tehty pohjapalkkeihin sekä toiseen takalokarin kaareen. Nyt keväällä on lisää tiedossa tuollakin rintamalla. Tekniikkapuolelle olen vaihtanut palikkaa sen mukaan mitä tarvetta on ollut. Kesäiset ajomäärät ovat vaihdelleet 2600 - 6000 km:n välillä. Tällä hetkellä The Bird on vielä talviunilla, mutta lähiaikoina olisi tarkoitus käydä suorittamassa herätys.
Tuolta linkistä löytyy joitain kuvatuksia vuosien varrelta:
http://s146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Amukka/
(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Amukka/Kevt-Ama007.jpg)
-
Merikonttiin vaihdoin tänään konehuoneeseen kaikki alipaineletkut. Tyhjäkäynti alkoi pari päivää sitten seilaamaan ja vauhdissa kun polkas kytkimen pohjaan vapaalla rullaten, niin kiekat tippu välittömästi nollille. Kaasua lärpyttämällä sai kaupunkiajossa pidettyä koneen käynnissä kunnes kiekat tasaantui jonkin verran.
Eilen sitten kurkkasin konehuoneeseen ja huomasin että viime kesänä vaihtamani alipaineletkut oli ihan räjähtäneitä/pykineitä. Samalla muistin, että olin silloin tehnyt kardinaalimunauksen. Olin ostanut nuo letkut Biltema-sekatavarakaupasta :facepalm: . No nyt hainkin parempilaatuiset (toivottavasti) varaosaliikkeestä, jokohan kestäis paremmin. Nyt kone pelittää taas niinkuin pitääkin.
-
Eilen koitti jälleen se ilon päivä, kun lähdin herättelemään Amukkaa talviunilta. Homma alkoikin ihan mukavasti; kone heräili melko helposti ja vain yksi rengas oli tyhjentynyt. Jyrsijöitä ei ollut tänäkään talvena.
Mutta pientä riesaa oli kuitenkin ilmaantunut; kytkimestä oli nesteet ulostuneet >:( Ihmettelin tuota ilmiötä kohtalaisesti manaillen, vastahan viime kesänä vaihdoin työsylinterin ja letkun ihan uusiin, eikä sen jälkeen mitään vuotoja ilmaantunut. Ilmeisesti tiivistekumit talven pakkasissa kutistuneet ja päästäneet nesteet työsylkän perästä pihalle.
No, eihän tuo kruisailua ladosta ihmisten ilmoille estänyt, siirryttiin sitten suunnitelma B:hen:
(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Amukka/Birdhinauksessa.jpg)
Kytkinkin ilmattiin kun päästiin paremmille asennuspaikoille. Liikenteeseen en vielä Birdiä ota, jospa sitten lähempänä Vappua, pientä laittoakin on tiedossa ennen sitä.
-
Sulla näköjää ollu perä auki tosta Amazonista.. Löytykös sieltä lukkoa tai mitään siihen liittyvää? Näissä poliisiamazoneissa kuulemma alunperin ollut jonkin näkönen lukko..
-
Ei ole tässä Amukassa lukkoperää. Itseasiassa tässähän ei varmuudella ole alkuperäistä taka-akselia. Kaveri, jolta tämän Aman ostin oli vaihtanut taka-akselin hankittuaan tämän, koska ilmeisesti alkuperäinen perä oli "huutanut" viimeisillään hakureissun aikana.
Onko tuo lukkoperätieto mistä lähtöisin? Soitin juuri enolleni (J-kylän sinisellä Volvo-mekaanikkona v. 1966-2009 P>) ja kysyin tuosta aiheesta. Hän totesi, että lukkoperä on voinut olla "vakiona" niissä Amazoneissa, jotka alunperin tuotantolinjalla poliisivarustettuina, suurin osa ilmeisesti Ruotsin poliisille. Suurin osa ellei jopa kaikki Suomen poliisi-Amazonit on täällä varusteltu siviilimalleista, joten niissä ei siten kovinkaan monessa olisi lukkoperää. Tiedä sitten mikä on totuus?
-
Ei ole tässä Amukassa lukkoperää. Itseasiassa tässähän ei varmuudella ole alkuperäistä taka-akselia. Kaveri, jolta tämän Aman ostin oli vaihtanut taka-akselin hankittuaan tämän, koska ilmeisesti alkuperäinen perä oli "huutanut" viimeisillään hakureissun aikana.
Onko tuo lukkoperätieto mistä lähtöisin? Soitin juuri enolleni (J-kylän sinisellä Volvo-mekaanikkona v. 1966-2009 P>) ja kysyin tuosta aiheesta. Hän totesi, että lukkoperä on voinut olla "vakiona" niissä Amazoneissa, jotka alunperin tuotantolinjalla poliisivarustettuina, suurin osa ilmeisesti Ruotsin poliisille. Suurin osa ellei jopa kaikki Suomen poliisi-Amazonit on täällä varusteltu siviilimalleista, joten niissä ei siten kovinkaan monessa olisi lukkoperää. Tiedä sitten mikä on totuus?
Mulla ainakin on tuotu osina Suomeen ja kasattu täällä poliisiautoksi.. :) Sen näkee sarjanumerosta.. Neljäs numero jos on 9, niin se on tuotu "osina pakattu":na Suomeen ja täällä vasta kasattu.. Näissä luultavasti on ollut jonkun näkönen kitkalukko.. Semmoista tietoa mulle on korviin kantautunut paikalliselta veteraani-Volvoharrastajalta..
-
^ Joihinkin eriin on varmaankin sitten laitettu enempi noita kitkaperiä, vaikea sanoa paremmin. Täytyy odotella, jos vieläkin varmempaa tietoa joskus valkenee.
Niin, ja minun Ama on Ruotsissa ihan linjalla tehty, 3:nen on neljäntenä numerona.
-
^ Joihinkin eriin on varmaankin sitten laitettu enempi noita kitkaperiä, vaikea sanoa paremmin. Täytyy odotella, jos vieläkin varmempaa tietoa joskus valkenee.
Niin, ja minun Ama on Ruotsissa ihan linjalla tehty, 3:nen on neljäntenä numerona.
3 meinaa erikoismallia, joten on siinäkin voinut olla ;)
-
Jonkulainen lukko perimätiedon mukaan tulee silloin "päälle" kun käsijarrusta pari ensimmäistä naksua vetäisee tuntumaan, kunhan vain on säädöissään jarrut...
-
Jeps, ajokausi on saatu sitten alkaneeksi viime keskiviikkona (27.4.) Pääsiäisenä vielä pientä laittoa eli oikea alapallo meni vaihtoon. Lisäksi koneeseen uudet öljyt sekä lootan ja perän öljytilanteen tarkastus.
Vappuaattona piti vielä vaihtaa lämppärin hana, kun säätiedotuskin lupaili semmoisia asteita että lämpöäkin voisi tarvita.
Tänään kävin sitten erään "hitsaajakokelaan" juttusilla ja sovittiin Birdille treffit parin viikon päähän. Runkopalkeissa parissa kohtaa pehmeetä, joista merkintä otteessa. Lisäksi sisätilassa ainakin käsijarrun ympäristö pehmeetä, saapi olla varuillaan ettei jää käkkärin vipu käteen kirratessa :D
-
Nonni, edelliseen (tod. vanhaan) viestiin sopivasti jatkoksi totean vaan, että ajokausi Amukalla päättyi sitten tänään 5.10.
Kesä menikin sitten noiden hitsauskuvioiden jälkeen ihan ajonautinnon merkeissä eli sen suhteen huoleton kesä. Ai niin, tulihan noiden hitsausten jälkeen Aman pohja taas perinteisesti öljyttyä.
Muutamissa tapahtumassa tuli käytyä, esim. Oldtimer Run Mikkelissä sekä Big Wheels Pieksämäellä. Parit rompepäivät tuli myös Birdillä tsekattua. Kilsoja tälle kesälle tuli n. 2500. Ensi vuoden leiman hain konttuurilta heti kun vain sai viedä eli 3.10. eikä huomautuksia löytynyt. Mukavampi hoitaa tuo katsastus näin ennakkoon kuin heti seisonnan jälkeen kun esim. jarrut voi hieman jumitella.
Tarkoitus oli ottaa nyt syksyllä koppa työn alle, kun on niin kirjava eri punaisista sävyistä ja pieniä korroosion alkujakin on siellä täällä. Tekijäkin olisi ollut valmiina. Mutta tuossa kesällä meni nää työkuviot sen verran jännäksi, että nyt on parempi odottaa tilanteen selviämistä. Emoyhtiö meni nimittäin konkurssiin ja meidän laitos on sitten saneerauksessa. Tuollainen yhtälöhän tarkoittaa, että toimintoja karsitaan = porukkaa pihalle, jos toiminta ylipäätään on jatkuakseen.
-
Tänään olikin sitten "nestepitoinen" puuhapäivä Kontin parissa.
Jäähdytysnestettähän on huventunut jonnin verran sen runsaan kahden vuoden ajan mitä tämä Kontti mulla ollut. Nyt sitten parin viime viikon aikana hävikki kasvoi jyrkästi, joten vesipumppu päätyi siirtolistalle. Joku tarvikepumppu tuo vissiin oli, edellisen omistajan toimesta vaihdettu ja sen jälkeen ajettu vasta 35 tkm ja vuoto siis runsasta. No nyt laitoin sitten Siniseltä hankitun, joten vähän pidempään pitäisi pelaaman.
Ei tämän pumpun osalta laadunvalvonta kuitenkaan ihan 10 arvoista ole ollut. Yksi ropellinkiinnitys vaarnatapeista oli mallia aihio, eli kierteet puuttui. En ruvennut jenkoja tekemään, vaan laitoin yhden entisistä. Eipä tuo varmaankaan niin venynyt ole, jotta haittaa olisi.
Jäähdytyssysteemiin liittyen vaihdoin vielä öljynsuodattimen tienoilla olevat vesiletkut. Näistähän on lähiaikoina ollut juttua tuolla korjaamo-osiolla, joten vaihdoinpa varuilta. Ei ne vanhat ihan haperoita ollut, mutta onpahan mielenrauha tältä osin.
Moottoriin vaihdoin myös öljyt + suodattimen.
-
Dodii! Tänään kävin sitten herättelemässä Birdin runsaan 5 kk:n talviunosilta. Eno oli vasta viikolla aurannut väylän pellon läpi ladolle, joten aikaisemmin ei ole onnistunut. Talvehtimisen jäljiltä ilmeni sitten sekä tympeempiä että mukavampia juttuja.
Negatiivisena seikkana nyt toinen talvi peräkkäin, kun kytkimen työsylinteri on ulostanut nesteet seisonnan aikana >:( Syynä täytyy olla työsylinterissä olevan kumitiivisteen huono kylmänsieto, ilmeisesti kutistuu kylmässä enemmän kuin sylinterin runko ja näin pääsee vuotamaan. No, traktorin hinaamana pääsin sitten ladosta poijes.
Positiiviseen puoleen liittyen käytin nyt ensimmäistä kertaa seisonnan aikana bensiinin "säilytysainetta". Nyt tuntui käyvän todella nätisti, verrattuna viime vuoden röpötykseen ja muuhun nikotteluun. Viime vuonna käynti koheni kun sai puoli tankkia tuoretta gasoa, on tämä harrastaminen vaan aikamoista kemiaa nykyään :)
Täytyy nyt katsoa, milloin otan Birdin ajoon, viimeistään Jyväskylän Wappucruisinkiin kuitenniin.
-
Noniin kohta näkee birdiäkin jyväskylän katukuvassa P> itelläkin oli tavoitteena vappu, mutta mutta tiedä sitten kerkeääkö leimaa saamaan ennen sitä :-X
-
Kappas vaan, taashan tuo Amukan ajokausi hurahti. Kesäkausi menikin ilman teknisiä ongelmia.
Muutamat "pakolliset" harrastetapahtumat tuli käytyä; Oldtimer Run ja Big Wheels näin päällimmäisenä. Parit rompepäivätkin tuli käytyä ja esim. Ahvenlammen romppeilta Saarijärvellä tuli hommattua mm. vanhemman mallin takaluukun kahva kaikkine kilkkeineen ja hintakin vain 20 euroa :o Jospa sen sais jossain vaiheessa modattua paikalleen.
Tekniset probleemat iskivätkin vasta syyskuun lopulla, kun kytkimen kanssa alkoivat ongelmat. Aluksi luulin, että systeemiin olisi jostain päässyt ilmaa, mutta ilmauskaan ei auttanut. Seuraavaksi vaihdoin työsylkkään tiivisterenkaan ja johan toimi, sen vajaat 2 päivää siis ::) No sitten purin pääsylinterin ja sieltähän löytyi ratkaisu. Pääsylkässä oleva jousibrikka oli katkennut yhdeltä seinämältä ja se vissiin aiheuttaa työpaineen karkailun systeemistä, näin ainakin enoni väitti. Ei muuta kuin korjaussarja tilaukseen ja asennuksen jälkeen tuntui pelittävän.
Viime maanantaina hainkin sitten ensi vuoden leiman ilman minkäänlaisia huomautuksia. Keskiviikkona veinkin Aman sitten talviteloille odottelemaan uutta kevättä :)
-
Talvikausi on ollunna hiljaista; Amukka uinuu talviunia ja käyttis-Kartanolla on sitten vaan liikuttu paikasta toiseen ja takaisin.
Tuossa tammi-helmikuun tienoilla alkoi kuitenkin kartanossa ilmetä jäähdytysnesteen häipymistä. Oireet pahenivat maaliskuun lopulla sen verran, että oli parempi selvittää mistä johtuu moinen. Paisarin kautta laitettiin painetta koneeseen päin tarkoituksena katsoa mistä vuotaa ja syylliseksi paljastui kansipahvi; kahden pytyn kohdalla tunki nestettä pihalle.
No, viime perjantaina enoni alkoi sitten purkaa mottia. Pahvi oli aika huonossa jamassa ja kannessa syöpymää. Kansi kiikutettiin Kantaselle tasattavaksi ja eno hioi venttiilit. Samalla, kun konetta oli jo avattu uusittiin muutakin kuluvaa osaa, mm. jakohihna + kiristin, imu-/pakosarjan tiivisteet sekä kampiakselin tiiviste. Lisäksi todettiin, ettei turbossa ole kulumisesta johtuvaa välystä juuri lainkaan. Ei paha 320 tkm ajetulta tekniikalta :)
Nyt tuntuisi kaiken hienosäätelyn jälkeen kulkevan taas pirteästi. Käynti on hiljainen ja pintakaasulla esim 50:n nopeudessa aikaisemmin ilmennyt nypytys tuntuisi jääneen pois.
Tästä on hyvä jatkaa kesää kohti. Ensi viikolla olisi sitten tarkoitus herätellä amukka uniltaan
-
Tänään kävin sitten herättelemässä Amukkani eli The Birdin talviuniltaan. Tällä kertaa merkit onnistuneelle ajokaudelle ovat hyvät, koska kytkintsydeemi ei ollut ulostanut nesteitään, kuten oli käynyt kahtena edellisenä talvena. Viime syksynä laitettu työsylinterin korjaussarja tuntuisi siis pelittävän :)
Pientä starttivaikeutta kuitenkin ilmeni, mutta siihenkin löytyi ratkaisu, kun tsekkasin jakajankannen kunnon. Kaksi tulpanjohtoa oli kehittänyt sen verran paksut hapettumat, ettei virta kulkenut. Ei muuta kuin varakansi ja -tulpanjohdot paikalleen ja johan kävi nätisti.
Koneeseen vaihdoin öljyt ja tsekkasin vaihteiston sekä perän öljytilanteen todeten ne hyviksi. Liikenteeseenoton voisi suorittaa tuossa puolenviikon tienoilla.
Kartanoon tuli myös vaihdettua suvigummit, johan rullaa kevyesti.
-
Kesän väliaikapäivitystä kulkineista:
Amazonilla on toistaiseksi pelittänyt OK. Kesäkuun alussa vahasin sen varmaankin 3 vuoden tauon jälkeen, ei ole nyt niin auringonraiskaaman näköinen kuin aiemmin. Mut kyllähän tuolle kopalle pitäis jotain tehdä, rahastahan se vaan on kiinni :-\
Heinäkuun alkupuolella päivitin äänentoistoa hitusen; ostin Tuurista 30 eurolla Aston-merkkisen soittimen. Nyt voi unohtaa levyjen kanssa puljaamisen, ajoääniä voi nyt yrittää peittää tikulla tahi kortilla. Tiedä tuosta soittimen laadusta sen kummempia, mutta 2 vuoden takuu sillä kuitenkin on.
Big Wheelsissä tuli taasen poikettua. Muutamia muitakin Amukoita oli paikalla, kuten muitakin vanhempia Volleja.
Kartanollekaan en ole mitään isompia tehny; bensaa vaan tankkiin. Tänään vaihdoin kuitenkin molemmat alapallot, alkuperäiset alkoivat tulla tiensä päähän. Viime marraskuussa leimalla inssikin jo kehotti tarkkailemaan nuita, oli jo alkavaa välystä.
-
Amazoni-rintamalta seuraavaa: leiman hain tiistaina 1.10. ja loistavin arvosanoin leima irtosi :) Seuraavana päivänä veinkin Amukan talviunille tuttuun ja turvalliseen heinälatoon. Keväällä sitten herätellään uuteen ajokauteen.
Farkunkin katsastin pari viikkoa sitten ja hyvinhän sekin sujui; ei mitään huomauttamista. Ainut ennakoiva toimenpide leimaa varten oli äänitorven vaihto, kun oli "lievää" astmaisuutta havaittavissa :D
Tästä on hyvä jatkaa talvea kohti!
-
No nii, se talvikin on sitten lusittu. Volvo-rintamalla talvi sujui perinteisissä merkeissä; Amukka huilaili ladon viileydessä ja käyttis-farkku kaipasi vain bensaa tankkiin ja pissapoikaan pesunestettä.
Näiden hyvien kelien myötä otinkin Amukan liikenteeseen sunnuntaina. Olin herätellyt sen uniltaan pari viikkoa takaperin ja laittanut kaikki valmiiksi noutoa varten. Takapönttö piti kuitenkin ottaa irti, kun huomattin että loppupätkä oli saumasta melkein irti. Hitsaamalla tuokin laitettiin kuntoon.
Äsken asensin Amukkaan uuden mankan (Pioneer DEH-1600UB) viime kesänä ostetun halpis-Astonin tilalle. En ollut oikein tyytyväinen tuohon Astoniin ja kaiken lisäksi epäilin sen purkavan akkua. Aikaisemman mankan kanssa ei ollut tuota ongelmaa. Täytyy tarkkailla miten tilanne tällä rintamalla etenee.
Eipä tässä nyt muuta, mukavaahan on taas vanhuksella kruisailla 8)
-
Loppukesän kuulumisia tännekin. Tuo Amukan mankkakuvio menikin sitten uusiksi siten, että siirsinkin tuon Pioneerin käyttisfarkkuun ja siitä puolestaan mankka Amaan. No, joka tapauksessa Aman akun purkamiset ovat ainakin loppuneet, kun pääsi siitä Astonista eroon. Muuten on kesäkausi mennyt ilman ihmeempiä.
Viime maanantaina tein kuitenkin parin vuoden tauon jälkeen pohjaan öljykäsittelyn eli seos teräketjuöljyä, kotelosuojaa, alustamassaa ja tervaa. Raikas terva-aromi leijuu amukan lähettyvillä :) Lähiaikoina on käytävä jarrut läpi, ei ole oikea tuntuma niissä. Tässä vähän aikaa sitten kuului aikamoinen pamaus, kun vapautin käkkärin liikkeellelähtiessä. Tämän jälkeen on käkkä tuntunut sangen heikolta, aikaisemmin on ollut todella hyvä. Jotakin siellä on pettänyt.
Konttiin vaihdoin alkukesällä tosiaan tuon mankan. Sen jälkeen ei ihmeempiä ole ollut. Tänään sitten herkistin takalasinpyyhkijän akselin, kun oli oireillut ja jämähdelly pitemmän aikaa. Tulikin todella herkäksi, aikalailla oli mujua päässyt sinne väliin, joten eipä ihme.
Tämmöistä tällä kertaa!
-
Amukkaan tehtiin pari viikkoa sitten jarruremppaa. Olin todennut kesän mittaan hidastuvuuden huonontuneen aikaisemmasta, vuosi takaperin katsastuksessakin jarrut olivat hyvässä kuosissa. Takajarruista todettiinkin sen verran, että sylinterit eivät liikkuneet lainkaan. Aikalailla sai temuta niiden parissa, mutta alkoivat kuitenkin pikku hiljaa herkistyä toimintakelpoisiksi. Samalla käkkärin säätömekanismi purettiin ja herkistettiin.
Etujarruissakaan ei männät juurikaan liikkuneet. Tämännäköiset olivat:
(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Amukka/IMG_1584_zps5f6db96d.jpg) (http://s146.photobucket.com/user/TwistOla/media/Amukka/IMG_1584_zps5f6db96d.jpg.html)
(http://i146.photobucket.com/albums/r254/TwistOla/Amukka/IMG_1585_zpsbd902c79.jpg) (http://s146.photobucket.com/user/TwistOla/media/Amukka/IMG_1585_zpsbd902c79.jpg.html)
Ilmeisesti olivat alkuperäiset. Uudet männät tilalle ja palat samantein, ni rupesi pelittämään. Ja menihän siinä yksi pakollinen jarruputkikin poikki.
Keskiviikkona sainkin sitten Amukalle ensi vuoden leiman, joten kohta sen voikin saattaa talvilevolle :)
-
Jahas, eipä ole hirveesti ollut aihetta runoilla tänne. Pientä päivitystä nyt kuitenkin.
Amukka tuli vietyä talvipilttuuseen lokakuun puolivälissä, uinukoon kevääseen asti siellä.
Kartano tuli käytettyä leimalla lokakuun lopulla. Eipä siitäkään mitään huomautettavaa löytynyt, kovasti inssi kehui ajokin kuntoa :).
Nyt eilen olikin sitten enempi askaretta. Olin jo viime talvena epäillyt lohkolämppärin vastuksen toimivuutta, mutta en jaksanut enempää tutkia asiaa. Nyt sitten pari viikkoa takaperin asialle tuli varmistus, mykkä oli vastus. No, tuossa kun oli se alkuperäinen Volvo/Brakon-systeemi, ni eihän siihen saa mitään osia. Näinpä sitten Motonettiin ostelemaan Defan koko systeemi haaroitussarjaa myöten ja halpaa oli :D Eilen se tuli sitten asennettua ja nyt pelittää tsydeemit.
Eilen vaihdoin myös kirkkaat etuvilkut sekä kirkasvilkkuiset takavalot. Nämäkin olivat odottaneet inspiraatiota jo pari kuukautta, mutta harvemmin hötkyilystä on mitään hyötyä ::) Lokareiden kirkkaat pikkuvilkut pitää vielä hankkia, kun ne unohtuivat tästä lähdöstä.
Näillä eväillä talven pitäisi taittua ja gason hintakin kun on laskenut kovasti, niin mikäpä tässä kruisaillessa 8)
-
Amukan herättelin talviunilta huhtikuun puolivälissä. Öljyt vihdoin koneeseen ja tsekkailin muut oilit ja nesteet, kytkinkin oli pitänyt nesteet sisällään. Vapuksi tuli otettua liikenteeseen ja perinteisesti kruisinkiin pörräämään.
Lähiaikojen juttuja on aurauskulmien tarkastus. Säätöä on luvassa, koska puoltaa hieman oikealle. Renkaissakin näkyy, että kaikki ei oo kohillaan. Säätöarvoiksi antaa eräs korjausopas castoriksi 0 +/- 1 aste ja camberiksi 0:sta puoleen asteeseen plussalle. Noita voisi kokeilla.
Farkkuun ei ole mitään tarvinnut talven aikana duunailla. Nyt kesäkelien koittaessa huomasin sitten, että cruise ei toimi. Täytyy jossain välissä perehtyä sen sielunelämään.
-
Joopa joo, kesä on sitte menny ja syssykin sangen pitkällä. Kun katsoo edellisen kirjoittelun tavoitteista kesälle, niin täytyy todeta, että laiskuus iski. Farkkuun tuli vain vaihdettua tulpanjohdot sekä tulpat.
Amukalla tuli kesän aikana mittariin melko tarkalleen 2000 kilsaa, enimmäkseen paikallispörräilyä. Oldtimer Run sekä Big Wheels olivat perinteisesti Amukan kesäohjelmissa noin tapahtumarintamalla.
Katsastus (ensi vuoden leima) tuli hoidettua syyskuun viimeisellä viikolla, eikä mitään isompaa huomautettavaa ollut. Takajarruissa oli aluksi heittoa liikaa, mutta inssillä oli asenne kohdallaan ja rullilla kihnuttamalla varmaankin 10 minsaa sai hyväksytylle tasolle. Lokakuun alussa veinkin sitten Aman talvilevolle.
Farkussakin katsastus lähestyy, joten eilen vaihdoin käsijarrusysteemiin lähes kaikki hilut. Jarrulevyt olivat ainoat mitä en vaihtanut, ne olivat hyvässä kunnossa. Vanhat kengät olivatkin jo hommansa hoitaneet. Viime vuoden katsastuksessa heittoa oli jo 50%, joten remppa oli aiheellinen. Säädöt tuntuisi olevan nyt hyvät, mutta rullilla sekin sitten todetaan.
Pakoputkistosta löysin sitten sanomista. Etupöntön takapään putkilähdön tehtaan hitsisauma on osin pettänyt, joten täytyy tulevalla viikolla katella saisiko hitsaamalla vielä laitettua. Muuten pöntöt näyttivät ihan käyttökelpoisilta.
-
Serkku hitsaili pakoputkistoa viime viikolla. Etupöntön jälkeinen putki oli jo aika pitsillä, kun hiottiin ruostetta poijes. Hieman parempi oli takapöntön jälkeinen putki, mutta pitsiä sielläkin.
Hieman ihmetyttää putkiston kunto. Kyseessä on 5 vuotta sitten Siniseltä haettu setti ja nyt alkaa putkiosio olla noin huono. Pöntöt on kyllä hyvät. Edellisessä Volvossa Siniseltä haettu setti kesti ainakin 7 vuotta ilman mitään ongelmia ja jatkoi eloa seuraavan omistajan palveluksessa.
Viikon takainen käkkäriremppa oli puolestaan onnistunut. Kävin tänään leimalla ja heittoa oli kaikki 0 ja pitoakin 1,9 kN. Muutenkin tuli inssiltä kehuja kontin kunnosta. Päästöt olivat niukat ja käyttöjarrutkin lähes heitottomat.
Ainut negatiivinen tieto tuli etuakselipalkista. Siinä on jo hieman pidemmälle ehtinyttä rapeutta vasemmalla puolella ihan siinä rungon alapuolella. Täytyy jatkossa seurata tilannetta ja tuumailla toimenpiteitä. Tämä tuli siis inssiltä vain huomiona tulevaan.
-
Amukka tuli heräteltyä rapiat pari viikkoa sitten. Perinteisesti David Brownin hinauksessa ladolta, koska peltotie oli silkkaa mutavelliä. Sitten perus herättelytoimet ja odottamaan liikenteeseenottoa.
Viime sunnuntaina otin sitten ajoon ja muutaman kilsan verran menikin mukavasti. Hiekkatieosuudella pumppailin välillä jarruja herkistelymielessä ja kaikki tuntui pelaavan. Sitten kun piti ruveta kiihdyttämään rampista ysitielle, niin ihmettelin kun ei tuntunut kulkevan sitten millään, kone vaan huutaa. Onneksi oli tyhjää tiellä, niin armottomalla poljennalla satasen vauhtiin. Noin kilsan ajon jälkeen alkoi käryä tunkeutumaan kabiiniin ja ajattelin että mitä ..ttua. No, tunnistin käryn jarruperäiseksi eikä matkaa seuraavaan etappiin ollut kuin muutama kilsa, niin jatkoin vaan.
Kun sitten pääsin serkun pihalle maalaustalkoisiin, niin Amukasta ulos noustessani totesin sinertävän savupilven nousevan kuskinpuoleisesta takajarrusta. Tuumailin vaan, että nythän alkoi hienosti tämä ajokausi. No, pari kertaa pumppasin jarruja ja jätin potilaan jäähtymään ja siirryin maalauspuuhiin.
Jännityksellä lähdin sitten maalaushommeloiden jälkeen ajelemaan ja totesinkin, että nythän jarrutkin pelittää ihan mukavasti. Pienen jännityksen vallitessa pääsin sitten hallitusti kotio. Nyt parin lenkin perusteella tuntuisi toimivan ok. Olin jo muutenkin aikonut ottaa takajarrut auki kesän aikana, kun syksyllä oli leimalla vaikeuksia niiden kanssa.
Tällainen alku tälle ajokaudelle!
-
Amazonin jarrukuvio tuli toukokuun lopulla sellaiseen tilanteeseen, että laahaamisen takia ajelut piti lopettaa. Erinäisten tilanteiden takia pääsin kuitenkin korjaamaan jarrut vasta viime viikolla.
Laahaamisen syyksi paljastui kuten arvelinkin käsijarruvivusto. Kuskinpuoleisessa vivustossa jarrukengän läpi menevä "nasta" oli jämähtänyt kengän läpivientireikään, joten käkkäri ei päässyt vapautumaan. Myöskin kehimiskartion toinen puoli oli jumittunut, kenties kuumentumisen seurauksena.
Vaihtoon menivät sitten sylinterit, kengät sekä käsijarruvaijerit. Lisäksi kuskinpuolelle piti vaihtaa putki. Nyt jarrut tuntuisi pelittävän oikein hyvin. Ainakaan eilisellä Oldtimer Runin reissulla ei ilmentynyt jarrujen lämpenemistä.
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!
-
No hyvä ja hyvä (viitaten edelliseen viestiin)! Molemmat ajokit ovat järjestäneet jumppaa ja osittain tilanne jatkuu. Tämä kesä tuntuu sujuvan erityisesti jarrujen merkeissä.
Heinäkuun alkupuolella Kontin takajarruista alkoi kuulumaan lupaavaa kahinaa jarrutettaessa. No, ajattelin että kyllä se vielä yhden ajokeikan Kangasalan romppeille kestää ilman suurempaa vaaraa. Noin 300 km keikan jälkeen kotiin päästyäni totesin kuitenkin oikean takalevyn muistuttavan vinyylisingleä ja kiva ujellus kuului jarrutettaessa. Vannekin oli sangen lämpöinen. Pari viikkoa Kontti sitten huilikin ennenkuin sain jarrun korjatuksi. Toinen mäntä oli aivan juntturissa, joten se selittää taudin nopean leviämisen. Satulan herkistelyä ja uusi levy ja palat, niin johan pelittää. Toinen puolikin täytyy vielä herkistää kunhan kerkiää.
Birdikin on pitänyt mielen virkeänä = järjestänyt pientä ohjelmaa. Kytkimen "orjasylinteri" ei viihtynyt Big Wheelsin cruisingissa, vaan järjesti seuraavana päivänä nesteiden häipymisen. Männän tiiviste ilmeisesti väsyi letka-ajossa ja sylinteri muuttui pumpuksi. Kytkin palautui kun avasin ja puhdistin sylkän. Täytynee kuitenkin tilata korjaussarja varuilta.
Nyttemmin Birdiin on iskenyt jarrupöpö taasen. Tällä kertaa syyllinen tuntuisi olevan jarrutehostin. Viime aikoina on säiliöstä pikku hiljaa hävinnyt nestettä, mutta ainakaan näkyvistä liitoksista ei mitään vuotoja näy. Takajarrujen uudet sylkätkin vaihdoin siis kesäkuussa, joten tuskin vuotavat.
Vahvistusta tehostimen häröilyyn ilmaisi viime viikolla todella paksu sininen pilvi liikennevaloista lähtiessäni. Jarrunestehän siellä ilmeisesti oli matkannut alipaineletkua pitkin imusarjaan ja sieltä palotilaan. Tämähän ei vissiinkään ole kovin terve ilmiö, joten ei viitsi nyt hirveästi ajella. Lisäksi jarrut tuntuvat jäävän laahaamaan jarrutuksen jälkeen, mutta vapautuvat taasen kun painaa kaasua ja ajo jatkuu. Täytyy tuohon tehostimeen tilailla korjaussarjaa, jospa se sillä sitten tokenee.
-
Jahas, kytkimen orjasylinteri oli taasen järjestänyt yllärin ja ulostanut nesteet. Viimeksi olin ajanut puoltoista viikkoa sitten ja säiliössä oli pinta silloin ihan ok. Tilasin just uuden orjan Rönngårdilta ja varuiksi vielä korjaussarjan vastaisen varalle. Tämä tilattu taitaa olla nyt kolmas tai neljäs 12 vuoden aikana ja pari korjaussarjaa vielä lisäksi. Kele kun näitäkään ei osata enää tehdä kunnollisia >:(
-
Tilasin just uuden orjan Rönngårdilta ja varuiksi vielä korjaussarjan vastaisen varalle. Tämä tilattu taitaa olla nyt kolmas tai neljäs 12 vuoden aikana ja pari korjaussarjaa vielä lisäksi. Kele kun näitäkään ei osata enää tehdä kunnollisia >:(
En tiedä miten helppo homma näissä on nesteitä vaihdella, mutta lisää huomattavasti kilometrejä jos ottaa kuran värisen nesteen pois joka toinen vuosi. Itse olen saanut jarrusylinterit toimiman harrasteautoissa yli 15 vuotta kun vaihtaa nesteet joka toinen vuosi.
-
En tiedä miten helppo homma näissä on nesteitä vaihdella, mutta lisää huomattavasti kilometrejä jos ottaa kuran värisen nesteen pois joka toinen vuosi. Itse olen saanut jarrusylinterit toimiman harrasteautoissa yli 15 vuotta kun vaihtaa nesteet joka toinen vuosi.
Eihän tuo kummoinenkaan homma sinänsä ole, hivenen turhauttavaa vaan näinkin usein tehdä. Tuossa pihamaalla joutuu vielä ergonomisessa asennossa (kylki sellaisessa) ähräämään.
Tällaisella kytkinjumppien tiheydellä nesteitä ei tarvitse erikseen vaihdella, nehän vaihtuvat siinä samalla :) Sekin on aika veikeää miten nopeasti tuorekin neste tummuu, olen kuitenkin pääsylinterinkin usein putsannut samalla kertaa.
Syyksi näihin kytkinvuotoihin olen epäillyt tuon työsylkän "kumi"tiivistettä. Tuo tiiviste on kuitenkin aika muovisen oloinen. Viimeksi kun avasin sylkän, niin olin huomaavinani hentoja pitkittäisiä uria siellä, saattaa siis tiivisterengas suorittaa jonkinlaista hiomistakin. No, täytyy tutkia tilannetta uudelleen, kun uusi orja saapuu.
-
Birdin kytkimen työsylinterin vaihdoin torstaina. Kytkimestä tuli oikein hyvä. Aika näyttää sitten miten tässä tiiviste pitää.
Kontissakin oli elokuussa taas uutta tilannetta. 4 viikkoo takaperin onnistuin peruuttamaan lyhtypylvääseen eräällä parkkiksella ja vaurioina lommo vas takaposkeen ja hajonnut takavalo >:(. Tolppa oli täydellisesti takapilarin katveessa taustapeilistä katsottaessa ja ovipeili oli vesisateen sumentama, joten ei näkynyt siitäkään. Lommon sain oikaistua sisäpuolelta paukutellen, mutta maalipintaan jäi vielä naarmuja. Täytyy nakittaa kaveripiiristä joku fiksaamaan takaposki.
No seuraavana päivänä tuosta tapauksesta petti pakoputki. Etupöntön etupuolella putken ja pöntön hitsisauma oli antautunut. Putkistoa pari päivää myöhemmin vaihtaessani huomasin, että oli aika haperona kautta linjan. Tilalle tuli sitten Bosalin putket ja pöntöt, saa nähdä kauanko kestää.
Eilen vaihdoin uudet kesägummit alle ja nyt voisi harkita kontille leimaa. Täytyypä varailla aikaa konttorilta alkuviikosta.
-
Konttia yritinkin leimata viime viikolla, mutta hylsyhän siitä tuli >:( Kaikki muu oli oikeinkin hyvin, mutta etuakselipalkissa oli ruosteen aiheuttamia reikiä. Reiät olivat kuskinpuoleisessa kiinnityspisteessä runkoon. Lähinnä siinä "poterossa" kiinnitysmutterin ympärillä. Hitsaamalla saapi laittaa kuntoon ja sitten uusi yritys. Taisipa olla eka kerta tällä vuosituhannella, kun ei meikän laitteeseen tule leimaa laakista. Joskushan senkin putken oli katkettava.
Amukan veinkin toissapäivänä talviseisontaan. Parin viikon päästä olisi saanut yrittää ensi vuoden leimaa, mutta tuo jarrutehostin heittäytyi niin hankalaksi, että antaa olla. Muutaman kerran tässä loppukesästä iloinen sininen savupilvi pölähteli perässä, kun jarrunesteet kulkeutuivat imusarjaan ja siitä palotilaan. Koneen käyntikin muuttui samalla sangen ravistavaksi. Siellä sytytystulpat varmaan ihmettelivät, että mitähän sotkua nyt pitäisi saada syttymään.
Jarrut muuttuivat muutenkin epämääräisiksi. Joka polkaisulla tuntuma oli erilainen ja jarruihin jäi painekin päälle joka polkaisun jälkeen. Siis kun yritti vaikka rullata vapaalla jarrutuksen jälkeen, niin ei mihinkään. Sitten kun lähti taas etenemään, ni jarrut vapautuivat. Ei tuollaisella tekniikalla leimaa irtoa.
Tuo 1-piirisen tehostin onkin sitten sarjassa brittiläisen insinööritaidonnäytteitä, osa xxxxxxx. Korjaussarjan tilasin, mutta jatkosta saa eräs enoni vastata. Hän on kuitenniin Volvo-mekaanikko evp, joten talven aikana hän saa muistella miten tuollainen mehumaija saadaan kuntoon.
-
Joopa! Birdi tuli heräteltyä talviuniltansa pääsiäislauantaina. Perinteisesti ensin traktorin hinauksella ladosta korjaushalliin, koska ei ollut tuo jarrutehostinkaan kiinni. No, tehostin kiinni, ilmausta siihen pari kertaa ja jarrut toimivat jälleen. Kytkinkin oli tällä kertaa pitänyt nesteensä sisällä, joten nyt pääsi helpommalla tällä kertaa.
Pari viikkoa Bird odotteli tielle pääsyä ja nyt perjantaina koitti ajokauden avaus. Konttorilta oli aika varattuna ennekkoon, koska leima oli talvella mennyt umpeen. Pikkusen jarrutuntumassa tuntui olevan häikkää, mutta en antanut sen häiritä. Rullilla jarrut olivatkin hyvät, eikä muuta isompaakaan löytynyt.
Uudet renkaat tilasin Rengas-Onlinelta, pitäisivät tulla tulevalla viikolla. Ennen renkaiden asennusta täytyy kuitenkin käydä aurauskulmien säädössä. Pikkusen on häikkää nuitten kanssa ollut.
Konttiin ei ole talven aikana tarvinnut muuta kuin bensaa tankkiin ja pesunestettä pissapoikaan.
-
Birdiä käytin aurauskulmien tsekkauksessa ja säädössä viime viikolla. Haritusta oli aika lailla, mikä oli tiedossakin. Hyvin sai säädettyäkin, kunhan asentaja sai jonkin induktiovempeleen avulla raidetangon mutterit punahehkuun. Kiinnolla ei toivoakaan avautumisesta ennen sitä. Aikalailla 0:n kiepppeille haritus säädettiin.
Uudet rinkulat laitettiin sitten viime keskiviikkona alle. Nankangin 165/80x15 sirkkelinteräthän siinä nyt pyörii :) Vanhoissa renkaissa parissa yksilössä olikin miltei "kankaat" näkyvissä.
-
Männä viikolla vaihdoin takapöntön Birdiin. Vähän ennen juhannusta ajellessani alkoi takapäästä kuulua yllättävä kolina. Diagnoosiksi paljastui takapöntöstä liki irrallaan oleva häntäputki, joka kolkatti takapuskuriin ärsyttävästi. Pönttökin löytyi yllättävästi heti varaosaliikkeen (Varaosakeskus, Jkl = hyvä ja palveleva liike) hyllystä.
Pöntönvaihtokeikalla huomasinkin sitten seuraavan häiriön. Oikean takaoven sisältä kuului avattaessa hölskyntää, eikä se ollut pirtukätkö. Valumareiät olivat tukossa ja sörkittyäni ne auki ulostui varmaan pari litraa vettä. Eilen otin sitten ovipahvin poijes ja tukkimisen syyksi paljastui ruostehilse, jota oli oven pohjalla jonkin verran.
Eilen korjasin myös kuskin penkin selkänojaa, joka oli nitkahtanut hieman viime keväänä katsastusinssin polkiessa jarrua sen verran voimakkaasti, että jotain petti. Syylliseksi paljastui selkänojan sivuraudassa oleva ylempi kiinnitysruuvi, joka oli katkennut vasemmalta puolelta. Poralla sain työnnettyä kierteeseen katkenneen tyngän selkänojan sisään ja ehjä ruuvi tilalle. Nyt on ryhdikkäämpi istuma-asento.
-
Eipä ihmeempiä näiltä rintamilta. Birdillä tuli loppukesällä ajeltua ilman ongelmia. Leimalla käytin lokakuun alussa ja hyvin tuloksin eli ensi vuoden leima tuli. Jarruissakin tuli koettua sellaine "ihme", että heitot olivat tasan 0% kaikissa jarruissa :o Inssi totesi että ovat heitottomimmat jarrut mitä hän on harrasteajokeista syynännyt 8). Lokakuun puolivälissä vein Birdin talvipilttuuseen ja odottemaan ensi kevättä.
Kartanossakaan ei mitään ihmeempiä ole ilmennyt. Leimalla käytin lokakuun lopulla kiitettävin arvosanoin. Takajarruissa pientä heittoa, mutta muutoin ok. Öljyntihkuamisesta vaihteiston perästä inssi huomautti, että kannattaa jossain vaiheessa tehdä jotain. Menneellä viikolla ostinkin uuden stefan ja öljyt lootaan. Samalla voisi hoitaa kun kardaanin laakerin tukikumikin pitää vaihtaa.
Etanoliin siirtymistä olen harkinnut, kun kovasti täällä foorumillakin sitä on harrastettu. Ans kattoo ny.
-
Onpa aikaa vierähtänyt edellisestä päivityksestä, silkkaa laiskuutta vain ::)
Amukan talviunet päättyivät huhtikuun puolivälissä. Talvehtiminen oli mennyt muuten hyvin, mutta jyrsijät pkeleet olivat käyneet nauttimassa Birdin interiööristä. Ensin huomasin omituisen aromin ja siinä kun nuuhkin ympäri kabiinia, niin olihan siellä jotain näkyvääkin. Elikoita ei näkynyt, mutta kylläkin niiden jyrsimiä reikiä kattoverhoilussa. Molemmissa c-pilareissa oli reiät ja lisäksi taustapeilin vierestä oli myös kurkistettu. Harmittaa sikäli, kun tuo verhoilu oli ihan ehjä ja siisti tähän mennessä. 13 talvea Bird on viettänyt tuolla ladossa ja nyt ekaa kertaa oli tällaista toimintaa. Myyräkuumetta ei sentään ole vielä puhjennut ;D
Kesäkaudella ei ole ihmeempiä muutoin tarvinnut tehdä. Katkojan kärjet säädin pari viikkoa takaperin, kun kulku ja käynti oli huonontunut.
Konttiin on sitten hieman enemmän tehty hommia. Suurin muutos on ollut etanoliin siirtyminen eFlexfuel-boksin avulla. Sekään operaatio ei mennyt ihan helpoimman kautta. Aikanaan niistä kirjoittelin tuolla korjaamo- ja E85-osioilla, eikä niistä nyt enempää. Homma tuntuu nyt toimivan, kolmisen kuukautta on mennyt pelkästään viinalla.
Muutoin heinäkuussa vaihdettiin jakohihna, kiristin, nokka-akselin stefa ja kampiakselin etustefa sekä apulaitehihnat. Etanolin myötä vaihdoin myös pa-suodattimen. Osansa sai myös kardaanin kannatinkumi, joka vaihdettiin talvella ja tietenkin jyristeli. Pienen jyrsinnän jälkeen on paljon miellyttävämpi.
Kesäloman aluksi 3 viikkoa sitten vaihdatin tuulilasin. Alkuperäinen sai väistyä, kun tietyissä valaistusolosuhteissa oli jo näkemisongelmia. Puuttuneet/kulahtaneet reunalistat vaihdoin samalla janne81:ltä hankittuihin ja hyvin istuvat nyt.
Tässähän tätä jo olikin.