Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: AbbaSilli - 02.12.2013, 11:40:23

Otsikko: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: AbbaSilli - 02.12.2013, 11:40:23
Kertokaapa viisaammat miten tuon Volvon geartronicin kuuluu toimia. Minulla on uudempikoppasessa D5:ssa nyt 117tkm mittarissa, joista itse olen ajanut n. 4tkm. Aiemmin minulla oli 2,4l Classic automaatilla ja sen laatikko toi mi ihan eri tavalla.

Olen ihmetellyt automaattilaatikon luistamista. esimerkkinä 80 km/h kun iskee tallan pohjaan niin ainut mitä tapahtuu on, että kierrokset nousee. Laatikko siis luistaa ihan selkeästi. Luulisi, että ohitustilanteessa 400nm vääntö välittyisi renkaisiin, eikä hukkuisi voimansiirtoon.

Samoin seuraava ominaisuus tuntuu kummalliselta. Kun peruutuksen jölkeen pysähtyy ja kytkee D:n päälle, R:n ja D:n kytkeytymisessä on reilu viive ja sitten vaihde "lonksahtaa" päälle.

Mitään vikakoodeja ei ole. Laatikon öljyt on vaihdatettu Biiliassa 4tkm. sitten.

Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: Gazza - 02.12.2013, 12:13:19
Kyllä nuo vahvasti vaan kuulostaa tämän vuosimallin laatikon ominaisuuksilta. Itselläni myös esim. mäkilähdöissä saattaa auto hieman nytkähtää taaksepäin, kun ei heti D -asento ole hereillä. Myöskin maantienopeuksissa alkaa joskus melkoinen pykälien arpominen, kun sipaisee tallan tiskiin. Tämän vuoksi tulee lähes järjestään käytettyä tuota manuaaliominaisuutta ohituksiin.

Omassaninikin vanhakoppaisessa toimi vaihteisto jotenkin paremman tuntuisesti. Sitten kun taas olen kokeillut näitä 2010- mallin ja uudempien v70 autom.vaihteistoja, niin niissä toimii kuten automaatin odottaakin jokaisessa tilanteessa. Eli uuteen vaihdettaessa on sitten lupaus paremmasta. Ja kyllähän tämän nykyisenkin laatikon kanssa tulee hienosti toimeen, kunhan oppii sen ajatusmaailman.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: AbbaSilli - 02.12.2013, 13:19:37
Näin vähän epäilinkin. Mikäli laatikossa olisi vikaa, niin eiköhän sieltä tulisi vikakoodia. Kyllähän tuon ominaisuuden kanssa pysty elämään.

Onko kenelläkään kokemuksia muuttuuko laatikon käyttäytyminen jos auton lastuttaa?
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: D5GT - 02.12.2013, 14:33:28
Ainakin oma 2008 xc70 D5 muutti laatikon käytöstä positiiviseen suuntaan. Ei vaihtanut niin herkästi.

EDIT: Softa oli Rica.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: (Miksu) - 03.12.2013, 17:50:54
Tuo viive vaihteen kytkeytymisessä on selkeästikkin vika, kaikista mekaanisista vioista ei vikakoodeja synny, esimerkiksi, jos joku venttiilikoneiston venttiili takertaa, kuin todennäköistä tuossa on.
80km/h vauhdissa pitäisi olla turbiini jo lukittuneena ja jos kaasua lisää vähän, niin vauhti kiihtyy, mutta kierroslukumittari nousee vian hitaasti, jos kaasun painaa pohjaan, pitäisi vaihteen pudota pari pykälää alaspäin, kierrosten nousta suht korkealle ja auton lähteä kiihtymään.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: VeeSeiskaKymppi - 04.12.2013, 10:24:45
Mulla on omassa -08 v70 2.4da:ssa osittain samaa vikaa. Vaihteen kytkeytyminen kestää kylmänä hetken, lämpöisenä paljon nopeammin. Auto täristää 1500 rpm kohdalla, jolloin momenninmuuunnin tekee jatkuvaa edestakaista liikettä (mitattu data boschin testerillä). Laatikossa on vika koodi "liian pitkä vaihtoaika", numeroa en muista.

Luistoa ei pahemmin esiinny...

Sininen sanoo, että vaihteisto on ehjä ja vaihteistokorjaamon mielestä turbiini on rikki (tarkoittaa n. 1800,- remonttia). Ei tiedä yksinkertainen kuluttaja oikein mihin uskoa...

Kellään mitään apua tai vinkkejä??
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: pptalo - 04.12.2013, 18:23:12

Onko kenelläkään kokemuksia muuttuuko laatikon käyttäytyminen jos auton lastuttaa?

Muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan.
Ohituksissa ei tarvi painaa tallaa pohjaan vaan väännöllä mennään.
tyhmyys mikä on Volvonkin ko. lootassa manuaali asentokaan ei lukitse vaihdetta esim. 5:lle
vaan liian nopea kaasun painaminen tiputtaa 4:lle maantienopeuksissa kun lähdetään ohittamaan.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: jusk@ - 05.12.2013, 10:40:53
Muuttuu huomattavasti parempaan suuntaan.
Ohituksissa ei tarvi painaa tallaa pohjaan vaan väännöllä mennään.
tyhmyys mikä on Volvonkin ko. lootassa manuaali asentokaan ei lukitse vaihdetta esim. 5:lle
vaan liian nopea kaasun painaminen tiputtaa 4:lle maantienopeuksissa kun lähdetään ohittamaan.

Kyllä mulla ainakin lukitsee vaihteen manuaaliasennossa vaikka kaasun jysäyttääkin pohjaan. Vasta kickdow-kynnyksen ylittäminen saa vaihteiston vaihtamaan automaattisesti pienimmän mahdollisen vaihteen.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: Ribbe - 05.12.2013, 10:45:24
Kyllä mulla ainakin lukitsee vaihteen manuaaliasennossa vaikka kaasun jysäyttääkin pohjaan. Vasta kickdow-kynnyksen ylittäminen saa vaihteiston vaihtamaan automaattisesti pienimmän mahdollisen vaihteen.
Uskon että pptalo tarkoitti samaa. Vanhemmissa 5-vaihteisissa edes kickdown ei vaihtanut manuaali puolella vaihdetta.
Otsikko: Vs: Volvo v70 D5 2008 geartronic vikako?
Kirjoitti: Nortti - 05.12.2013, 17:28:46
Niinikään rica-lastutettuna oma s80 d5 /2007 (240hv)  toimii manuaalipuolella ilman luistoja jos vaihde ei ole mikään kutonen 30km/h vauhdissa.

Kicdownin viereen olen laittanut muutaman millin paksun korokkeen niin ettei se toimi. Noin jää ohitustilanteissa vaihteiden vaihto rauhallisemmaksi eikä yritetä liian pientä vaihdetta.