Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: arska11 - 03.12.2013, 20:46:53
-
Eli kaverin auto kyseessä ja vika on seuraavanlainen: hävittää akusta virrat suunnilleen päivässä.
Akku on uusi, laturi on vaihdettu(käytettyyn ja toimivaan).
Sen verran mittailin, että kulutusta on sulake nro. 15:sta takana n. 0.50amppeeria mittarin mukaan.
Tuon sulakkeen takana pitäisi siis olla hanskalokeron valo, ovivalot ja muut sisävalot ainakin.
Mikään valo ei kylläkään ole päällä kun auto on normaalisti ilman avaimia, ovet lukossa, eli kertokaapas nyt viisaammat mistä lähetään vikaa etsimään ja voiko tuo kulutus tyhjentää akun päivässä???
-
Sammuukos se hanksalokeron valo ::)
Ja ei riitä päivä tuolla kulutuksella tyhjentämään akkua mutta voi riittää estämään käynnistyksen...
-
Sammuukos se hanksalokeron valo ::)
Ja ei riitä päivä tuolla kulutuksella tyhjentämään akkua mutta voi riittää estämään käynnistyksen...
Kyllä sekin tuli tarkastettua, ettei jää päälle.
-
Ota lamput irti noista epäillyistä kohteista, yksi kerrallaan ja mittaa virrankulutusta.
-
Farkku vai sedan?
Onko muita vikoja, oven lukko ei toimi tms. ?
Peräkontin valo kannattaa tutkia. ???
-
Farkku vai sedan?
Onko muita vikoja, oven lukko ei toimi tms. ?
Peräkontin valo kannattaa tutkia. ???
Farkku.
Kuten kirjoitin valoja ei jää päälle.
Keskuslukot toimii ovissa, peräkontissa ja bensatankin luukussa.
EDIT: Tuli tuossa mieleeni, että voisiko vika olla virtalukonphjassa tai onko noille sisävaloille joku rele jossain päin autoa...?
-
Onkos ideoita...?
-
oletteko tutkineet toimivatko ovien mikrokytkimet? Mula purki akun ku oli mikrokytkin rikki ja koko ajan kulutti akkua kunnes korjasin ja vaihdoin akun..
-
oletteko tutkineet toimivatko ovien mikrokytkimet? Mula purki akun ku oli mikrokytkin rikki ja koko ajan kulutti akkua kunnes korjasin ja vaihdoin akun..
Ainakaan keskuslukon sulakepaikan mukaan kulutusta niissä ei olisi...tiedä sitten.
Mitenkäs nuo olisi järkevintä tutkia?
-
Palaako radiossa joku kello tai muuta kun virta-avain ei ole lukossa?
Nuo ovikytkimet voivat "vuotaa". Aloittaisin kuskin oven kytkimen eristämisellä - ja kasoisin, loppuuko virrankulutus siihen.
-
Palaako radiossa joku kello tai muuta kun virta-avain ei ole lukossa?
Nuo ovikytkimet voivat "vuotaa". Aloittaisin kuskin oven kytkimen eristämisellä - ja kasoisin, loppuuko virrankulutus siihen.
Mitään valoja tai radion kelloa ei jää päälle...
Mitenkäs tuon eristämisen kanssa pitäisi siis toimia...?
-
Eristöt vikamahdollisuuden irrottamalla kyseisestä katkaisijasta johdon....varmistat, ettei siihen mene sähköä.
-
Eristöt vikamahdollisuuden irrottamalla kyseisestä katkaisijasta johdon....varmistat, ettei siihen mene sähköä.
Ok...
-
Paha sanoa löytyykö tästä vikaa, mutta mulla S70 aiheutti joskus harmaita hiuksia...
Et päästäny välillä virtakaapelia irtoamaan, vaan nostit lennossa ja mittari oli kiinni jatkuvasti? Ettei vaan sellasta käyny että on välillä virrat katkennu? Voi vaikuttaa lopputulokseen..
Pari omaa kokemusta vähän samoihin hommiin liittyen, 850:llä tosin. Armeijassa 2005 oli Keuruullakin ihan riittäviä -25°C pakkasia pari viikkoa kun olin siellä putkeen. Auto luonnollisesti vain hiekkakentällä vailla lämmitystä tai mitään muutakaan, lähtiessä oli -18°C pakkasta ja 2 viikon seisomisen jälkeen lähti käyntiin hienosti. Bannerin joku n.70Ah akku. (on muuten tullu tämän jälkeen ostettua bannerin akkuja muihinkin autoihin)
S70:ssä mulla oli vikaa että hukkas virtoja, eikä mistään meinanu löytyä syytä. Vähän samoja ongelmia, eikä oikeen vuotovirtaa löytynyt vaikka kaikki oli irti. Syyksi paljastui akunkenkä joka oli sisäreunastaan "palanut" kun edellinen omistaja oli vaihtanut akun. Siihen vaihtoivat uuden akunkengän ja samantien homma rupes toimimaan. Pari viikkoakin auto seisoi (tosin kesällä) ja hyvin lähti käyntiin. Aiemmin oli 2 vuorokautta liikaa. En muista vieläkö showroomissa on sen auton tarinat näkyvissä, mutta siellä siitä viasta taisin kirjotella enemmänkin.
Edit: ja jotain sellasta mulle kerrottiin että n. 1 tunnin jälkeen auton ovien lukitsemisesta se (S70) siirtyy "lepotilaan" jolloin osa virtaa hukkaavista komponenteista jää vielä pois.
Edit2: ja tarkennus vielä tähän. Kyseessä ei siis ole akun navan ja kengän välistä palanut kohta vaan kegän ja johdon välissä.
-
Paha sanoa löytyykö tästä vikaa, mutta mulla S70 aiheutti joskus harmaita hiuksia...
Täytyy vielä tuota akunkenkää vilkaista, vaikka nekin jo tuli katseltua...
-
Eikös sulla mennyt jonkun sulakkeen kautta ne virrat? Eikä akunkengässä lämmennyt.
Onko sulakerasia kuuma minkään sulakkeen kohdalta? Jos ei sormin tunnu, niin lainaa rakennuskonevuokraamolta lasermittari - ajat auton sinne vuokraamon pihalle ja mittailet lämpötilat 5 minuutissa.
-
Eikös sulla mennyt jonkun sulakkeen kautta ne virrat? Eikä akunkengässä lämmennyt.
Onko sulakerasia kuuma minkään sulakkeen kohdalta? Jos ei sormin tunnu, niin lainaa rakennuskonevuokraamolta lasermittari - ajat auton sinne vuokraamon pihalle ja mittailet lämpötilat 5 minuutissa.
0.5A on kulutusta sulakkeella nro 15.
Ei lämpene akunkenkä eikä mikään sulake...
-
Jos ei lämpene sulakerasiassa ja siitä menee 0,5A virta, niin...joku paikka kuluttaa sähköä oikeesti - siis sen saman sulakkeen takana olevista paikoista. Eikö auttanut kuskin ovikytkimen eristäminen?
0,5 A x 24 h = 12 Ah ; eli vuorokaudessa katoaa aika iso osa esim. 60 Ah akun tehosta. Kahden päivän jälkeen ei jaksa enää pyörittää.
-
Jos ei lämpene sulakerasiassa ja siitä menee 0,5A virta, niin...joku paikka kuluttaa sähköä oikeesti - siis sen saman sulakkeen takana olevista paikoista. Eikö auttanut kuskin ovikytkimen eristäminen?
0,5 A x 24 h = 12 Ah ; eli vuorokaudessa katoaa aika iso osa esim. 60 Ah akun tehosta. Kahden päivän jälkeen ei jaksa enää pyörittää.
Ei ole kaveri nyt käynyt sillä autollaan täälläpäin, että oisin kerennyt kokeilla mitään noista vaihtoehdoista..
-
Itse painin jokin aikaa saman asian kanssa ja vielä auton malli täsmää täydellisesti, niinkuin sulakekkin.
Paikallistin vian ottamalla kuskin oven sähköliittimen irti oven saranoinin välistä, ja kummaa virran kulutus lakkasi, tuurilla oikea ovi.
Tarkemmin kun sain kohteen paikallistettua, vika löytyi oven microkytkimestä, tosin ei ollut rikki, vaan otin ns. pöydälle ja putsasin ja painelin micron katkaisiaa muutamia kertoja samalla suhautin kosteudenestoainetta (CRC) ja sain virran kulutuksen putoamaan, mutta ei täysin.
Tutkintaa lisää ja kohde löytyi jälleen, kuskin puolen jalkatilan valo, polttimo pois ja virran kulutus lakkasi täysin.
Joten kallistuisin tutkimaan noita ovien liittimiä, sehän voi olla mikä tahansa ovi, mutta sanara puolen liittimestä pääsee jyvälle.
Toivottavasti antaa jotain suuntaa...
-
Itse painin jokin aikaa saman asian kanssa ja vielä auton malli täsmää täydellisesti, niinkuin sulakekkin.
Paikallistin vian ottamalla kuskin oven sähköliittimen irti oven saranoinin välistä, ja kummaa virran kulutus lakkasi, tuurilla oikea ovi.
Tarkemmin kun sain kohteen paikallistettua, vika löytyi oven microkytkimestä, tosin ei ollut rikki, vaan otin ns. pöydälle ja putsasin ja painelin micron katkaisiaa muutamia kertoja samalla suhautin kosteudenestoainetta (CRC) ja sain virran kulutuksen putoamaan, mutta ei täysin.
Tutkintaa lisää ja kohde löytyi jälleen, kuskin puolen jalkatilan valo, polttimo pois ja virran kulutus lakkasi täysin.
Joten kallistuisin tutkimaan noita ovien liittimiä, sehän voi olla mikä tahansa ovi, mutta sanara puolen liittimestä pääsee jyvälle.
Toivottavasti antaa jotain suuntaa...
Jeps, kiitti tuostakin tiedosta. Täytyy noita tutkia heti kun saisi auton omalle tontille syynäykseen... ;)
-
No, nyt olisi jotain jo yritetty, mutta virtaa katoaa edelleen liikaa...
-laturi siis vaihdettu jo aiemmin
-Keskuslukon sulake on poistettu, eli ovien moottoreissa ei ainakaan vikaa ole
-ovivaloista polttimot poistettu
-hanskalokeron valo poistettu
Näillä toimenpiteillä ei juurikaan vaikutusta ollut, eli mitäs sitten koitetaan?
Itse ajattelin, jos vaihtaisin vielä startin ja katsoisin maadoitusjohdot/vaihtaisin niitä?
Kulutustahan ei tosiaan mittarin mukaan ollut kuin sulake nro. 15 takana n.0.5 Ampeeria...