Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Amanssi - 05.12.2013, 14:32:24

Otsikko: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 05.12.2013, 14:32:24
Käytin lohkon äsken koneistamolla mittauksessa, ja mittari sanoi, että kymppi välystä jokaisessa sylinterissä  :-\ Koneistaja suositteli porausta, hoonaus ja uudet männänrenkaat menisivät kuulemma ensiapuna mutta poraus kuitenkin suositeltavaa.

Jotta mistäkäs noita ylikoon mäntiä sitten kannattaisi etsiskellä, ja minkälaisia? Muistan jostain täältä kyllä lukeneeni aiheesta, mutta haku ei tuottanut tulosta.

Perhana kun en älynnyt mitata puristuksia ennen purkamista, niin olisi paremmin hahmottanut tuon poraamisen kiireellisyyden. Kone ei kuitenkaan savuttanut yhtään, öljyä vei mutta kyllä se suht paljon vuotikin öljypohjan tiivisteen välistä, että en tiedä vaikuttiko tuo välys miten paljon öljykatoon. Sylinterit näyttää muuten ehjiltä, ei naarmuja tai muita jälkiä. Tosin hoonausjäljistä ei ole kyllä tietoakaan...

Lohko on B20, mallia miljoona. Kampura on 6-pulttinen.

Miltä kuulostaa muiden korvaan, riittäskö hoonaus ja renkaat, vai porautanko suosiolla? Meikäläinen vielä vähän kokematon näissä moottoripuolen hommissa...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 05.12.2013, 14:46:42
Mä olen itse kaikki kolme B20 porauttanu, hoonaukset on persaukisille ;)

KG-trimning, Skandix.. saa osia. 6-pulttiseen pitäis vielä löytäkin osia. 8-pulttiseen oli muistaakseen vaikeempi löytää mäntiä!
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 05.12.2013, 16:15:48
Mä olen itse kaikki kolme B20 porauttanu, hoonaukset on persaukisille ;)

KG-trimning, Skandix.. saa osia. 6-pulttiseen pitäis vielä löytäkin osia. 8-pulttiseen oli muistaakseen vaikeempi löytää mäntiä!

Noniin, katselin hintoja, semmosen satkun kappale  :o no, sen kai ne sitten yleensäkin uudet männät maksaa.

Tosin olisi minulla nurkissa vielä tuo Amazonin entinen kone, aman alkuperäinen eli siinä ei varmaan ole muuta miljoonaa kuin kilometrit  :D  Sitä on tosin remppailtu huoltokirjan mukaan suht kattavasti: männät 0,5mm ylikoko + tietysti poraus, kampiakselin laakerit 0,25 ylikoko + kampiakselin koneistus. Nämä toimenpiteet tehty 20v sitten, mutta minulla on sellainen kutina että kilometrejä ei ole mahdottomasti rempan jälkeen kertynyt. En ole siis tätä myllyä avannut, niin en osaa tarkemmin sanoa sen kunnosta.

Jos tuo orkkis-lohko on mäntineen hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko ennemmin ottaa se käyttöön, vaikka ei olekaan miljoonalohko? Tai sitten porauttasin tuon miljoonalohkon noille 0,5mm ylikokomännille sopivaksi, jotka ottaisin tuosta aman orkkis-tekniikasta?

Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 05.12.2013, 17:11:21
Jos kukaan ei pahastu ??? niin lainaan vähän aihetta kun itsellä sama tilanne. Muuten sama tilanne mutta ihmeellisiä osia on koneessa, ei tarkkaa tietoa mistään niistä. M-kanget taitavat olla kuitenkin ja jotkut tasalakiset männät .030" ylikoko. Onko noita m-kankia monellakin männäntappi koolla ? Suunnitelmassa olisi vaihtaa 2.1 litrasen männät. Tämä siksi siis että koneesta yksi muki on täysin pilalla, ja vaatii porauksen.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 05.12.2013, 20:06:17
Noniin, katselin hintoja, semmosen satkun kappale  :o no, sen kai ne sitten yleensäkin uudet männät maksaa.

Tosin olisi minulla nurkissa vielä tuo Amazonin entinen kone, aman alkuperäinen eli siinä ei varmaan ole muuta miljoonaa kuin kilometrit  :D  Sitä on tosin remppailtu huoltokirjan mukaan suht kattavasti: männät 0,5mm ylikoko + tietysti poraus, kampiakselin laakerit 0,25 ylikoko + kampiakselin koneistus. Nämä toimenpiteet tehty 20v sitten, mutta minulla on sellainen kutina että kilometrejä ei ole mahdottomasti rempan jälkeen kertynyt. En ole siis tätä myllyä avannut, niin en osaa tarkemmin sanoa sen kunnosta.

Jos tuo orkkis-lohko on mäntineen hyvässä kunnossa, niin kannattaisiko ennemmin ottaa se käyttöön, vaikka ei olekaan miljoonalohko? Tai sitten porauttasin tuon miljoonalohkon noille 0,5mm ylikokomännille sopivaksi, jotka ottaisin tuosta aman orkkis-tekniikasta?

Jos on vanha kone kunnossa niin kiinni ja kovaa ajoa. Ilman viritysttelyitä pärjäät sillä hienosti. Miljoonalohko jne M-kanget on sitten tarpeellisia kun aletaan ottaa 200hp vaparikoneesta.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Jule - 05.12.2013, 20:51:26
Eikös b21 koneen männät mee tohon b20 koneeseen?

Jostain vähän väljä b21 purkuun varaosalohkoksi?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 05.12.2013, 21:16:52
Jos on vanha kone kunnossa niin kiinni ja kovaa ajoa. Ilman viritysttelyitä pärjäät sillä hienosti. Miljoonalohko jne M-kanget on sitten tarpeellisia kun aletaan ottaa 200hp vaparikoneesta.

Joo kevyet virit on, D nokka, höylätty isoventtiilikansi, Weber 32/36 ja peltisatsi. Pikkuhiljaa kallistumassa tähän halvimpaan ratkaisuun, eli tuo ei-miljoonalohko (jos vaan on kunnossa) paikalleen. Se ei ainakaan savuttanut, eikä kuluttanut juuri yhtään öljyä, kun yhden kesän sillä ajelin. Tuosta miljoonalohkosta otan vielä kampuran "stefakopat" tuohon ei-miljoonalohkoon, siinä lienee alkuperäiset koiranpaskaversiot paikallaan.

Ja tästä säästyneet eurot käytän sitten vaikka kärjettömään sytytykseen ja teräsjakopäähän  :P

Eikös b21 koneen männät mee tohon b20 koneeseen?

Jostain vähän väljä b21 purkuun varaosalohkoksi?

Pistetäänpä tämäkin korvan taakse!
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: tikkku - 05.12.2013, 21:32:03
Miksi ei kuplan männät kelpaa
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 05.12.2013, 22:45:39
Onko kuplan männissä sama lakikorkeus ? Niistä yleisesti olen lukenut vaihtelevia ajatuksia täällä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 08.12.2013, 22:50:30
Tänään pistin sen ei-miljoonalohkon osiksi, se näyttääkin jo ihan kohtalaiselta. Selvinnee hoonautuksella ja uusilla männänrenkailla. Männille on tosin tapahtunut jotain  :idiot2: kun ostin Amazonin, niin tämä kone oli paikallaan, ja ei ollut käynnistelty muutamaan vuoteen. Itse kun ensimmäisen kerran käynnistelin tuota konetta, laitoin ennen käynnistystä kaksitahtiöljyä tulpanrei'istä sylintereihin, että ei turhia narahtelisi. No jostain on tämmöset jäljet kuitenkin tullut:

(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Amazon/PC080517_zps83c56d58.jpg)
Jokaisessa männässä siis tuollaiset naarmut, tuo ensimmäinen vasemmalta pahin.

(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Amazon/PC080521_zps8de76a52.jpg)
Tuossa lähempää kuvaa pahimmasta. Oiskohan tuo jotenkin elvytettävissä, vai tarviiko tehdä mitään? Nuo jäljet tuntuu selkeästi sormella, sylinterissäkin vähän jälkeä tuolta kohdalta, mutta ei juuri tunnu sormella.

Sylinterit näyttävät pääosin suht hyviltä meikäläisen silmään, erottaa vielä vähän hoonausjälkiäkin. Yhteen sylinteriin tosin päässyt vähän vettä, joka aiheuttanut sitten "ruosterenkulan."

Alakerran laakerit on hyvässä kunnossa, tuommosta normaalin kulumisen jälkeä. Ei syviä uria. Toki laitan kuitenkin kasatessa uudet paikalleen.
(http://i1010.photobucket.com/albums/af229/GeneralO/Amazon/PC080515_zps49732284.jpg)

Noissa männissä oli merkinnät 5/90, 89,38 Sp 0,03. Kaksi jälkimmäistä kertonee koon, mutta mikäs tuo 5/90, valmistusaika?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Jule - 10.12.2013, 17:16:42
Pistonslappi tuollaisia jälkia kai yleensä tekee.. Tosin yllättävän ylös menee noi naarmut tossa männässä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 10.12.2013, 17:30:08
Olikos nuo jäljet öljyfiltterin puolella ? Ainoastaan ?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 10.12.2013, 18:32:20
Molemmin puolin mäntiä oli tuollaiset jäljet, mutta toisella puolella oli pahemmat, en vaan muista että oliko pumpun puolella  :-[ Että pumppuko olisi sökö, vai?

Tuon pahimman männän voisi ehkä vaihtaa, jos joltakin löytyy ehjä käytetty. Käytän tuonkin lohkon ja männät vielä koneistamolla tarkistettavana loppuviikosta, jos kerkiän.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Lankku - 10.12.2013, 20:05:05
Normaalin näköisiä naarmuja enemmän ajetussa koneessa. Kaikissa BXX vinokoneen männissä on ollut tuollaisia jälkiä purettaessa. Vielä jos on ollut sattumia öljyn seassa niin jäljet korostuvat.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 10.12.2013, 23:59:32
Meinasin vaan että olisiko kone päässyt käymään vähän liian kuumana jossain elämänvaiheessansa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 11.12.2013, 15:45:51
Kyllähän tuo toissa kesänä vähän väliä keitteli  :-\ eli ehkäpä vois johtua siitäkin. Perstuntumalta en havainnut mitään kiinnileikkaamista kuitenkaan. Joo puhuitkin ylempänä filtteristä etkä pumpusta, mitä lie meikäläinen sekoillut...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: The_OttoB - 11.12.2013, 15:55:56
Kannattaa tsekata että männäntappi ei ahista yhtään.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 11.12.2013, 23:46:56
Kyllähän tuo toissa kesänä vähän väliä keitteli  :-\ eli ehkäpä vois johtua siitäkin. Perstuntumalta en havainnut mitään kiinnileikkaamista kuitenkaan. Joo puhuitkin ylempänä filtteristä etkä pumpusta, mitä lie meikäläinen sekoillut...

Uskallan melkein sanoa että kuumenemisesta tullut. Eipä se välttämättä oireile näkyvästi/tuntuvasti tollasesta, vähän lisää lämpöä (tai revittelyä) niin olisi varmaan jo alkanut jarrutella. Männät on on pehmein materiaali tuolla ja sehän siellä ekana alkaa jauhautumaan. Itellä loppu keittelyt kun vaihdoin syylärin, vanhasta ei päivänvalo (saati ilma) paljon läpi päässyt, ja varmistin vielä laittamalla pienen flektin. Kyllä tippuu lämpö nopsaan jos alkaa hivotella.

Oon miettinyt laittaa sähköistä vesipumppua vielä lisäksi (tyyliin vaikka letkun väliin tms.), etenkin kesällä jos rajummasta ajosta sammuttaa nopeesti nousee mittarin mukaan lämpö pitkälle yli sataan, en tiedä tykkääkö paikat siitä. Tai tietääkö kukaan onko tappikoneelle jotain vähän järeämpää vesipumppua ? Aika onneton ropelli on vakiossa, varsinkin tyhjäkäynnillä ei paljon vedet liiku.

E. Miten moottorilohkon vuosimallin saa helpoiten selville ?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 12.12.2013, 21:50:00
Männän laki hitsaa ekana kiinni. Eiköhän tuo ole pelkkää piston slappiä. Näyttäisin kuvat omistani jos niitä olisi. Samaa luokkaa, hioin vain pikkasen P800-P1000 papruilla ja takasin koneeseen.

Omassa myös nousee lämmöt punaselle kun on lauhat kelit jne, mutta ei oo vielä pahvi korkannut. Olen myös miettinyt kv-pumppua ja sähköflektiä aika releellä+painonapilla varustettuna. Mutta mulla on kans noi kaasarit huolena joiden takia palolämpötilat on väärät....

Mun mielipiteeni siis naarmuista, ei vaaraa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Sebbe - 13.12.2013, 18:23:55
Vanhoista männistä kannattaa mitata uravälykset, ne on oikeastaan ainoa kuluva paikka männissä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Zebe - 14.12.2013, 00:08:48
B21:n männät vaan sinne.. Sillon joutuu tietääkseni myös kiertokanget ottamaan b19, b21, b23 koneesta, koska männäntappi on erikokonen ??? Olis tuossa ylimääräsenä yks b21:n täydellinen alakerta *winkwink* :P
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 16.12.2013, 14:51:48
Äsken käytin lohkon koneistamolla mittauksessa, hyvältä näytti  :) Hoonautettavaksi jäi sinne kuitenkin, ja tasopinnan oikaisuun.

Männänrenkaista pitää vielä kysyä viisaammilta. Ne arvelin tilata KG:lta, mutta kataloogi antaa kahta eri mallia 030" ylikoolle:

B20/B30 med ringbredd 2-2-4.76
Överdimension 030" (89,67)

B19/B20/B30 med ringbredd 1.75-2-4
Överdimension 030" (89,67)

Mitattiin koneistamolla meikäläisen männistä, että kaks ylintä rengasta on paksuudeltaan 2mm, ja alin rengas 4,74mm. Männissä on siis merkintä 89,38 Sp 0,03. Eli varmaakin tuo ylempi setti ois käypänen? Mutta mites kun tuo männän halkaisija (89,38) ja KG:n männänrenkaan halkaisija (89,67) ei täsmää? Vai onko tuolla väliä?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Kivinjuh - 16.12.2013, 17:43:50
Tokihan renkaan kuuluukin olla männän halkaisijaa suurempi?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 16.12.2013, 18:11:06
Tokihan renkaan kuuluukin olla männän halkaisijaa suurempi?

No tottahan toki, kun nyt ihan järjellä ajattelee uudestaan  :D
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: 142 - 17.12.2013, 12:05:12
Kyllähän tuo nimellismitta kuuluisi olla sama, mutta noin päin olevan heiton voi korjata hiomalla renkaiden päistä tavaraa pois. Samalla saat sinne oikean katkosvälyksen, kun on kerran lohkokin hoonattu...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 20.12.2013, 15:49:58
Tämä konejuttu se vaan poikii uusia kysymyksiä.

Koneistamolta tuli puhelu, että kiertokankien ylähelat kannattas vaihtaa. Ovat kuulemma väljät. Vaihto on 20e/kanki + helat, minkä hintoja en ole vielä mistään löytänyt (itseasiassa KG:n kuvastosta en löytänyt näitä ollenkaan). KG:llä näyttäs kyllä olevan kokonaiset uudet veivit 33e/kpl, eli tointaskohan nuo vaihtaa sitten kokonaan uudet kerralla? Minkä laatuisia lienee?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: 142 - 20.12.2013, 16:48:10
KG:n kanget on ns. vaihtokankia. Eli niihin on tehty sama kuin koneistamo ehdottaa sun kankiin tehtäväksi... Tohon rahaan ei kannata ruotsista tilailla, kun sitten pitäisi myös lähettää vanhat vaihdossa...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 20.12.2013, 18:18:18
KG:n kanget on ns. vaihtokankia. Eli niihin on tehty sama kuin koneistamo ehdottaa sun kankiin tehtäväksi... Tohon rahaan ei kannata ruotsista tilailla, kun sitten pitäisi myös lähettää vanhat vaihdossa...

Aijjahas... metsästetäänpä sitten jostain helat ja vaihdatetaan. Kiitoksia taas valaisusta!  :hello:
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 21.01.2014, 01:41:10
Saisko suomesta mistään täydellistä tiivistesarjaa b20 moottoriin, ja äkkiä?

Oma käyttis oksentaa nesteet yläkautta ja ripuloi öljyt alakautta pihalle, eli kansipahvia ja öljypohjantiivistettä olisi vailla.

Öljyvuoto on aika paha, n. litra 100km kohden.

Toinen b20 on pukissa ja nyt ajattelin laitella kerralla kuntoon, ja koska auto on käyttöauto niin tiivisteiden tulee olla minulla viimeistään eilen.

Tämä uusikone on 8 pulttinen.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Kivinjuh - 21.01.2014, 08:10:55
Ihan olen saanut tarvikeliikeistä, tilaamalla tosin, ei niillä paljon mitään nykyään hyllyssä ole. ???
Öljypohjantiiviste oli sama kuin vinokoneessa. :D
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 21.01.2014, 17:44:26
Tiivistemassalla/liimalla nippuun ja ei takuulla vuoda enää. (Ei kannen väliin sentään:p)
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Zebe - 21.01.2014, 21:32:27
Kannattaa muistaa öljypohjaa laittaessa ja venttiilikoppaa ettei laita ensiksi hampaat irvessä kireelle, vaan kiinni.. Peltinen öljypohja ja venttiilikoppa kun antaa periksi ja sen jälkeen ei ainakaan pidä mitään kun menee mutkalle.. Öljypohjan väliin suosittelisin samantien laittamaan jotakin öljynkestävää tiivistemassaa tiivisteen lisäksi, niin ainakin sitten taattu ettei vuoda sieltä.. Kannattaa myös molempiin päihin kampiakselia laittaa stefat jos niitä ei jo ole..
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 21.01.2014, 23:22:33
Ihan olen saanut tarvikeliikeistä, tilaamalla tosin, ei niillä paljon mitään nykyään hyllyssä ole. ???
Öljypohjantiiviste oli sama kuin vinokoneessa. :D

Minut naurettiin ulos parista puljusta heti, kun mainitsin b20 moottorin.. Juurikin tyyliin "... Hei Kari tuus sääki kahtoo, täälä joku pyytää osia johoki sodan aikaiseen härveliin. :2funny: :2funny:..." 

juu tuo olikin tiedossa että on sama tiiviste vinokoneen kanssa. Onneksi on yksi nimeltämainitsematon Lankku joka taivuttaa mulle rautalangasta näiden veteraanien salaisuuksia.  :)

Tiivistemassalla/liimalla nippuun ja ei takuulla vuoda enää. (Ei kannen väliin sentään:p)

Meni jo! No ei nyt sentäs, varmaan tiivisteliimaa lyötävä pariin paikkaan jollei tiivisteitä näppiin napsahda lähipäivinä.


Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 21.01.2014, 23:57:19
Omassa moottorissa/moottoreissa on ollut useasti niin haperoituneita tiivistepintoja ettei tiivisteet ole pitänyt yhtään. Oon suosiolla käyttänyt viimekerrat pelkästään (permatexin) tiivistetököttiä ja hyvin on pitänyt.
Yhdessä koneessa jonka purin oli kannentiivisteen molemmilla puolilla tiivisteliima  :o Itse en kyllä laittaisi välttämättä tuonne.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 22.01.2014, 00:25:11
Ymmärrän. on vaan huonoja kokemuksia/mielikuvia tuosta liimalla läträämisestä.. :buck2:

Mm. Ammattikoulu aikaan oli semmoinen truu volvomies joka teki kaikki liimalla.. no sehä vuoti joka v*tun rakosesta.  :D
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 25.01.2014, 20:41:42
Kyllähän tuo nimellismitta kuuluisi olla sama, mutta noin päin olevan heiton voi korjata hiomalla renkaiden päistä tavaraa pois. Samalla saat sinne oikean katkosvälyksen, kun on kerran lohkokin hoonattu...

Noniin, onneks tuli mitattua katkosvälys ennen asennusyritystä. Entisellä männänrenkaalla (kokeilin vaan ylimmällä) välys oli 0,75mm, mutta uusi ei edes mahtunut sylinteriin, vaan päät meni päällekkäin ehkä vajaan 0,5mm verran. Paljos ois hyvä katkosvälys, ja passaako noita ronklailla ihan viilan kanssa, vai vienkö taas koneistamolle? Mahle näkyi olevan renkaiden merkki.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: simojet - 25.01.2014, 21:34:26
Paljos ois hyvä katkosvälys, ja passaako noita ronklailla ihan viilan kanssa, vai vienkö taas koneistamolle? Mahle näkyi olevan renkaiden merkki.
Puristusrenkaissa 0,35-0,55mm
Öljyrenkaassa 0,25-0,4mm
Viila on aika hyvä :)
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 26.01.2014, 00:24:50
Puristusrenkaissa 0,35-0,55mm
Öljyrenkaassa 0,25-0,4mm
Viila on aika hyvä :)

Muuttuuko nuo välykset kuinka paljon koneen eri lämpötilojen mukana ?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 26.01.2014, 02:46:01
Puristusrenkaissa 0,35-0,55mm
Öljyrenkaassa 0,25-0,4mm
Viila on aika hyvä :)

Kiitos tästä, kokeillaanpa näillä eväillä. Pitänee alkuun treenailla vanhalla renkaalla ja etsiä paras menetelmä, niin ei heti mene uudet rinkulat baskaks. Keskimmäisessä renkaassa ja öljyrenkaassa oli merkinnät "TOP", josta käy selväksi että se puoli ylöspäin, mutta tuossa ylimmässä renkaassa ei lue kuin Mahle. Elikkäs varmaankin se puoli ylöspäin siitä sitten...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 29.01.2014, 19:49:35
Vielä kasatessa löytyi yksi välyksellinen paikka, nokka-akselia tyrkyttelin paikalleen, mutta siihen olisi jäämässä useamman millin päittäisvälys  :-\ Nokka-akselin laakerit, sekä se messinkinen kiinnityslaippa ovat uusia. Lohkossa, takapäässä olevaa kuppia ei ole vaihdettu (vai minkälainen pakkasmarkkasysteemi siellä nyt onkaan). Voiskohan se olla kulunut tai jotain?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: kilikali - 29.01.2014, 20:24:22
Siinä on iso välys, kun sitä ilman ratasta kokeilee. Sinne kiilan taakse tulee teräksinen rengas, joka muistaakseni pienentää välystä, kun nokan rattaan tiukkaa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 29.01.2014, 20:29:36
Siinä on iso välys, kun sitä ilman ratasta kokeilee. Sinne kiilan taakse tulee teräksinen rengas, joka muistaakseni pienentää välystä, kun nokan rattaan tiukkaa.

Yritinkin löytää räjäytyskuvaa, tuloksetta  :( ei jäänyt purkamisvaiheestakaan mieleen, että minkälainen se systeemi oli tarkemmin. Öljypumpun ratashan taitaa myöskin vaikuttaa jotenkin välykseen? Sekään minulla ei ollut vielä paikallaan.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 29.01.2014, 21:42:42
Eihän se lohkon takana oleva tulppa vaikuta nokan toimintaan mitenkään..? Nokassa pitää olla tuo edellä mainittu teräsrengas, joka asettuu siihen messinkisen painelevyn kohdalle, ja koska messinkilevy on uusi, ei pitäisi olla mitään ongelmaa kun ratas on paikallaan tiukattuna. Öljypumpun ratas myöskään ei pitäisi vaikuttaa mitenkään tuohon. Messinkilevy rattaan alla on se joka pitää nokan paikallaan, sekä välyksen ja nokan ajoituksen kuosissa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Kivinjuh - 29.01.2014, 21:51:56
Justiinsa näin,nokka-akseliin ensin se prikka joka on vahvuudeltaan samaa luokkaa kuin se messinkilevy,sitten kiila,ja sen jälkeen kiristää rattaan paikoilleen.  :-X
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 29.01.2014, 22:34:31
Ahaaa, teräsrengas. Nyt vasta älysin. Ei ollut minulla teräsrengasta testaillessa välissä, se on nyt hukkunut johonkin. Yritetäänpä uudestaan sen kanssa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 30.01.2014, 18:02:19
Ahaaa, teräsrengas. Nyt vasta älysin. Ei ollut minulla teräsrengasta testaillessa välissä, se on nyt hukkunut johonkin. Yritetäänpä uudestaan sen kanssa.

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/camshaft/flange-camshaft-kit/1021674/
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 04.02.2014, 22:45:37
Mitähän mulla liene tuola käyny kurkistaa?

(http://i841.photobucket.com/albums/zz334/assaarpa/a5f6741f-8de5-425e-8374-502cdbae0356_zps44e34d98.jpg?t=1391546408)


On siis tuommoinen iha kunnon syvä ura oikeastikkin eikä vaan näytä sille.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: JuHaU - 04.02.2014, 23:07:43
Oliskohan mennyt jarrunestettä öljyn joukkoon ja syövyttänyt laakeria, kun näyttää tulleen öljyreiästä tuo syövyttänyt aine. Viallinen nestetoiminenjarrutehostin saattaa tehdä tuon.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 04.02.2014, 23:48:17
Missään muussa laakerissa ei vastaavaa tullut vastaan.  Tuo sun teoria kyllä selittäisi miksi nokka-akselissa ei mitään jälkeä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: mattitapani - 05.02.2014, 15:46:04
Jonkinlainen räjäytyskuva löytyy esim: www.gcp.se/kataloger/Amazon/B20/motor...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 05.02.2014, 16:57:41
Jonkinlainen räjäytyskuva löytyy esim: www.gcp.se/kataloger/Amazon/B20/motor...
404.  :-\

Asiasta kukkaruukkuun, sain tuon nokan laakerin tilattua ihan Koivusen "luettelosta", luulisin, huomenna näkee mitä sieltä tulee, 23e maksoi laakeri btw.  ;)

Näitä himmeleitä ei saanut.  :o

(http://media.skandix.de/pimg/1021674.jpg)
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: ässäarpa - 09.02.2014, 15:46:21
Vielä kasatessa löytyi yksi välyksellinen paikka, nokka-akselia tyrkyttelin paikalleen, mutta siihen olisi jäämässä useamman millin päittäisvälys  :-\ Nokka-akselin laakerit, sekä se messinkinen kiinnityslaippa ovat uusia. Lohkossa, takapäässä olevaa kuppia ei ole vaihdettu (vai minkälainen pakkasmarkkasysteemi siellä nyt onkaan). Voiskohan se olla kulunut tai jotain?

Mullekkin tulee uudet laakerit nokalle, tarviko sitä takakuppia aukaista kun takimmainen laakeri vaihtui? löysitkö mistä tuon messinkilaipan, vai mikä sen virallinen nimi nyt on?  :)
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 09.02.2014, 17:13:18
Mullekkin tulee uudet laakerit nokalle, tarviko sitä takakuppia aukaista kun takimmainen laakeri vaihtui? löysitkö mistä tuon messinkilaipan, vai mikä sen virallinen nimi nyt on?  :)

Vaihdatin laakerit koneistamolla, samalla reissulla meni kun lohko oli muutenkin koneistamolla. En osaa siis sanoa tuosta takakupista  :-\ Messinkilaippa tuli KG-trimningiltä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 09.02.2014, 20:15:03
Kyllä se pitää ottaa pois. Se on pakkasroppu. Sanosin et anna ammattilaisten vaihtaa ne nokanlaakerit. Keskimmäinen on kaikista vaikein. Minäkin annoin koneistamon vaihtaa, pääsi helpoimmalla... ja sitä nokan kiinnityslaippaa myy melkee jokanen veteraanivolvokauppa. Niistä olikin joku linkki täällä veteraani osastolla!
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Jukkaw - 12.02.2014, 09:36:22
Onko tuo nyt 100% varmaa, että sinne nokan ja messinkiprikan väliin pitää tulla se toinen prikka? Lueskellut nämä jutut läpi ja rupesin ihmettelemään kun mielestäni minunkaan b20 ei ollut tuollaista prikkaa. Tutkailin yhtä räjäytyskuvaa ja siinä sellainen prikka kyllä on, joten kävin vielä etsimässä sitä tallilla ja kysyin koneistamolta, mutta ei ollut kummassakaan. Koneistaja myös meinasi, että on useampia b20 koneita tehnyt, eikä muista että sellaista prikkaa olisi ollut yhdessäkään. Toimiiko kone mahdollisesti normaalisti vaikkei tuota prikkaa olisikaan, jos vaikka joku aikaisempi seppä on sen sieltä unohtanut?
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: eke - 12.02.2014, 10:22:29
Jukkaw ,se prikka ei ole nokan  ja messinkilevyn VÄLISSÄ !

(http://aijaa.com/img/b/00029/13044821.jpg) (http://i10.aijaa.com/t/00115/13044822.t.jpg)http://aijaa.com/Hg8ZR7

Kuvat selventää tilannetta ,prikan paksuus on n.4,05mm ja tuo messinkipidätinlevy on n.4,00mm ,eli nokka-akselin ratas vastaa tähän teräsprikkaan ,jolloin nokka-akselin päittäinen välys uudella pidätinlevyllä on noin 0,05mm .
Ei ole mahdollista kasata oikein konetta ilman prikkaa.
(Jos ei ole tarvetta irrottaa nokka-akselilta rattaan kiilaa ,se PRIKKA säilyy hyvin paikallaan kiilan "takana".)
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: luchadore - 12.02.2014, 11:19:16
Niin se prikka kyllä löytyy jokaisesta moottorista joka toimii. Varsinkin kun nokka on öljyinen, prikka on niin hyvin siinä nokassa paikallaan ettei sitä edes välttämättä huomaa että siinä on irrallinen osa, näyttää toisinaan ihan kiinteältä rakenteelta nokassa.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Jukkaw - 12.02.2014, 11:55:45
No niin, nyt selkeni.  :hello: Todennäköisesti tuo on paikallaan tuolla nokassa, jonka kanssa vein koneistamolle, mahdollista koekasausta varten. Pitää vielä varmistaa. Lähinnä mietin että itsellä tuo b20 kone ei ole koskaan ollut ajossa ja edellinen omistaja oli sen joskus nostanut pois kopasta, niin aina sitten sellainen mahdollisuus että olisi osia hävinnyt jossain matkanvarrella.

EDIT: Välillä vähän vaikea hoksata kaikkea, kun ensimmäinen koneremppa menossa ja osat on kolmessa eri paikassa niin ei aina pääse "järkeilemään" ja tarkastamaan.

EDIT II: Kysyin koneistamolta niin siellähän se oli nokassa paikallaan, joten ei ihme etten ollut nähnyt tuollaista prikkaa missään pyörimässä.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 14.02.2014, 09:29:19
Hyvä että asia selvisi. Sitten ei muuta kuin odottamaan että saavat motin tehtyä!!  ELK
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: Amanssi - 15.02.2014, 11:25:04
Niin se prikka kyllä löytyy jokaisesta moottorista joka toimii. Varsinkin kun nokka on öljyinen, prikka on niin hyvin siinä nokassa paikallaan ettei sitä edes välttämättä huomaa että siinä on irrallinen osa, näyttää toisinaan ihan kiinteältä rakenteelta nokassa.

Joo ei huomaa ei...  :D paikallaanhan tuo oli näköjään minullakin. Pyörittelin tuota Aman orkkis-koneen nokkaa käsissäni, päässä oli kirjain S  :o taulukon mukaan tuo on sieltä rajuimmasta päästä. Kone oli siis muuten täysin vakio, ihmettelen nyt vaan, että miten tuo kone pystyikin toimimaan niin hyvin tuolla nokalla.
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: AKK - 15.02.2014, 20:39:30
Toimii varmasti jos kanavat ja venttiilit ei virtaa sen enempään, aukiolo aika hieman pidempi samoin avautuma.
Varmaa vääntävä nokka tollai vakiokoneessa...
Otsikko: Vs: Väljähkö B20, mitähän tuon kanssa tekisi?
Kirjoitti: J.V - 15.02.2014, 20:51:24
Joo mulla kans uupu tosta omasta nokasta tuo prikka ja kun konetta sillon joskus kasailin olin katsovinani että siinä prikka on paikallaan ja laitoin jakopään momenttiin ihmettelin kun kone ei pyöri. ei muuta kuin jakopää auki ja kone pyöri taas todella hyvin, sitten huomasin että nokalta puuttuu tuo prikka. Prikka laitettiin paikoilleen ja kone alkoi pyöriä taas todella hyvin kasauksen jälkeenkin. Nokkalaakerit laitatin kans koneistamolla ja en tajunnut ensin viedä nokka-akselia mukaan niin ei ollutkaan linjassa ne laakerit ja nokka jumi jo käsin pyöritellessä nokalta, uusi reissu koneistamolle nokan kanssa ja sitten saatiin linjattua laakerit oikein että nokka pyöri kevyesti käsin pyörittämälläkin.