Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: vänkkä - 05.12.2013, 16:59:07

Otsikko: 2.3 16v kone
Kirjoitti: vänkkä - 05.12.2013, 16:59:07
olen himoinnut 2.3 16v konetta jo jonkun aikaa ja nytten löysin sopivaan hintaan sellaisen netin ihmeellisestä maailmasta yhdestä vm. 91 940 volesta niin onko se samanlainen kun tavallinen ns. vinokone paitsi eri kansi?ja miten tommonen turbottamista kestää,ja mikä tommosessa on niitä ketjun heikoimpia lenkkejä? ja olenko ymmärtänyt oikein että kun tommosta ei ole ikinä tehty turbolla(???) nii jos laitan tommosen turbolla esim. amazoniin niin eikö siitä tule omavalmiste? ja eikö sillon riitä että penkissä menee tehot alle sen 129hp ??? :idiot2: :idiot2: :idiot2:
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: tomimikael - 05.12.2013, 17:14:17
No ei se kone ihan 100% samanlainen ole, on apuakselia ja muuta pientä eroa.    2.3 ei ole tehty 16v turbona, mutta 960:sessä on ollut 2.0 16v turboa. 


Kannattaa hiukan kaivella foorumia, noita asioita on täällä käsitelty sivutolkulla.


Onnea projektiin!
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: masbe - 06.12.2013, 03:16:13
Mahtava kone turbotus aihioksi. itsellä vielä vaparina, mutta tietoa kerinnyt hankkimaan. ja kyllä se tulevaisuudessa pitää ahtaa. ;)
Otsikko: b234f
Kirjoitti: vänkkä - 18.02.2014, 16:37:50
mikäs kokoset suuttimet tommoset tomosesa on vakiona ?
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: Taavi.H - 18.02.2014, 16:45:21
Katsastajalle voi joutua perustelemaan sen omavalmisteen kanssa, että miksi koneen tehot on laskeneet ahdettaessa. Eikös tästä tullut jotain ohjeita/muuttuneita käytäntöjä joku aika sitten?
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: Xuppo - 18.02.2014, 16:48:53
Suuttimet ovat kokoa 220cc/min.
Puristussuhde koneessa 10:1 joten säädettävällä ruiskulla kestää kyllä pienesti ahtaa (~0.8bar bensana 98. Etanolilla sitten paljon enemmän).
Vakiona noissa on monesti 9mm kiertokanget joten paljoa yli 230hp tehoja ei kannata vakio kangilla ottaa.
Lohko tosiaan eroaa "perus" vinokoneen lohkosta. esim. öljypumppu on ulkoinen ja apuakselia ei ole ollenkaan. Lohkon molemmilla puolilla on myös tasapainoakselit poistamassa värinöitä.
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: vänkkä - 18.02.2014, 17:47:17
tästä tulee kansi ja imusarja koristaamaan (ainakin ensinmäisen kesän ennen kun on kurkannut mitä toi muu kone on syönyt) niin b21et:tä mikä "muuttuu leimalle b21a:ksi" joten ei tarvii selitellä hevosia kun on jälki ahdettu  ;D onko kannatavampaa pitää omat suuttimet vai et:stä ottaa suuttimet ?
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: vänkkä - 25.02.2014, 20:47:48
kattelin tossa töissä auto datasta niin tossa 2.1et:ssä on vakiona 7.5 puristussuhe niin jo sihen sen 16v kannen lyön nin eikö se ake siä vielä lisää niin eikö se ole aika turhan matala :O
Otsikko: Vs: 2.3 16v kone
Kirjoitti: J-P Heimonen - 25.02.2014, 22:01:00
Joutuuko tekemään lovet mäntiin niille venttiileille? 16 venttiilisen männissähän ne lovet on.