Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: lefa1 - 05.12.2013, 17:32:06
-
eli kattelin tuosta netistä kyseistä autoa ajettu 320 000 automaatti ismpi turbo 3 tuuman putkisto ym ja tehoja pitäs olla noin 320HP kestääkö laatikko ilman muutoksia miten hyvin?
-
Riippuu varmaankin aika paljon siitä miten ajelee.. :) Vääntöähän tuollaisella setupilla on varmaan jotain +400 newtonia.. Joten epäisin ettei ole kovinkaan pitkäikäinen. Itsellä oli aikanaan tuollainen samanmoinen t5-r joka oli ollut lastutettu ja olikohan siinä kolmas automaattiloota silloin.
Sehän on kuskista kiinni onko se kuumakalle ;)
-
Veljellä +400tkm ajettu automaatti 850 noin 300hv;n ja 400nm tehoilla ja hyvin on kestänyt, kenkääkin on saanut. Tosin siihen on myös öljyjä muistettu vaihdella.
Tosiaan itsekkin olen sitä mieltä että käyttäjästä riippuu kaikkein eniten se kestävyys. Toiset saa äkkiä säpäleiksi vakionkin auton ja toisilla kestää viritettynä hamaan loppuun asti.
-
Teholla ei merkitystä, vääntö sen laatikon "tappaa".
max kipuraja 420nm ja sillä myös merkitys, jos vääntöjä on rajattu 1 ja 2 vaihteella.
Huollot, eli öljynvaihdot ovat merkittävässä asemassa noissa laatikoissa.
On niitä porsinut ihan vakiotehoillakin ja ihan vapaastihengittävissä.
Kyseisen auton kohdalla vaan selvitystä, miten on lastutettu ja onko mitä huoltoja laatikolle tehty.
Riski on aina olemassa, niinkuin kaikessa tietysti.
-
Kestää yhtä hyvin kuin vakiona, jos autolla ajetaan niinkuin normaali liikenteessä kuuluu.
Jos kuitenkin tarkoitus on muuttaa 20 vuotias auto ratakäyttöön, niin unohda viritykset, hajoaa myös vakiona siinä käytössä.
Kuten sjos kirjoitti niin kannattaa selvittää ko.auton historiaa ja onko laatikkoa huollettu tai mahdollisesti jo vaihdettu.