Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sjs - 07.12.2013, 19:49:54
-
Eli otsikonmukainen vika.
Vikakoodeina:
P0300 (satunnaisia sytytyskatkoja eri sylintereissä)
P1672 (Nokka-akselin ajoitusventtiilin jännite)
Ilmenee VAIN kuumalla/lämpimällä koneella, eikä aina silloinkaan.
Googlesta löytyy juttua, mutta kukaan ei ole kirjoittanut miten vika korjautui.
Näissä koneissahan on, siis 1999-> jolloin tuo VVT tuli tyyppivikana että tuo CVVT venttiili temppuilee ja vaihdettuja nokkarattaita (siis se itse CVVT yksikkö jota tuo sähkösolenoidi ohjaa).
Tosin en tiedä aiheuttaisiko se tuollaista rykimistä tyhjäkäynnillä sekä pientä aaltoilua tasakaasulla.
MAP alipainearvo heittelee esim. vian esiintyessä tasaisessa ajossa 45-55kPa ja tyhjäkäynnillä saattaa heitellä aika pahastikin, jopa "ahtopaineen" puolella on käynyt (127kPa).
Sytytyspuolia epäilin ekana, mutta ei ole tyypillisiä halkeamia niiden "valumuovissa" josta kosteus pääsee sisään. Ja tämä yleensä aiheuttaa kovemmalla kaasulla vasta rykimistä eikä tyhjäkäynnillä ja tasakaasulla.
-
CVVT yksikkö vaihdettu, vian pystyi huomaamaan siten, että ratas liikkui nokka-akselin pituus-suunnassa 2mm. Uusi ei liikkunut ollenkaan. Samaten remmi kuulemma makaa viallisen rattaan reunalla, jos turbokone ja pako CVVT ni ulkoreunalla auton oikealle kyljelle ja jos vapari ja imu CVVT ni remmi makaa kannen puoleisella reunalla.
Vika lieveni huomattavasti, mutta ei poistunut. Uusi yksikkö + stefa + pakonokan "tulppa" että saa ajoitettua = 332,75€ 15% alennuksilla.
Tänään uusi vikakoodien luku, katsotaan mitä löytyy parin viikon ajon jälkeen. Kone siis edelleen tekee pientä nykimistä ja sammunut kerran risteykseen.
-
Samat vikakoodit lykkää edelleen kun ekassa viestissä, tosin oireet huomattavasti lievemmät.
Arvauksia:
IMM
Kaasuläpän asentotunnistin
Oikosulku 5v linjassa
-
CVVT-Ohjaussolenoidi vialta kyllä haiskahtaa, MAP-arvo heittelee kun vika päällä.