Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: FoggeR - 07.12.2013, 23:15:54

Otsikko: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: FoggeR - 07.12.2013, 23:15:54
Terve!

Leikkihän alkoi kun kävin hakemassa vikalistaa konttorilta. Toisen puolen käsijarru ei pitänyt ollenkaan. Räjäytin koko jarrusetin palasiksi ja vaihdoin sinne uudet kengät ja varmistin että vaijeri liikkuu helposti. Tämän jälkeen ajelin sillä viikon ja koitin kiristää sitä vielä lisää, mutta silti toisen puolen käsijarru ei tunnu nappaavan kiinni ollenkaan. Mustalla jäällä alamäessä vain pelkääjän puoli menee lukkoon.

Tänään sitten vaihdoin sinne vielä uudet levyt, jonka lisäksi vielä kerran uudet kengät. Sama ongelma jatkui, pelkääjän puoli ottaa kiinni ihan hyvin, mutta kuskin puoli hädintuskin ollenkaan.

Ja kyllä, 6kk sisällä siihen on vaihdettu vaijerit, asennusarjat, kengät kahdesti ja viimeisenpänä nyt levyt. Myös vaijereiden toiminta on katsottu että on ok sekä vaijereiden reitti että on kiinnitetty asianmukaisesti oikeista kohdista.

Sitten nippelitietoa
- Kengät kiristetty molemmilla puolilla aina niin, että menee lukkoon ja pari naksausta takas. Toinen puoli toimii tälläkin hetkellä hyvin näillä säädöillä.
- Koitettu myös kiristää toinen puoli vähän yli ja katsoa alkaisiko se pitää, vastaus on ei.
- Asentaessa tottakai putsattu tehdasrasvat kaikkialta pois, ei vaikutusta.
- Osat tietty tarvikkeena, paloissa koitettu biltemaa ja kahta eri motonetin (pro-sweden ja toinen joku nönönö). Levyt motonetistä ja kenkien sopivuus testattu ennen asennusta, tuntuu menevän hyvin rumpuun eikä heilu/kolise kun heiluttelee. Vaijerit myös motonetistä (ja varmasti oikean mittaiset, kun kasipätkäänhän noita on tehty kahden mittaisia)


Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan mustalta magialta. Kahva on ainakin kesällä ollut mekanismiltään keskikonsolissa ehjä. Ainut mitä käsijarrussa ei ole vaihdettu on juurikin kahva, sekä levittitin-nippeli joka tulee vaijerin päähän siellä kenkien alapäässä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: dneproshin - 08.12.2013, 00:31:41
Itsellä alkoi pitää jopa motonetin kengätkin kun vaihdoin juuri ne paisuttimet/levittimet. Tosin samalla vaihdoin motonetin vaijerit ehjiin purkuvaijereihin. Motonetin vaijereissa oli jotain mätää, vaikka pituus olikin prikulleen oikea. Eivät menneet heittämällä paikoilleen.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: FoggeR - 08.12.2013, 00:42:02
Itsellä alkoi pitää jopa motonetin kengätkin kun vaihdoin juuri ne paisuttimet/levittimet. Tosin samalla vaihdoin motonetin vaijerit ehjiin purkuvaijereihin. Motonetin vaijereissa oli jotain mätää, vaikka pituus olikin prikulleen oikea. Eivät menneet heittämällä paikoilleen.

Eli ei muuta kuin levittimet kaupasta perkule. Vissiin nämä?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/22-2004?ajoneuvo=656
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: arska11 - 08.12.2013, 13:09:11
Eli ei muuta kuin levittimet kaupasta perkule. Vissiin nämä?

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/22-2004?ajoneuvo=656

Onkos tuo sun autosi neliveto?
Katselin vain tuota Motonetin linkkiä, niin siellähän lukee sopivuudesta näin: Neliveto-70 Käsijarrukenkien käyttövipu JOS kenkien ø178x25mm.
En sitten tiedä onko samanlaiset normi etuvedossa...
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: jan2009 - 08.12.2013, 17:02:12
ei kannata ostaa tarvikevaijereita. ne ovat täyttä kuraa.

tarvikevaijereissa on muovivaijerin päällä joka alkaa ahistaa ja orkkisvaijerit ovat paksummat ja varmasti oikean mittaiset. itse pistin orkkis vaijerit siniseltä aikoinaan 80e kpl.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: MjH - 08.12.2013, 20:51:45
Kannattaa varmistaa että levitin on varmasti oikein päin rummussa. Saattaa mennä vaijerin vaihdossa helposti väärinpäin.

Kahva tuntuu normaalilta mutta jarru ei vain ota jos käyttövipu on väärinpäin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: FoggeR - 08.12.2013, 21:21:00
Onkos tuo sun autosi neliveto?
Katselin vain tuota Motonetin linkkiä, niin siellähän lukee sopivuudesta näin: Neliveto-70 Käsijarrukenkien käyttövipu JOS kenkien ø178x25mm.
En sitten tiedä onko samanlaiset normi etuvedossa...

Hyvä huomio, ei ole joten eipä nuo olisi käyneetkään. Tosin eipä ollut motonetissäkään kyseisiä nippeleitä vaikka saldo näytti että olisi toisin.

Muuten, pitää nyt sitten tutkia vielä kertaalleen nuo vaijerit ja muut nippelit. Palikat pitäisi olla kyllä oikein päin, mutta hyvähän sekin on tietty varmistaa. Katsotaan mitä tulee ja milloin tuohon ehtisi taas keskittyä.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: FoggeR - 09.12.2013, 21:29:20
Noniin, mikäs sen parempi idea näin iltahämärissä tuolla melkeen -10c pakkasessa käydä purkamassa molemman puolen jarrut ja todeta että toiselle puolelle pystyi levittimen kääntämään toisin päin ja toiselle ei.

Noh käännettiin toinen puoli, vedettiin palat siitä rummun säädöstä rumpuihin lähelle ja käytiin testaamassa. Meni toinen puoli laakista lukkoon ja toinen mutkassa. Sitten säädettiin testiksi kahvaa vähän kireemmälle ja nyt alamäessä molemmat takanakit nappaa 10cm tarkkuudella samaan aikaan lukkoon. (ja pysyy lukossa)

Jos huomenna päivällä tarkistas vielä mitä tuli tehtyä mutta tuntuis nyt toimivan.

(Keppiä pitäis noiden jarrujen kehittäjälle kyllä antaa...)
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: 850V70 - 10.12.2013, 09:20:38
Ei kannata vedellä käkkäristä vauhdissa näillä vempaimilla. Kitkapinnat irtoaa.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Topelius - 10.12.2013, 09:27:27
Ole onnellinen että sulla on vielä edes säätö käsijarrussa.  Juuri "säädin"  02vm v70:seen lisää rautaa käsijarruun kun tuli hylky katsastuksesta.  Tuossa ei ole enään mitään säätöä vaan siellä on kiinteä h-rauta.  4mm lisää rautaa,  niin johan taas jarru toimii vähän aikaa.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: FoggeR - 10.12.2013, 22:59:15
Ei kannata vedellä käkkäristä vauhdissa näillä vempaimilla. Kitkapinnat irtoaa.

Vähän offtopic, en oo koskaan ton auton olemassaolon aikana niitä irti saanu.

EDIT: Ennemmin on lentäny vaijerin kiinnikkeet paikasta x ja y helvettiin.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Tozin - 22.10.2014, 19:37:19
Mistä ihmeestä saa tilattua 850 -92 103kw B5252:een käsijarruun linkun/levittimen/käyttövivun? Käsijarruvaijereita vaihdellessa napsahtivat Poikki, vaikka ihan ajan kanssa yritin herkistellä jotta sais ehjänä. Foorumia ja googlea selannut melkein tunnin, mutta olen turhan kädetön löytämään. Motonetilläkin näytti olevan vain nelikko malliin nuo palikat. Ois kiire leimalle..  ;D
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Justus - 22.10.2014, 21:34:54
Noniin, mikäs sen parempi idea näin iltahämärissä tuolla melkeen -10c pakkasessa käydä purkamassa molemman puolen jarrut ja todeta että toiselle puolelle pystyi levittimen kääntämään toisin päin ja toiselle ei.

Noh käännettiin toinen puoli, vedettiin palat siitä rummun säädöstä rumpuihin lähelle ja käytiin testaamassa. Meni toinen puoli laakista lukkoon ja toinen mutkassa. Sitten säädettiin testiksi kahvaa vähän kireemmälle ja nyt alamäessä molemmat takanakit nappaa 10cm tarkkuudella samaan aikaan lukkoon. (ja pysyy lukossa)

Jos huomenna päivällä tarkistas vielä mitä tuli tehtyä mutta tuntuis nyt toimivan.

(Keppiä pitäis noiden jarrujen kehittäjälle kyllä antaa...)

Muistatko kumalla puolella tuo kääntö onnistuu?

Itellä nuo on aina pitänyt tosi huonosti ja taaksepäin ei juuri yhtään, vakka on uudetkin palikat laitettu.
Tänään katsastuksessa taas katsuri kiskoi käppäriä ainakin 5 minuuttia jotta sai 1kN lukemat aikaiseksi, toinen puoli piti 2,2kN. Oli kuulemma taas siinä kintaalla, että riittääkö... mun lsaskujen mukaan 3kN pitäis riittää, kun auton kokonaispaino on 1910kg *9,81kg/(m/s²)*0,16=2997,94N. No en alkanut sohlaamaan, kun ei siitä hylännyt. Sitten kuitenkin kirjoitti lappuun, että käppärin kahva nousee 3/4= korjauskehoitus... ei tarvi tulla näyttämään. Mitä hittoa, mitä väliä sillä on jos nousee 3/4 silloinhan se on vielä ihan hyvä, mun mielestä. Huono olis jos nousis ihan ylös. Onko tää muka laissa määritetty, että mihin asti kahva saa nousta?
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Koo Pee - 23.10.2014, 13:27:49
Veikkaus täältäkin ..... Tuo hytistä vaijerin kiristäminen kannattaa kokeilla ensi???
Mulla muutaman kerran ongelmat sillä asettuneet ja helpoin vaihtoehto
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Chili - 23.10.2014, 13:44:32
Jouduin minäkin jumppaamaan saman ongelman kanssa, vaikka ei ole peukalo keskellä kämmentä.  Niin vai oli hiukan väärin koottu/asennettu se kenkien levityslinkku, minkä vuoksi käsijarruvaijeria en millään saanut kiristämään pyörää!

Eli ota vielä kerran molemmat pyörät ylös saman aikaisesti ja toimivaan älä koske - mutta käytä mallina, kun asettelet sen toimimattoman linkun kohdilleen.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: Justus - 23.10.2014, 16:47:53
En tiiä sit kun ne on molemmin puolin samalla lailla, eikä ne edes mun mielestä sovi siihen väärin päin. Mut pitää ne vielä joskus ottaa irti ja tutkia.
Otsikko: Vs: Volvo 850 käsijarrun toiminta
Kirjoitti: KaksNeliKymppi - 23.10.2014, 19:30:42
Omaan etuvetoiseen V70:iin tuo motonetin käyttövipu ei käynyt! Vipu ei mahdu tarpeeksi syvälle rumpuun. Itse sain purkuautosta kyseisin vivun ;)