Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tommi_K - 08.12.2013, 16:25:28
-
Moro taas,
Tein tuossa useita hakuja, mutta en sitten tainnut osata löytää oikeita sanoja. Minulla on 850 vuosimalli 1996, jossa on "Volvon oma" moottorinlämmitin. Liitin, mikä on etupuskurissa, on semmoinen kananmunan kokoinen (en keksinyt parempaa vertausta) ja kannessa lukee Volvo.
Nyt alkaa pakkaset ja minulla ei ole tolppajohtoa tuohon. Osaako kukaan arvon foorumilaisista kertoa, minkä merkkinen lämmitin tuon aikaisessa tehdasasennetussa on? Ja vielä mikähän mahtaa olla liittimen nimi, jos sitä lähtee kyselemään?
Jos jollakulla on tarjota ko. tolppajohto sopuhintaan, niin aina parempi.
Kiitoksia taas!
Tommi
-
Ainakin -95 vuoden 960, jossa volvon lämmitin käy defan isopäinen johto.
Eiköhän sinullekkin käy sama. Kuvasta olisi helpompi sanoa. :)
-
Volvolla oli ihan oma systeemi, kysele tuolta markkinapaikalta. Liittimet vähän erilailla.
-
Moro,
Ko. liitin, vaikka valmistaja onkin "Volvo" = Brakon, olikin ihan vakio "vanha iso mollukka". Motonet koodi 45-5050 tuli noudettua pari päivää sitten. Samalla liittimellä löytyy eri pituisia johtoja.
Autossani oleva säteilylämmitin ottaa muuten tehoa (mitattu) 510W. Olisi kiva tietää, mitä muiden merkkien säteilylämmittimet ottavat tehoa. 5 tunnin lämmityksen (ulkolämpötila -13) jälkeen auto käyntiin, tupakan mittainen tauko = 4 min, niin moottorin lämpötila on mittarin alarajalla, joten automaatti-ilmastointi alkaa lämmittämään matkustamoa.
Kiitoksia vastanneille ja toivottavasti jollekin on näistä tiedoista jotain hyötyä.
Tommi
-
Joo mulla oli myös Brakon Calixia ennen. Siihen kävi se vanha kolminapainen piuha suoraan. Kunnes sitten vastus löi ittensä oikoseen.. Tuskin johdosta johtui. Vanhuuttaan ne kai paukkuu.
Ehjä brakonin haaroituskappale kyllä jäi jos jollain tarvetta!