Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: smartxx - 08.12.2013, 16:30:34
-
Oon monen monta ja monituista vuotta koittanu kysellä ympäri korjaamoita ja foorumeita että mikä mahtaa mättää kun yksi aste pakkasta riittää hyydyttämään kaikenlaisen moottoritoiminnan ton miun 940 pellin alla. Oon monesti kirjotellu kaikenlaista ylimäärästä tietoa ja muuta oheisjuttua mutta tällä kertaa tyydyn vain kurkottamaan käteni ja kysymään röyhkeästi, missä vika kun ei kylmänä starttaa mutta 5-15 minuuttia lohkolämppäriä riittää, oli pakkasta sitten 1 tai 53 astetta? Saa startata niin pitkään kuin tahtoo, korkeintaan yskäsee starttauksen loputtua. On kokeiltu masinolit, nuotiot auton alla ja paikalliseen wicca-yhdistykseenkin oon soitellut ja kysellyt mutta apuja tähän ei tunnu löytyvän mistään =(
-
Mikä kone ja vm?
Vikakoodit luettu?
-
Jos dieseli, niin siirtopumpun pienikin ilmavuoto ja yks huono hehku riittää ettei lähde kylmänä käymään.
-
Jos raja on noinkin selvä (ja bensakone) niin voisi olla esim kylmäkäynnistyssuutin kuollut. Käsittääkseni jos kylmäkäynnistyssuutin ruikkii, niin varsinaisista suuttimista annetaan vähän pienemnmin polttoainetta.
-
Kone on b230fb, vuosimalli -91 ja belgiantuonti. Ei polta vikavaloa joten ei anna koodejakaan, oishan tää muuten vähän turhan helppoa :D
-
lämpötila anturi kannessa???
-
lämpötila anturi kannessa???
Niin se siinä imusatsin alapuolella? Sitä miekin veikkaan, mutta kaiken jären mukaan sen pitäs polttaa vikavaloa :P Sen mie nyt kummiskin ajattelin ottaa huomenna mukaan kun meen moponetissä käymään. Ette usko että alkaa olemaan mitta täynnä tätä ruottalaista teknomuovia, jos tää ois vanhan liiton kaasaripata käsiryypyllä ei olis tälläsiä ongelmia :|
-
Ei polta vikavaloa joten ei anna koodejakaan
Ei pidä paikkaansa.
-
Ei pidä paikkaansa.
No, kiitos korjauksesta, luulin asian olevan näin. Ei kummiskaan anna mitään koodeja, 1-1-1 :P Ite oon saanu tosta koodeja irti ainoastaan sillon kun se valo on palanut, tästä väärinkäsitys :P
-
Lämpötila-anturi ei sekää aiheuta koodeja, siitä voi mitata vastuksen. Arvot löytyy faq osiosta, eka sivu http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
-
Lämpötila-anturi ei sekää aiheuta koodeja, siitä voi mitata vastuksen. Arvot löytyy faq osiosta, eka sivu http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Noi olis joo hyvä mitata. Arvaanko sen verran kysyä, että miten mittaan noi "boksin liittimestä" (joka kuulostaa helpommalta kun imusarjan irrottaminen yönkähmyssä tuolla pohjolan hallissa)
-
Noi olis joo hyvä mitata. Arvaanko sen verran kysyä, että miten mittaan noi "boksin liittimestä" (joka kuulostaa helpommalta kun imusarjan irrottaminen yönkähmyssä tuolla pohjolan hallissa)
on se sellasessa paikassa et kannattaa vaan ottaa se pois sieltä ja nakata uus anturi paikoilleen. ja sit värillä on väliä.
myyvät sinistä ja mustaa.
omaan oli joku vaihtanut mustan tilalle sinisen anturin ja sen jälkeen tehty ryyppysuuttimelle nappiviritys. tän jutun kirjottanu jo sen sataviiskyt kertaa :2funny:
varmista ennen uuden ostoa siis mikä anturi on se oikea. ettei vaan olis jo kerran laitettu väärä. oma lähti silloin jo vähän lämmitettynä käyntiin oikeen nätisti.
-
Jos se olisi lämpöanturi, niin kännystyvyys heikkenisi ilman kylmetessä öpaut lineaarisesti. Jos käynnistyvyydessä on kuitenkin jokin tietty lämpötilalukema jonka alle se ei vaan lähde tulille, niin mielestäni se ei voi anturi olla. Varsinkin jos se käynnistyy ja toimii ihan normaalisti silloin kun se lähtee käyntiin.
-
Jos se olisi lämpöanturi, niin kännystyvyys heikkenisi ilman kylmetessä öpaut lineaarisesti. Jos käynnistyvyydessä on kuitenkin jokin tietty lämpötilalukema jonka alle se ei vaan lähde tulille, niin mielestäni se ei voi anturi olla. Varsinkin jos se käynnistyy ja toimii ihan normaalisti silloin kun se lähtee käyntiin.
No siis tänään kun tolla 5min lämmityksellä löin ton raatovankkurin tulille niin se hetken aikaa kävi melko huonosti, varmaan 2-3 pytyllä, ja sit tasottu siitä itestään :P ja se on nimenomaan toi tietty raja kun menee pakkaselle, syksyn mittaan ei oo ollu mitään ihmettelemisen arvosta käynnistymisessä :P
-
on se sellasessa paikassa et kannattaa vaan ottaa se pois sieltä ja nakata uus anturi paikoilleen. ja sit värillä on väliä.
myyvät sinistä ja mustaa.
omaan oli joku vaihtanut mustan tilalle sinisen anturin ja sen jälkeen tehty ryyppysuuttimelle nappiviritys. tän jutun kirjottanu jo sen sataviiskyt kertaa :2funny:
varmista ennen uuden ostoa siis mikä anturi on se oikea. ettei vaan olis jo kerran laitettu väärä. oma lähti silloin jo vähän lämmitettynä käyntiin oikeen nätisti.
Okei no toi pitää sit kattoa :P Siellä tuskin nyt on väärän väristä ainakaan, pari vuotta toimi ihan ku pakasta vedettynä tää auto, nyt viime talvi ja tää talvi ollu tätä ongelmaa. Siks oon nyt tarttunu tätä ongelmaa ku härkää sarvista koska tällä työmaalla en saa autoa lämmitykseen :P
-
Noi olis joo hyvä mitata. Arvaanko sen verran kysyä, että miten mittaan noi "boksin liittimestä" (joka kuulostaa helpommalta kun imusarjan irrottaminen yönkähmyssä tuolla pohjolan hallissa)
Ei ole tullut mittailtua, mutta ilmeisestikin niin, että polttoaineboxin liitin irti ja mittarin piikit kiinni pinnin 13 liittimeen ja toinen maihin. Syttyboxilla sitten pinni 2.
-
itse olen tapellut pari talvea kuvatunlaisen ongelman kanssa. 945 Volvo. Vaihtelin antureita ja sähköosia.
jotain pientä apua joskus toimenpiteistä tulikin,,, mutta taas jäi joku aamu töihinlähtö tuntia pari myöhemmäksi.
Kyllä veetutti koko pirssi.
Lopulta pähkäilin, että käyntiinlähtö johtuu koneen pyörimisnopeudesta startatessa (koska apukaapeleilla toisesta autosta lähti kone tulille)
Ostin siis isoimman ja tehokkaimman akun, jonka kaupasta sai ja mahtui paikoilleen.
Nyt on lähtenyt luotettavasti käyntiin koko talvi,,, tammi/helmikuun pakkasia mielenkiinnolla odottaen.
-
Puuttuiko siis kipinä vai pa? Sytkän pääteaste parikymppiä biltemasta ja 90% näiden sytkävioista ratkeaa sillä.
Jos starttaa pitkään ilman kipinää, tulpat kastuu hyvin äkkiä ja käynnistyy erittäin huonosti vaikka kipinä palaisikin.
90-luvun Volvojen alkeellinen vikadiagnostiikka ei useinkaan paljasta muuta kuin "johto poikki"-vikoja. Tämä harhauttaa helposti keskittymään vääriin asioihin.
-
Joo, nyt se anturi on mitattu, ihan hyvin pysyy arvoissaan. Mites sitten seuraavaksi se sininen suutin siinä imusatsissa, voisko siitä löytyä vastausta? Vissiin joku lisärikastussuutin tms, kaveri tosin sano ettei hänellä oo sitä ollenkaan omassaan ja hyvin futaa. Mikä perkele tätä rakkinetta vaivaa! ;D
-
itse olen tapellut pari talvea kuvatunlaisen ongelman kanssa. 945 Volvo. Vaihtelin antureita ja sähköosia.
jotain pientä apua joskus toimenpiteistä tulikin,,, mutta taas jäi joku aamu töihinlähtö tuntia pari myöhemmäksi.
Kyllä veetutti koko pirssi.
Lopulta pähkäilin, että käyntiinlähtö johtuu koneen pyörimisnopeudesta startatessa (koska apukaapeleilla toisesta autosta lähti kone tulille)
Ostin siis isoimman ja tehokkaimman akun, jonka kaupasta sai ja mahtui paikoilleen.
Nyt on lähtenyt luotettavasti käyntiin koko talvi,,, tammi/helmikuun pakkasia mielenkiinnolla odottaen.
Tätä on pakko lainata sen verran että ilmoitan ettei apuvirralla ole minun tapauksessani mitään väliä. Ainoastaan pakkasella :D
-
Joo, nyt se anturi on mitattu, ihan hyvin pysyy arvoissaan. Mites sitten seuraavaksi se sininen suutin siinä imusatsissa, voisko siitä löytyä vastausta? Vissiin joku lisärikastussuutin tms, kaveri tosin sano ettei hänellä oo sitä ollenkaan omassaan ja hyvin futaa. Mikä perkele tätä rakkinetta vaivaa! ;D
tässä just se ero siihen anturin väriin. se on se kylmäkäynnistys suutin ja sun autossas pitäis olla silloin se MUSTA kantainen lämpötila anturi. mää en muista onko mittaus arvot jotka täälläkin on ni pelkästään siihen sini kantaiseen suuttimeen. kuva on ainaki mustavalkoinen. :idiot2:
-
Joo, nyt se anturi on mitattu, ihan hyvin pysyy arvoissaan. Mites sitten seuraavaksi se sininen suutin siinä imusatsissa, voisko siitä löytyä vastausta? Vissiin joku lisärikastussuutin tms, kaveri tosin sano ettei hänellä oo sitä ollenkaan omassaan ja hyvin futaa. Mikä perkele tätä rakkinetta vaivaa! ;D
Jos siinä on se starttisuutin, sen myös tarttee toimia. Niissä on joskus ollu ongelmia että ohjaus sille suuttimelle ei pelaa.
-
tässä just se ero siihen anturin väriin. se on se kylmäkäynnistys suutin ja sun autossas pitäis olla silloin se MUSTA kantainen lämpötila anturi. mää en muista onko mittaus arvot jotka täälläkin on ni pelkästään siihen sini kantaiseen suuttimeen. kuva on ainaki mustavalkoinen. :idiot2:
no siis ainakin monta vuotta toiminut silleen että toi anturi on ollut musta ja se lisäsuutin ollu sininen :P
-
Jos siinä on se starttisuutin, sen myös tarttee toimia. Niissä on joskus ollu ongelmia että ohjaus sille suuttimelle ei pelaa.
Voiko tän todeta jotenkin muuten kun vaihtamalla suuttimen?
-
Voiko tän todeta jotenkin muuten kun vaihtamalla suuttimen?
Melko varmasti vika ei ole suuttimessa vaikka se ei toimisikaan. Voit testata, jos onnistut saamaan sen liittimen irti, on nimittäin semivittumaisessa paikassa. Liitin irti, taittelet lasikantaisen ison polttimon jalat niihin liittimen paikkoihin ja starttaat. Lampun tulee syttyä. Mikäli ei, yleismittarilla kone käydessä mittaat molemmat pinnit, toiseen pitäisi tulla +12V, toinen on se jota boksi ohjaa maadottamalla. Ei olis ensimmäinen jossa on boksista särkynyt tämä ohjaustrankku. Vaihtaa boksin tai sitten tekee napin jolla ohjaa tuota suutinta.
-
Itsellä B200et vaati aina, myös +15 keleillä pitkän sahauksen (1-2min) kylmänä kun oli lämpöanturi pimeenä.
Itse kääntyisin sytkänpuoleen. Virranjakajan kansi, pyöriä ja tulpat vaihtoon. Ehkäpä tulpanjohdot ja puolan johto myös.
-
Itsellä B200et vaati aina, myös +15 keleillä pitkän sahauksen (1-2min) kylmänä kun oli lämpöanturi pimeenä.
Itse kääntyisin sytkänpuoleen. Virranjakajan kansi, pyöriä ja tulpat vaihtoon. Ehkäpä tulpanjohdot ja puolan johto myös.
Kaikki tavisosat on vaiheltu, en kääntyisi internetin puoleen tässä asiassa ellei tätä ihan oikeesti, kirjaimellisesti oltais ihmetelty tätä vikaa kymmenessä eri kaupungissa.. taian vaihtaa nissan micraan kohta, liian ruåtsalaista teknoo nää uudet autot toimiakseen täällä pohjolassa...
-
Kokeile tuossa aiemmin selostetulla tavalla tuleeko sille kylmäkäynnistyssuuttimelle virtaa.
-
Kokeile tuossa aiemmin selostetulla tavalla tuleeko sille kylmäkäynnistyssuuttimelle virtaa.
Helpompaa on valittaa monen eri kylän lisäks intternetissä.
-
Onko releitä vaihdettu, bensapumpun ja suutin relettä?
??? ???
-
Onko releitä vaihdettu, bensapumpun ja suutin relettä?
??? ???
Kyä se bensaa saa, usein jopa yskäsee turhan starttauksen jälkeen :p eikä kai se viiden minuutin lohkolämmitys niitä releitä korjaisi? :o
-
Kokeiltiinpa tuossa että toimiiko lisärikastussuutin, näytti toimivan ja aamulla ei lähteny käyntiin ilman että siinä oli sähköt kiinni, sähköt kiinni laittamalla lähti, ei tosin ollu pakkastakaan :P Tilasin nyt huvikseni ja mittailuista huolimatta sen uuden lämpöanturin, onks kellään enää mitään ideoita mistä lähtee jäljestämään vikaa jos ei silläkään vielä rupee ruotsinrauta ryhdistäytymään? :P
-
Ootko joutunu lisäämään vettä paisuntasäiliöön tänä syksynä kertaakaan?
Paljon on ajettu?
Onko vettiilirenppaa tehty?
-
On varmaan kaukaa haettu, mutta kun noissa on ollut noita maadoituspuolen ongelmia, niin ootko availlut akulta lähtien noita?
Siinä ei paljoa apuvirta auta jos noissa on liikaa ylimenovastusta. Voit saada startin vielä pyörimään lähes normaalisti, mutta jännitteet voi olla jo samalla vähissä muualla. Tuo lämmittäminen ,josta puhut,voisi vaikuttaa noiden liitosten ylimenovastusta pienentävästi.? ( tämä on siis pelkkä mutu, ei omaa kokemusta)
-
Ootko joutunu lisäämään vettä paisuntasäiliöön tänä syksynä kertaakaan?
Paljon on ajettu?
Onko vettiilirenppaa tehty?
Kerran, kunn laskin vettö ulos tarkoituksella :P
Noin 760tkm :P
On tehty :P
-
Aika kohtuu kilometrit :D luin ehkä huolimattomasti mutta miten siellä on puristukset tallella? Itellä jäi joskus vedenlämpöanturin liitin irti ja sai ihan tosissaan sahata käyntiin useita minuutteja +10 kelillä.
Sorry jos asia oli jo käyty läpi :-[
-
Saako se bensaa?
Eli joku pakkasaamu koita sahata sitä huolella käyntiin ja sitten yksi sytytstulppa irti. Onko tulppa märkä?
-
Kerran, kunn laskin vettö ulos tarkoituksella :P
Noin 760tkm :P
On tehty :P
Uskoisko?
Katsopa tulpat ajon jälkeen. Jos siellä on esim. yksi tulppa selkeesti muista puhtaampi, niin taitaa saada vettä pyttyyn. Lähtee sahaamalla käyntiin, hurskuttelee huonosti aikansa kolmella ja neljälläkin välillä ja hetken päästä toimii ihan hyvin.
Mutta jos ei tosiaankaan vettä ole tarvinnut lisätä, niin joko valehtelet tai sitten kannentiiviste ei vuoda.
Koska teit kansirenpan? Onko paljon ajettu sen jälkeen?
-
Uskoisko?
Katsopa tulpat ajon jälkeen. Jos siellä on esim. yksi tulppa selkeesti muista puhtaampi, niin taitaa saada vettä pyttyyn. Lähtee sahaamalla käyntiin, hurskuttelee huonosti aikansa kolmella ja neljälläkin välillä ja hetken päästä toimii ihan hyvin.
Mutta jos ei tosiaankaan vettä ole tarvinnut lisätä, niin joko valehtelet tai sitten kannentiiviste ei vuoda.
Koska teit kansirenpan? Onko paljon ajettu sen jälkeen?
Ihan pakko kysyä, että kun ongelmaani apua etsin, miksi alkaisin valehtelemaan kesken kaiken? Ja ei, kaikki tulpat on melko hyvin kahvinkermasia, nekin vaihoin viime kesänä, ja rempan jälkeen on ehkäpä parikymppää ajettu. Mutta ongelma alkoi jo viime talvena, eikä mitenkään asteittain vaan kuin tykin suusta alko oikkuamaan. Joskus tosin huomasin pakkasaamuna että ekalla startilla ei käynnisty, ihan sama kuinka kauan sahaat. Voit joko päästää avaimesta sekunnin tai kymmenen sekunnin startin jälkeen mutta vasta tokalla käyntiin. Ei tietenkään tämäkään joka kerta.
-
Kyä se bensaa saa, usein jopa yskäsee turhan starttauksen jälkeen :p eikä kai se viiden minuutin lohkolämmitys niitä releitä korjaisi? :o
murtunut releen tinaus on mm. aiheuttanut huonoa käynnistymistä lämpimällä koneella, releet voi avata ja kolvata.
-
murtunut releen tinaus on mm. aiheuttanut huonoa käynnistymistä lämpimällä koneella, releet voi avata ja kolvata.
Niin, ja voisinhan mie tietenki vaikka huvin ja urheilun vuoksi ne releet vaihellakin uusiin :P Nyt äsken vaihoin konepellin alla tupakoidessani ton uuden ecun lämpöanturin, katotaas miten käy töihinmenon kanssa huomenna jos on pakkasta :P Toivotaan että se nyt tolla asettuis, jännä ois kyllä koska se vanha anturi pysy arvoissaan, vaikka alkuperänen (oletettavasti, ainakin osanumeron perusteella) olikin :P
-
Omissa on aina lämpöanturin viallisuus aiheuttanut sen että saa enemmän bensaa kuin pitäisi ja lähtenyt entistä herkemmin kylmällä käyntiin. Motronicissa aiheutti starttisuuttimen pimeneminen juuri kuvatunkaltaisen vian, pienikin lämmitys auttoi mutta ilman ei millään käyntiin edes nollakelillä.
-
"usein jopa yskäsee turhan starttauksen jälkeen"
Tarkoitatko, että tämä tapahtuu juuri silloin, kun käännät avainta takaisinpäin kyllästyttyäsi
starttaukseen.
Pari vuotta sitten minulla oli ongelma, kun kylmänä ei millään startannut, mutta vähän
lämmityksen jälkeen starttasi laakista. Ja kylmäkäynnistyksessä ilmeni tuo yskäisy.
Joku valopää(kiitokset) kertoi, että huonon puolan kipinä riittää yskäisyyn, kun muut virtakuormat
on poissa. Vaihdoin puolan ja ongelma hävisi
-
Puola maksaa 70 euroa, mutta kannattanee ensin mitata siitä vastukset. Eli pienten johtojen välinen vastus ja sitten keskijohdon (korkeajännite) ja toisen pienen johdon välinen vastus.
Netistä löytyy ohjearvot. Mutta jos mittaukset näyttävät sopivia arvoja, niin se ei ole todiste puolan kunnossa olemisesta. Mutta jos arvot eivät ole dopivia, niin kyllä se sitten ainakin on rikki.
-
Joo, nyt se käynnistyy. (oletettavasti, pakkasta ei nyt tietenkään oo ollu asian toteamiseks mut nyt käynnistyy paljo paremmin ja käy tasasemmin ku koskaan)
Ohitin ton tarpeettoman vastuksen tosta puolasta :P
-
Joskus Volvon mielenlaatua on vaikea lukea, mutta aiemmin en ole törmännyt siihen, että tulien pitäminen moottorin alla ei auta, mutta sähköllä lämmittäminen 5 minuutin ajan ratkaisee käynnistyvyysongelman.
Ja toisaalta hiukan häiritsee sekin tässä casessa, että monia hyviä ja aiemmin tiedettyjä vikoja ei auton omistaja "hyväksy" mahdollisiksi syiksi - kuten nuo releviat ja puolavika.
-
Ohitin ton tarpeettoman vastuksen tosta puolasta :P
Oliko siinä puolassa joku etuvastus vai mitä tällä tarkoitit?
-
Oliko siinä puolassa joku etuvastus vai mitä tällä tarkoitit?
Hyvä pointti!
Sillä Volvon puolassa ei kuulu olla mitään etuvastuksia, eli puola on sopimaton, siinä sellainen on. Tällöin kipuna voi jäädä nirkoiseksi ja käynnistyvyys on niin ja näin. ???
-
Puuttuiko siis kipinä vai pa? Sytkän pääteaste parikymppiä biltemasta ja 90% näiden sytkävioista ratkeaa sillä.
Jos starttaa pitkään ilman kipinää, tulpat kastuu hyvin äkkiä ja käynnistyy erittäin huonosti vaikka kipinä palaisikin.
90-luvun Volvojen alkeellinen vikadiagnostiikka ei useinkaan paljasta muuta kuin "johto poikki"-vikoja. Tämä harhauttaa helposti keskittymään vääriin asioihin.
Bilteman pääteasteista ei ole saanut ku pukamia perseeseen ja harmaita hiuksia kaljuun, omassa 940 B230FB aiheutti ihmeellisiä käynnistysongelmia ilman mitään loogisuutta, boschin originaali tilalle niin alkoi toimimaan.
-
Bilteman pääteasteista ei ole saanut ku pukamia perseeseen ja harmaita hiuksia kaljuun, omassa 940 B230FB aiheutti ihmeellisiä käynnistysongelmia ilman mitään loogisuutta, boschin originaali tilalle niin alkoi toimimaan.
Noissa unipointeissa ja muissa vastaavissa syttypäätteissä on ongelmana huono stabilointi, jolloin pienetkin maadoitusviat aiheuttavat oskilointia. Lisäksi ne käynevät suurempaan autovalikoimaan kuin orkkis boschilainen. Joten tällöin myös suurin toimintataajuus voi olla huomattavasti isompi kuin boschlaisella.
Kerran unipoint jätti minut kehäkolmoselle ryhdyttyään oskilaattoriksi. Toinen tilalle ja maadoitukset putsaten, niin matka jatkui ja samalla unipointilla mennään vieläkin.
Mutta jokaisen ysin omistajan kannattaa pitää se syttypääte mukana, kuten bensapumpun rele ja järjestelmärelekkin. Itsellä on vielä virranjakajan kansi, piuhat ja tulpat.
-
Oliko siinä puolassa joku etuvastus vai mitä tällä tarkoitit?
Eiköhän kyseessä ollut typo - ja lievää vittuilua. ::)
Käynnistys häiriintyy myös oheisen releen toiminnan estyessä.
For 700/900 models with B230FT (turbo) engines this relay is often mounted near the left shock tower. On some models you will find TWO of these. In these cases one will function as a Noise Suppression Relay and the other a Cooling Fan Relay. They are interchangable and can be swapped during an emergency if one relay fails.
Releen voi "korjata" oheisesti ja katsoa häipyikö vika:
(http://www.davebarton.com/relay1323592diagram.jpg)
-
Oliko siinä puolassa joku etuvastus vai mitä tällä tarkoitit?
Ihan en mee satasilla et mikä vastus toi oli, mut bilteman korvikepuolan päällä oleva valkoonen mötikkä.
-
Ihan en mee satasilla et mikä vastus toi oli, mut bilteman korvikepuolan päällä oleva valkoonen mötikkä.
Tattis ja moro!
Vollen (jurbo) orkkispuolan latausaika on 3,2millisekuntia. Joten se on aika lyhyt tuollaisille sopiikaikilleyleismallintarvikepuolille. :buck2:
Ja samalle vaikutti latausaika B230F motissa muistini mukaan. Ja päätelleen EZK:n binääreistä, ne käyvät ristiin, joten jurbon ja vaparin puolassa on eroa vain siellä toisiojännitteessä ja tehossa. Ensiöpuoli on luultavasti sama.
Notta, käytettyä orkkista puolaa tai ehtaa peliin!