Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 09.12.2013, 09:11:38
-
Minulla on vanha D5 jonka tankki on viittä vaille täynnä kesä-dieseliä. Vaimo ottaa auton käyttöön viikon lopulla. Mitään ehdotuksia tai kommentteja mitä pitäisi tehdä, ettei auto hyydy tienposkeen jos pakkaset kiristyy. Kuinkahan kylmällä tuo vielä kulkee?
-
Kyllä kesädiesel pitäisi -15 asteeseen olla käyttökelpoista. Tosin -5 taitaa olla se varastointilämpötila, eli parafiinit alkavat kiteytymään tuossa. Loppuviikosta tosin on luvattu lauhempaa.
Jos auton saa lämpimään talliin, hyvä. Sitten vaan ajaa tankkia mahdollisimman tyhjäksi ja tankkailla talvilaatuista lisää.
Jos pakkanen laskee tuonne parinkymmenen asteen tietämille, en lähtisi ajoon ollenkaan. Varman päälle pelaamalla jo tuo -10 on sellainen raja että harkitsisin asiaa.
"Vanhan kansan" kikka oli pistää vähän bensaa dieselin sekaan, mutta tätä juttua en minkään nykydieselin kanssa lähtisi kokeilemaan.
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2698%2c2707%2c3361
-
Jotain parafiinin sulatusaineita löytyy ja niitä on kaiketi tarkoitus lisätä kesädieselin joukkoon.
En ole testannut:
http://www.fixusnet.fi/~TITLx0000001/?Y999=PIF&Y104=157204&Y216=43353&Y219=&Y223=
Aika paljon korjaa tilannetta kun joukkoon saisi edes parikymmentä litraa talvilaatua sen kesädieselin ollessa vielä juoksevaa.
-
Minä lorauttaisin, vähä bensaa sekaan, mutta kaikki ei tee näin. :hello:
-
Minä lorauttaisin, vähä bensaa sekaan, mutta kaikki ei tee näin. :hello:
Saattaisihan se bensiinikin toimia. Pitää kuitenkin huomioida että korkeapainepumpun voitelu tulee polttoaineesta eikä bensiinillä ole minkäänlaista voiteluominaisuutta.
Ajossa tuo kesälaatu tuskin hyytyy koska tankkiin palaava diesel on hiukan lämmintä eikä ihan kauhean arktisia lämpötiloja ole tulossa ihan pohjoista lukuunottamatta.
-
Ja eikös suodattin ole lämmitetty näissä Volvoissa missä suodatin on takapyörän edessä? Ainakin manuaali kertoo että polttoainesuodattimen lämmittimelle on sulake.
Muistutuksena vielä että 50/50 kesä-talvi seoksella ei tule lineaarisesti paremmin pakkaskestävää naftaa, vaan vain jonkin verran paremmin pakkasta kestävää seosta. Eli mahdollisuuksien mukaan talvinaftaa vasta tankkiin kun kesänaftat olisi ajettu alle puoleen tankkiin.
-
Näihin nykyisiin laitteisiin en kyllä tosiaan bensaa sekaan laittais, juurikin pumpun takia. Noi lisäaineet ihan päteviä tuommosissa tapauksissa, kerran joutunu laittamaan FH:n kun alkoi ensimmäisillä pakkasilla puutumaan.
-
Tuon lämmitysvastuksen tehoa olen itsekkin miettinyt, että missä määrin siitä on apua. Jos tulee talvella 40 asteen pakkaset, uskaltaakohan dieselillä lähteä tienpäälle ollenkaan. Onkohan Lapin miehiä kuulolla ja miten siellä pakkasella pärjätään? Nyt jakelussa olevalle välilaadulle lupasivat pakkasenkestävyyttä muistaakseni korkeintaan -27 astetta ja nyt mittari alkaa olla niissä lukemissa.
-
Toissa talvena soittelin Volvon maahantuojalle aiheesta mitä commonrail dieselin tankkiin kun talvilaadun pakkaskestävyys ei riitä ja arktista ei ole saatavilla. Bensalle tuli ehdoton EI, eikä millekkään muullekkaan antanut siunausta. Epävirallisesti kuitenkin sanoi, että valopetrooli on ainoa aine jota sinne voisi edes kuvitella. Minkähän verran mahtaa lamppuöljyssä olla voitelevia ainesosia, ja pystyykö voitelun puutetta kompensoimaan esim. 2-tahtiöljyllä?
Itse olen myös miettinyt tuon suodattimen lämmitysvastuksen tehoa, kun 15 A sulakkeesta voisi päätellä, että siinä sentään jonkin verran on watteja.
Omasta kikottimesta oli tuo lämmitysvastuksen sulake pois, ja mittailin mielenkiinnosta suodattimen ulkopinnalla lämpötiloja ajon aikana maantienopeuksilla. Koneen ollessa normaalissa käyntilämpötilassa ja auton ulkolämpömittarin näyttäessä -27 C, näytti suodattimen kylkeen nippusiteellä kiinnitetty mittari -21 C. Mittareiden synkronoinnin tarkistin ennen mittauksia, ja mittarit näytti samaa lämpötilaa -15 C pakkasella.
-
Voisin hyvin kuvitella että itse suodatin pysyisi lämpimän puolella tai ainakin pienissä pakkasasteissa kovemmallakin pakkasella. Toisin sanoen jos nafta hyytyy ajossa, niin hyytyminen tapahtuisi muualla kuin suodattimessa.
-
Arctista talvilaatua saa muutamilta Nesteen asemilta. Minulla on Stanadyne lämmitin jonka teho on 150w. Putki jonka päissä 8mm lähdöt. Termostaatti sammuttaa kun lpt. on +4.
-
Arctista talvilaatua saa muutamilta Nesteen asemilta.
Kailkilta Nesteen asemilta taitaa tällä hetkellä saada Pro Diesel -32/-37 laatua, onkohan edes saatavilla tuota "parempaa" tavaraa? Ainakin kun tuolta aiemmin postaamastani linkistä katselin, ei sitä -40 laatua ole tarjolla missään?
-
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2944%2c3361
Sivun oikeasta reunasta löytyy. Muokkaa Taavi tuota linkkiä. Ei anna LG:n luuri sitä tehdä.
-
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2c2655%2c2710%2c2821%2c2944%2c3361
Sivun oikeasta reunasta löytyy. Muokkaa Taavi tuota linkkiä. Ei anna LG:n luuri sitä tehdä.
Juu, kyllä sieltä reunasta löytyy linkki tuohon -40/-44 laatuun, mutta kun siitä painaa:
Asemahaun tulos :
Hakukriteerit: *MittarimyynninTuotteet:DI-40/-44:fi*
Haku ei löytänyt yhtään hakuehtojasi vastaavaa asemaa!
-
Arktista tulee myyntiin vasta nähtävästi vasta pitemmillä kovilla pakkasilla. Mutta kyllä sitä pitäisi tulla myyntiin pro dieselistäkin huolimatta.
-
Ennen joulua tulee jos vanhat merkit pitävät paikkansa(esim. joulu).