Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 09.12.2013, 14:42:32
-
Moro taas!
Eli kun ABS hässäkkä alkaa selviämään niin siirrytään sitten stefa-jumppaan.
Eli kampiakselin takastefa vuotaa samoin tihkuttaa vaihteiston vetarien stefat. Kaikki siis menee vaihtoon joulun jälkeen.
Kattelin että samalla tuo kytkin syytä uusia 250tkm kun mennään jo. Kysymys onkin että mistä ostaa stefat?
Ja mitkähän olisi koot jos joutuu ympäriinsä haeskelemaan?
Motonettihan noita myy mutta joku pelotteli että saattavat vuotaa jo valmiiksi joten eipä taida uskaltaa. Kytkin kuulemma on ok.
Ja onko suotavaa vaihtaa nokkien tiivisteet samalla kun hommiin kerran ruvetaan?
-
Kampiakselin stefan vaihto on niin iso urakka vaihtaa että itse ostin siniseltä, ettei stefan laadun takia mene homma uusiksi...
-
Kampiakselin stefan vaihto on niin iso urakka vaihtaa että itse ostin siniseltä, ettei stefan laadun takia mene homma uusiksi...
Eikä muistaakseni kallis ole, jotain 10€
-
Samalla voit ostaa ne vauhtipyörän pultit...
-
Noniin nyt on haettu osaa siniseltä:
Kampiakselin takastefa 1kpl menekki 9458178 20€/kpl
vauhtipyörän ruuvit 10kpl menekki 9454743 3,50€/kpl
Vetoakselin tiiviste 2kpl menekki 6843481 12,00€/kpl
Kytkinpaketin hain motonetista kun oli SACHSin valmistama ja hintaa 219,90€
Yhteensä osat siis 298,90€. Toki pieniä aleita tuli mutta n.270€ tästä rempasta köyhtyy.
Tietty ylläreitähän voi vielä tulla.
Ajattelin aloitella remppaa 21.12 heti aamusta. Saatampa muutaman kuvankin räpätä jos porukka haluaa tarinaa.
-
Nyt on stefat vaihdettu ja kytkinasetelma uusittu.
Oli vanhasta painelaakerista katkennut toinen sakara ja se oli hakannut jonkin verran irrotessaan.
Eipä tuota vaihdelaatikkoa tahdo pois saada irroittamatta apurunkoa. Purin kaikki tilpehöörit pois ja moottorin ripustin nostimella ylös.
Nyt apurunko paikallaan ja muuten viittävaille valmis mutta...
Nyt huomasin että imusarjan alta on yksi huohotinputki poikki joten joutuu imusarjan vielä irroittamaan.
Motonetti ei myy tähän sopivaa imusarjan tiivistettä joten menee korjaus joulun jälkeiseksi ajaksi.
Voin niitä kuvia laitella jos kaivataan. muutamia tuli räpsittyä mutta enemmän keskityin remppaamiseen kuin dokumentointiin.
-
Miksi stefat vuotavat? Onko huohotinsysteemi kunnossa vai kerääkö kone painetta sisälleen?
Nouseeko öljytikun reiästä höyryä, vai onko siinä oikeaoppisesri imu, kuten huohotuksen ollessa kunnossa?
Jos imusarjan irroitat, niin huohotinletkut kannattaa vaihtaa silloin jokatapauksessa ja huom! Puhalla öljyloukon läpi öljypohjaan röörit auki!
-
Oli päässyt viime talvena varmaankin jäätymään tuo huohotus tuosta. Oli vielä se ampiaiskenno paikallaan ja ihan tukossa.
Oli ilmeisesti ampunut venttiilinvarren kumeistakin öljyä reippaasti kun katti meni tukkoon ja ei jaksanut käydä. Katti piti uusia ja taas alkoi pelittää.
Niistä huohotinletkuista se ohuempi imusarjan alta on poikki, sillä lienee osasyynsä tähän. Laitan nyt kaikki samalla kuntoon niin ompa sitten.
Olen jo puhallellut noita letkuja. Putsaan kunnolla kun irroittelen.
-
Ota se ampiaiskenno eli liekkilukko kokonaan pois. Ei sellaista tarvi ainakaan talvella . Itselläni unohtui se laittaa takaisin seuraavana kesänä ja toimi hyvin ilmankin
-
Tilasin koko huohotuksen autoon. Vaihdan kaikki samalla.
Oli imusarjasta apukuskin laidasta katkennut näemmä joskus se huohotinletku ja se oli vain tulpattu siitä imusarjasta. Eli imenyt siitä ohkaisesta huohotinputkesta kaikkea mahdollista koneeseen.
Siitä varmaan johtui että öljyloukossa oli n 1/2dl vettä.
Onkohan ruiskusuuttimien o-renkaat syytä vaihtaa samalla? Näyttävät olevan ok. Onko kukaan mitannut niiden mittoja kun en löydä tönäriä mistään että saisin tarkat mitat.
2 eri kokoahan tuossa ilmeisesti on, imusarjan ja ruiskutukin päädyissä omansa. Motonetin valikoimassa ei näyttänyt netissä ainenkaan olevan ollenkaan.
-
Samankokoisia o-renkaita ainakin ite laitoin kaikki 10 kappaletta. Mittoja en muista, paikallisesta autosähköliikkeestä kyselin suuttimiin tiivisteitä ja sieltä osasivat antaa oikeanlaiset, vaikken edes suutinten merkkiä osannut sanoa (siemensithän näissä 10-v koneissa taitaa olla)
-
Nytten on sitten uusittu kytkinpaketti (paineasetelma, levy ja laakeri), kampiakselin takastefa, vetarien stefat, takaiskarien joustintuet, etujarrulevyt ja palat, huohotujärjestelmä, akku, oikeanpuoleinen tukivarsi (vasen tilauksessa) ja moottorin öljyt+suodatin ja vaihteistoöljyt. Termari kotelo on oikaistu kun vuosi hiukan. Mitäpä sitä enää muuta. Niin tietty ABS anturi taakse vasemmalle.
Moottorin ylätuki odottaa vielä vaihtoa ja vasen ulompi vetarin kumipalje. Ei ole kumi vielä hajonnut mutta pykimä oli jo.