Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: hakkis91 - 09.12.2013, 15:55:34
-
Oliskohan mahdollista saada leima kyseisen tekniikan kanssa koneena olisi B6254f moottori ja tarkoitus olisi ahtaa kone ?
-
Kyllä jos 740 ei ole vähäpäästöinen. Dynolappu vaan 224hv tehoista + normi jarru/ alusta muutokset ja leimalle. +50hv turbolla ei kuulosta edes mitenkään liian pieneltä.
Löytyy juttua varmasti täältä jo valmiiksi, vaikkapa tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29427.0
-
Okeii tartteeko noista alusta/jarru jutuista jonkun vastaavuus todistuksen ? onkohan vapari 740 ja turbon alustassa suuria eroja ? ja moottorin vaihdostahan vissiin tarveis olla jokin vertailu kohde vai ?
-
onko tuo B6254f moottori hyvä turbo käyttöön ? tähän vois laittaa jos tietoa näistä volvon koneista et mitkä olisi varteenotettavia vaihtoehtoja turbo koneeksi?
-
Jokainen kone on varmaanki jollain tavalla hyvä turbokäyttöö.Kerro jotain tehotavotetta ni jotku osaa auttaa paremmin ;)
-
Muutososat turbon alustalle maksaa parisen sataa korkeintaan, jotenka tee ihan huoleti se kone ja tekniikkapaketti valmiiksi niin ykllä sen etuvakaajan ja etujarrusetin sitten kaivaa jostakin.
-
Okeii no aika pienellä muutoksella pääsee alustan suhteen 8) no siis teho haarukka olisi siinä 300-500 hp välillä ??
-
itelle sanottiin ainakin tuosta mootorin vaihdosta kun meniasin laittaa B5254S mootorin ei vähäpäästöiseen 740 koriin että kannataa laittaa sitten se katalysaatori, siihen ei olis tarvinnu hakea edes erikseen mitään lupaa, lista vaan vaihdetuista osista ja muutoskatsastus. ilmesesti ilman katalysaatoria olis täytynyt hakea erkiseen jotain lupia mootorin vaihtoon. vio olla että ymmärsin väärinkin inssin puheet.
-
Saman olen kuullut. Ja riittää pelkät katin kuoret.
-
mutta sit kun on turbo kyljessä niin homma on varmastikkin eri ? ;D onko tietoa että mitä koneen alakerta kestää tehoissa?? ::)
-
sellainen muistikuva olisi että olisin lukenut täältä että alakerta kestäisi tuossa vapari kuutosessa jonkun 400hv eikä ilmeisesti noilla lukemilla ole pelkoa että kampura pettäis vaan syliknteriputket halkee kun alkaa liikaa ahtamaan, joku paremmin asiasta perillä oleva varmaan kertoo jos muistikuvani ovat ihan väärässä. mutta kampura näissä kaiketi on mallia tako.
edit http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27141.0;wap2 tässä jotain tietoa B6254 mootorin virityspotentiaalista
-
Niin toi B5254S on 83mm porauksella vissiinki? Ni sylinteriseinämät ei kovin paljon painetta kestä. Kun taas 2.3l, 2.0l 5cyl ja 2.5l 6cyl ja 1.9l 4 cyl on 81mm porauksella ni ne kestää paremmin. Näin oon ymmärtäny..
-
juu no hyvä tietää :D pitäs nyt valita vaan minkä tekniikan sinne oikeen tekisi:D
-
joo nyt kun oon tutkaillut asiaa niin oon ruvennut kallistua tuohon volvon t5 koneeseen :D
-
Se nyt on lähinnä makuasia ja kustannuskysymys minkä moottorin sinne laittaa.
4 pyttysessä on pieni iskutilavuus ja pieni polttoainekulutus, ja suuttimia, sytkäpuolia, tulppia, kankia, laakereita menee 4kpl kutakin.
5 pyttysessä kivemmat soundit, ja yksi kutakin osaa enemmän, samaten painoa.
6 koneessa sitten toisten mielestä taas kivemmat soundit, ja taas yksi kutakin osaa enemmän, painoa siten lisää, mutta toisaalta kuutioita ja polttoainekulutustakin. Isolla ahtimella tästa saa tottakai enemmän ruutia.
Tehoahan esim. 81mm porauksella olevista saa ihan tarpeeksi, "T4" koneestakin revitty varmaan lähemmäs 1000hv, T5 koneesta jo yli 1200hv ja T6 koneesta saa kanssa varmaan tarpeeksi.
Alukoneitahan on tosiaan 2 eri porauksella, 81mm ja 83mm, jos nyt puhutaan 1991-2006 välissä ainakin. Vaparikoneet ovat yleensä 83mm porauksella ja esim. 960/S/v90 B6304 koneesta hajoaa pytyt reilu 400hv, eli about 65-70hv/pytty, kanget kestävät samanverran. 81mm porauksella olevissa taas kestää pytyt hyvin, kanget samaten ongelma, kun ovat heikkoa kamaa.
Siitä valkkaamaan oman budjetin mukaan. :)
Kaikki on mahdollista kun tekijä on oikea.
-
Jeps niinhän se on mua kyllä himmottais tehä tuosta 6 koneesta kun ois tarjolla sellanen se on vapari mitenkäs kestää ahtamista:d?
-
B6254f moottorin ahtamisesta olisi kiva saada lisä tietoa onko jollain heittää jotain linkkejä missä käsiteltäisiin aihetta? ;D