Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: pulkkju - 09.12.2013, 19:41:45
-
Moi
Harmistuksen määrää on hankala kuvata mutta suomeksi ja suoraan sanottuna vituttaa !!
Volle V70 2011 aj. 190tkm. 205hv kone. Havaitut asiat:
- tuuletin pyörii kokoajan
- jäähdytysjärjestelmässä on öljyä
- jäähdytysjärjestelmässä ei ole painetta
- ei puhalla lämmintä ohjaamoon
Missä vika?
-
Jaaha. Tolpparenki jättänyt sairaslomahakemuksen :D
Arvelisin, että jossakin on joko halkeama tai tiiviste kosahtanut (todennäköisesti kannesta) ja moottoriöljyn ja nesteen vatkulisoosi on tukkinut lämmityslaitteen kennon. Öljy ei varmaan tee vesiletkuille kovin hyvää siellä sisäpuolella. Tokkohan sinne moottoriöljyn sekaan tule mitään merkkejä nesteestä ja hävittääkö kone jäähdytysnestettä?
Amerikkalaisissa automaattivaihteisissa käytetään yleisesti myös automaattilootan öljyn jäähdytystä moottorin nesteellä, joten niissä on periaatteessa mahdollista, että vuotaa automattivaihteiston öljyä jäähdytinnesteeseen. En tiedä onko Volvoissa vastaavaa ja olikos tuo sinulla edes automaatti?
"Ei ole painetta?" Tarkoitatko että ei tule pakokaasuja paisuntasäiliöön vai että ei pidä painetta ollenkaan koneen lämmetessä?
-
Öljypohjassa oleva öljynjäähdytin on tuollaisessa tilanteessa usein syyllinen. Se on helppo vaihtaa mutta vesitilan pesussa on enemmän vaivaa.
Flekti pyörii myös ilmastointilaitteen pyynnöstä mutta voi sen ohjainkin olla rikki.
Se ettei lämpöä riitä hyttiin kuullostaa kolmannelta vialta. Olisikohan öljyä kennon pillit täynnä?
-
Toivottavasti kyse ei ole samanlaisesta keissistä niinkuin oli omassani. Voit lukea tarinan tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26685.0
-
Toivottavasti kyse ei ole samanlaisesta keissistä niinkuin oli omassani. Voit lukea tarinan tästä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26685.0
Tuliko tuo moottorin vaihdolla kuntoon vai pitikö sen jälkeen vielä laittaaa se öljynjäähdytin ;D
-
Kyllä tuo nyt vuoden ja 45 tkm on pelannut ihan ok. Mutta pidetään käsiä kyynärpäitä myöten ristissä :P
-
Öljypohjassa oleva öljynjäähdytin on tuollaisessa tilanteessa usein syyllinen. Se on helppo vaihtaa mutta vesitilan pesussa on enemmän vaivaa.
Flekti pyörii myös ilmastointilaitteen pyynnöstä mutta voi sen ohjainkin olla rikki.
Se ettei lämpöä riitä hyttiin kuullostaa kolmannelta vialta. Olisikohan öljyä kennon pillit täynnä?
Auto on menossa ma huoltoon. Vaihdamme termostaatin moottoriin kun huuhtelemme järjestelmän. Painetta ei tule jäähdytysjärjestelmään (jäähdytysjärjestelmän korkkia avatessa ei suhisen paineen merkiksi) . Epäilen tämän johtuvan siitä, että moottori ei lämpene kuin n. 45-50 asteiseksi. Vaihdamme siis tämän takia termostaatin.
Kattaisko samalla vaihtaa tuo öljynlauhduttimen jalka? liekkö arvokas?
-
Jaaha, moottorin öljynjäähdyttimessä kiertää sitten vesi. Ainakin minulla 2001:ssä pohjamuovissa on oikein ilmanottoaukko juuri tuon öljynjäähdyttimen seutuvilla :idiot2:
Kuinkahan elintärkeä osa tuo öljynjäähdytin mahtaa olla? Onhan sitä toimeen tultu ilmankin. Tietty sen öljyn nyt ainakin pitää päästä keirtämään.
-
Ei öljynjäähdytin piirin sisällä pidä eikä saa kiertää kuin öljy, jos siellä on vettä, sitä on myös silloin öljynkierrossa ja se on kallista.
-
Siis, öljynjäähdyttäjässä kietää sekä öljy, että jäähdytysneste.
Öljystä lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen.