Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Viuhka - 09.12.2013, 22:15:40
-
Kävipi niin, että ei enää toimi eberi. Kyselin tuolta eeperiltä kokonaan uutta pakettia mutta ilmoittivat, että eivät pysty toimittaan tuota elektroniikkapalikkaa, kaikki muut sieltä löytyy...tarkoittavat varmaan tuota ohjainlaitetta.
Mulla lukee tuossa eberissä malli D5WS ja 25 2270.
Onko joku vaihtanut koko paketin uuteen ja mistä noita löytäis. Vai meneekö tuo niin, että jos ostaa vastaavan, niin tiskillä ohjelmoivat tuon kuntoon??
Eeperillä olis malli 2217.02. Mikä tuossa on eriä tuohon omaani verrattuna. Tuo vanha olis tarkotus ottaa hyötykäyttöön kakkosautoon...
Auto on volvo v50, 2.0d ja 2006.
Mites muut on uuden hankkinut, jos yleensäkään??? Mikä olis älykkäin vaihtoehto laittaa uutta tilalle? Itte kyllä sen pystyn asentaan, mut toi elektroniikkapuoli jäi mietityttään.
-
Vaatii orkkis ohjainlaitteen volvolta tai muualta samalla volvo-varaosanumerolla oleva yksikkö, muuten ei toimi.
Tuota yksikköhän ohjataan CAN-väylän kautta ja niitä käytettäneen vain tehdasasenteisissa lämmittimissä.
Uudessa ohjainlaitteessa oli muistaakseni jo toimiva softa sisällä.
-
Kiitoksia tiedosta.
Onko tietoa, mitä toi volvolla maksaa, jos vaikka noi muut romppeet ostaa muualta? Ku ei mistään löydä hintaa. Kohta taitaa tulla halvemmaksi laitella lokilämppäri tuon tilalle :-[
-
Kiitoksia tiedosta.
Onko tietoa, mitä toi volvolla maksaa, jos vaikka noi muut romppeet ostaa muualta? Ku ei mistään löydä hintaa. Kohta taitaa tulla halvemmaksi laitella lokilämppäri tuon tilalle :-[
Muistaakseni jotain 400€ paikkeilla, taisi olla muutamaa euroa vailla.
-
Ostaa uuden D5WS(C) lämmittimen ja vaihtaa ohjainyksiköt keskenään. Harvemmin enää vikaantuvat noissa Ebereissä.
Paitsi tietenkin jos sulla on tieto että ohjainyksikkö on viallinen...
-
Noihin menee ohjausyksikköjä vähän jopa turhan paljon, yleensä vika tulee esiin paloilmapuhaltimen ohjauksessa.
-
Moi!
Osaako joku neuvoa, olen ostamassa omaan volvooni (v50 2.0d -05) Samanikäisestä samalla koneella olevasta mallista eberin. Meneekö heittämällä paikalleen? Eli ovatko osat suoraan yhteneväiset? Toimiiko toisesta autosta otettu eberi samalla lailla viiksestä vai tarvitseeko erikseen vielä ohjelmoida?
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi tietämättömyyteni :)
-
Pitäisi toimia plug and play, jos ovat samanlaisia.
-
Jos malttaa nähdä vaivaa, niin eberin osanumerolla voi hakea koko lämmittimen räjäytys/varaosakuvaa, ja sen pohjalta etsiskellä esimerkiksi https://standheizung-ersatzteile.com/ (https://standheizung-ersatzteile.com/) tai https://www.standheizungs-shop.de/Einbauzubehoer-Ersatzteile:::40471.html (https://www.standheizungs-shop.de/Einbauzubehoer-Ersatzteile:::40471.html) muu "rittävän lähelle" oleva ohjainlaite ja vertailla sopivuuksia lämmittimien osanumeroiden perusteella. Hyvä muutenkin ottaa talteen niin saa taas 5v päästä valmiiksi oikealla osanumerolla haeskella kun seuraava ohjainlaite sippaa ::)
-
Joo, tuolta kävinkin kurkkimassa.. Tarttee vaan olla volvon oma ohjainlaite ilmeisesti että toimii viiksestä ajastukset yms. Tämän takia kysyinkin ohjainlaitteiden yhteensopivuudesta.
-
Oliko jollain tieto toimiiko suoraan V40:n ohjainlaite V50:ssä? Eli onko ohjelmistoissa eroja vai ovatko samanlaiset? Aiemminkin vaihtanut yli 200 tkm ajettuun autoon koko eberin V40:stä, jolla oli ajettu 30 tkm. Oli kuin uuden laitteen olisi laittanut paikalleen. Nyt hankin lämmittimen V40:stä, jolla ajettu 6 tkm ja tulee V50:iin, jolla ajettu 326 tkm. Mietin vain tarviiko käydä sinisellä lataamassa ohjelmisto ohjainlaitteeseen vai lähteekö suoraan pelittään?
-
Onkohan kellään tietoa, onko V40 ja V50 malleissa samanlainen tuo ohjainlaite? Jos on samanlainen niin ohjelmoinnillahan tuon pitäisi lähteä toimimaan?
-
Harvakseltaan toimivasta (pari kertaa talvessa) eberistä saatu vikakoodit CPM-3702 liian alhainen syöttöjännite ja CPM-2308 sisäinen ohjainlaitevika. Tuosta ohjainlaiteviasta tarkemmassa kuvauksessa mainitaan, että voi olla sisäinen rele rikki. Mielenkiintoinen kun joskus saattaa lähteä toimimaan. Esim jos autoa käyttää pesussa niin voi lähteä pöhisemään. Googlettelin ja lueskelin juttuja, että monesti maadoitusvika puhallinmoottorille menevässä pinnissä pistokkeen luona ja siirtää eri paikkaan maadoitus. Onko joku perehtynyt tai tehnyt uusia maadoituksia eberille?
Tuokaan ei varmaan iso vika ole. Ohjainlaitteen vaihdolla voisi korjautua, mutta tiukassa on käytetyt pelkät ohjainlaitteet. Ei taida onnistua tuo V40:sen ohjainlaitteen ohjelmointi tuohon V50:iin sopivaksi.
-
Se uudempi laite ei siis toiminut suoraan? Isosiskoissa webaston ohjelmia voi jossain määrin latailla ristiin, mutta merkkiliikkeessä ovat usein kuutamolla, että mitä mitä... Parin yrityksen jälkeen jotkut ovat saaneet TT-V => TT-VEVO vaihdon maaliin.
Sinulla on nyt samanlainen ongelma, eli vanhempaan autoon pitäisi saada ladattua uudemman auton cpm reload. Onnistunee rautalangasta vääntäen myös sinisellä. Vdash saattaisi olla toinen vaihtoehto.
-
Se uudempi laite ei siis toiminut suoraan? Isosiskoissa webaston ohjelmia voi jossain määrin latailla ristiin, mutta merkkiliikkeessä ovat usein kuutamolla, että mitä mitä... Parin yrityksen jälkeen jotkut ovat saaneet TT-V => TT-VEVO vaihdon maaliin.
Sinulla on nyt samanlainen ongelma, eli vanhempaan autoon pitäisi saada ladattua uudemman auton cpm reload. Onnistunee rautalangasta vääntäen myös sinisellä. Vdash saattaisi olla toinen vaihtoehto.
Tuli kokeiltua uudempaa laitetta suoraan eberin pistokkeeseen niin auto ei ilmeisesti tunnistanut koko eberiä kun jätti vain päälle suorakäynnistyksen, mutta mitään ei tapahtunut. Muistelen jokin vuosi sitten kun tein saman vaihdon niin merkkiliike ei jostain syystä päässyt Vidalla eberiin kun pyysin ohjelmoimaan. No kotona sitten vaihdoin vielä ohjainlaitteen vanhasta eberistä paikoilleen niin lähti heti toimimaan.
Nyt ois Vida millä ihmetellä koodeja, mutta sielläkin ohjeessa mainitaan, että ohjelmisto ladataan palvelimelta siihen laitteeseen eli ottavat yhteyden valmistajaan tms. Pitää tänään vielä ihmetellä asiaa. Reilu 500 euroa uusi ohjainlaite niin mielellään kokeilee jotain muuta ensin kun tuntuu olevan pienestä kiinni ;)
-
Pölläyttää suht isosti käynnistyksessä oma eberi ja sitten rauhoittuu.
Onkos tuolle jotain yksiselitteistä syytä mikä olisi syytä vaihtaa?
-
Voi olla sihti vaihtokunnossa. En muista oliko näissä olakkeella vai suora sihtimalli.
-
Googlettelin lisää ja sihti se ehkä olisi niinkuin sanoit. Kiitoksia.
Sitten etsimään tiivistesarjaa ja sihtiä ::)
https://www.heater.fi/fi/hehkutulpan-sihti-hydronic-d.html on olakkeella nähtävästi.
-
Mulla on XC90 D5WS ja juuri toissa päivänä sihdin ja tiivistesarjan vaihdoin, olakkeellinen on. Sihtiin kun tulee reikä niin soppa ei höyrysty enää oikein ja savuaa sen takia. Mulla ei ollu vielä rehellistä reikää.
-
Mulla on XC90 D5WS ja juuri toissa päivänä sihdin ja tiivistesarjan vaihdoin, olakkeellinen on. Sihtiin kun tulee reikä niin soppa ei höyrysty enää oikein ja savuaa sen takia. Mulla ei ollu vielä rehellistä reikää.
Mistä tilasit osat? Eeperillä ehkä olisi mutta en nettikauppaa löytänyt
-
Mistä tilasit osat? Eeperillä ehkä olisi mutta en nettikauppaa löytänyt
Kävin hakemassa paikallisesta Eberspächerin huoltoliikkeestä, 33€ makso sihti ja 29€ tiivistesarja. Sihtejä näyttää saavan todella paljon edullisemminkin mutta ei ollu aikaa jäähä oottelemaan. Piti samassa rytäkässä korjuuttaa ohjainlaitekkin kun herjasi paloilmapuhallinta, yllättävän äkkiä särkyi kun laite pyörinyt jotain 360h..
-
Vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ei ollu hirveän pahannäköinen sisältä. 46e posteineen eeperistä. Isoin ongelma oli saada vehje takaisin telineeseen :)
Vieläkin vähän savuttaa ja taitaa keskeyttää ekan käynnistyksen mutta tokalla käyntiin(?)
Pakoputki taitaa olla entinen.. savua tulee sen juuresta 10cm matkalta ennenkuin kunnolla pöhisee.
Ensimmäisen käynnistyksen keskeydyttyä putken pinnalle ilmaantuu myös löpöä.. ;D
Voiko tuon korvata suoraan tommosella joustavalla 24mm putkella?
Voisi varmaan olla myös syy savutukselle..
-
Vaihdettu sihti ja tiivisteet. Ei ollu hirveän pahannäköinen sisältä. 46e posteineen eeperistä. Isoin ongelma oli saada vehje takaisin telineeseen :)
Vieläkin vähän savuttaa ja taitaa keskeyttää ekan käynnistyksen mutta tokalla käyntiin(?)
Pakoputki taitaa olla entinen.. savua tulee sen juuresta 10cm matkalta ennenkuin kunnolla pöhisee.
Ensimmäisen käynnistyksen keskeydyttyä putken pinnalle ilmaantuu myös löpöä.. ;D
Voiko tuon korvata suoraan tommosella joustavalla 24mm putkella?
Voisi varmaan olla myös syy savutukselle..
Onko sulla väylässä vai jälkiasennettu? Jos löpö tulee läpi eikä meinaa syttyä niin ei johdu pakoputkesta se. Minkä ikäinen laite? Käytä koodin luvussa se eberi, jos herjaa paloilmapuhallin vikaa, mutta puhallin pyörii kuitenkin kevyen kuuloisesti niin eikun aivot irti ja pajalle, siellä on puhaltimen maavika. Rantsilaan ite laitoin aivot, tulee kuntoon noin 70€ kustannuksella. Mullakin kun oli aivoissa ongelmaa niin savua oli kuin discossa konsanaan. Jos sulla on niin vanha lämmitin että siinä ei oo keraamista hehkua niin vaihda se keraamiseen.
-
Onko sulla väylässä vai jälkiasennettu? Jos löpö tulee läpi eikä meinaa syttyä niin ei johdu pakoputkesta se. Minkä ikäinen laite? Käytä koodin luvussa se eberi, jos herjaa paloilmapuhallin vikaa, mutta puhallin pyörii kuitenkin kevyen kuuloisesti niin eikun aivot irti ja pajalle, siellä on puhaltimen maavika. Rantsilaan ite laitoin aivot, tulee kuntoon noin 70€ kustannuksella. Mullakin kun oli aivoissa ongelmaa niin savua oli kuin discossa konsanaan. Jos sulla on niin vanha lämmitin että siinä ei oo keraamista hehkua niin vaihda se keraamiseen.
Väylässä on. Eiköhän tuo auton mukana ole tullut 2010. En tiedä tarkempaa historiaa. Luulisi että joskus uusittu kun ei ollut pahasti karstainen.
Ekalla käynnistyksellä siis pienen pölläytyksen antaa ja sammuu heti perään. Toinen käynnistys jää päälle ja savuttaa tietysti kun löpöä putkessa ja varmaan eberin sisälläkin.
Sen jälkeen palaa siististi.
Savutus pieneni mielestäni käynnistyksessä kun vaihtoi sihdin.
Aina lähtee toisella käyntiin ja kuulostaa ihan normaalilta.
En siis itse käynnistä toista kertaa vaan laite hoitaa sen itse.
Tulppa varmaankin vanha. Voisiko se olla tiensä päässä ja ei hehkuta tarpeeksi alkuun?
Vidalla taisi ehkä pystyä ajamaan jonkin testin. Mitään yleistä koodia ei ainakaan ole näkynyt vielä. Voin tarkistaa.. :)
-
Väylässä on. Eiköhän tuo auton mukana ole tullut 2010. En tiedä tarkempaa historiaa. Luulisi että joskus uusittu kun ei ollut pahasti karstainen.
Ekalla käynnistyksellä siis pienen pölläytyksen antaa ja sammuu heti perään. Toinen käynnistys jää päälle ja savuttaa tietysti kun löpöä putkessa ja varmaan eberin sisälläkin.
Sen jälkeen palaa siististi.
Savutus pieneni mielestäni käynnistyksessä kun vaihtoi sihdin.
Aina lähtee toisella käyntiin ja kuulostaa ihan normaalilta.
En siis itse käynnistä toista kertaa vaan laite hoitaa sen itse.
Tulppa varmaankin vanha. Voisiko se olla tiensä päässä ja ei hehkuta tarpeeksi alkuun?
Vidalla taisi ehkä pystyä ajamaan jonkin testin. Mitään yleistä koodia ei ainakaan ole näkynyt vielä. Voin tarkistaa.. :)
Okei. Ei ole täysin kunnossa jos ei syty kertalaakista tulille. Mulla tuo on jälkiasennettu.
Olen kuullut että Sercap korjaa onnistuneesti myös noita väylävehkeiden aivoja. Tuossa kun alkoi olemaan pahana se ohjainlaitevika niin teki samoin että ei syty kerralla ja sitten kun syttyi niin käyntiääni seilasi, aluksi en kiinnittänyt sen kummempaa huomiota asiaan mutta kun pakkasta alkoi olla -30 ja eberi ei herää niin alkoi kiinnostaa.. :D
Jos paloilmapuhallin pyörii käsin herkästi niin tuskin on kaput. Asiaan vihkiytyneet kertoi myös että hehkun maavikaa ollut noissa D5WS ohjainlaitteissa. Minullakaan laite ei ollut karstainen sisältä juuri lainkaan.
Mutta jos/kun siinä on keraaminen hehku niin se on 99% varmuudella ehjä, ne kestää valmistajan mukaan ainakin 9000 hehkutusta ja kaikki eberien kanssa touhunneet ovat sanoneet samaa että se on elinikäinen, ei säry ellei itse sitä särje.
Keraamisesta tulpasta ei saa johtoja irti mutta tavallisesta ne saa irti tulpan päästä, muistaakseni rengasliittimillä, helppo siten erottaa kumpi tulppa kyseessä.
-
www.mtmhuolto.com korjaa myös ohjainbokseja
-
Niin tekee. Kun kysyin niin jono olis ollu noin viikko. Rantsilan keikalla ohjainlaite viipyi kaikkinensa kaksi päivää ja maksoi yli puolet vähemmän..
-
Pystyykö noita ohjainlaitteita korjauttamaan jos vikakoodina on ohjainlaitteen sisäinen vika ja alhainen akkujännite herja jatkuvana?
-
Pystyykö noita ohjainlaitteita korjauttamaan jos vikakoodina on ohjainlaitteen sisäinen vika ja alhainen akkujännite herja jatkuvana?
Kannattaa kysyä Sercapilta. Eberspächerin huoltomies sanoi että väylävehkeiden ohjainlaitteen korjaus ei joka paikassa onnistu, tiedä sitten pitääkö paikkansa.
-
Tuli ulkomailta oikeanlainen ohjainlaite 252270 (myivät rikkinäinen maininnalla) ja sen nakkasin kiinni lähes uuteen V40:n eberiin. Sen tuolla liumimyrskyssä vaihdoin (oli veemäistä) ja laitoin pöhisemään. Komiat savut pukkasi ja lähti hetkeksi päälle. Tämän jälkeen tuli vikakoodi CPM-1031 eli puhallinmoottorin johtovika tms. Pitänee kokeilla vielä ottaa irti ja tinata puhallinmoottorin maajohto hehkun maahan. Ainakin näin neuvovat kun googlettelin tuota vikaa.
Nyt voisi tutkia myös tuota irti otettua kun siinä on ohjainlaitteelta vikakoodeina alhainen syöttöjännite ja sisäinen vika. Lieköhän tinaukset irti tai joku konkka kärähtänyt.
-
Omaan ongelmaan nyt jotain lisätietoa.
CPM-4308 extinguished flame vikakoodi nyt saatu aikaiseksi parikertaa. Aikaisemmin ei koodeja.
Eli ilmaa löpöputkessa ilmeisesti.
Kaikki kumiletkut vaihtoon liitoksista?
-
Omaan ongelmaan nyt jotain lisätietoa.
CPM-4308 extinguished flame vikakoodi nyt saatu aikaiseksi parikertaa. Aikaisemmin ei koodeja.
Eli ilmaa löpöputkessa ilmeisesti.
Kaikki kumiletkut vaihtoon liitoksista?
Kyllä ne kannattaa tsekata. Kuulin myös yhdestä hydronicin viasta jossa oli vika loppujen lopuksi ollut osaksi tukkeutuneessa löpöputkessa, olivat paineilmalla ruutanneet sen läpinäkyvän letkun auki niin oli ongelma poistunut, en jaksa muistaa mitkä oli oireet mutta voisin kuvitella että on pyörinyt vain pari minuuttia ja sammunut..
-
Eiköhän tässä se pilli ime ilmaa nyt kun taas tutkinut ja pari kommenttia saanut muilta.
Ilmeisesti niitä mennyt ja käyttäytyy näin.
Tässä autossa vaan ei ole huoltoluukkua takapenkin alla niin menee hankalaksi vaihto.
-
Täällä herjaa tuota puhallin moottoria joka laakeroitu ja tuntuu toimivan.. miten tuo ohjainlaitteen maadoitus vika jos ohittaisin sen maadoittamalla hehkun maa johtoon? Onko kellään kokemusta ja näkemystä asiaan ja johtojen väreistä ja napaisuuksista tietoa?
-
Pystyykö noita ohjainlaitteita korjauttamaan jos vikakoodina on ohjainlaitteen sisäinen vika ja alhainen akkujännite herja jatkuvana?
Pojan autossa nyt sama vika, saitko Leo korjattua ohjainlaitetta?