Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: JiiTee - 11.12.2013, 08:41:36
-
Eli auto on v70 -07 automaatti awd. Kysymys kuuluupi, että onko normaalia kaasu löysättäessä (esim: ristykseen saavuttaessa), vaihteisto heittää vapaalle ? Tai ainakin kierrokset laskee tyhjäkäynnille.
Edellinen s60 ei tätä tehnyt vaik samanlainen vaihteisto olikin.
-
On normaalia. Vähän vauhdista riippuu, että moottorijarruttaako vai heittääkö vapaalle. Mutta täysin normaalia on.
-
Jeppis jepulis. Ärsyttävä piirre
-
Ja onneks pystyy kuulemma ohjelmoimaan pois :).
-
Minusta kait edullista ku esm, motarilta poistuu ja nostaa jalan kaasulta rampin alus , nii rullaa mukavasti ja naftaa sekä jarrut säästyy .
-
Ja onneks pystyy kuulemma ohjelmoimaan pois :).
Pystyykö? Olen käsittänyt että juuri tätä piirrettä ei saa pois
-
Minusta kait edullista ku esm, motarilta poistuu ja nostaa jalan kaasulta rampin alus , nii rullaa mukavasti ja naftaa sekä jarrut säästyy .
Taajamassa taitaa olla toisinpäin. Jarrut kuluu enämpi ja eikö liene kulutuskin korkeampi. Itse ainakin ottaisin ton rullausominaisuuden heti pois. Aiempi automaatti auto ei vapaalla rullaillu ja tämä volvon keksintö kyllä hiukan kummastuttaa
-
Saattaa olla että puhun paskaa mutta motarinrampilla toimii siiheasti kun loota pudottaa kolmosen pesään... ellei aja manuaalilla silloin lukittuu 3,4,5 siis 5 vaihteisessa 6 lovisesta en tiedä.. 1 ja 2 ei lukitu joten menee vapaalla kun nostaa...
-
Pystyykö? Olen käsittänyt että juuri tätä piirrettä ei saa pois
Kyllä sen pysty, 60 ekeä makso oulussa sahilla. (suomen autohuolto)
-
Kyllä sen pysty, 60 ekeä makso oulussa sahilla. (suomen autohuolto)
totta turiset! nyt on mullakin poistettu. tykkään. samalla vaihtu ölpät uusiin niin laatikon toiminta muutenkin "mukavoitui". eipä tullu kysyttyä oliko mustaa mutta 8l oli öljyä kulunu. mitä se nyt sitten kertoo. jostain muistelen että 9l menis normaalisti huuhtelussa
-
Saattaa olla että puhun paskaa mutta motarinrampilla toimii siiheasti kun loota pudottaa kolmosen pesään... ellei aja manuaalilla silloin lukittuu 3,4,5 siis 5 vaihteisessa 6 lovisesta en tiedä.. 1 ja 2 ei lukitu joten menee vapaalla kun nostaa...
kyllä se jotenkin noin on 6 lovisessakin. moottorijarrutuksessa jossain suurinpiirtein 50 nopeudessa laskeutuu hiljaisuus. tiedä sitten mikä pykälä. mun on hemmetin hankala näissä ottaa selvää mikä pykälä milloinkin päällä. mistää ei näe kun on automaattiasennossa. anyways, nyt ei hiljaisuus laskeudu enää;-)
-
Tekeeköhän kukaan täällä Savossa samaa työtä 60€ alkoi kiinnostaa itseänikin tämä.
-
Tekeeköhän kukaan täällä Savossa samaa työtä 60€ alkoi kiinnostaa itseänikin tämä.
Sen verran tarkennusta että 65eur maksoi (eilen) merkkihuollossa. Tuota tuskin muualta saa
-
Sen verran tarkennusta että 65eur maksoi (eilen) merkkihuollossa. Tuota tuskin muualta saa
Osaatko sanoa, mikä sen ohjelmiston osanumero on? Löytyy varmaan kuitista.
-
Osaatko sanoa, mikä sen ohjelmiston osanumero on? Löytyy varmaan kuitista.
30646691 volvo neutral control (neutral control remove)
-
Mulle väitettiin kesällä (sinisellä) ettei onnistu enää 2009 malliin - pitääkö aidosti paikkansa?
-
Saiskos tota laatikkoa mitenkä viisaammaksi?
Ei oikein ole taloudellista vedellä sinne 3000rmp, eikä siihen tarvii kenkiä yhtään.
Tuo olisi mielenkintoista nähdä vaikuttaisiko kulutukseen toi moottori jarrutus, meilläkun se heittää vapaallei kanssa.
-
Saiskos tota laatikkoa mitenkä viisaammaksi?
Ei oikein ole taloudellista vedellä sinne 3000rmp, eikä siihen tarvii kenkiä yhtään.
Tuo olisi mielenkintoista nähdä vaikuttaisiko kulutukseen toi moottori jarrutus, meilläkun se heittää vapaallei kanssa.
moottorijarrutus vaikuttaa ihan varmana taloudellisuuteen, eco malleissahan se jarruttaa tomaatilla aina, kokeilin tässä taannoin uuden V40:n tuskin saa vanhaa laatikkoa opetettua vaihtamaan 1500 paikkeilla kuten nää uudet tuntuu tekevän...
-
moottorijarrutus vaikuttaa ihan varmana taloudellisuuteen, eco malleissahan se jarruttaa tomaatilla aina, kokeilin tässä taannoin uuden V40:n tuskin saa vanhaa laatikkoa opetettua vaihtamaan 1500 paikkeilla kuten nää uudet tuntuu tekevän...
joo eikö se liene syöttö täysin poikki moottorijarrutuksessa. tyhjäkäynnillä kuluu ainetta vähän mutta kuluu kumminkin. sen verran kuluu että ovat viihtineet värkätä niitä start/stop hässäköitä
ja kiertää kyllä turhan korkealle nämä d5:t.. säästyypähän kaksoismassa vauhtipyörät;-)
-
Tuota, tuota
Vaikka moottorijarrutuksessa kulutus on pyöreä 0, ei se välttämättä ole taloudellisin vaihtoehto. Vapaalla rullattaessa moottori ei jarruta mutta vastaavasti auto kuluttaa noin 0,7 l/h. Rullausmatka on paljon pidempi vapaalla kuin moottorijarrutuksella ja alamäessä jo paljon pienempi mäki riittää viemään autoa mäen voimalla kun konetta ei tarvitse pyörittää 2000 r/min mäen voimalla. Mitä kovempi vauhti ja kierrokset, sitä enemmän taloudellisuus on vapaalla rullaamisen puolella. Samalla matkalla ero moottorin pyörimissä kierroksissa voi olla huomattava, jos matkalla on paljon mäkiä ja risteyksiä. Jos autolla on vauhtia ja kone käy esim. 2000 r/min kone voi hyvinkin jarruttaa enemmän kuin että se kävisi tyhjäkäyntiä ja söisi ~0,7 l/h. Jos tarkoitus on oikeasti pysähtyä, tällöin tietysti on edullisinta käyttää moottorijarrutusta. Säästyy jarrutkin sivussa. Kaupunkiliikenteessä moottorijarrutus luultavasti säästää hiukan polttoainetta ja maantiellä päin vastoin vain lisää kulutusta.
Eri asia on sitten kuka tykkää mistäkin. Ainakin itse pidän miellyttävämpänä sitä että auto jarruttaa moottorilla esim. mäkisellä tiellä sen sijaan että se puskee mäet alas "vapaalla", jolloin vuoroon saa jarruttaa jarruilla ja taas kaasulla vääntää seuraavaa rinnettä ylös.
-
jeps. nämä vehkeet nimenomaan tiputtaa vapaalle vasta taajamanopeuksissa. maantienopeuksissa jarruttaa moottorilla vaikka olisikin neutral control käytössä.
kumpi asetus sitten parempi laatikonkäyttöikää ajatellen. en lähde edes arvelemaan
-
jeps. nämä vehkeet nimenomaan tiputtaa vapaalle vasta taajamanopeuksissa. maantienopeuksissa jarruttaa moottorilla vaikka olisikin neutral control käytössä.
kumpi asetus sitten parempi laatikonkäyttöikää ajatellen. en lähde edes arvelemaan
Meillä laatikko heittää kyllä vapaalle ihan maantielläkin. Ja mäkisillä teillä toi rullaus on kyllä plussaa, sitä kun ällyis aina hyödyntää.
-
Meillä laatikko heittää kyllä vapaalle ihan maantielläkin. Ja mäkisillä teillä toi rullaus on kyllä plussaa, sitä kun ällyis aina hyödyntää.
Oho. Oisko näissä eroja 5 ja 6 vaihteisten välillä
-
On, ainakin mitä kaverin 6-vaihteiseen testasin. 6-vaihteinen hyödyntää aktiivisesti moottorijarrutusta, kun taas minulla heittää helposti vapaalle. Maantievauhdista turbiini aukeaa ~70-75km/h vauhdista. Kylillä ajellessa helposti käy että menee aina vapaalle kun kaasun nostaa. Pakko kolmosta ja kakkosta käytän kyllä todella usein hiljentämiseen. Varsinkin motarien rampit ja 70-alueilla valoihin hiljentäesssä.
-
:-\ Eipä se heitäkkään vapaalle yli 80km vauhdista...
-
Hauska keskustelu, ei ehkä juuri tänne korjaamolle kuulu mutta hauska kuitenkin.
Pitää tuoda tuo oma nelilovinen vielä hämmentämään pakkaa.
Rullaa muuten tuommoinen vähän painavampi paketti aika pitkän matkaa kevyesti vapaalla.
Keskikulutus (tripistä laskettu) pyörii siinä seiskan alapuolella. Eli eiköhän se ole aika paljon ajotottumuksistä kiinni.
Turbiinin lukko toimii siinä ~70 paikkeilla.
Siinä viislovisessa riittää kun laittaa pakko nelosen niin lukko avautuu muistaakseni <60 nopeudesta.
-
Tuo vapaalle heittävä laatikko kyllä säästäisi polttoainetta jos opettelisi ajamaan sitä hyödyntäen. "Normaaliin" tapaan ajellen se todennäköisesti vähän lisää kulutusta.
Mitä tulee jarruihin, niin mun mielestä jarrut kuluvat enemmän käyttämättömyyttään kuin käytössä.
-
Noh, eipä näissä kiisseleissä kyllä häävi ole tuo moottorijarru muutenkaan. Jonkun verran vähemmän tarvii jarrua räplätä kun tuo neutral control eliminoitu. Lisäksi vehje on koko ajan satasella "hallinnassa". Ärsytti kun se itse päätti kuljettajan puolesta että nyt rullataan. Minusta auto tahi prätkä on hiukan epämääräisessä tilassa jos ei ole veto tai jarru päällä 8)
-
Tjaa tässä taitaa kommnetoijilla mennä nyt kaksi asiaa sekaisin (tosin sillä nyt ei ole oikeastaan mitään väliä, mutta korjataan ettei kelleen jää väärää kuvaa).
Tuo neutral control nyt ei taida liittyä tähän alkuperäiseen kysymykseen/ominaisuuteen millään tavalla.
Tosin alussa kysyjä taitaa kysyä hieman väärällä termillä.
Ymmärsin (saa vapaasti ojentaa jos ymmärsin väärin) että tässä ihmetellään miksi turpiinilukko irtoaa kun ottaa kaasun pois.
Eihän se kokonaan vapaalle heitä (kuten neutral control tekee sitten kun auto on jo kokonaan pysähtynyt).
Tämän voi todeta kun antaa auton hidastua niin se ei kokonaan pysähdy, vaan jää rullaamaan tyhjäkäyntiä pykälä päällä.
Eli siellä on pykälä päällä ja turpiinilukko auki.
Kun taas neutral control kytkee vapaan päälle kun se huomaan auton pysähtyneen ja jarrun olevan päällä.
Saman voit tehdä kun kytket valoissa seisoessasi N -vaihteen päälle.
Näin neutral control on ainakin ennen toiminut. Jos ovat siihen nyt tehneet jotain muutoksia niin siitä en tiedä.
Viisaammat taas ojentakoot erehtynyttä.
-
Varmaankin on niin kuin kirjoitat mutta mulle ohjelmoitiin merkkihuollossa tuo neutral control remove (ainakin laskun mukaan) ja moottorijarruttaa nyt erilailla
-
Noh, eipä näissä kiisseleissä kyllä häävi ole tuo moottorijarru muutenkaan. Jonkun verran vähemmän tarvii jarrua räplätä kun tuo neutral control eliminoitu. Lisäksi vehje on koko ajan satasella "hallinnassa". Ärsytti kun se itse päätti kuljettajan puolesta että nyt rullataan. Minusta auto tahi prätkä on hiukan epämääräisessä tilassa jos ei ole veto tai jarru päällä 8)
Miten sulla turbiinin lukko toimii kun neutral control eliminoitu? Omassa -03 5-vaihteisessa vaihde päällä rullatessa turbiinin lukko lähtee pois kun moottorin kierrokset laskee 1500:n. Mun mielestä olis mukavampi, että rullatessa se pitäis lukkoa pitempään päällä.
-
Miten sulla turbiinin lukko toimii kun neutral control eliminoitu? Omassa -03 5-vaihteisessa vaihde päällä rullatessa turbiinin lukko lähtee pois kun moottorin kierrokset laskee 1500:n. Mun mielestä olis mukavampi, että rullatessa se pitäis lukkoa pitempään päällä.
No se justiinsa noin (en muista kiekkoja) jossain 50-60 nopeudessa tiputti neulan tyhjäkäynnille kertalaakista "zap". Nyt "jyristää" kutakuinkin loppuun saakka eli vielä tuhannen kiekan kohdallakaan ei tipahda neula. Minäpä koetan kattoa kiekkoja tarkemmin kun tuon ratissa seuraava kerran oon
-
No se justiinsa noin (en muista kiekkoja) jossain 50-60 nopeudessa tiputti neulan tyhjäkäynnille kertalaakista "zap". Nyt "jyristää" kutakuinkin loppuun saakka eli vielä tuhannen kiekan kohdallakaan ei tipahda neula. Minäpä koetan kattoa kiekkoja tarkemmin kun tuon ratissa seuraava kerran oon
Katoin tuossa kun vehje oli läpikotaisin lämmin että 1200-1300 asti laskeutuu ja sitten tippuu aika tasan 1000 kiekan kohdalle neula jostaa jatkaa edelleen jarruttelua ja neula laskee hitaasti 800 kohdalle. Täysin pysöyksissä sitten vasta tipahtaa 800-> 700 eli tyhjäkäynnille. Huomasin että "kotirampissa" jossa aina samassa kohtaa tapailee jarrua oli jalka taas tutusti jarrulla mutta eipäs tarvinukaan painaa
-
Nollailin eilen vaihteiston oppimat asetukset, muuttui aikapaljon miellyttävämpään suuntaan! Kannattaisi ehkä pyytää sinistä nollaamaan vaihteistoöljyn vaihdossa/perus huollossa??
-
On omassani (5v) sellainen omimaisuus että taajamassa 40 kohdalla laatikko pykältää isompaa, en tiedä vaihtaako kolmoselle vai neloselle. Sopivasti kiihdyttäessä tuossa kohti nykäisee ikävästi. Sopivasti tarkoittaa tässä tapauksessa hyvin hidasta, lähes olematonta kiihdytystä. Kiekkamittari jopa heilahtaa tuossa "tyhjässä" kohdassa hieman korkeammalle. Jos kiihdyttää tavalliseen rauhalliseen, mutta määrätietoiseen tapaan kierrokset siellä 2000 paikkeilla niin vaihto on pehmyt, kuten muillakin vaihteilla.
Onko väellä tietoa pystyykö tuolle tekemään mitään kohtalaisilla kustannuksilla vai onko tullut jo johonkin mekaanista kulumista ja käyttöikä vastaan? Tuohon on joutunut opettelemaan omanlaisen ajotyylin ettei aina nykäise. Voisi varmaan kokeilla aluksi nollata tuon muistin kun tuo ajotyyli varmaan vääristää laatikon toimintaa. Senhän kai pystyi nollaamaan jotenkin muutenkin kuin liikkeessä käyttämällä??
Öljyt on vaihdettu vasta ja hydrauliikkayksikkö pari vuotta sitten. Moottorin tuet on kunnossa.
-
Ainakin itellä autto laatikon päivitys huomattavasti. Oli samanlainen, kolmosen kun heitti päälle niin ikävä nytkähdys tuntui.
Sinisellä reilu viiskymppiä, kun pyydät vain päivityksen.
-
Nollailin eilen vaihteiston oppimat asetukset, muuttui aikapaljon miellyttävämpään suuntaan! Kannattaisi ehkä pyytää sinistä nollaamaan vaihteistoöljyn vaihdossa/perus huollossa??
Millä sait toimenpiteen suoritettua ?
-
Millä sait toimenpiteen suoritettua ?
Allekirjoituksen ja muiden tekstien perusteella Juh44:llä näyttäisi olevan ei-ihan-niin-laillinen versio yhdistelmästä VIDA & DICE. Eli merkkikorjaamon järjestelmä.
Tuota settiä löytää kyllä etsivä netistä, mutta aiheen laittomuuden takia emme tällä foorumilla neuvo mistä sen saa hankittua. :)
Ja missään tapauksessa pelkästään paria toimenpidettä varten ei kannata edes sitä piraattiversiota hankkia, tuota Vidaa löytyy ihan laillisena myös muilta kuin merkkikorjaamoilta. Vaikkapa Carcomilta, Autodiagnoosi.fi:ltä, Sercapilta....yhteistyökumppaneita mainitakseni.
-
Juu kyllä VIDA löytyy.... ;) Kaapeli vain on vähän ongelma.
-
Senhän kai pystyi nollaamaan jotenkin muutenkin kuin liikkeessä käyttämällä??
Niin meinasin tällä että oliko joku sulake tai rele mitä irrottamalla muisti nollaantui. Muistelen lukeneeni, mutta pätiköhän näihin vaihteistoihin...
-
Kun taas neutral control kytkee vapaan päälle kun se huomaan auton pysähtyneen ja jarrun olevan päällä.
Saman voit tehdä kun kytket valoissa seisoessasi N -vaihteen päälle.
Näin neutral control on ainakin ennen toiminut. Jos ovat siihen nyt tehneet jotain muutoksia niin siitä en tiedä.
Viisaammat taas ojentakoot erehtynyttä.
Moi kaikille, tulipa rekisteröidyttyä tänne kun ensimmäinen volvo meikäläisellä ja täältä onkin hyvä kysellä ja lueskella.
Tähän viestiketjuun liittyen ja ehkä ylläolevaan lainaukseen osittain sopien, olen ihmetellyt tuota omaa pirssiäni ja sen laatikkoa.
Taajamassa kun tulee valoihin ja pysähtyy, niin liikkeelle lähtiessä on sellainen "tyhjä kohta" eli nykäisee kun nostaa jalan jarrulta.
Mahtaako tuo olla miten normaalia?
Ikäänkuin laatikossa ei olisi sitä pientä vetoa päällä ollenkaan, kierroslukukin näyttää hieman tipahtavan hetkellisesti samalla kun ilmeisesti päättää tuohon moodiin mennä siinä valojen vaihtoa odotellessa.
Muuten laatikko toimii kyllä hyvin kaikinpuolin
Auto on V70 2.4 ja vm2000.
240tkm mittarissa.
-
Ns. neutral control on syypää ilmiöön. Laatikko vaihtaa vapaalle pysähdyksissä ja nopeasti kaasua painaessa värkki ei ehdi kytkeä vetoa päälle ennen kuin kierrokset nousee ja veto kytkeytyy terävän nykäyksen kanssa.
2 huijaustapaa, toimii ainakin uudemmissa. Nostaa jarrua niin että nippanappa pysyy paikoillaan ja silloin tuntee kun "vaihde" menee päälle tai jarrua normaalisti painaessa painaa vähän kaasua ja veto menee päälle. Kolmas ja paras on käydä sinisellä ohjelmoimassa toiminto pois, tilalle saa sitten pienen jyrinän paikoillaan seisoessa.
Normikäytössä tota ei pitäisi juuri huomata, jos kaasua ja jarrua painaa samalla jalalla. Mutta värkki ei ehdi niihin normaalia vikkelämpiin liikkeisiin mukaan.
-
Noniin vähän tuossa jo ounastelinkin että voisi tuo NC olla syynä moiseen kun eksyin tätä ketjua lukemaan.
Pikkuisen ärsyttävä piirre kun ei ole aikaisemmin tullut automaattien kanssa vastaan.
Toimii juurikin noin että kun jarrua hieman nostaa ja antaa ottaa 'löysät pois' niin ei nykäise.
Jos taas istua tönötän valoissa jarrupoljin pohjassa ja siirrän jalan kaasulle niin nykäisee aika napakastikin.
Pitääpä käydä ottamassa toi neutral control pois.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta :)
-
Muutamissa viesteissä on kerrottu, että vanhat öljyt hidastaisi neutral controllin toimintaa. Itse en moista piirrettä ole huomannut, mutta ihan järkeen käypä juttu. Kylmänä ainakin omassa toiminta on hitaampi kuin lämpimällä laatikolla.
-
Näissä vanhemmissa myös laatikon kuluneisuus korostaa tuota nykäisyä.
-
Muutamissa viesteissä on kerrottu, että vanhat öljyt hidastaisi neutral controllin toimintaa. Itse en moista piirrettä ole huomannut, mutta ihan järkeen käypä juttu. Kylmänä ainakin omassa toiminta on hitaampi kuin lämpimällä laatikolla.
Nyt on uudet mehut laatikossa ja vaihdettu ihan huuhtelemalla alan liikkeessä.
Lisäksi vaihdettiin lootan taaimmainen kannatinkumi.
Edelleen jatkuu Neutral Controlit joten uusilla öljyillä ja kumilla ei ainakaan parantunut tilanne, ennemminkin toimii vielä "paremmin" kuin ennen :P
Laatikko ainakin muuten tykkäsi kovasti ja vanhat öljyt olivat jo aika kuraa.
Seuraava pitstoppi taitaa olla sinisellä kun ei näillä ollut tarvittavaa softaa siihen nc:n poistoon
-
Omaani huollon yhteydessä yrittivät päivittää ohjelmaa, mutta uusin softa oli jo sisässä. En muistanut ohjeistaa, että olisisvat nollanneet muistin, eli se jäi nyt kokeilematta.
Eli siis oli tarkoitus yrittää päästä eroon siitä nytkäyksestä kolmosen vaihdon yhteydessä. Mekaanikko kyllä meinasi etteipä sille taija mitään voida, jos öljytkin on vaihdettu...
Mitä ne sopeutukset on, voiko niillä olla vaikutusta tuommoiseen ominaisuuteen (vikaan)?
-
Nonniin, nyt on käytetty Sinisellä ja lompsa keveni karvan alle 150e.
- Vaihteistoon päivitetty uusi softa ja samalla lähti edellisen omistajan mukautuvuusasetukset kävelemään
- Neutral Control poistettu
Siihen loppu nykimiset valoissa ja vaihtelee paljon paremmin kuin ennen joskaan silloinkaan mitään valittamista ollut liikkeellä ollessa. Tuntuu kuitenkin että nyt vieläkin paremmin.
Tätä ennen tehtiin vaihteistoöljyn vaihto huuhtelemalla ja tarkistettiin laatikon sekä moottorin kannatinkumit, joista moottorin ylätukikumi vaihdettiin ja laatikon puolelta yksi.
Noita kannattaa kokeilla jos nytkähtelee valoissa.
Ainakin omalta osaltani taitaa tämä case olla suljettu. :)
-
Onko kellään faktaa tuosta mukautuvuus muistista? Eli kuinka pitkä tuo muisti on esim. säätyykö toiminta esim viimeisen 1000 km mukaan vai jääkö nollauksen ja oppimisajon jälkeen jotain pysyviä arvoja muistiin?
-
Onko kellään faktaa tuosta mukautuvuus muistista? Eli kuinka pitkä tuo muisti on esim. säätyykö toiminta esim viimeisen 1000 km mukaan vai jääkö nollauksen ja oppimisajon jälkeen jotain pysyviä arvoja muistiin?
Mukautuminen on jatkuvaa ja ohjausyksikkö tarkkailee joka vaihtoa kokoajan, sekä säätää sitten niiden mukaan vaihtamispaineita.
Nollauksen jälkeen kaikki lähtee liikkeelle asetetuista lähtöarvoista.
-
Kiitos. Mutta jos. esim edellinen omistaja on ajanut tyylillään esim vuosi sitten niin vieläkö ne ajot vaikuttavat toimintaan. Eli onko jotakin kilometrimatkaa tai onko joku vaihtojen lkm taaksepäin mistä laatikko kalkuloi ja päättelee seuraavan tapahtuman?
-
Vaihteiston toimintaan ei vaikuta käyttäjä, vaan sopeutumisella vaihteisto pyrkii pitämään vaihdot hyvinä laatikon ikääntyessä.
-
Vaihteiston toimintaan ei vaikuta käyttäjä, vaan sopeutumisella vaihteisto pyrkii pitämään vaihdot hyvinä laatikon ikääntyessä.
Jos asia olis noin kun kerrot niin miksi nollaus yleensä tehdään?tuolla logiikalla sitä ei tarvis kun yks sopeutus laatikkoa kohti uutena!
Toisen mielestä sopeutus/mukautus on yks ja sama asia monella eri nimellä....
Toisen mielestä nollaus on mahdollista ja asetetut arvot säilyy..
Wetteri ainakin laskuttaa sopeutuksen ja mukautuksen eri hinnoilla,ja perusteleekin ne täysin eri asioiksi!Ketä tässä kannattais uskoa?
Kuvittelin että wetteri nyt merkkiliikkeenä tietäis asian,mutta enää oo varma siitäkään..
Sah puolestaan oli sitä mieltä,että laatikolle on ehdottomasti tehtävä sopeutus just valmistajan ohjeen mukaan ja se ei ole aivan simppeli juttu!Täytyy ajella just valmistajan antamia nopeuksia ym.jos tulee poikkeamia sitä tehtäessä ei laatikko toimi kunnolla.
Toisten mielestä on olemassa vain ja ainoastaan yks ja sama asia seitsemällä eri nimellä..sopeutus,mukautus,opetus,nollaus etc.
Viallisen laatikon ollessa kyseessä ei auta vaikka sadetanssin pitäs,mutta ehjällä laatikolla tuon nollauksen huomaa.
Onko jollaki nyt oikeasti tietoa asiasta??
-
Niin minullakin oli sellainen käsitys että laatikko nimenomaan oppisi toimintaa käyttäjän ajon mukaan... Paljon se wetteri pyysi nuista sopeutuksesta ja mukautuksesta?
-
Miten kun täällä kerran puhutaan automaattivaihteiston toiminnasta, ajattelin kysyä täällä topicissa, että miten muilla automaattivaihteisto on käyttäytynyt uuden ilmamassamittarin jälkeen. Itsellä 190tkm ajettu vaihtolaatikko joka sopeutettu syksyllä, ja muutama tkm sitten vaihdettu laatikkoöljyt. Toimi ennen ilmamassamittarin rikkoontumista hyvin, nyt uudella alkanut olemaan nykivämpiä vaihtoja, sekä ns. Epävarmuutta mikä vaihde olisi hyvä. Eli vaikuttaako uudet mafin arvot myös laatikon toimintaan noin paljon kun arvot ovat varmasti uuden kanssa eri luokkaa kun vanhan maffin? Eli onko ihan kaukaa haettu käyttää laatikko uudestaan sopeutuksessa, että alkaa taas pelittämään? Ja tosiaan d5 v70 vm.05 kyseessä.
-
Veikkaisin että nollaus riittää, yleensä omat olen sopeuttanut jos jotain muutoksia tehnyt kun kuitenkin tuo vida löytyy itseltä.
-
Moi. Osaako joku kertoa, että mikä vika. Xc90 t6 vm04 kylmänä liikkuu, lämpimänä alkaa "kytkin" luistamaan ja hetken kuluttua ei liiku lainkaan? Onko laatikko valmis vai vieläkö on toivoa?
-
Tuossa T6:ssa on enemmän tai vähemmän surullisessa maineessa oleva GM:n vaihteisto. Oireiden perusteella kuulostaa siltä, että laatikon sihti/suodatin on tukossa ja öljy ei pääse virtaamaan laatikossa. Kaikkea ajamista kannattaa välttää nyt, ne laatikon kytkinlevyt eivät kovin kummoista luistoa kestä ennenkuin ovat käyttökelvottomat. Onko laatikko paljon ajettu ja miten siihen on matkan varrella vaihdeltu öljyjä ja suodatinta? Kannattaa ensitöikseen katsoa laatikon mittatikusta, että miltä ne nykyiset öljyt näyttävät väriltään. Jos öljyt näyttävät punaisilta, niin toivoa on. Mutta jos öljyt ovat lähinnä mustat ja jopa haisevat palaneelta, niin varautuisin henkisesti laatikkoremonttiin.
-
kilometrejä kertynyt n.270000, punaiset on öljyt ja kolmisen vuotta sitten vaihdettu. Suodattimesta en osaa sanoa.
-
Kannattaa selvittää ensalkuun, että siellä laatikossa on öljynpaineet kunnossa tosiaan.
-
Lainataas vanhaa viestiketjua liittyen automaatin toimintaan eli:
Oliko tuolla laatikon kupeessa jotain tukikumeja? Voiko ne vaikuttaa vaihtamisen pehmeyteen yhtään? Auto siis -08 s60 d5 ja 6v geartronic. Laatikko toimii muuten normaalisti mutta menee kyllä välillä tunteisiin vaihtamisen kankeus ja tökkiminen. Liekö vain ominaista näille? Reippaalla kiihdytyksellä vaihtaa kyllä pehmeämmin kuin ns. pintakaasulla ajaessa joten tuli mieleen onko noilla tukikumilla mitään vaikutusta?
-
Se laatikon vääntövarsi ainakin aiheuttaa tiettyä kolahtelua kun vaihtelee R:n ja D:n välillä. En kyllä ole huomannut, että ajon aikana tapahtuviin vaihtoihin nuo tukikumit ihan liikaa vaikuttaisivat. Missä tilanteissa se laatikkosi tökkii?
-
Reippaalla kiihdytyksellä vaihtaa kyllä pehmeämmin kuin ns. pintakaasulla ajaessa joten tuli mieleen onko noilla tukikumilla mitään vaikutusta?
Ominaisuus. Älä suotta ala kumeja vaihtelemaan.
-
Se laatikon vääntövarsi ainakin aiheuttaa tiettyä kolahtelua kun vaihtelee R:n ja D:n välillä. En kyllä ole huomannut, että ajon aikana tapahtuviin vaihtoihin nuo tukikumit ihan liikaa vaikuttaisivat. Missä tilanteissa se laatikkosi tökkii?
Eipä tuo laatikko mitenkään pauku tai kolise tai muutenkaan tunnu rikkinäiseltä. Ärsyttävin vaan ehkä nuo 4-5 vaihdot molemminpuolin juuri 60km/h vauhdissa. Laatikon öljyjä vaihdeltu ja ohjelmoitu joten niillä ei ole ollut vaikutusta. Sillä vielä ajattelin josko tukikumeista olisi joku ihmelääke ollut ja saanut vaihdot pehmeämmiksi :D Mersun 9g-tronic laatikolla varustettua autoa tuli testattua ja oli niin pehmeät vaihdot että itku meinasi tulla kun piti kankean geartronicin rattiin hypätä :buck2:
Ominaisuus. Älä suotta ala kumeja vaihtelemaan.
Jep tämä mielikuva itselläkin että on ominaisuus mitä enemmän googletellut. Turhaan ei viitsi vaihdella jossei ole mitään vaikutusta.
-
Mersun 9g-tronic laatikolla varustettua autoa tuli testattua ja oli niin pehmeät vaihdot että itku meinasi tulla kun piti kankean geartronicin rattiin hypätä :buck2:
No niin. Toivottavasti otit opikses. Me ei testailla niitä ;D