Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tonto - 03.04.2011, 16:02:43
-
Eli öljypumpun vaihdon jälkeen auto ei suostu lähtemään käymään, kierrosluku mittari pomppii startatessa ihan miten sattuu, hieman lupaa muttei kuitenkaan käymään lähde, voisiko olla kampiakselin asentotunnistin.. Autoon aihdettiin aikaisemmin massapyörän tilalle kiinteä vauhtipyörä jonka jälkeen toimi moitteitta, kampiakselin asentotunnistimen johtojakin koitettiin kääntää toisin päin, mutta silloin kiekkamittari hyppi jo 6000rpm
Kiitän ja kumarran fiksuista vastauksista
-
Ölypumpun läheltä kaikki piuhat ja liitokset tarkastettu ettei oo mitään lähteny irti? Mites akun jännite? Tietysti voi koitttaa vie et akunkenkä irti puoleks tunniks ja kattoo ettei oo mikään "vikatila" päällä?
-
Ölypumpun läheltä kaikki piuhat ja liitokset tarkastettu ettei oo mitään lähteny irti? Mites akun jännite? Tietysti voi koitttaa vie et akunkenkä irti puoleks tunniks ja kattoo ettei oo mikään "vikatila" päällä?
Eipä siinä kai mitään semmosia piuhoja/liittimiä oo lähettyvillä mitkä vois irrota.. Volvon omalla testerillä koitettu, ei oo vikakoodeja..
Startattu apuvirralla moneen kertaan ja akunkenkä ollu monesti irti..
Eniten häiritsee tuo kierroslukumittari mitä se touhuilee kun sillain pomppii..
-
Eipä siinä kai mitään semmosia piuhoja/liittimiä oo lähettyvillä mitkä vois irrota.. Volvon omalla testerillä koitettu, ei oo vikakoodeja..
Startattu apuvirralla moneen kertaan ja akunkenkä ollu monesti irti..
Eniten häiritsee tuo kierroslukumittari mitä se touhuilee kun sillain pomppii..
Olisko si vaan mittaristolla tullu tunnit täyteen tuntuu et näissä on joka toisessa autossa joutunu kolvaileen noi mittaristot uusiks? En kyl tie vaikuttaako siihen ettei käymään lähe... Koita vie sellasta et ota kokonaan se kampiakselin asentotunnistimen piuha irti ja kato muuttuuko se mittarin käyttäytyminen startatessa ollenkaa ollenkaa. Mistä muuten kiinteen vauhtipyörän hommasitte?
-
Ja nokka-akselien ajoitus on tarkistettu, jottei ole jako pielessä?
-
Olisko si vaan mittaristolla tullu tunnit täyteen tuntuu et näissä on joka toisessa autossa joutunu kolvaileen noi mittaristot uusiks? En kyl tie vaikuttaako siihen ettei käymään lähe... Koita vie sellasta et ota kokonaan se kampiakselin asentotunnistimen piuha irti ja kato muuttuuko se mittarin käyttäytyminen startatessa ollenkaa ollenkaa. Mistä muuten kiinteen vauhtipyörän hommasitte?
Otin liittimen vallan irti, niin sen jälkeen ei mittari kiekkamittari sanonu mitään, eli vika vaikuttas olevan kampiakselin asentotunnistimessa.. Ite oon vaan käsittäny et jos ne hajoo niin ne lakkaa vallan toimimasta eikä rupee tollain oireileen.. Tosta omasta 850 T5:sta otettiin vauhtipyörä
-
Ja nokka-akselien ajoitus on tarkistettu, jottei ole jako pielessä?
noin 23 kertaa :D
-
En ole tämmöstä projektia vielä löytäny et massapyörän tilalle olis kiintee pyörä vaihdettu, eli onko mahdollista ettei aseto tunnistin enään hetken päästä osaa luke kierrosnopeutta.. massapyörässähän on "pykälät" mistä se tietonsa lukee ja kiinteessä pyörässä olikin reijät
-
En usko että sillä on sinällään merkitystä, tuossahan luetaan vain magneettikentän vaihtelua joka toteutuu kummallakin tavalla.
-
En usko että sillä on sinällään merkitystä, tuossahan luetaan vain magneettikentän vaihtelua joka toteutuu kummallakin tavalla.
PAITSI kun niitä "pykälöitä" oli muistaakseni 57 ja reikiä toisessa pyörässä oli 56. hmmm
-
Myös reiän/pykälän muoto ja pituus vaikuttaa anturiin indusoituvaan jännitteeseen, myös ykk:n laskemista varten tarkoitetun kohdan muoto ja sijainti vaikuttaa toimintaan.
Sinänsä niillä ei ole merkitystä, että minkä mallisia ne on tai millä etäisyydellä ne sijaitsevat toisistaan, merkitys tulee jännitettä triggaavissa komponenteissa, sekä softassa, se kun haluaa, että asiat ovat juuri kuten ne softaan on kirjoiteltu.
-
En ole tämmöstä projektia vielä löytäny et massapyörän tilalle olis kiintee pyörä vaihdettu, eli onko mahdollista ettei aseto tunnistin enään hetken päästä osaa luke kierrosnopeutta.. massapyörässähän on "pykälät" mistä se tietonsa lukee ja kiinteessä pyörässä olikin reijät
96vm saakka on noi reiät ja sillon tarvii kääntää ne piuhat tunnistimesta toisin päin. 96 eteen päin on hampailla ja niihin ei tarvi piuhoja kääntää. Kyl toi vähän haiskahtais et olis tunnistin paskna tai jotain muuta häikkää. Jos se pomppii kun koittaa startata niin joko lukee liikaa tai jättää jotain niistä koloista lukematta.
Niin en sit tie et onko noissa 850 T5 ja R:ssä erillaiset vauhtipyörät noi mikkä on kuvassa on molemmat R mallista.
http://www.performancewest.org/performance/s60r/flywheels.jpg Tossa kuva missä VP:t päällekkäin.
-
96vm saakka on noi reiät ja sillon tarvii kääntää ne piuhat tunnistimesta toisin päin. 96 eteen päin on hampailla ja niihin ei tarvi piuhoja kääntää. Kyl toi vähän haiskahtais et olis tunnistin paskna tai jotain muuta häikkää. Jos se pomppii kun koittaa startata niin joko lukee liikaa tai jättää jotain niistä koloista lukematta.
Niin en sit tie et onko noissa 850 T5 ja R:ssä erillaiset vauhtipyörät noi mikkä on kuvassa on molemmat R mallista.
http://www.performancewest.org/performance/s60r/flywheels.jpg Tossa kuva missä VP:t päällekkäin.
Juu johtoja käännettiin, millon kiekkamittari sekos vielä enemmän.. Mutta toimi ennen ilman mitään erikoistoimenpiteitä ja autolla ajettiinkin monta testilenkkiä vauhtipyörän vaihdon jälkeen.. No mutta huomenna tulee uus asentotunnistin ja selviää onko vika siinä..
-
Auttoko tunnistimen vaihto?
-
Auttoko tunnistimen vaihto?
Tuli väärä tunnistin ja joutu tilaanruotsista uuden.. huomenna pitäs tulla sopiva
-
kierroslukumittari pomppii samanlailla, eli tunnistin ei auttanut, mutta hinaamalla lähti heti käymään.. vikakoodeja ei edelleenkään
-
Mut avaimesta ei lähe siltikään vaik saitte vetämällä käymään? Pyörittääks se startatessa ihan normaalisti vai onks pyöriminen jotensaki nihkeetä laiskaa? Yks vaihto ehto olis bensanpaineen säädin, koittaa lähteekö starttaamalla käymään ja pumppaa kaasua samalla jos säädin sökö niin si pitäs lähtee kaasua pumppaamalla.
-
Mut avaimesta ei lähe siltikään vaik saitte vetämällä käymään? Pyörittääks se startatessa ihan normaalisti vai onks pyöriminen jotensaki nihkeetä laiskaa? Yks vaihto ehto olis bensanpaineen säädin, koittaa lähteekö starttaamalla käymään ja pumppaa kaasua samalla jos säädin sökö niin si pitäs lähtee kaasua pumppaamalla.
Oon siinä uskossa, että startatessa moottoria, ei kaasupolkimen asennolla ole merkitystä, vaan kaasuläppää, sytytystä ja suihkutusta ohjataan ihan ohjelmallisesti ennalta määrätyllä tavalla.
-
Oon siinä uskossa, että startatessa moottoria, ei kaasupolkimen asennolla ole merkitystä, vaan kaasuläppää, sytytystä ja suihkutusta ohjataan ihan ohjelmallisesti ennalta määrätyllä tavalla.
Ainaki x40 malleissa jos on bensatukissa oleva paineensäädin paskana ei auto lähe käymään ilman kaasun pumppausta... Tai lähteen ku jaksaa sahata.
-
Ainaki x40 malleissa jos on bensatukissa oleva paineensäädin paskana ei auto lähe käymään ilman kaasun pumppausta... Tai lähteen ku jaksaa sahata.
Sielä ei olekkaan sähköistä kaasuläppää, vaan polkimella on suora vaikutus kaasuläppään vaijerin välityksellä.
-
Sielä ei olekkaan sähköistä kaasuläppää, vaan polkimella on suora vaikutus kaasuläppään vaijerin välityksellä.
Vaikkei siellä vaijeria olekkaan välissä niin eiköös niissä kuitenkin sama toiminta periaate ole? Eipä siinä mitään menetäkkään. Ainakin mitsuissa missä on sähkönen kaasuläppä saapolkemalla startattaessa kasteltua tulpat lahjakkaasti.
-
Vaikkei siellä vaijeria olekkaan välissä niin eiköös niissä kuitenkin sama toiminta periaate ole? Eipä siinä mitään menetäkkään. Ainakin mitsuissa missä on sähkönen kaasuläppä saapolkemalla startattaessa kasteltua tulpat lahjakkaasti.
Niin, ei se siis mahdotonta olekkaan, että voisi toimia noin.
Oon siinä uskossa, että...
Mutta ei se välttämätöntä ole, että kaasuläpän liikkeen pitäisi vastata kaasupolkimen liikettä moottoria käynnistettäessä
-
Mut avaimesta ei lähe siltikään vaik saitte vetämällä käymään? Pyörittääks se startatessa ihan normaalisti vai onks pyöriminen jotensaki nihkeetä laiskaa? Yks vaihto ehto olis bensanpaineen säädin, koittaa lähteekö starttaamalla käymään ja pumppaa kaasua samalla jos säädin sökö niin si pitäs lähtee kaasua pumppaamalla.
Lähti avaimesta kun oli lämmin. Pyörii normaalisti ja lupailee mut ei lähde kylmänä edes pumppaamalla
-
Tarttee kai kokeilla vielä nokkakselin asentotunnistinta.. Melko huonosti se auto käy, mut se johtunee isommasta ahtimesta kun ei ole vielä säädetty ja nyt sieltä ilmesty vielä öljypumpun juuresta mukava naputus
-
Ajelin autolla päivän, hinaamalla vedettiin käymään ja lämpimänä lähti aina avaimella. 10min oli kahvilla nii ei meinannu lähtee käymään enää, nyt kun se on seisonu taas muutaman päivän nii lähti heti kun avainta näytti.. Meneepä mystiseks
-
Ajelin autolla päivän, hinaamalla vedettiin käymään ja lämpimänä lähti aina avaimella. 10min oli kahvilla nii ei meinannu lähtee käymään enää, nyt kun se on seisonu taas muutaman päivän nii lähti heti kun avainta näytti.. Meneepä mystiseks
aikoinaan, kun ajelin SAAB 900i:llä mekaanisen ruiskun bensanpaineensäätimen kalvon venyminen sai aikaan vastaavia oireita. Kylmällä koneella käyntiin heti, lämmin moottori ja 10-30 min pysähdys ja meinasi akku loppua, kun hankasi käyntiin. Yli 30 min ja käynnistyi ilman ongelmia.
-
aikoinaan, kun ajelin SAAB 900i:llä mekaanisen ruiskun bensanpaineensäätimen kalvon venyminen sai aikaan vastaavia oireita. Kylmällä koneella käyntiin heti, lämmin moottori ja 10-30 min pysähdys ja meinasi akku loppua, kun hankasi käyntiin. Yli 30 min ja käynnistyi ilman ongelmia.
Siis ongelmahan tässä on että lämpimänä lähtee hyvin käymään, ja kylmänä lähteny vain pari kertaa avaimesta
-
Lyöppä siihen bensatukin päähän konehuoneessa paine-mittari ja tutki miten käyttäytyy. Ääni bensapuolelle.
-
Lyöppä siihen bensatukin päähän konehuoneessa paine-mittari ja tutki miten käyttäytyy. Ääni bensapuolelle.
Vika oli startissa.. Antaa häiriösignaalia ka-tunnistimelle.. startti kun vaihdettiin, lähtee käymään avaimesta, mutta vieläkin on magneettikentässä ohmin hyppelyä, mutta parempaan päin jo
-
Vika ei ollutkaan startissa, vaan siinä että vaihteiston kehältä puuttu kaks pulttia
-
Vika ei ollutkaan startissa, vaan siinä että vaihteiston kehältä puuttu kaks pulttia
Kuis sillai pääs käymää Ja loppuks se kolina samalla ku korjas ton?
-
Kuis sillai pääs käymää Ja loppuks se kolina samalla ku korjas ton?
Eipä tullu aateltu et kaks pulttia mitään haittaa kun varmaan 15 pulttia oli jo kiinni.. naputus jatkuu, mutta mennään nyt penkkiin kattomaan tulokset ja vika tulee sitten siellä pihallejos on tullakseen
-
No mulla oli tosiaan startissa oikeasti vikaa ja käyttäytyi samalla lailla. Skoopilla mitatessa tuli impulssianturin (vai mikä se hammaskehällä oleva on?) signaaliin järjetöntä häröä ja kun startin pyörintä loppui, signaali normalisoitui. Startti vaihdettiin ja ongelma hävisi lähes kokonaan, nykyään välillä tulee sellaisia ryskiviä startteja mutta melko harvoin ja aina lähtee käyntiin kun vaan tarpeeksi pitkään vääntää avaimesta.