Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: PetriN - 14.12.2013, 10:14:01

Otsikko: 960 vaihteen vaihtamiskohta?
Kirjoitti: PetriN - 14.12.2013, 10:14:01

Vm.- 92 960:nen ihan varovaisellakin pintakaasulla ajettaessa joka vaihteella kierrokset nousee 2600:aan, ennen kuin vaihtaa ja vaihto nykäisee vähän. Tuntuu minusta aika korkeilta kierroksilta.  Vaihtaa neloselle vasta, kun nopeusmittari näyttää n.75km/h. Turbiinikin lukkiutuu heti neloselle vaihdon jälkeen.
Eikös pitäisi vaihdot tapahtua vähän aikaisemmin?
Otsikko: Vs: 960 vaihteen vaihtamiskohta?
Kirjoitti: sjs - 15.12.2013, 14:09:02
Kaasuläpän asentotunnistin väärin säädetty aikas varmasti, eli luulee että kaasua on todellista enemmän ja vaihtaa siksi myöhemmin.

Omassa S90 on 4,10 perävälitys, ja lämpimänä vaihtaa 1500-1600rpm 1->2, eli alle 10km/h, 2->3 30km/h, eli 2000rpm, 3->4 57km/h eli 2000rpm. Kylmänä vaihtokierrokset hitusen korkeammat. Nuo ovat tosin kiekkamittarin näyttämiä, ja se näyttää 100-200rpm itsellä yläkanttiin.

Turbiini lukkiutuu 3+E/S asennossa 45km/h, 3+W asennossa 40km/h, D+E/S asennossa 69km/h ja D+W asennossa 61-62km/h.
Otsikko: Vs: 960 vaihteen vaihtamiskohta?
Kirjoitti: PetriN - 15.12.2013, 17:27:57
Selvää eroa näyttäisi olevan.
Turbiinin lukkiutuminen on ehkä samassa kohdassa sinun auton kanssa.
Pari päivää vielä uutta ajokokemusta ja sitten tutkimaan mahdollisia säätöjä.