Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: migl - 15.12.2013, 23:01:21
-
Jälleen rakas käyttöautoni tässä oikkuilee. Aloitetaan selvemmästä eli ABS ja nopeusmittari.
Vikahan on selvillä. Autossa oli kemppiperä --> kaikki toimi ---> vetari katkes ja siihen loppu mun kemppiperällä ajamiset.. Vaihdoin projekti 740:sestä kitkalukollisen perän 940:seen.. Kaikki meni bolt-on, mutta onhan se kehä erilainen.. Ei auta vaikka vanhasta perästä vaihoin sen kannen.. Eli mikä tässä nyt ois helpoin menetelmä saada nää kaks toimimaan..?
No sitten vikakoodeihin.. Rupes taas valo palamaan mittaristossa ja tyhjäkäynti vaeltaa siinä 2000rpm ja tipahtaa välillä 1000rpm ja singahtaa takasin 2000.. Siis se vikakoodi on puutteellinen tieto kaasuläpän asentotunnistimelta, niinkun aina, mutta nyt toi härveli ei edes suostu kertomaan vikakoodia ja haluisin sen nollata ---> tyhjäkäynti palaa entiselleen.. Ja kyse on just tietenkin 2-pistokkeesta. 6-pistokkeesta pystyy vikakoodit kattomaan/nollaamaan, mutta 2:sesta ei tapahdu mitään.. Ledi kyllä syttyy, kun nappulaa painaa, mutta ei se rupee välkkymään taikka pidempää pohjassa pitäen nollaamaan mitään..
-
Se kehä pitää olla samanlainen perässä.
-
Se kehä pitää olla samanlainen perässä.
Sen mä tajusin, mutta onnistuuko kehän vaihto vai mikä tässä on se helpoin ratkasu?
-
Sen mä tajusin, mutta onnistuuko kehän vaihto vai mikä tässä on se helpoin ratkasu?
ainaki lukottomissa perissä voi vaihtaa päikseen, en oo ite nähny lukollista et miten toteutettu... luulis ettei kovin montaa vaihtoehtoo kehää olemassa.
sit jos ei muuten nii vaikka tämmösen asentaa sinne:
http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbromsar/reservdelar-tillbehor.html
mulla tuota vikakoodia on nyt viimeaikoina lykänny ko ollu tämmöstä sulaa ja pakkasta vuorotellen, niin bypass jäätyy jatkuvasti (ulkonen bypass)
-
ainaki lukottomissa perissä voi vaihtaa päikseen, en oo ite nähny lukollista et miten toteutettu... luulis ettei kovin montaa vaihtoehtoo kehää olemassa.
sit jos ei muuten nii vaikka tämmösen asentaa sinne:
http://bakaxel.se/diffsparrar-diffbromsar/reservdelar-tillbehor.html
mulla tuota vikakoodia on nyt viimeaikoina lykänny ko ollu tämmöstä sulaa ja pakkasta vuorotellen, niin bypass jäätyy jatkuvasti (ulkonen bypass)
Näköjään on toi 12 hampainen kehä ja anturi on 48 hampaiselle kehälle. Täytyy koittaa vaihtaa. Hirveeeee homma :D
-
Jos kehä erilainen ku alunperin ni abs yksikkö tulkitsee sen niin että etu- ja takapyörät pyörii eri vauhtia ja sytyttää sen valon joten oikee kehä paikallee tavalla tai toisella.
-
Täytyypi vaihtaa se kehä. Ei auta muu.. :D
Mut ärsyttävämpi juttu on toi kun en sitä vikakoodia pysty nollaamaan. Oon lämpimässä hallissa myös koittanu, eli kylmistä keleistä ei kai voi johtua. Eli se 2 pistoke on mykkä. Mistä kamnattaa lähteä tutkimaan ? Syksyllä se toimi kun vastaavan vian oon nollannu siitä laitteesta. 6 pistoke toimii normaalisti.
-
ABS:n vikakoodit tulevat omasta liittimestään. LH (2) hoitaa bensan, EZK (6) hoitaa kipunan ja ABS on siellä pinnissä 3.
Mutta jos pinnistä 2 ei tule edes sitä 1-1-1 vilkkua, niin LH:ssa on jotain häikkää, jos ledi silti syttyy kun sitä yrittää lukea.
Vaihtoehtona on tietysti se, että piuha LH:n ja diagnostiikka pömpelin välillä on poikki.
-
ABS:n vikakoodit tulevat omasta liittimestään. LH (2) hoitaa bensan, EZK (6) hoitaa kipunan ja ABS on siellä pinnissä 3.
Mutta jos pinnistä 2 ei tule edes sitä 1-1-1 vilkkua, niin LH:ssa on jotain häikkää, jos ledi silti syttyy kun sitä yrittää lukea.
Vaihtoehtona on tietysti se, että piuha LH:n ja diagnostiikka pömpelin välillä on poikki.
Toi vikakoodi ei liity mun abs ongelmaan vaan siihen kun tyhjäkäynti lämpimänä 2000rpm.
-
Toi vikakoodi ei liity mun abs ongelmaan vaan siihen kun tyhjäkäynti lämpimänä 2000rpm.
Tuo koodi jota tarkoitin, pitää tulla ehjästä LH:sta jos kaikki on kunnossa. Koodi tarkoittaa suomeksi "kaikki kunnossa".
Samaten se pitää tulla ABS:ltä ja EZK:lta jos kaikki on ok!
-
Hoi ! Miten saa ton kehän perämurikasta irti? Joku ulosvetäjä vai mikäs tohon auttais? Tänään vois rehkiä oikeenlaisen kehän tonne. Taitaa olla yhtä puuta noi rinkulat eli vetarit irti ja perämurikka myös?
-
Ja jos ei kehän vaihto onnistu niin on sitten noita konvertterilla joilla saa nopeussignaalin sovitettua halutuksi.
-
Ja jos ei kehän vaihto onnistu niin on sitten noita konvertterilla joilla saa nopeussignaalin sovitettua halutuksi.
Mikäs tällänen menetelmä on ? En oo koskaan kuullu.
-
Mikäs tällänen menetelmä on ? En oo koskaan kuullu.
http://www.healtech-electronics.com/
-
Löysin suomalaisen jälleenmyyjän tuolle speedohealerille.
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/merkkikohtaiset-osat/speedohealer-40-universal/
Hintaa 99,- härvelille.
Joten jos kehän vaihto ei ole nopea ja helppo-operaatio (tunti tms.) niin ostaisin tuollaisen. :hello:
Suomeksi tuo härveli kertoo tai jakaa anturilta tulevien pulssien määrän halutulla suhteella.
Tässä tapauksessa kerroin on tasan 4, joten tuolla härvelillä saat nopeustiedon perästä oikeaksi ilman auton alla työskentelyä ja laitteenkin saa ohjaamoon kojelaudan sisään jemmaan.
-
Kannattaa tosin ensin varmistaa mikä malli käy Volvoon kun noita on useammalle signaali tyypille..
-
Niin ja toimiiko abs:t tollasella?
-
Niin ja toimiiko abs:t tollasella?
Mulla ainakin toimii vaikka on jopa haasteellisempi tilanne kun muuttaa BMW:n=>Volvon nopeus signaaliksi.