Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: markkuj - 16.12.2013, 18:58:42
-
Ostin Espoon AVK:lta kolaroimattoman, mutta sähköpalosta kärsineen Volvon.
Osien suhteen oli tulla ongelmia, koska yksikään purkaamo Suomesta, Ruotsista eikä Saksasta suostunut myymään pelkkää sähkösarjaa ja muutamaa muuta kärventynyttä osaa. Koko koneen olisi saanut ostaa, mutta kun tällä ei ole ajettu kuin 115tkm niin en ainakaan vielä lähtenyt siihen. Onneksi Mehmet auttoi ja sain tarvittavat osat nopealla aikataululla ja järkevään hintaan suoraan Part Car:sta Varsovasta. (Tai siis olishan niitä osia saanut suoraan tiskiltä kun vaan olis lyönyt tarpeeks tuohta päälle.)
Tämä ei ole ensimmäinen projektini, mutta kylläkin ensimmäinen missä on sähköpuolen vaivaa. Sähköt eivät koskaan ole olleet suosikkini, joten saas nähdä kauanko jumpataan ennen kuin tämä on taas kunnossa ja kilvissä.
Toisaalta nyt oli aika helppo vaihtaa jakopäänhilut, tarkastaa hehkut ym.
(http://s22.postimg.org/cfljag7wt/V70_etuo.jpg) (http://postimg.org/image/cfljag7wt/)
(http://s22.postimg.org/4un3sq2a5/WP_000214.jpg) (http://postimg.org/image/4un3sq2a5/)
-
Mukava että saadaan välillä näitä III koppasiakin autoja tänne nähtäville :)
Onko kuinka pahasti sähköt tuhoutunut ja palo ilmeisesti ollut vain konehuoneenpuolella?
-
Ei ollut kuin jakopään puolelta yläosasta vähän. Ainoastaan koneen sähkösarja näyttäis kärsineen, tai niin ainakin toivon. Se onkin sit ihan oma projekti jos täytyy tunkeutua kojelaudan sisään. Toivotaan parasta.
Konepelti puuttu kokonaan ja joitain vesiletkuja oli osittain sulanut, mutta muuten näyttää tosi siistiltä.
(http://s2.postimg.org/u6grgefw5/WP_000199.jpg) (http://postimg.org/image/u6grgefw5/)
-
Projekti jatkuu huomenna. Ties vaikka sais koneen paikoilleen. Tässä on hyvä motivaattori.
(http://i1361.photobucket.com/albums/r679/Markku_Juovanen/micra_zps487a0e99.jpg)
-
Hajosin motivaattorille :2funny: Onnea rojektiin !
-
Hajosin motivaattorille :2funny: Onnea rojektiin !
+1 :2funny:
-
Moottori saatiin paikalleen jonkinmoisen ähellyksen avittamana. Pojan -66 malliseen Angliaan tuo paketti sujahti kyllä ihan eri tavalla. No mitään ei menny rikki ja siellähän se nyt lepää. En tiedä miten ovat aikoinaan saaneet sen sieltä ulos, varmaan ihan pystyssä tai jotain. Jouduin irrottamaan yhden ilmastoinnin putken ja sain tietty vihreet mömmöt päin näköä. Aika pahan hajuista tuo oli, tuulettaa piti ja taitaa se aika epäterveellistäkin olla.
On aika työlästä asentaa tällaista nykyauton konetta kun ei ole sitä itse purkanut. Melkomoinen hakeminen kaikille sähköjohdonpäille, letkuille ja erinäisille muoviosille. Vielä kun herrat purkaajat ovat hukanneet osan pulteista ja muttereista. Eikä' sitä tilaakaan mitenkään liikaa ole. Pakoputki, polttoainelinjat, sähkölaitteet ja jäähdytysjärjestelmä alkavat olla valmiina. Huomiseksi riittää vielä mukavasti hommia. Jos oikein hyvin menee niin voi olla että yritetään saada kone huomenna tulille.
Motivaattorikin on myyty, tai on se käytössäni niin kauan kunnes Volvo valmistuu. Kaverin pajalla tätä kokoilen ja hän lupas hyvittää osan kuluista Micraa vastaan.
(http://s7.postimg.org/s8dwxquzb/WP_000217.jpg) (http://postimg.org/image/s8dwxquzb/)
(http://s10.postimg.org/5xw77zued/WP_000218.jpg) (http://postimg.org/image/5xw77zued/)
-
Tämähän mukavaa vauhtia on edennyt ja toivon mukaan ei tule koekäynnistyksessä suurempia yllätyksiä. 8)
Tuleekos tähän autoon muuten minkään sortin ulko/sisätila muutoksia vai pysyykö aivan alkuperäisenä
-
Micra on jo nähty Volvoo tekee mieli, joten parasta pitää kiirettä. Ajatus oli että jouluksi kuntoon, mutta voi olla ettei onnistu. Riippuu paljon juuri siitä miten käynnistyy ym.
Sisätiloihin en varmaan juuri koske, vaimon veljen sanoin se on jo riittävän porno. Enkä ole poppimiehiä, vakio musalaitteet riittää mulle.
Takaspoilerin ostin ja talvialuihin ajattelin testata sitä plasti dippiä. Jos aine tuntuu pätevältä niin voi olla, että ruiskin sitä joihinkin muihinkin huolellisesti valittuihin osiin. Tässä tän hetken suunnitelmat pääpiirteissään, mutta mistä sitä tietää mitä sitä innostuu tekemään.
-
Kone tulee helpoiten alakautta pois kehtoineen päivineen. Tosin vaatii nosturin yms. Nuo tekniikat tehtaalla kun nostetaan alakautta vaihteistoineen päivineen. Mutta meni se näemmä yläkauttakin.
-
Se kävi mielessä, mutta kun on aina tehnyt näin niin ei sitä oikein muuta osaa, näköjään. Ja meni se tosiaan yläkauttakin aika kivuttomasti.
-
Kone tulee helpoiten alakautta pois kehtoineen päivineen. Tosin vaatii nosturin yms. Nuo tekniikat tehtaalla kun nostetaan alakautta vaihteistoineen päivineen. Mutta meni se näemmä yläkauttakin.
Tässä uudessa korimallissahan moottori ei ole kiinnitettynä apurungoon, kuten vanhemmassa oli, alakautta pois otto siis tarkoittaa ensin apurungon pois purkamista ja sen jälkeen voi irroittaa moottorin ja laskea alas.
Vanhemmassa korimallissa olikin aika nopea homma ottaa koko paketti irti apurungon mukana.
-
KATSASTETTU. Ei vielä ihan valmis, mutta leimattu kuitenkin. Aamulla oli vielä monen näköistä säätöä. Nesteet koneeseen, uudet öljyt, kytkimen ilmaus, loput sähköt jne. Puolilta päivin auto hörähti eka kerran käyntiin, ei toki omalla polttoaineella vaan sprayn avulla. Hetki meni ilmatessa systeemiä, mutta jäi se lopulta omin voimin käymään. Huomattiin heti, että kaikki ei ole kohdillaan. Naftaa alkoi kertyä kannen päälle ihan kunnolla. Tais löytyä mahdollinen syypää paloon, oli nimittäin edelliseltä asentajalta jäänyt yksi polttoaineen paluuletku suuttimelle raolleen. Sieltä tuli ainetta ulos koko ajan. No se ei ollut iso vika korjata. Lisäksi yksi suutin vuotaa juurestaan hieman, sekin oli ihan löysällä. Täytyy vielä huomenna ottaa auki ja hoitaa vuodot pois.
Katsastukseen lähdettiin vähän takki auki. Mentiin autosähkön kautta ja saatiin vikakoodit nollattua ja siitä suoraan konttorille. Jarruttelin muutaman kerran matkalla ja siinä kaikki.
Leima tuli ja auto sammui konttorin pihalle, eikä enää käynnistynyt. Auto takas autosähkön pihalle ja joulukinkkua hakemaan. Matkalla tuli mieleen, että pissapojan letkut ei ollu paikoillaan ja katsastuksessa niitä tietty testattiin. Ei siinä muuten mitään, mutta moottorinohjausboxi tais saada kaikki ne vedet suoraan liittimíin. Oli nimittäin osa konehuoneen suojamuoveista vielä asentamatta. Oli mikä oli, toivottavasti saadaan taas huomenna kuntoon.
Konepelti ja spoileri on vielä maalaamatta. Olen joskus maalaillut autoja enemmänkin, mutta en viime vuosina. Taidan kuitenkin rohkeasti yrittää värjätä osat itse.
(http://s27.postimg.org/4z8obgdtb/WP_000220.jpg) (http://postimg.org/image/4z8obgdtb/)
(http://s22.postimg.org/khiyju5fx/WP_000229.jpg) (http://postimg.org/image/khiyju5fx/)
-
Hienoa. :hello:
-
No ei siinä kauaa mennyt :D
Nyt eimuutakun R-Desing osat keulaan, vanteet alle ja spoileri perään ni johan on S*
-
No perhana. Ei siinä kauaa nokka tuhissu. Loistavaa ! :) kannattaa se toki koittaa ite maalata jos taitoa on.
-
Piti ihan kattoo että tää topikki oli alotettu joulukuussa 2013 eikä joulukuussa 2012 kun on muutamassa päivässä katsastuskunnossa! :o
Jatka samaa rataa! O0
-
Hienosti hoidettu projekti ja nopeasti O0
Vieläkö jaksat maalata vaikk sumuvalon kehykset ja peilinkuoret hopeaksi ( R look ELK )
Tietysti samaan väriin kuin kattokaiteet.
-
Kiitos vinkeistä, taidampa toteuttaa niistä joitain. Tuli vaan pieni takaisku. Ilmeisesti moottorin ohjausboxi sai sen verran vettä niskaansa että meni rikki. Tosin eivät vielä olleet kunnolla ehtineet perehtyä aiheeseen. Pahimmassa tapauksessa joudun hankkimaan uuden boxin, 1410€ softineen. Tietääkö joku, että pystyykö Volvon boxiin päivittämään uuden softan. Tai voiko vastaavasta käytetystä ottaa suoraan vastaavan.
-
Ei pysty ajoneston takia hyödyntämään käytettyä yksikköä
-
Kiitos vinkeistä, taidampa toteuttaa niistä joitain. Tuli vaan pieni takaisku. Ilmeisesti moottorin ohjausboxi sai sen verran vettä niskaansa että meni rikki. Tosin eivät vielä olleet kunnolla ehtineet perehtyä aiheeseen. Pahimmassa tapauksessa joudun hankkimaan uuden boxin, 1410€ softineen. Tietääkö joku, että pystyykö Volvon boxiin päivittämään uuden softan. Tai voiko vastaavasta käytetystä ottaa suoraan vastaavan.
Auts. Tais olla vähä liianki hyvä motivaattori, kun noin kiireellä sait auton leimattua :D Kiire vaan yleensä ei ole ystävä.
-
sercapilla saanevat käytetyn boxin saatettua toimintakuntoon ja toki mahdollisesti myös vanhan boxin voivat saada korjattua.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=99.0
-
Kiitos Miksu, olinkin juuri aikeissa soittaa ja kysyä neuvoa.
-
Väliaikatietona sen verran, että vesi ei ollutkaan syypää vikaan. Ilmeisesti kuumuus palon yhteydessä on rikkonut jotain sieltä sisältä. Tutkimukset jatkuvat. Vähän vähemmän " ,,,taa" kun ei ollutkaan oma vika.
-
Enää ei ketuta juuri lainkaan. Boxi oli tosiaan rikki, enkä ollut sitä itse aiheuttanut. Ilmeisesti katsastuksen yhteydessä tehty pakokaasutesti ryntäytyksineen rikkoi sen lopullisesti. Auto nimittäin sammui eka kerran heti ryntäytyksen jälkeen ja lopullisesti muutaman sadan metrin ajon jälkeen. Miksulta saatu vinkki oli kullanarvoinen. Sercap lupas toimittaa uudenboxin ihan eri hintaan mitä se olis Volvolla maksanut. Bonuksena on että optimointi onnistuu samalla kertaa ja tulee vieläpä edullisemmaksi kun sitä laatikkoa kerran joka tapauksessa ohjelmoidaan.
Eli projekti venyy vuodenvaihteen yli, mutta luvassa on 162hv ja 390nm. :)
-
Hienoa ... Joulu tuli Sinulle sit muutama pvä aikasemmin ELK
-
Hyvä, että homma selviää.. Outo tapa toki ohjausyksikön rikkoutumiselle, mutta kaikkihan on mahdollista.
-
En osaa sanoa kuinka varma tuo diagnoosi on. Rikki on joka tapauksessa. Eikä tuo korjaus nyt sitten onneksi ihan maailmoja maksanut.
-
Tulipa mieleen, että oiskohan tuommoista boxia löytynyt maailmalta blankona. Se ei varmaankaan ole pelkästään Volvoa varten tehty vaan voi hyvinkin löytyä myös jostain muustakin automerkistä? Erot lienee sitten ohjelmistoissa?
-
Taas mennään. Omat alkukankeutensa tässä kyllä on ollut, mutta nyt näyttää ihan hyvältä. Sain boxin Sercapilta eilen. Vaihdoin vielä öljyt uudelleen, tarkastin vaihteiston öljyt ja laitoin loput osat paikoilleen ja lähdin kotia kohti. Kymmenen kilometrin jälkeen kosahti -> hinurilla takas kaverin pajalle. 20 minuuttia ja taas mentiin. Olin nimittäin kiristänyt yhden ruiskusuuttimen liian kireälle ja se lipsahti pois kolostaan, jolloin suutin alkoi hyppiä kivasti moottorin tahdissa. Onneksi mitään ei hajonnut, kieltämättä tuli vähän epätodellinen olo kun pellin alta alkoi nousta höyryä.
Seuraavaksi pääsin jo 20 kilometriä, kunnes huomasin että taas höyryää. Ne samat suuttimien paluuletkut siellä taas olivat irti. Muutaman epäonnistuneen kiinnityksen jälkeen varmistin pysyvyyden lopulta isoilla nippusiteillä. Oliskohan nuo kiinnityslangat kärsineet jossain vaiheessa sen verran että eivät enää pidä. Täytyy käydä hakemassa uudet. Nippusiteet pitävät kyllä ne paikoillaan siihen asti.
En päässyt tekemään autolle mitään tuon kolmen viikon aikana kun se seisoi odottamassa sitä boxia, eli maalaushommat ovat edelleen jäljellä.
-
2008 vuosimallin autoa korjataan polttoainepuolelta nippusiteillä... tähänkö on menty..? :)
-
2008 vuosimallin autoa korjataan polttoainepuolelta nippusiteillä... tähänkö on menty..? :)
Onko parempi vaihtoehto polttaa juuri katsastettu auto uudestaan :hello: :idiot2:
Kannattaa katsoa ne paluuputkien pienet o-renkaat huolellisesti läpi. Olen nähnyt useita joissa palkeenkieliä/vuotoa.
edit : Ja kiva lukea tämmöisiä projektipäiväkirjoja missä joku joskus tekeekin jotain eikä vaan suunnittele O0
-
Pitää varmaan korostaa että kyseesä on väliaikainen viritys. Alkuviikosta käyn hakemassa uudet o renkaat ja sokat. Hyvinhän se toisaalta toimii näinkin.
-
Nyt kun olen muutaman päivän autolla ajanut niin alkaa pikku hiljaa luotto autoon löytyä. Eilen sytytti kyllä moottorin vikavalon. Koodi on P0428, viittaa kuulema katalysaattorin lämpötila anturiin. Aiheuttaa pientä nykimistä jossain ajotilanteissa, mutta ei estä liikkumista. Vien paikalliseen autosähköön korjattavaksi, jos vaikka tulis kerralla kuntoon. Polttoaineen paluuletkutkin ovat pysyneet patentilla paikoillaan. Yhden ympäristö on hieman kostea, joten ne o-renkaat on syytä vaihtaa pikapuoliin. Josko keskiviikkona ehtis hakemaan osat.
Kaveri tiesi kertoa, että nahkapenkit kannattaa pestä kissa saippualla, joku le chat se tais olla. Hänellä sitä olikin, sain sitä lainata ja pesin penkit. Aika harmaata tuli, vaikka poika oli kyllä tehnyt hyvät esityöt edellisenä päivänä ja pessyt suurimmat "askat pois.
Vetäisin penkeille vielä kaverilta jääneen ja nahkapenkeille tarkoitetun hoitoaineen. Hyvältä näytti lopputulos.(http://s1361.photobucket.com/user/Markku_Juovanen/media/etupenkki_zps2b2096ca.jpg.html)
Mitä enemmän tuota konepellin maalausta mietin, sitä enemmän se alkoi potuttaa. Pohjatyöt kiiltävän mustaan konepeltiin ei ole niitä kaikkein kiitollisimpia töitä. Niin ja kyllä sen pinnankin pitäis tarkastelua kestää. Paikallinen maalari lupas hoitaa pellin ja spoilerin muutamalla satasella, joten taidan kuitenkin kiikuttaa osat sinne. Vähän kyllä harmittaa luovuttaa... pari satasta siinä olis arvatenkin säästänyt.
-
(http://s4.postimg.org/5a31nldmx/WP_000290.jpg) (http://postimg.org/image/5a31nldmx/)
-
Ihan uteliaisuudesta, mitä AVK suunnilleen pyytää tällaisesta "pikkuvikasesta" pelistä? Hienosti olet tämän laittanut.. ;)
-
Ei ihan kympillä saanut, toisaalta ehjät näillä metreillä on parista kympistä ylöspäin.
-
Taas mentiin hinurilla korjaamolle, pakkanen oli tällä kertaa osasyyllinen :(. Kone alkoi motaripätkän jälkeen käydä vajailla. Mitään vikailmoitusta ei tullut. Välijäähdytin ja pakoputken takapönttö olivat asentajan mukaan jäässä. Olisi kuulema pitänyt kierrättää konetta kunnolla aina välillä, että kosteudet olisivat poistuneet. En tullut sitä ajatelleeksi, kun oli vähän niinkuin koeajovaihe vielä menossa. Yritin päinvastoin ajella aika rauhallisesti. Osasyy oli varmasti noin vuoden kestänyt seisokki, jona aikana kondenssivettä oli kertynyt kennoihin ja putkistoon. Huomenna pitäis saada lisäinfoa.
Toimitin auton paikalliseen merkkiliikkeeseen, ajattelin että tulis nyt kerralla kuntoon. Asentaja kertoi tietävänsä tämän auton entuudestaan. Hänen tuttavansa oli kuulema myös ollut ostamassa sitä AVK:lta, mutta ehdin ensin. Kun aikoinaan kyselin osia tähän yhdeltä Volvo mieheltä niin hän sanoin myös olleensa ostamassa tätä mutta myöhästyi niinikään.
En nyt sitten tiedä pitäiskö olla :( vai ::). No jospa nämä vaikeudet nyt jäisivät tähän niin kyllä edelleen ollaan vahvasti plussan puolella.
-
Taas mentiin hinurilla korjaamolle, pakkanen oli tällä kertaa osasyyllinen :(. Kone alkoi motaripätkän jälkeen käydä vajailla. Mitään vikailmoitusta ei tullut. Välijäähdytin ja pakoputken takapönttö olivat asentajan mukaan jäässä. Olisi kuulema pitänyt kierrättää konetta kunnolla aina välillä, että kosteudet olisivat poistuneet. En tullut sitä ajatelleeksi, kun oli vähän niinkuin koeajovaihe vielä menossa. Yritin päinvastoin ajella aika rauhallisesti. Osasyy oli varmasti noin vuoden kestänyt seisokki, jona aikana kondenssivettä oli kertynyt kennoihin ja putkistoon. Huomenna pitäis saada lisäinfoa.
Toimitin auton paikalliseen merkkiliikkeeseen, ajattelin että tulis nyt kerralla kuntoon. Asentaja kertoi tietävänsä tämän auton entuudestaan. Hänen tuttavansa oli kuulema myös ollut ostamassa sitä AVK:lta, mutta ehdin ensin. Kun aikoinaan kyselin osia tähän yhdeltä Volvo mieheltä niin hän sanoin myös olleensa ostamassa tätä mutta myöhästyi niinikään.
En nyt sitten tiedä pitäiskö olla :( vai ::). No jospa nämä vaikeudet nyt jäisivät tähän niin kyllä edelleen ollaan vahvasti plussan puolella.
Laita mielenkiinnon vuoksi vähän, että mitä on mennyt rahaa hankkimiseen/kunnostamiseen :pomo:
-
Auto maksoi reilu kympin. Hakkapeliitta 7:kat aluilla vajaa 500€. Varaosiin ja maalaukseen ehkä noin kolmisen tonnia. Tähän mennessä siis, toivottavasti ei enää paljoa lisää menisi. Kunnossahan sen piti olla nytkin, mutta ilmeisesti tuo pitkä seisottaminen aiheutti vähän ylimääräistä ohjelmaa.
Tuo kolme tonnia sisältää jakopään osat, kaikki suodattimet, öljyt ja nesteet, sekä paikallisen autosähkön ja cercapin osuudet.
-
Eli alle 15000€ puhutaan.
Eikös tuollaisissa projekteissa ain tuppaa olemaan joitain pikku ongelmia 8)
-
Tämä oli eka sähkövaivainen projektini josta taas opitaan yhtä sun toista. Yleensä olen ostanut kolarivaurioisia, jotka olen jo oppinut laskemaan aika tarkkaan.
Vielä ollaan toki plussalla.
-
Tämä oli eka sähkövaivainen projektini josta taas opitaan yhtä sun toista. Yleensä olen ostanut kolarivaurioisia, jotka olen jo oppinut laskemaan aika tarkkaan.
Vielä ollaan toki plussalla.
Sähköt on niitä kinkkisiä myös korjaamoillekkin ::)
Muistaakseni täällä oli joskus juttua Xc60 mihin oli salama lyönyt, ja Volvolla oli yritetty aluksi korjata autoa yli 15000€ siinä onnistumatta!
-
Se on totta. Viimeisin väliaikatieto on, että egr-venttiili on jumittanut auki asentoon. Aiheuttaa huonon tyhjäkäynnin, kierroksilla kyllä käy. Sen huomasin itsekin. Menee alkuviikkoon ja maksaa taas muutaman satasen :-[.
Toivottavasti näistä murheista ja tiedoista on jollekin apua kun taistelee vastaavien härvelien kanssa.
Vaikka eipä näihin olisi varmaan pystynyt isommalti ennalta varautumaan.
-
Volvo on vieläkin korjaamolla, eivät ole ehtineet siihen syventyä kun on varattuja aikoja jonossa koko ajan. Egr:n lisäksi on kuitenkin ehditty vaihtaa yksi ruiskusuutin kun oli kuulema rikki. Vieläkään ei käy kunnolla. Arveluita viasta on joitain, esim. Jakohihna olis hypännyt hampaan, mihin en kyllä usko. Se vaihdettiin koneen ollessa irti autosta ja rullat kiristettiin kunnolla. Sähkösarjassa voi olla vikaa, mutta kun se toimi ihan moitteetta noin. 500 km.
Tässä näytti käyvän ihan niin kun alunperin pelkäsin. Kun noille sähköille ei itse mitään mahda niin sitten ollaan korjaamoiden ja niiden aikataulujen armoilla. Toivottavasti vika löytyisi pikapuoliin, hankaloittaa elämää aika lailla tämä yhden auton varassa oleminen.
Tänään tuli tieto, että ykköspytyssä ei ole puristuksia. Rikkinäinen ruiskusuutin on ilmeisesti ruiskuttanut liikaa polttoainetta ja polttanut ainakin venttiilin, toivottavasti ei mäntää.
Pitää hakea auto pois siniseltä, eivät ehdi sille mitään tekemään aikoihin. Puhumattakaan mitä se maksais. Tutkitaan asiaa lisää kaverin pajalla. Onneksi hänellä on kansi- ja moottorikoneistamo, eikä esim. Verhoomo.
-
No johan myrkyn lykkäs ! Ei muutaku toivotaan parasta, että jäisi venttiilivaurioksi.
-
Kansi on irti. Männät ovat virheettömät. Yksi pakoventtiili oli hieman auki kun saatiin kansi pois. Kansi kävi pesurissa, jonka jälkeen venttiili oli mennyt kiinni.
Egr ei ollut viallinen, se vaihdettiin takas. Suuttimet tulivat kaikki uudet. Yllättävän edulliset muuten.
Nyt kyllä näyttää siltä ettei niitäkään olis tarvinnut vaihtaa. Ilmeisesti venttiilin väliin oli jäänyt jotain karstaa mikä aiheutti vuodon.
Nyt kun kansi on irrallaan niin se tehdään kuitenkin uusiksi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Ei huvittais tehdä tätä uudelleen hetken päästä. Eli vika oli mitätön mutta aiheutti paljon töitä ja harmia.
-
Enää ei tarvii arvuutella mistä käyntihäiriö johtui. Pakoventtiillin jousi oli poikki. Voiko näin edes käydä? :( Tai siis voi näköjään. Oletteko kuulleet vastaavista. Mulle tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ei silti, ei ole paha eikä kallis korjata. Oli vaan tarkoitus kasata tuo kone maanantaina ja nyt pitäis jostain löytää pikaisesti tuollainen jousi. Pahaa pelkään ettei mistään löydy hyllystä. Oliskohan jollain rikkinäistä konetta varastossa mistä voi yhden jousen ostaa?
-
Enää ei tarvii arvuutella mistä käyntihäiriö johtui. Pakoventtiillin jousi oli poikki. Voiko näin edes käydä? :( Tai siis voi näköjään. Oletteko kuulleet vastaavista. Mulle tuli kyllä täytenä yllätyksenä. Ei silti, ei ole paha eikä kallis korjata. Oli vaan tarkoitus kasata tuo kone maanantaina ja nyt pitäis jostain löytää pikaisesti tuollainen jousi. Pahaa pelkään ettei mistään löydy hyllystä. Oliskohan jollain rikkinäistä konetta varastossa mistä voi yhden jousen ostaa?
Voi käydä. 960:ssä kuutosessa oli aikoinaan vikaa että kävi säännöllisen epäsäännöllisesti 5 pytyllä. Sininen tutki asiaa yli 10 000 markalla ja lopulta vika paikantui katkenneeseen venttiiliin.
-
Jousi löytyi ja saatiin vaihdettua. Oltiin juuri laittamassa kannentiivistettä paikoilleen kun kaveri huomasi, että se onkin väärä. Piti olla kolmireikäinen eli 1,3mm paksu, mutta olikin kaksi reikäinen ja 1,25millinen.
No eipä muuta kuin Nissan tien päälle ja matkaan. Tein kahden tunnin hakureissun ja homma jatkui. Aloitus meni sen verran pitkälle, että ihan valmiiksi ei saatu. Toivottavasti viimein ensi torstaina tulis kuntoon. Silloin saan konepellinkin maalarilta.
Kuva koko remontin syypäästä.
(http://s7.postimg.org/6vjg3cs47/WP_000241.jpg) (http://postimg.org/image/6vjg3cs47/)
(http://s21.postimg.org/8p9wufgcj/WP_000242.jpg) (http://postimg.org/image/8p9wufgcj/)
(http://s13.postimg.org/o1as4ohfn/WP_000236.jpg) (http://postimg.org/image/o1as4ohfn/)
-
Onhan noita. Nimim. kerran yhden B5254T:n kannen aukaissut väärän diagnoosin takia :buck2:
-
Taas käy ja kukkuu :). Normi alkuvaikeudet tietty piti läpikäydä. Jäähdytin nestettä vuosi vääränmallisen tiivisteen välistä, tunnin verran meni paikallistamiseen ja korjaukseen. Onneksi vanha tiiviste oli hyväkuntoinen ja piti.
Polttoaineen paluulinjaston vuoto aiheutti enemmän päänvaivaa. Otettiin vaimon veljen kanssa putket auki ja puhallettiin paluuputki tankille auki paineilmalla. Olisko ollut niin, että paluulinjastoon kertyi painetta koska putkessa oli vettä tai jäätä eikä nafta päässyt palaamaan tankille vapaasti. Testattiin systeemi ottamalla paluuletku auki ja käyttämällä konetta niin että otettiin aine pulloon. Pienellä paineella tuli niin kuin kuuluukin.
Kolmas murhe oli kun auto tuntui kovin laiskalta ja käyntiäänikin oli vähän karkea. Samaan aikaan syttyi moottorin vikavalo. Samalla kun tutkittiin polttoainejärjestelmää kaveri hokas, että yksi alipaineletku oli irti. Paineet tiessään, turbo ei toimi ja sotkeentuu siinä vissiin muutama muukin juttu ja todennäköisesti moottorin vika valokin syttyi. Alipaineletku oli varmaan auennut kun vaihdettiin sitä tiivistettä.
Eli kaiken näköistä pientä hässäkkää, mutta nyt auto tuntuu ja kuulostaa normaalilta. Olisko lopultakin kunnossa, toivottavasti. Yhtään lisämurhetta en enää kaipais.
Konepelti ja spoilerikin ovat maalattuna ja paikoillaan.
-
No nyt alkaa pikku hiljaa löytyä Volvoon luottoa. Noin 6000 kilometriä on jo tullut kerättyä, eikä uusia vikoja ole ilmaantunut. Kyyti on hienoa niin kun pitääkin. Muut projektit ovat kyllä jättäneet Volvon ehostuksen varjoonsa, mutta kyllä sitä ehtii myöhemminkin. Pääasia että pääsee liikkeelle.
-
(http://s1361.photobucket.com/user/Markku_Juovanen/media/V70/WP_000296_zpsc2c7d1dd.jpg.html?sort=3&o=2)(http://i1361.photobucket.com/albums/r679/Markku_Juovanen/V70/WP_000297_zps333b31d4.jpg?t=1399010394)
(http://s15.postimg.org/eweymgxx3/WP_000295.jpg) (http://postimg.org/image/eweymgxx3/)
-
Harmi että hienosta projektista ei näy kun viimeinen kuva :( niinkuin aiemmin on jo sanottu, tässä mennään eikä meinata! Näitä lisää!
-
Palaan vielä asiaan tämänkin auton kanssa. Edellisen päivityksen jälkeen ei ole tarvinnut korjailla muuta kun kuluvia osia. Nyt on kuitenkin ilmaantunut ikävä vaiva. Ajotietokoneen viiksen rulla ei oikein tottele. Välillä toimii niin kuin kuuluukin. Seuraavalla kerralla taas voi olla ettei toimi lainkaan. Ei sen muuten niin kauhean väliä olisi, mutta kun tuo Eberi toimii sitä kautta ja talvi on tulossa. Onko tuttu vaiva jollekin?
-
Palaan vielä asiaan tämänkin auton kanssa. Edellisen päivityksen jälkeen ei ole tarvinnut korjailla muuta kun kuluvia osia. Nyt on kuitenkin ilmaantunut ikävä vaiva. Ajotietokoneen viiksen rulla ei oikein tottele. Välillä toimii niin kuin kuuluukin. Seuraavalla kerralla taas voi olla ettei toimi lainkaan. Ei sen muuten niin kauhean väliä olisi, mutta kun tuo Eberi toimii sitä kautta ja talvi on tulossa. Onko tuttu vaiva jollekin?
Tyyppivika taitaa olla kun samanlaista vikaa tuossa omassakin oli. Korjaantuu viiksen vaihdolla tai korjaamalla johdot viiksestä.
-
Palaan vielä asiaan tämänkin auton kanssa. Edellisen päivityksen jälkeen ei ole tarvinnut korjailla muuta kun kuluvia osia. Nyt on kuitenkin ilmaantunut ikävä vaiva. Ajotietokoneen viiksen rulla ei oikein tottele. Välillä toimii niin kuin kuuluukin. Seuraavalla kerralla taas voi olla ettei toimi lainkaan. Ei sen muuten niin kauhean väliä olisi, mutta kun tuo Eberi toimii sitä kautta ja talvi on tulossa. Onko tuttu vaiva jollekin?
Mulla oli sama vika viime talvena. Toimi välillä, kunnes rullaa pyörittämällä ei tapahtunut mitään.... Vaihdatin liikkeessä ja hinnaksi tuli 99 €
-
Vaihadatin siis koko viiksen uuteen
-
Tämä selvä. En ala kipuilemaan sen kanssa sitten yhtään enempää vaan vaihdatan tuon viiksen. Varsinkin jos vaihto on noinkin kohtuu hintainen.
-
Tämä selvä. En ala kipuilemaan sen kanssa sitten yhtään enempää vaan vaihdatan tuon viiksen. Varsinkin jos vaihto on noinkin kohtuu hintainen.
Helppo homma tuo vaihto tehdä itsekkin. Ratin muovikaulus pois ja viiksi parilla ruuvilla kiinni.
-
Joo niin ymmärsin. Viiksi maksaa sinisellä 80€. Ajattelin vielä kokeilla josko saisin tinattua johdot kuntoon. Eipä siinä ainakaan mitään menetä.
En ymmärrä miksi aikoinaan liittämäni kuvat häipyivät. No lisäsin ne tähän takaisin jos jotakuta kiinnostaa.
Volvosta on kehkeentynyt luotettava käyttöauto. Ylimääräisen jarrupolkimen asensin viime keväänä kun aloin opettaa pojalle ajamista. Poika sai jo kortin, mutta vielä on pari oppilasta jäljellä. Helmikuussa vapautuu juuri tähän malliin räätälöity opetuspoljin. Asensin sen niin, etten joutunut tekemään kuin yhden reiän yhteen sisäpuoliseen tukirautaan. Eli kun polkimen ottaa ei mistään pysty sanomaan että siinä on sellaista ollutkaan. Oppilaatkin on kaikki ajotaitoisia jo entuudestaan, joten autokin jäänee ehjäksi ;D