Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: ville93 - 19.12.2013, 00:17:18
-
miten saa ton egr helpoiten pois käytöstä kun tulee erillainen pakosarja ? onnistuuko silleen että tulppaa vaan putken joka lähtee pakosarjalta?
-ville-
-
Onnistuu. Herjannee kuitenkin vikakoodilla jollei tee ohitusta.
-
Onnistuu. Herjannee kuitenkin vikakoodilla jollei tee ohitusta.
haittaako vikakoodi mitään vaikka se siellä onkin?
-
lainaan vähä topicia :) sytyttääkö tuo egr poisto vikavaloa.?
-
Kyllä
-
Onnistuu. Herjannee kuitenkin vikakoodilla jollei tee ohitusta.
Mites se ohitus hoidetaan?
-
Mites se ohitus hoidetaan?
N.15K ohmin vastuksella.
-
Kaipa tuo 15k on ihan hyvä ainakin aluksi kokeilla. Se mullakin taitaa olla, mutta aikoinaan, kun aiheesta oli paljonkin juttua, niin jotkut ei saaneet tuolla arvolla sitä kohdilleen. Tuo kokeilu kun on vaan turhan pitkävetistä puuhaa kun vikavalo syttyy yleensä vasta noin puolen tunnin ajon jälkeen (jos on syttyäkseen) oli siellä sitten minkä arvoinen tahansa.
-
Kaipa tuo 15k on ihan hyvä ainakin aluksi kokeilla. Se mullakin taitaa olla, mutta aikoinaan, kun aiheesta oli paljonkin juttua, niin jotkut ei saaneet tuolla arvolla sitä kohdilleen. Tuo kokeilu kun on vaan turhan pitkävetistä puuhaa kun vikavalo syttyy yleensä vasta noin puolen tunnin ajon jälkeen (jos on syttyäkseen) oli siellä sitten minkä arvoinen tahansa.
Jos se noin kranttu on niin laittaa vaikka 10k vastuksen ja 10k potikan sarjaan, niin sit saa säädellä sopivaks.
-
Selitin varmaan huonosti. Ei se niin hirmusen tarkka ole, mutta kun tuo mietiskelee niin kauan ennenkuin ilmoittaa josko mittaustulos on sallittujen rajojen sisällä ,niin kun olet jotain muuttanut niin saat vastauksen vasta jonkin matkaa ajettuasi.
Mkäli tuon vastuksen + tuon säätöpotikka yhdistelmän laittaa sinne egr-venttiilin ntc-vastuksen luo liittimeen, niin tuon potikan olisi sitten syytä olla hyvin suojattuna kun ne noissa olosuhteissa kyllä alkaa pätkiä aika pian.Asennus sisälle olisi parempi paikka
Tuon koko egr-venttiilin toiminta perustuu sen kyljessä olevan ntc-vastuksen antamiin arvoihin. Näiden perusteella ohjataan magneettiventtiiliä, jonka kautta ohjataan alipaine imusarjasta egr.venttiilille. Tällä perusteella virtausta lisätään tai vähennetään.
Täytynee kai lisätä, että edellä oleva pätee ainakin b230fk koneisiin. Olisko tuossa isommassa jotenkin erilainen systeemi?
-
Selitin varmaan huonosti. Ei se niin hirmusen tarkka ole, mutta kun tuo mietiskelee niin kauan ennenkuin ilmoittaa josko mittaustulos on sallittujen rajojen sisällä ,niin kun olet jotain muuttanut niin saat vastauksen vasta jonkin matkaa ajettuasi.
Mkäli tuon vastuksen + tuon säätöpotikka yhdistelmän laittaa sinne egr-venttiilin ntc-vastuksen luo liittimeen, niin tuon potikan olisi sitten syytä olla hyvin suojattuna kun ne noissa olosuhteissa kyllä alkaa pätkiä aika pian.Asennus sisälle olisi parempi paikka
Tuon koko egr-venttiilin toiminta perustuu sen kyljessä olevan ntc-vastuksen antamiin arvoihin. Näiden perusteella ohjataan magneettiventtiiliä, jonka kautta ohjataan alipaine imusarjasta egr.venttiilille. Tällä perusteella virtausta lisätään tai vähennetään.
Täytynee kai lisätä, että edellä oleva pätee ainakin b230fk koneisiin. Olisko tuossa isommassa jotenkin erilainen systeemi?
joku helppo ratkasu pitäs saaha ja semmonen että katsastuksestaki läpi menis :D
-
Mulla on ollut tuo vastusviritys omassani (940-96) ainakin viiden katsastuksen ajan eikä ole ollut ongelmia.(eikä vikavalo ole syttynyt kertaakaan tämän takia) Niihin päästöarvoihin, jotka Suomessa mitataan, tuolla ei ole vaikutusta. Egr´n tarkoitus on vähentää typen oksiidipäästöjä ja niitä ei kai mitata muualla kuin USA´ssa, jota varten koko egr-systeemi on tietääkseni ollut pakko aikanaan tehdä.
-
Mulla on ollut tuo vastusviritys omassani (940-96) ainakin viiden katsastuksen ajan eikä ole ollut ongelmia.(eikä vikavalo ole syttynyt kertaakaan tämän takia) Niihin päästöarvoihin, jotka Suomessa mitataan, tuolla ei ole vaikutusta. Egr´n tarkoitus on vähentää typen oksiidipäästöjä ja niitä ei kai mitata muualla kuin USA´ssa, jota varten koko egr-systeemi on tietääkseni ollut pakko aikanaan tehdä.
Voitkos neuvvoo tarkemin minne se vastusviritys laitetaan ku ei oo hirveesti tietoa itellä näistä
-
Nyt pitäis varmistaa, että systeemi on samanlainen sun autossa kuin tuossa omassani. En ole perillä autosi sisuskaluista sen paremmin, mutta olettaisin tuon egr´n olevan samanlainen molemmissa?
Jos näin on niin egr-venttiili löytyy kun seuraat sitä pakosarjalta tulevaa putkea. Venttiilin sivussa on tuo ntc-anturi ja siitä lähtee lyhyt johto väliliittimelle. Irrota tuo liitos ja siihen autoon sisälle lähtevään puoleen kytket tuon vastuksen liitinnastoihin. Jouduin ettimään sopivat liitinnastat jotka sopii tiukasti siihen liittimeen jotta kontakti on kunnollinen. Noihin päihin juotin tuon vastuksen. Liitintä ei siis enää laiteta takaisin paikalleen vaan johto jää vastus juotettuna vapaasti olemaan. Se kannattaa jotenkin suojata ettei tee kontaktia auton runkoon mihinkään esim.
Jos tuo operaatio onnistuu niin kannattaa seuraavaksi tulpata tuo alipaineletku, joka menee magneettiventtiille. Ihan vaan sen takia että nuo ohuet letkut tuppaa ajan myötä hapertua ja aiheuttaa osaltaan turhaa imuvuotoa.
-
Nyt pitäis varmistaa, että systeemi on samanlainen sun autossa kuin tuossa omassani. En ole perillä autosi sisuskaluista sen paremmin, mutta olettaisin tuon egr´n olevan samanlainen molemmissa?
Jos näin on niin egr-venttiili löytyy kun seuraat sitä pakosarjalta tulevaa putkea. Venttiilin sivussa on tuo ntc-anturi ja siitä lähtee lyhyt johto väliliittimelle. Irrota tuo liitos ja siihen autoon sisälle lähtevään puoleen kytket tuon vastuksen liitinnastoihin. Jouduin ettimään sopivat liitinnastat jotka sopii tiukasti siihen liittimeen jotta kontakti on kunnollinen. Noihin päihin juotin tuon vastuksen. Liitintä ei siis enää laiteta takaisin paikalleen vaan johto jää vastus juotettuna vapaasti olemaan. Se kannattaa jotenkin suojata ettei tee kontaktia auton runkoon mihinkään esim.
Jos tuo operaatio onnistuu niin kannattaa seuraavaksi tulpata tuo alipaineletku, joka menee magneettiventtiille. Ihan vaan sen takia että nuo ohuet letkut tuppaa ajan myötä hapertua ja aiheuttaa osaltaan turhaa imuvuotoa.
Kiitos! Pitää tässä alkaa suunnittelemaan
-
Mulla on ollu n.15K ohmin vastus jo pari vuotta omassa 960 ja ei ongelmia. Pistoke on mihin laitat sen vastuksen on imusarjan luona, musta johon tulee 2 karvaa ja lähtee karvat egr venttiilille.
-
Mulla on ollu n.15K ohmin vastus jo pari vuotta omassa 960 ja ei ongelmia. Pistoke on mihin laitat sen vastuksen on imusarjan luona, musta johon tulee 2 karvaa ja lähtee karvat egr venttiilille.
kiitos!