Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JakkeL - 21.12.2013, 09:08:53
-
Katselin tuossa samanlaisia topikkeja mut ei löytyny vastaavia oireita.. luulin ensin että oli bensa loppu mutta laitoin lisää menovettä tankkiin ja yritin startata muttei käynnistynyt. jonkun aikaa pyöritti hienosti mutta sitten ei avaimesta kääntämällä tapahtunut enää mitään.
-> Virta päälle ja kiintolenkkiä herättimen ja plusnavan väliin startille ni alkoi taas pyörittämään muttei käynnisty. :idiot2:
->kokeiltiin myös yhistää suutinreleen piuhat hyppylangalla mut ei vaikutusta eli releen pitäs olla kunnossa.. :buck2:
Mistähän sitä rupeis sit vikaa ettimään..
-koska ei avaimesta lähe pyörittään(virtalukon pohja?,herätinjohto??)
-ei käynnisty(bensapumppu?suuttimet?)
Oisko ideoita? :(
-
Vikakoodien luku (ohjeet faq osastolla).
Tutki saako bensaa (bensaletku irti tai onko tulpat märät) ja kipinää (tulppa irti tai irtotulpalla). Jompikumpi tai molemmat puuttunee.
-
on herjannu vikakoodia 2-3-1, 1-1-3, mikä on aika jännä nimittäin muutama päivä sitte kats.konttorilla meni päästöistä läpi kirkkaasti.... :o
-
Kokeile resetoida LH irroittamalla akunkenkä. Jos sen jälkeen lähtee normaalisti käymään, niin joko lambdan piuha on rikki tai itseanturi on tullut tiensä päähän. Tähän vikakoodit viittaisivat.
Jos bensapumppu ei pyöri heti virtojen päälle laittamisen jälkeen muutaman sekunnin pätkää, niin joko järjestelmärele ei anna sähköä bensapumpun releelle tai bensapumpun rele on rikki tai pumppu on sökö. Vika voi olla myös siinä, ettei LH saa tietoa siitä, että virrat on päällä, mikä voi johtua sitten viallisesta virtalukonpohjasta tai muusta piuhaviasta, jolloin EZK ei anna pyörimistietoa LH:lle->bensapumpun relettä ei ohjata->bensapumppu ei pyöri.
Eli startin navoista konetta pyörittämällä et saa LH-ruiskullista konetta käymään jos LH ei saa tietoa siitä, että virta on päällä (virtalukon pohja rikki).
Ihan ensimmäisenä selvitä, miksi ei starttaa virta-avaimesta!
-
dodii!
Käynnistysvika selvisi :) Vasemman etuiskarin edessä kaksi liitintä, joista toisessa oli vihreä piuha irrallaan (startin herätinjohto?) tökkäsin paikalleen ja käänsin avaimesta ja jo vain heräsi :D mutta pientä sähkövikaa ilmeni joka jo välissä kävi pois: kun laittaa ajovalot päälle ni takapyyhkijä lähtee käyntiin vaikka kytkin off-asennossa. tuulilasin vinkkarit jää myös päälle vaikka käyttäisi vain kerran niitä. mittaristossa palaa himmeenä pitkien merkkivalo joka myös vähän vilkkuu kun pistää suuntavilkun päälle. kaikki tämä katoaa kun laittaa parkeille :2funny: taidan siis ajella vaan parkit päällä ::)
-
Tarkista maadoitukset molempien ajovalojen takaa. ???
-
Joo. Ihan selkeä maadoituksen puute siinä etuvalohen lähellä, noin 10 cm valaisimesta, lokasuojan sisäpellissä. Löysää sitä 10 mm kiinityspulttia ja kiristä uudelleen - jos et jajsa putsata paremmin ihan heti.
Jo tuolla häviää nuo pyyhkijän ja valojen sekoilut.
-
Joo. Ihan selkeä maadoituksen puute siinä etuvalohen lähellä, noin 10 cm valaisimesta, lokasuojan sisäpellissä. Löysää sitä 10 mm kiinityspulttia ja kiristä uudelleen - jos et jajsa putsata paremmin ihan heti.
Jo tuolla häviää nuo pyyhkijän ja valojen sekoilut.
No jälleen kerran noi viat hävisi itestään. :idiot2: Tosin että lambdavalo syttyi enkä oo vielä koodeja lukenu. et ei ihan priima oo vielä ;)
-
Kuten totetesin, jos et jaksa puhdistaa, niin löysää ja kiristä se pultti ainakin. Siihen menee 15 sek aikaa, eikä vika uusiudu seuraavilla kosteilla keleillä - mutta jos ei jaksa kyseistä löysäämistä ja kiristystäkään tehdä, niin ainahan sitä voi sitten sateessa....jos on jaksanut ottaa 10 mm hylsyn ja räikän mukaan. Ja taskulampun.
-
juu täytyy putsailla ne. Kiitti vinkeistä :)
-
Moi ! En viitttiny uutta aihetta alottaa, mutta asiaan
Olis tollanen 740 b200f koneella.
Teki aluks harvakseltaan sellasta et, sammu suoraan ajosta ilman mitään varotusta, kuitenkin parin minuutin odottelun jälkeen lähti käyntiin ja matka jatkui. Välillä taas yön seisottuaan sai sahata valehtelemati useita minuutteja et lähti käyntiin, sillonkin kun alko lupaileen ravisti koko autoa älyttömästi ennenkun lähti.
Autoon vaihdettiin noitten oireitten takia:
- ilmamassamittari
- lambda
- sytytyspuola
- tulpanjohdot
- virranjakajankansi+ pyörijä
- sytytyksenpääteaste
- Suuttimienrele
- polttoainepumpunrele
- tulpat
- tyhjäkäyntiventtiili
- tankissa oleva siirtopumppu
- ykk-anturi
Mut ei ollu oikeen mitään vaikutusta. Sammuili edelleen etenkin kuumalla kelillä.
Nyt auto seisoi talven yli ja otin edellispäivänä ajoon ja toimikin ihan hienosti ekan päivä, mut sit alkokin ongelmat. Seuraavana päivänä sammahti taas suoraan ajosta. Ajattelin et kyl se käyntiin lähtee ja tarttasin ja tarttasin. Hörähteli välillä kunnes jäi käyntiin ja ravisti niin hemmetisti. Sammahti taas ja kauheella sahaamisella sai käyntiin, mut kävi vaan jos oli hiukan kaasupoljinta painettuna, jos päästi tyhjäkäynnille niin sammu taas.
Ei muuta kun vaihde silmään ja kotio nykien ja pätkien.
Tänään kun aloin tutkia enempi niin ei ollu ees minkäänlaista vikakoodia tallentunu, eikä lambda valokaan siis palanu niinkun sillä yleensä oli tapana syttyä jos mistäkin pikku viasta. Kun yrtin käyntiin niin ei millään. Lupailee ja välillä saattaa käydäkin kaasupoljin hiukan painettuna maks. minuutin rytisten ja paukkuen. Yleensä kierrokset seilaten jossain 100-600rpm, voi jopa ottaa +3000rpm hetkeks kauheen savupilven saattelemana ja sit sammuu heti.
Ei oikeen enää ymmärrä mikä tos nyt vois olla. Revein tulpat irti ja kaikki oli märkiä, sit testasin kipinän ja kaikkiin tulppiin tuli hyvä kipuna. Repäsin suutinkiskon irti suuttimineen ja tarttia. Kaikki suuttimet sumutti yhtä soittoo koko starttauksen ajan !? Kuuluuko Toimia noin?
Rupeen epäileen tota ruiskun ohjausboksia, kun ei oikeen enää muutakaan keksi. Jos jollain jotain hyviä neuvoja antaa niin kiitollinen oisin.
-
Meikäläisellä ainakin oli samat oireet kun painepumppu oli kaput.. Tankin siirtopumpulla ei oikeastaan ole merkitystä toimiiko vai ei.. Ainakaan omassa ei ole toiminut niin kauvan ko volovo on talossa ollut (2006->)
-
Unohtu vielä sellanen sanoa, että kun tota alettiin sillon ekan kerran korjailla niin laitoin polttoainekiskoon painemittarin. Normiajossa kun auto toimi niin näytti n. 3bar ja nyt nostaa edelleen paineet sinne kolmeen. Tankin pumppu myös pyörii, kun tarttaa.
Ei kellään satakunnan seudulla olis lainata tota ohjausboksia ? 0 280 000 590 Numerolla.
-
Lyökö tuplan johdot salamoita pimeässä?
-
hm... Polttoaineen paine on 3baaria + imusarjan paine. Eli keveillä kuormilla sen pitää olla selvästi alle 3 baaria.
Startissa suuttimet sumuttavat aikas hulppeasti soppaa ja koneen alkaessa pyöriä kovempaa ruiskutus vähenee nopeasti.
LH toimii tai ei toimi. Osittaiset toimimattomuudet tyyliin liikaa soppaa tms. eivät ole LH:lle tyypillisiä ja johtuvat anturivioista.
Tuo 590 purkki on hitusen outo! :o