Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: MTR - 04.04.2011, 11:42:05
-
Eli onko noilla moottoreilla mitään muuta eroa kuin softa muutos? Jos ei ole muuta eroa niin käykö tuon 170 hv:n ECU suoraan tuohon 140hv koneeseen?
Ostin tuossa tuollaisen laiskemman version ja kuulin sitte että onhan tuota tehokkaampanakin niin siksi kyselen..
-
Eli onko noilla moottoreilla mitään muuta eroa kuin softa muutos? Jos ei ole muuta eroa niin käykö tuon 170 hv:n ECU suoraan tuohon 140hv koneeseen?
Ostin tuossa tuollaisen laiskemman version ja kuulin sitte että onhan tuota tehokkaampanakin niin siksi kyselen..
Eipä ole. 850 ja ihan ensimmäisissä V70 mk1 oli vielä erona venttiilien määrä (20v vs. 10v). Niin ja lastuta autosi suoraan, saat samat tehot + muutaman extra hevosen ehkä kaupan päälle ja sujuu helpoiten noin :).
-
Ok.
Tuossa oli vain myynnissä 2.4 170hv ECU suht halvalla niin ajattelin sitä. paljon lastutus maksaa tohon?
Onko noiden ECUjen liittimissä eroa tai pinni määrissä?
-
Jos tuota noin haluat oikeasti tehoa, niin unohda tuo lastuttaminen 140->170hp:ksi ja hommaa turbomalli ja lastuta se. ;)
Tosin en tiedä että mitenkä laiska tuo 140hp malli on mutta ei tämä 170hp ainakaan penkkiin ime kiinni! :D
-
No en nyt osta heti uutta kun tuonkin ostin vajaa kuukausi sitten :) tuntuu ettei tää 140hv kierrä edes 5000rpm korkeammalle :/
-
Ok.
Tuossa oli vain myynnissä 2.4 170hv ECU suht halvalla niin ajattelin sitä. paljon lastutus maksaa tohon?
Onko noiden ECUjen liittimissä eroa tai pinni määrissä?
En uskalla hintoja heitellä mutta jos pk-seudulla asut niin yhteydenottoa esim. Debiliin?
No en nyt osta heti uutta kun tuonkin ostin vajaa kuukausi sitten :) tuntuu ettei tää 140hv kierrä edes 5000rpm korkeammalle :/
Juu eipä se 170hv erityisemmin penkkiin ime mutta on vireämpi yläpäässä, omaa 170hv (vaikka 850 onkin) tulee kyllä kierräteltyä tuonne 6000rpm ihan mielellään, on äänetki sen verran kivat meinaan ;).
-
http://itsfun.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1869&itemid=
Onko tuohon uskomista että tulee noinkin paljon? kestääkö kone/voimansiirto?
-
Mitäköhän tuolla ohjelmalla tulee vääntöä?
Nettisivuilta suoraan lainattu:
"Lisäämme tehoa maksimiin, mutta kuitenkin aina moottorityyppisi kestävyys säilyttäen."
-
kyselin vääntökäyrää emaililla tuolta it's funilta. odotellaan huomiseen mitä sanovat.
-
http://itsfun.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1869&itemid=
Onko tuohon uskomista että tulee noinkin paljon? kestääkö kone/voimansiirto?
Eipä kyllä noin paljoa.. 180 uskoisin olevan ihan max (senkin suhteen tosin olen hieman epäileväinen).
Mitäköhän tuolla ohjelmalla tulee vääntöä?
Nettisivuilta suoraan lainattu:
"Lisäämme tehoa maksimiin, mutta kuitenkin aina moottorityyppisi kestävyys säilyttäen."
Tuskinpa juuri 230nm enempää.
-
Softahan noilla koneilla tosiaan vain on erona, mutta moottoriohjainyksikön vaihdolla se ei toimi, autoon kuulumattomalla yksiköllä ei saa moottoria käynnistymään.
-
Softahan noilla koneilla tosiaan vain on erona, mutta moottoriohjainyksikön vaihdolla se ei toimi, autoon kuulumattomalla yksiköllä ei saa moottoria käynnistymään.
No enpähän muistanut että tuossa on käynnistyksenesto. Edelliset autot olleet sen verran vanhoja ettei niissä oo ollut oikein mitään hienouksia :D
No täytyy miettiä tuota lastua. putkistonkin teen tuossa kun ilmat lämpiää, alustakin huutaa Heicon tai H&R:n osaa, jotain pientä muutosta olisi kiva saada tuohon koriinkin.. huoh.. :)
-
Tuli emailila tollainen viesti:
Vääntö kasvaa n. 40Nm ja volvosi kestää sen hyvin.. Kyseisessä autossa on
sama voimansiirto ja moottori kuin tehokkaammassa versiossa, kyseessä on
vain ohjelman muutoksesta.
Eli melkoisen paljon tulisi vääntöä. eiks tossa 140hv koneessa ole vääntöä 220nm? Sehän voi liikkua vähän paremmin lastun kanssa. Siis jos tosiaan tulee noin paljon lisää tehoa ja vääntöä.
-
Jos päätät tuon it`s fun lastun laittaa niin luemme myös mielellään siitä kommentteja!
Jos meinaat tuota rakennella/ehostaa enemmänkin niin tekase projektipäiväkirja.
-
Tuli emailila tollainen viesti:
Vääntö kasvaa n. 40Nm ja volvosi kestää sen hyvin.. Kyseisessä autossa on
sama voimansiirto ja moottori kuin tehokkaammassa versiossa, kyseessä on
vain ohjelman muutoksesta.
Eli melkoisen paljon tulisi vääntöä. eiks tossa 140hv koneessa ole vääntöä 220nm? Sehän voi liikkua vähän paremmin lastun kanssa. Siis jos tosiaan tulee noin paljon lisää tehoa ja vääntöä.
Aika paljon lupailevat vääntöä lisää. Melkein kannattaa ennen ja jälkeen penkittää auto. Itse epäilen tuota väännön kasvua. Mutta eiköhän siitä tule uudella softalla 170hv mallia vastaava, ainakin.
-
Mitähän mahtaa automaattilaatikko tossa 140hp versiossa sanoa tuosta 170hp päivityksestä? Vai onko sama laatikko molemmissa ja siten toki kestää.. ?
-
Mitähän mahtaa automaattilaatikko tossa 140hp versiossa sanoa tuosta 170hp päivityksestä? Vai onko sama laatikko molemmissa ja siten toki kestää.. ?
Tuskinpa sanoo mitään, tehoerokin kun on softalla tehty ja sama laattikkohan noissa on?
-
40Nm väännönkasvu on höpön pöpöä.
ko. moottoreissa ainoa ero on siinä, että 140hp mallin kaasuläppä ei aukea 100% yli 3500rpm. Vääntö kasvaa n. 10Nm, ja tosiaan tuntuva ero tulee sinne 3500rpm paremmalle puolelle.
Toisen auton eculla auto ei lähde käymään käynnistykseneston takia, ja Volvon testerillä tuota toisen auton ecua ei saa naitettua uuteen autoon.
Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.
-
40Nm väännönkasvu on höpön pöpöä.
ko. moottoreissa ainoa ero on siinä, että 140hp mallin kaasuläppä ei aukea 100% yli 3500rpm. Vääntö kasvaa n. 10Nm, ja tosiaan tuntuva ero tulee sinne 3500rpm paremmalle puolelle.
Toisen auton eculla auto ei lähde käymään käynnistykseneston takia, ja Volvon testerillä tuota toisen auton ecua ei saa naitettua uuteen autoon.
Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.
Auto on 2001, joten homma selvä. Pidetään mielessä kun nälkä kasvaa :D
-
No enpähän muistanut että tuossa on käynnistyksenesto. Edelliset autot olleet sen verran vanhoja ettei niissä oo ollut oikein mitään hienouksia :D
No täytyy miettiä tuota lastua. putkistonkin teen tuossa kun ilmat lämpiää, alustakin huutaa Heicon tai H&R:n osaa, jotain pientä muutosta olisi kiva saada tuohon koriinkin.. huoh.. :)
Eikö näissä vehkeissä käynnistyksen esto ole koodattu CEMiin eikä ECUun?? Muistaakseni vidalta löytyi ohje että voidaan käyttää myös käytettyä ECUa, kun taisi olla jutun aiheena että turhaan vaihdeltu uusia ECUja...
Tosin voi tietenkin olla että vaatii autokohtaisen ohjelmanlatauksen toimiakseen??
-
Eikö näissä vehkeissä käynnistyksen esto ole koodattu CEMiin eikä ECUun?? Muistaakseni vidalta löytyi ohje että voidaan käyttää myös käytettyä ECUa, kun taisi olla jutun aiheena että turhaan vaihdeltu uusia ECUja...
Tosin voi tietenkin olla että vaatii autokohtaisen ohjelmanlatauksen toimiakseen??
Ajoneston koodit on sekä moottorinohjausyksikössä (ECM), että CEM:ssä, CEM:n ja ECM:n koodien täytyy täsmätä tietyllä tapaa, että käynnistys hyväksytään.
Käytettyä moottoriohjainlaitetta ei saa volvon laitteilla softattua toiseen autoon, joissain volvon moottoriohjauksessa oli mahdollista softan avulla poistaa moottoriohjainlaite autosta ja sen jälkeen sen pystyy asentamaan toiseen autoon, mutta ilman sitä poisto softaa se ei onnistu (muistaakseni tämä oli jossain diesel mallissa, nyt ei ihan tarkkaan muisti riitä mulla).
(Itseasiassa tässä onkin pieni pätkä tuolta vidalta
"Moottorinohjausyksikössä (ECM) on autokohtainen koodi elektroniselle käynnistyksenestimelle (immobilizer). Keskusohjausyksikkö (CEM) tarkastaa koodin moottorin käynnistyksen yhteydessä. Jos keskusohjausyksikkö (CEM) havaitsee virheellisen käynnistyksenestimen koodin, moottorin ei sallita käynnistyä. Tämän vuoksi moottorinohjausyksikköä (ECM) ei voi siirtää autosta toiseen.")
-
Otsikko ECM:n käyttäminen uudelleen, P1 ja P2 Tila Released
Viitenro SE7871.7.0 fi-FI Julkaisu päivämäärä 2010-12-06
Julkaisut - Julkaisupäivä 2010-12-06
Yhteistyökumppani 3 SE 0062 Volvo Personbilar Sverige AB Viite
Toim. alue 2850
Toim. kuv. combined control system
Liite
Autotyyppi
Tyyppi Moott. Moott. kuv. Myynti Kori Vaihde Ohjaus Vuosimalli Tehdas Alustanumeroalue Valm.viikkoalue
184 1999-9999 21 0000580-9999999 199815-999999
275 2003-9999 21 0000690-9999999 200232-999999
285 2000-9999 21 0000257-9999999 199943-999999
285 2001-9999 22 0028000-9999999 200020-999999
295 2001-9999 21 0000160-9999999 200005-999999
384 2001-9999 22 0000148-9999999 200032-999999
533 2007-9999 22 0000001-9999999 200637-999999
542 2006-9999 38 0000001-9999999 200540-999999
544 2004-9999 22 0000001-9999999 200338-999999
545 2004-9999 22 0000001-9999999 200338-999999
CSC Asiakkaan vikaoirekoodi
Koodi Nimitys
2V Tiedot asentajalle/Ohjelmisto/Auton tiedonsiirto/Ei takuukäyttöön
Vikakoodi Vikakoodit
Teksti
* MOOTTORITYYPIN RAJOITUS:
* Tämä TJ EI sovellu autoille, joissa on GGDS-diagnostiikkaprotokolla.
* Mallissa XC90 EI ole mahdollista vaihtaa ECM:ää moottorityypin mukaan:
* B8444S, moottorikoodi 85
* B6324S, moottorikoodi 98
* Mallissa C30/C70/S40/V50 EI ole mahdollista vaihtaa ECM:ää moottorityypin mukaan:
*D5204T, moottorikoodi 50
* D5204T5, moottorikoodi 58
* D4162T, moottorikoodi 84
SELOSTUS: Nyt on mahdollista käyttää ohjelmoitu ECM (moottorinohjausyksikkö) uudelleen. Tämä oli aiemmin mahdotonta johtuen auton ainutlaatuisista toiminnanestokoodeista. Tästä ominaisuudesta on useita hyötyjä:
- Ajan säästö. ECM voidaan vaihtaa vianetsinnän aikana ilman, että se on tämän jälkeen käyttökelvoton.
jos ECM ei ollut perussyy, hävitä vain toiminnanestokoodit. Korjaamoilla voi nyt olla ECM-yksiköitä
varastossa vianetsintää varten.
- Ei uusintakorjauksia. Koska nyt on mahdollista vaihtaa epäilty viallinen ECM ehjään hyvin
tunnetuista samanlaisista autoista. Jos vika seuraa ECM:ää, eikä autoa, tapaus on selvä ja korjattu oikein ensimmäisellä
kerralla.
- Rajoittaa virheettömien, hylättyjen moottorinohjausyksiköiden (ECM) määrää markkinoilta TMA-virrassa.
- Asiakastyytyväisyys. Ohjelmoimattomat moottorinohjausyksiköt (EMC) aiheuttavat pidentyneen korjausajan.
- Pienentää takuukustannuksia. Moottorinohjausyksikköä (ECM) ei vaihdeta tarpeettomasti.
TUOTANTOMUUTOS: Tämä ominaisuus otettiin käyttöön vuonna 2004 ja sitä voidaan käyttää
kaikissa otsikkokentän mukaisissa autoissa.
MATERIAALIN PALAUTUS: Ei sovellettavissa.
TEKNINEN RAPORTTI: Tämän ongelman esiintyessä lähetä SR-raportti, joka sisältää VIDA-lokin. Jos ECM havaitaan vialliseksi, esitä ajoneuvoraportti.
HUOLTO: HUOM! Ajonestokoodit voidaan hävittää vain VIDA-järjestelmällä samassa autossa, johon ECM
ohjelmoitiin. Hävittäminen, noudata seuraavia kohtia:
- Kytke auto VIDA-järjestelmään ja valitse ohjelmistonhallinta.
- Tilaa ohjelmistotuote, osanro 8691406 P2-autoihin
- Tilaa ohjelmistotuote, osanro 8691430 P1-autoihin
- Kun ohjelmisto on saatavissa, lataa se autoon.
ECM on nyt "koskematon" ja se voidaan vaihtaa toiseen autoon tai käyttää myöhemmin.
HUOM! Joskus auto voi käynnistyä, vaikka "hävittämisohjelmisto" on ladattu. Tämä ei tarkoita virhettä ja ECM voidaan edelleen ladata uudelleen toiseen autoon.
VSTG-TOIMENPIDENUMERO: 36004-2.
Löytyi jotain tietoa noista ECM koodauksista... Ja juu oikeassahan olit sen koodintarkistuksen kanssa... ;D
-
Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.
2002 ja uudemmat pystyy myös meillä tekemään obd-portin kautta!
-
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.
-
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.
Ja auto on siis 2,4 140hp
-
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.
Kyllähän sinne ainakin pitäisi saada se ~170 kaakkia, tosin voivat tulla aika ylärekisteriin. :)
Ota vaikka 80-120 km/h ajat ennen ja jälkeen lastutuksen, jos mahdollista. Sais vähän osviittaa miten tuo tehomuutos näkyy yhdessä autossa.
-
Kokeile tuota kiihdytystä isollavaihteella ja pienellä vaihteella. Isolla vaihteella kiihdytykseen tuksin tulee mitään eroa, mutta mielenkiinnosta.
-
Oikea käsi on tällä hetkellä kyynerpäähän asti paketissa, mutta yritän saada ajat ylös. ;D
-
Ei tarvii vaihtaa, vaan kolmosella ja vitosella noi ajat 8)
-
Mielenkiinnolla odottelen tuloksia miten vaikutti tuo ohjelmointi. Onko sinulla minkä mallinen Volvo? Itselläni v70 ja olen myös miettinyt tuota ohjelmointia. :)
-
Kiinnostaisi myös tietää oliko vaikutusta alavääntöön, muuttuiko suuntaan tai toiseen?
-
Auto on siis s60 vm.2001 2,4 (140 hv) ajettu 193 tkm. Kellotin ajat 3- ja 5-vaihteella 80-120 km/h. 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Ilmoittelen huomenna uusista ajoista ja tuntemuksista, kun auto on optimoitu/ohjelmoitu.
EDIT:Tehokäyrän pitäs olla jotain tohon suuntaan. Linkissä BSR:n ohjelmalla.
BSR (http://en.bsr.se/products/t1625/)
-
Hmm.. Yllättävän hyviä aikoja, muistelisin oman kasipätkän menneen 170 hv vaparilla 7 pintaan, olisko 6,7-7,3 väliin mennyt paras aika.
Jännä silti nähdä miten paranee!
-
No niin.
Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.
Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.
Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.
Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.
Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.
Siinä kai tärkeimmät S*
-
Kyllä sitä alavääntöä tulee vaan lisää vaikka osa täällä on toista mieltä kun on yksinään saanut porhaltaa vastatuuleen, mutta hyvä, että joku muukin on samaa mieltä ja vielä on jopa mittaustulokset asiasta! Vääntöä on tullut lisää mikä vaikuttaa juuri tuohon 5. vaihteella kellotukseen. :)
-
No niin.
Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.
Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.
Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.
Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.
Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.
Siinä kai tärkeimmät S*
Teoreettisesti laskettuna jos käytetään virallisia "hattuvakioita" sulta puuttunee muutama koni siis ilmamäärätiedon perusteella. Yleisesti kerroin on 1.2 - 1.25. Tuolla kaavalla minkä itse laskit päästään kyllä näkemään prosenttuaalinen tehonkasvu :)
-
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?
Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.
-
Laita vielä vähän kulutustietoja vrt. vanha, jahka olet pari tankillista ajellut uusilla asetuksilla.
-
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?
Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.
Kyllä prosenttuaalisen tehonkasvun tosta näkee täysin. Olettaen että toki että suhteessa ilmamäärään lykätään saman verran lisää polttoainetta. Mutta tuo 100,32g/s ei tuota 140hv eikä siis siten voi sanoa että 131,6g/s = 183hv
100,32g/s = ~125hv ja 131,6g/s = 164.5hv kun käytetään 1.25 kerrointa. Omasta kulkineesta ko laskin vastaavalla kaavalla päästiin 170g/s = 212.5hv eli aikalailla sen mitä softalla pitääkin olla. Mutta päättelemälläsi kertoimella saisin omastani 223hv jota siellä ei todellakaan ole :)
mutta sen näät suoraan että 131.6g/s / 100.32g/s = 1,3118 ==> että noin 31% enempi se sun autos sysää softan jälkeen ko ennen softaa.
-
Älä kerro enempää. Alkaa mietityttään kohta niin paljon, että täytyy mennä penkille johonkin. :)
Mutta ei kai autosta nyt sentään 15 kaakkia voi lähteä 200 tkm aikana? :'(
Kuulostaa ainakin omaan korvaan aika hullulta.
Mutta tosiaan eihän tuosta ilmamäärämittauksesta pysty laskemaan tarkkoja hevosvoimia. Vai?
Mutta näkee siitä ainakin sen, että jotain on tapahtunut.
-
Kyllä niitä koneja voi aina vähän karkailla, riippuen monestakin asiasta. Myös tehtaalta lähtiessä samoissa autoissa on eroja, vaikka nyt laatuesimerkkinä oma, italialaisten insinöörien "taidon" näyte 2.5 V6 on lähtenyt tehtaalta n. 190 hv:lla mitä luvataan, mutta myös 200 paikkeilla ja jopa ylikin olevia on penkitetty vakiona.
Nyt tosin meni niin offiksi, eli päädyn toteamaan tuon lastutuksen vaikuttaneen erittäin kivasti kulkuun, tosin tuosta kolmosella kiihdytyksestä ei tosiaan väännön lisääntymistä juuri näy, kun taitaa S60 kierrokset kolmosella mennä aika optimaalisesti tuolle välille?
-
Itselläni oli n. 6vuotta sitten V70 classic -00 170hp. Nyt vuosien Mercedes ja Honda harrastusten jälkeen ostin taas auton! V70 classic -07 140hp. Kyllä tuossa on mielestäni potkua juuri sen verran mitä tarvitsen! Todella hyvä ajaa ja penkit tuntuvat aivan mielettömän hyviltä, varsinkin em. autojen jälkeen. :)
-
Hei,
Vieläkö foorumilla on porukkaa jotka on tehnyt tämän "päivityksen"? Itseä kiinnostaisi miten vaikuttaa kulutukseen? Minulla ei kiinnosta niinkään "ripeys" vaan taloudellisuus, "ripeys" tulee boonuksena jos tän joskus päivittää... Kokemuksia kaivataan! -H-
-
Aihetta liipaten kiinnostaa miten toi ohjausyksikön vaihto onnistuu kun olisi aikalailla ilimatteeksi tyrkyllä bi-fuel volvon moottorinohjaus boksia josko sillä sais kitkattomasti jollakin pajalla tehtyä omasta rakkineesta viinapirssin.
-
Ei kai volvon topicin moottorilla olevat bi-fuelit ole viina vehkeitä vaan niissä on kaasulaitteet. Ei taida kovin helpolla toisen mallin boksi toimia. Helpompaa on vain softata.