Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: MTR - 04.04.2011, 11:42:05

Otsikko: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 11:42:05
Eli onko noilla moottoreilla mitään muuta eroa kuin softa muutos? Jos ei ole muuta eroa niin käykö tuon 170 hv:n ECU suoraan tuohon 140hv koneeseen?

Ostin tuossa tuollaisen laiskemman version ja kuulin sitte että onhan tuota tehokkaampanakin niin siksi kyselen..
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 04.04.2011, 13:03:09
Eli onko noilla moottoreilla mitään muuta eroa kuin softa muutos? Jos ei ole muuta eroa niin käykö tuon 170 hv:n ECU suoraan tuohon 140hv koneeseen?

Ostin tuossa tuollaisen laiskemman version ja kuulin sitte että onhan tuota tehokkaampanakin niin siksi kyselen..

Eipä ole. 850 ja ihan ensimmäisissä V70 mk1 oli vielä erona venttiilien määrä (20v vs. 10v). Niin ja lastuta autosi suoraan, saat samat tehot + muutaman extra hevosen ehkä kaupan päälle ja sujuu helpoiten noin :).
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 13:54:11
Ok.

Tuossa oli vain myynnissä 2.4 170hv ECU suht halvalla niin ajattelin sitä. paljon lastutus maksaa tohon?

Onko noiden ECUjen liittimissä eroa tai pinni määrissä?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: JiiV70 - 04.04.2011, 17:46:00
Jos tuota noin haluat oikeasti tehoa, niin unohda tuo lastuttaminen 140->170hp:ksi ja hommaa turbomalli ja lastuta se.  ;)
Tosin en tiedä että mitenkä laiska tuo 140hp malli on mutta ei tämä 170hp ainakaan penkkiin ime kiinni!  :D
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 18:01:25
No en nyt osta heti uutta kun tuonkin ostin vajaa kuukausi sitten :) tuntuu ettei tää 140hv kierrä edes 5000rpm korkeammalle :/
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 04.04.2011, 19:52:34
Ok.

Tuossa oli vain myynnissä 2.4 170hv ECU suht halvalla niin ajattelin sitä. paljon lastutus maksaa tohon?

Onko noiden ECUjen liittimissä eroa tai pinni määrissä?

En uskalla hintoja heitellä mutta jos pk-seudulla asut niin yhteydenottoa esim. Debiliin?

No en nyt osta heti uutta kun tuonkin ostin vajaa kuukausi sitten :) tuntuu ettei tää 140hv kierrä edes 5000rpm korkeammalle :/

Juu eipä se 170hv erityisemmin penkkiin ime mutta on vireämpi yläpäässä, omaa 170hv (vaikka 850 onkin) tulee kyllä kierräteltyä tuonne 6000rpm ihan mielellään, on äänetki sen verran kivat meinaan ;).
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 20:11:34
http://itsfun.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1869&itemid=

Onko tuohon uskomista että tulee noinkin paljon? kestääkö kone/voimansiirto?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: JiiV70 - 04.04.2011, 20:23:29
Mitäköhän tuolla ohjelmalla tulee vääntöä?

Nettisivuilta suoraan lainattu:

"Lisäämme tehoa maksimiin, mutta kuitenkin aina moottorityyppisi kestävyys säilyttäen."
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 21:20:28
kyselin vääntökäyrää emaililla tuolta it's funilta. odotellaan huomiseen mitä sanovat.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 04.04.2011, 22:51:48
http://itsfun.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1869&itemid=

Onko tuohon uskomista että tulee noinkin paljon? kestääkö kone/voimansiirto?

Eipä kyllä noin paljoa.. 180 uskoisin olevan ihan max (senkin suhteen tosin olen hieman epäileväinen).

Mitäköhän tuolla ohjelmalla tulee vääntöä?

Nettisivuilta suoraan lainattu:

"Lisäämme tehoa maksimiin, mutta kuitenkin aina moottorityyppisi kestävyys säilyttäen."

Tuskinpa juuri 230nm enempää.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: (Miksu) - 04.04.2011, 23:23:44
Softahan noilla koneilla tosiaan vain on erona, mutta moottoriohjainyksikön vaihdolla se ei toimi, autoon kuulumattomalla yksiköllä ei saa moottoria käynnistymään.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 04.04.2011, 23:52:35
Lainaus
Softahan noilla koneilla tosiaan vain on erona, mutta moottoriohjainyksikön vaihdolla se ei toimi, autoon kuulumattomalla yksiköllä ei saa moottoria käynnistymään.

No enpähän muistanut että tuossa on käynnistyksenesto. Edelliset autot olleet sen verran vanhoja ettei niissä oo ollut oikein mitään hienouksia :D

No täytyy miettiä tuota lastua. putkistonkin teen tuossa kun ilmat lämpiää, alustakin huutaa Heicon tai H&R:n osaa, jotain pientä muutosta olisi kiva saada tuohon koriinkin.. huoh.. :)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: MTR - 05.04.2011, 10:55:57
Tuli emailila tollainen viesti:

Vääntö kasvaa n. 40Nm ja volvosi kestää sen hyvin.. Kyseisessä autossa on
sama voimansiirto ja moottori kuin tehokkaammassa versiossa, kyseessä on
vain ohjelman muutoksesta.


Eli melkoisen paljon tulisi vääntöä. eiks tossa 140hv koneessa ole vääntöä 220nm? Sehän voi liikkua vähän paremmin lastun kanssa. Siis jos tosiaan tulee noin paljon lisää tehoa ja vääntöä.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: JiiV70 - 05.04.2011, 14:00:22
Jos päätät tuon it`s fun lastun laittaa niin luemme myös mielellään siitä kommentteja!

Jos meinaat tuota rakennella/ehostaa enemmänkin niin tekase projektipäiväkirja.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Ribbe - 05.04.2011, 15:47:08
Tuli emailila tollainen viesti:

Vääntö kasvaa n. 40Nm ja volvosi kestää sen hyvin.. Kyseisessä autossa on
sama voimansiirto ja moottori kuin tehokkaammassa versiossa, kyseessä on
vain ohjelman muutoksesta.


Eli melkoisen paljon tulisi vääntöä. eiks tossa 140hv koneessa ole vääntöä 220nm? Sehän voi liikkua vähän paremmin lastun kanssa. Siis jos tosiaan tulee noin paljon lisää tehoa ja vääntöä.
Aika paljon lupailevat vääntöä lisää. Melkein kannattaa ennen ja jälkeen penkittää auto. Itse epäilen tuota väännön kasvua. Mutta eiköhän siitä tule uudella softalla 170hv mallia vastaava, ainakin.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: mista - 13.09.2011, 18:40:42
Mitähän mahtaa automaattilaatikko tossa 140hp versiossa sanoa tuosta 170hp päivityksestä? Vai onko sama laatikko molemmissa ja siten toki kestää.. ?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 13.09.2011, 18:43:51
Mitähän mahtaa automaattilaatikko tossa 140hp versiossa sanoa tuosta 170hp päivityksestä? Vai onko sama laatikko molemmissa ja siten toki kestää.. ?

Tuskinpa sanoo mitään, tehoerokin kun on softalla tehty ja sama laattikkohan noissa on?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: dera - 26.09.2011, 00:38:46
40Nm väännönkasvu on höpön pöpöä.

ko. moottoreissa ainoa ero on siinä, että 140hp mallin kaasuläppä ei aukea 100% yli 3500rpm. Vääntö kasvaa n. 10Nm, ja tosiaan tuntuva ero tulee sinne 3500rpm paremmalle puolelle.

Toisen auton eculla auto ei lähde käymään käynnistykseneston takia, ja Volvon testerillä tuota toisen auton ecua ei saa naitettua uuteen autoon.

Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: mista - 26.09.2011, 10:03:06
40Nm väännönkasvu on höpön pöpöä.

ko. moottoreissa ainoa ero on siinä, että 140hp mallin kaasuläppä ei aukea 100% yli 3500rpm. Vääntö kasvaa n. 10Nm, ja tosiaan tuntuva ero tulee sinne 3500rpm paremmalle puolelle.

Toisen auton eculla auto ei lähde käymään käynnistykseneston takia, ja Volvon testerillä tuota toisen auton ecua ei saa naitettua uuteen autoon.

Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.

Auto on 2001, joten homma selvä. Pidetään mielessä kun nälkä kasvaa :D
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: jussin78 - 26.03.2012, 13:55:57
No enpähän muistanut että tuossa on käynnistyksenesto. Edelliset autot olleet sen verran vanhoja ettei niissä oo ollut oikein mitään hienouksia :D

No täytyy miettiä tuota lastua. putkistonkin teen tuossa kun ilmat lämpiää, alustakin huutaa Heicon tai H&R:n osaa, jotain pientä muutosta olisi kiva saada tuohon koriinkin.. huoh.. :)

Eikö näissä vehkeissä käynnistyksen esto ole koodattu CEMiin eikä ECUun?? Muistaakseni vidalta löytyi ohje että voidaan käyttää myös käytettyä ECUa, kun taisi olla jutun aiheena että turhaan vaihdeltu uusia ECUja...
Tosin voi tietenkin olla että vaatii autokohtaisen ohjelmanlatauksen toimiakseen??
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: (Miksu) - 26.03.2012, 22:40:23
Eikö näissä vehkeissä käynnistyksen esto ole koodattu CEMiin eikä ECUun?? Muistaakseni vidalta löytyi ohje että voidaan käyttää myös käytettyä ECUa, kun taisi olla jutun aiheena että turhaan vaihdeltu uusia ECUja...
Tosin voi tietenkin olla että vaatii autokohtaisen ohjelmanlatauksen toimiakseen??

Ajoneston koodit on sekä moottorinohjausyksikössä (ECM), että CEM:ssä,  CEM:n ja ECM:n koodien täytyy täsmätä tietyllä tapaa, että käynnistys hyväksytään.

Käytettyä moottoriohjainlaitetta ei saa volvon laitteilla softattua toiseen autoon, joissain volvon moottoriohjauksessa oli mahdollista softan avulla poistaa moottoriohjainlaite autosta ja sen jälkeen sen pystyy asentamaan toiseen autoon, mutta ilman sitä poisto softaa se ei onnistu  (muistaakseni tämä oli jossain diesel mallissa, nyt ei ihan tarkkaan muisti riitä mulla).


(Itseasiassa tässä onkin pieni pätkä tuolta vidalta
"Moottorinohjausyksikössä (ECM) on autokohtainen koodi elektroniselle käynnistyksenestimelle (immobilizer). Keskusohjausyksikkö (CEM) tarkastaa koodin moottorin käynnistyksen yhteydessä. Jos keskusohjausyksikkö (CEM) havaitsee virheellisen käynnistyksenestimen koodin, moottorin ei sallita käynnistyä. Tämän vuoksi moottorinohjausyksikköä (ECM) ei voi siirtää autosta toiseen.")
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: jussin78 - 27.03.2012, 01:07:02
Otsikko   ECM:n käyttäminen uudelleen, P1 ja P2   Tila   Released
Viitenro   SE7871.7.0 fi-FI   Julkaisu päivämäärä   2010-12-06
Julkaisut     -     Julkaisupäivä   2010-12-06
Yhteistyökumppani   3 SE 0062 Volvo Personbilar Sverige AB   Viite   
Toim. alue  2850
Toim. kuv.  combined control system
 
Liite   
Autotyyppi   
Tyyppi   Moott.   Moott. kuv.   Myynti   Kori   Vaihde   Ohjaus   Vuosimalli   Tehdas   Alustanumeroalue   Valm.viikkoalue
184                     1999-9999   21   0000580-9999999   199815-999999
275                     2003-9999   21   0000690-9999999   200232-999999
285                     2000-9999   21   0000257-9999999   199943-999999
285                     2001-9999   22   0028000-9999999   200020-999999
295                     2001-9999   21   0000160-9999999   200005-999999
384                     2001-9999   22   0000148-9999999   200032-999999
533                     2007-9999   22   0000001-9999999   200637-999999
542                     2006-9999   38   0000001-9999999   200540-999999
544                     2004-9999   22   0000001-9999999   200338-999999
545                     2004-9999   22   0000001-9999999   200338-999999
CSC      Asiakkaan vikaoirekoodi   
Koodi   Nimitys
2V   Tiedot asentajalle/Ohjelmisto/Auton tiedonsiirto/Ei takuukäyttöön
Vikakoodi   Vikakoodit   
Teksti
* MOOTTORITYYPIN RAJOITUS:
* Tämä TJ EI sovellu autoille, joissa on GGDS-diagnostiikkaprotokolla.

* Mallissa XC90 EI ole mahdollista vaihtaa ECM:ää moottorityypin mukaan:
* B8444S, moottorikoodi 85
* B6324S, moottorikoodi 98

* Mallissa C30/C70/S40/V50 EI ole mahdollista vaihtaa ECM:ää moottorityypin mukaan:
*D5204T, moottorikoodi 50
* D5204T5, moottorikoodi 58
* D4162T, moottorikoodi 84

 SELOSTUS: Nyt on mahdollista käyttää ohjelmoitu ECM (moottorinohjausyksikkö) uudelleen. Tämä oli aiemmin mahdotonta johtuen auton ainutlaatuisista toiminnanestokoodeista. Tästä ominaisuudesta on useita hyötyjä:

 - Ajan säästö. ECM voidaan vaihtaa vianetsinnän aikana ilman, että se on tämän jälkeen käyttökelvoton.
jos ECM ei ollut perussyy, hävitä vain toiminnanestokoodit. Korjaamoilla voi nyt olla ECM-yksiköitä
varastossa vianetsintää varten.

 - Ei uusintakorjauksia. Koska nyt on mahdollista vaihtaa epäilty viallinen ECM ehjään hyvin
tunnetuista samanlaisista autoista. Jos vika seuraa ECM:ää, eikä autoa, tapaus on selvä ja korjattu oikein ensimmäisellä
kerralla.
- Rajoittaa virheettömien, hylättyjen moottorinohjausyksiköiden (ECM) määrää markkinoilta TMA-virrassa.
- Asiakastyytyväisyys. Ohjelmoimattomat moottorinohjausyksiköt (EMC) aiheuttavat pidentyneen korjausajan.
- Pienentää takuukustannuksia. Moottorinohjausyksikköä (ECM) ei vaihdeta tarpeettomasti.

 TUOTANTOMUUTOS: Tämä ominaisuus otettiin käyttöön vuonna 2004 ja sitä voidaan käyttää
kaikissa otsikkokentän mukaisissa autoissa.

 MATERIAALIN PALAUTUS: Ei sovellettavissa.

 TEKNINEN RAPORTTI: Tämän ongelman esiintyessä lähetä SR-raportti, joka sisältää VIDA-lokin. Jos ECM havaitaan vialliseksi, esitä ajoneuvoraportti.

 HUOLTO: HUOM! Ajonestokoodit voidaan hävittää vain VIDA-järjestelmällä samassa autossa, johon ECM
ohjelmoitiin. Hävittäminen, noudata seuraavia kohtia:
- Kytke auto VIDA-järjestelmään ja valitse ohjelmistonhallinta.
- Tilaa ohjelmistotuote, osanro 8691406 P2-autoihin
- Tilaa ohjelmistotuote, osanro 8691430 P1-autoihin
- Kun ohjelmisto on saatavissa, lataa se autoon.
ECM on nyt "koskematon" ja se voidaan vaihtaa toiseen autoon tai käyttää myöhemmin.

 HUOM! Joskus auto voi käynnistyä, vaikka "hävittämisohjelmisto" on ladattu. Tämä ei tarkoita virhettä ja ECM voidaan edelleen ladata uudelleen toiseen autoon.

 VSTG-TOIMENPIDENUMERO: 36004-2.

Löytyi jotain tietoa noista ECM koodauksista... Ja juu oikeassahan olit sen koodintarkistuksen kanssa...  ;D
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: volvotdi - 11.04.2012, 10:46:46

Järkevin vaihtoehto on orkkisecun softaus. Jos autosi on vm. 1999-2002, softa maksaa meillä (www.debil.fi, mainitse landiatarjous varatessasi) 395EUR, 2002-> uudemmalla Denson eculla softaukseen tarvittava työkalu löytyy järkevimmin BSR:ltä.

2002 ja uudemmat pystyy myös meillä tekemään obd-portin kautta!
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 11.05.2012, 18:18:43
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 11.05.2012, 18:19:52
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.

Ja auto on siis 2,4  140hp
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 13.05.2012, 13:01:44
Itse tilasin ensi keskiviikoks ajan It´s fun:ilta. Voin kertoa kokemuksia, miten auto muuttui. Varsinaista todistusta auton tehomuutoksesta en kuitenkaan voi luvata, kun ei tullut puheeksi auton dynottaminen.

Kyllähän sinne ainakin pitäisi saada se ~170 kaakkia, tosin voivat tulla aika ylärekisteriin. :)

Ota vaikka 80-120 km/h ajat ennen ja jälkeen lastutuksen, jos mahdollista. Sais vähän osviittaa miten tuo tehomuutos näkyy yhdessä autossa.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Jule - 13.05.2012, 14:09:43
Kokeile tuota kiihdytystä isollavaihteella ja pienellä vaihteella. Isolla vaihteella kiihdytykseen tuksin tulee mitään eroa, mutta mielenkiinnosta.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 13.05.2012, 19:59:37
Oikea käsi on tällä hetkellä kyynerpäähän asti paketissa, mutta yritän saada ajat ylös. ;D
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Jule - 14.05.2012, 09:16:02
Ei tarvii vaihtaa, vaan kolmosella ja vitosella noi ajat 8)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: volvo v70 legend - 14.05.2012, 19:06:51
Mielenkiinnolla odottelen tuloksia miten vaikutti tuo ohjelmointi. Onko sinulla minkä mallinen Volvo? Itselläni v70 ja olen myös miettinyt tuota ohjelmointia. :)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: larke - 15.05.2012, 10:57:16
Kiinnostaisi myös tietää oliko vaikutusta alavääntöön, muuttuiko suuntaan tai toiseen?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 15.05.2012, 18:40:39
Auto on siis s60 vm.2001 2,4 (140 hv) ajettu 193 tkm. Kellotin ajat 3- ja 5-vaihteella 80-120 km/h. 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Ilmoittelen huomenna uusista ajoista ja tuntemuksista, kun auto on optimoitu/ohjelmoitu.

EDIT:Tehokäyrän pitäs olla jotain tohon suuntaan. Linkissä BSR:n ohjelmalla.

BSR (http://en.bsr.se/products/t1625/)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 15.05.2012, 23:01:06
Hmm.. Yllättävän hyviä aikoja, muistelisin oman kasipätkän menneen 170 hv vaparilla 7 pintaan, olisko 6,7-7,3 väliin mennyt paras aika.
Jännä silti nähdä miten paranee!
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 16.05.2012, 20:22:26
No niin.

Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.

Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.

Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.

Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.

Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.

Siinä kai tärkeimmät  S*
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: volvotdi - 18.05.2012, 13:27:26
Kyllä sitä alavääntöä tulee vaan lisää vaikka osa täällä on toista mieltä kun on yksinään saanut porhaltaa vastatuuleen, mutta hyvä, että joku muukin on samaa mieltä ja vielä on jopa mittaustulokset asiasta! Vääntöä on tullut lisää mikä vaikuttaa juuri tuohon 5. vaihteella kellotukseen. :)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: VT86 - 18.05.2012, 13:54:24
No niin.

Eli vanhat ajat oli 3-vaihteella 8,4s ja 5-vaihteella 18,7s. Uudet ajat 3-vaihteella 6,8 ja 5-vaihteella 15,9s. Mittauspaikat olivat täysin samat, olosuhteet suhtkoht samat ja ajanottaja oli sama. Kaikki ajat otettiin 4 kertaan ja niistä laskettiin keskiarvot.

Nopeastihan tuosta voi päätellä, että auto muuttui. Alavääntöä tuli lisää ja yläpäähän merkittävä parannus. Enää ei tule seinää vastaan 4000 kierroksen kohdalla vaan auto vetää tasaisesti loppuun asti. Nyt on erittäin mukava lähteä ohittamaan 3-tai 4-vaihteella. Tuohon yläpäähän olen siis erittäin tyytyväinen.

Tehoista sen verran, että dynotusta ei päästy suorittamaan, mutta tietokoneen ilmamääränlipävirtaus näytti orkkiksena MAX 100,32g/s ja ohjelmoituna MAX 131,6g/s. Eli näin TEOREETTISESTI laskettuna auton tämänhetkinen teho ilmamäärän mukaan olisi (131,6/100,32)*140hv= 183hv. Ohjelma lupasi antaa 188hv ja auto nyt kuitenkin on ajettu kohta 200 tkm (täytyy muistaa erimittausanturien kuluneisuus esim. lamda yms) eli muutaman konin voi suosiolla laskee aitauksesta pois. Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun.

Jos ja kun seuraavat henkilöt lastuttavat, vaihtakaa uusi ilmanputsari ja putsatkaa kaasuläppä niin saa pirusti parempia mittaustuloksia. Putsarin vaihdoin ennen liikkeessä käyntiä, mutta kaasuläppä putsattiin sitten siellä, kun ihmeteltiin miksi tulee ihmeellisiä arvoja.

Palvelu oli erinomaista Its Fun:illa, ilmainen tilapäisauto ja muutenkin tunnelma oli niin sanotusti letkeä.

Siinä kai tärkeimmät  S*

Teoreettisesti laskettuna jos käytetään virallisia "hattuvakioita" sulta puuttunee muutama koni siis ilmamäärätiedon perusteella. Yleisesti kerroin on 1.2 - 1.25. Tuolla kaavalla minkä itse laskit päästään kyllä näkemään prosenttuaalinen tehonkasvu :)

Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 18.05.2012, 17:09:58
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?

Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: larke - 18.05.2012, 18:54:17
Laita vielä vähän kulutustietoja vrt. vanha, jahka olet pari tankillista ajellut uusilla asetuksilla.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: VT86 - 20.05.2012, 16:23:54
Lainaan itseäni "Korjaatkaa tuo laskutoimitus, jos olen väärässä, tuolla konstilla ainakin sain itselleni todistettua tehonkasvun." Näin tehokäyrienmittauslaskujen maallikkona laskin laskun noin. Mut eikös tuo lasku kuitenkin ole aikas paikkaansa pitävä? Vai olenko väärässä?

Pyydän etukäteen anteeksi hieman OT:n puolelle menemisestä.

Kyllä prosenttuaalisen tehonkasvun tosta näkee täysin. Olettaen että toki että suhteessa ilmamäärään lykätään saman verran lisää polttoainetta. Mutta tuo 100,32g/s ei tuota 140hv eikä siis siten voi sanoa että 131,6g/s = 183hv

100,32g/s = ~125hv ja 131,6g/s = 164.5hv kun käytetään 1.25 kerrointa. Omasta kulkineesta ko laskin vastaavalla kaavalla päästiin 170g/s = 212.5hv eli aikalailla sen mitä softalla pitääkin olla. Mutta päättelemälläsi kertoimella saisin omastani 223hv jota siellä ei todellakaan ole :)

mutta sen näät suoraan että 131.6g/s / 100.32g/s = 1,3118 ==> että noin 31% enempi se sun autos sysää softan jälkeen ko ennen softaa.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Antsa90 - 20.05.2012, 21:13:20
Älä kerro enempää. Alkaa mietityttään kohta niin paljon, että täytyy mennä penkille johonkin.  :)

Mutta ei kai autosta nyt sentään 15 kaakkia voi lähteä 200 tkm aikana?  :'(
Kuulostaa ainakin omaan korvaan aika hullulta.

Mutta tosiaan eihän tuosta ilmamäärämittauksesta pysty laskemaan tarkkoja hevosvoimia. Vai?
Mutta näkee siitä ainakin sen, että jotain on tapahtunut. 
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Niksu - 21.05.2012, 18:14:08
Kyllä niitä koneja voi aina vähän karkailla, riippuen monestakin asiasta. Myös tehtaalta lähtiessä samoissa autoissa on eroja, vaikka nyt laatuesimerkkinä oma, italialaisten insinöörien "taidon" näyte 2.5 V6 on lähtenyt tehtaalta n. 190 hv:lla mitä luvataan, mutta myös 200 paikkeilla ja jopa ylikin olevia on penkitetty vakiona.
Nyt tosin meni niin offiksi, eli päädyn toteamaan tuon lastutuksen vaikuttaneen erittäin kivasti kulkuun, tosin tuosta kolmosella kiihdytyksestä ei tosiaan väännön lisääntymistä juuri näy, kun taitaa S60 kierrokset kolmosella mennä aika optimaalisesti tuolle välille?
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Jv75 - 29.01.2016, 00:38:34
Itselläni oli n. 6vuotta sitten V70 classic -00 170hp. Nyt vuosien Mercedes ja Honda harrastusten jälkeen ostin taas auton! V70 classic -07 140hp. Kyllä tuossa on mielestäni potkua juuri sen verran mitä tarvitsen! Todella hyvä ajaa ja penkit tuntuvat aivan mielettömän hyviltä, varsinkin em. autojen jälkeen.  :)
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: LaakkoT - 02.04.2016, 15:12:53
Hei,

Vieläkö foorumilla on porukkaa jotka on tehnyt tämän "päivityksen"? Itseä kiinnostaisi miten vaikuttaa kulutukseen? Minulla ei kiinnosta niinkään "ripeys" vaan taloudellisuus, "ripeys" tulee boonuksena jos tän joskus päivittää... Kokemuksia kaivataan!  -H-
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: stepi - 03.04.2016, 17:04:48
Aihetta liipaten kiinnostaa miten toi ohjausyksikön vaihto onnistuu kun olisi aikalailla ilimatteeksi tyrkyllä bi-fuel volvon moottorinohjaus boksia josko sillä sais kitkattomasti jollakin pajalla tehtyä omasta rakkineesta viinapirssin.
Otsikko: Vs: B5244S2 140hv vs B5244S 170hv moottorien erot
Kirjoitti: Ribbe - 03.04.2016, 20:59:03
Ei kai volvon topicin moottorilla olevat bi-fuelit ole viina vehkeitä vaan niissä on kaasulaitteet. Ei taida kovin helpolla toisen mallin boksi toimia. Helpompaa on vain softata.