Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: landenasi - 21.12.2013, 20:19:52
-
Oli muutama viikko sitten kylmähkö päivä (-15°C), ja jouduin käynnistämään moottorin lämmittämättä. Yritykseksi jäi - vain hiukan lupasi, joten en sitten kiusannut konetta enempää.
Normisti lähden kotoa lämpimästä tallista ja kotimatkalle töistä taas Ardicin lämmittämänä, jos mennään alle -5°C.
Mittasin hehkutulpat ohmipuntarilla äsken. Jokaisen resistanssi näytti ääretöntä eli jokaisen vastus siis poikki..
Piti jo melkein epäillä mittarin kuntoa :D
Lienevät paikoillaan alkuperäiset hehkut. Itselläni auto on ollut 175=>282tkm.
Varmaankin viisainta laittaa Boschin hehkut?
Kovin ohuet ovat hehkut. Onko niiden avaamisessa jotain kikkoja olemassa siltä varalta, että ovat karstoittuneet kiinni?
-
Kovin ohuet ovat hehkut. Onko niiden avaamisessa jotain kikkoja olemassa siltä varalta, että ovat karstoittuneet kiinni?
Jotkut liottavat jarrunesteellä hehkuja irti.
-
Asiaan liittyen, on kylmä ja samat ongelmat itsellänikin, ostin jo hehkut mutta vaihto ei onnistu pakkasessa pihamaalla joten tallille mentävä. Tarvitsenko muuta erikoista kuin pitkän 8mm hylsyn, pitääkö purkaa jotain tieltä. Olen kyllä joskus kopan alle kurkannut mutta en hehkuihin kiinnittänyt huomiota yhtään.
-
Asiaan liittyen, on kylmä ja samat ongelmat itsellänikin, ostin jo hehkut mutta vaihto ei onnistu pakkasessa pihamaalla joten tallille mentävä. Tarvitsenko muuta erikoista kuin pitkän 8mm hylsyn, pitääkö purkaa jotain tieltä. Olen kyllä joskus kopan alle kurkannut mutta en hehkuihin kiinnittänyt huomiota yhtään.
Jos siinä hylsyssä on parikymmentä senttiä vartta niin on senverran helppo homma että onnistuu ulkona pakkasessakin. Jonkinlaiset pihdit helpottavat johtojen nyppimistä irti.
Moottorin muovisen suojakannen kumitulppia pitää tarkistaa että kaikki löytyvät kun kansi painetaan takaisin paikoilleen.
-
Lähteekö ne johdot siitä hehkun päästä ihan vetämällä irti? Äskön kävin itekkin yhtä nykkimässä, mutta en uskaltanut vetää siitä mutkakumista niin kovaa että olis irronnut.
-
ok, pihassa on työkaluja mutta ei tallilla niinkään sillä kyselen. luulin että johdotkin olisi mutterin alla kuten muissakin... vaihdanpas sitten pihassa.
-
Lähteekö ne johdot siitä hehkun päästä ihan vetämällä irti? Äskön kävin itekkin yhtä nykkimässä, mutta en uskaltanut vetää siitä mutkakumista niin kovaa että olis irronnut.
Lähtee vetämällä irti. Hatusta voi hiukan pyörittää samalla, niin irtoaa helpommin. Itse hehkut lähtivät mulla helposti irti pitkällä hylsyllä. Uudet momenttiavaimella kiinni..
-
Lähtee vetämällä irti. Hatusta voi hiukan pyörittää samalla, niin irtoaa helpommin. Itse hehkut lähtivät mulla helposti irti pitkällä hylsyllä. Uudet momenttiavaimella kiinni..
mikä oli momentti?
-
mikä oli momentti?
Laitoin 10 newtonia muistaakseni. Osamiehen sivuilla (josta hehkut tilasin) oli maininta kiristysmomentista.
-
Jos siinä hylsyssä on parikymmentä senttiä vartta niin on senverran helppo homma että onnistuu ulkona pakkasessakin. Jonkinlaiset pihdit helpottavat johtojen nyppimistä irti.
Moottorin muovisen suojakannen kumitulppia pitää tarkistaa että kaikki löytyvät kun kansi painetaan takaisin paikoilleen.
Kaks hattua kävin nitkuttelemassa irti niin pskaksihan he pirskahi... Saaneeko nuita ees mistään pelekästään ja vaihtokin on varmaan tinailu hommaa.
Että mää kärsin.
-
Pakkasen kylmettämästä moottorista saa osasia helposti rikki, kun niitä irroitelee, eli hyvä olisi antaa moottorin lämmetä ensin ja sitten liittimet irti, niin lähtenee helpommin. Tosin, vanhemmiten kaikki myös haurastuu, eli voi ne lämpöisenäkin hajota :)
Jos ei hehkut lähde kiertymään auki tarpeeksi helposti, niin sitten kannattaa antaa koneen jäähtyä jonkinaikaa.
-
Eihän se lähä käyntiin kun ardicci on pöyällä ja liekkö joku hehku palanut :D
Mutta nuista hatuista. Ilmeisesti tuohon saattaisi saaha varaosana hehkutulppien johtosarjan? Ainakin moniin autoihin näyttäis olevan.
-
Kaks hattua kävin nitkuttelemassa irti niin pskaksihan he pirskahi... Saaneeko nuita ees mistään pelekästään ja vaihtokin on varmaan tinailu hommaa.
Että mää kärsin.
No voi. Millai tuota nyt tarkkaan olisi osannut neuvoa. Ei niitä kumihattuja kierrellä vaan vedetään suoraan hehkutulpan suuntaan ulospäin. Muovikuoret on johdoista olleet jostain vehkeistä murentuneena ja vaatineet teippausta mutta silti itse liittimet ehjiä. Hajosivatko ne liittimet?
-
No voi. Millai tuota nyt tarkkaan olisi osannut neuvoa. Ei niitä kumihattuja kierrellä vaan vedetään suoraan hehkutulpan suuntaan ulospäin. Muovikuoret on johdoista olleet jostain vehkeistä murentuneena ja vaatineet teippausta mutta silti itse liittimet ehjiä. Hajosivatko ne liittimet?
Ei liittimet särkyneet, mutta puolet hatusta jäi tulppien päälle. Teippaamalla tästäkin selvitään. En ainakaan googlettaalla löydä tietoa nuista hatuista taikka johtosarjasta, joten saavat olla toistaiseksi nuin.
Oikeastaan en yllättynyt tuosta ollenkaan, sen verran ollut huonoa turia. Luultavasti ne hehkutkaan ei irtoa ihmisiksi jos pitää vaihtaa... Nuo kaksi oli kunnossa.
-
Jos pakkasessa joutuu askartelemaan, niin voisikohan johtoja ja hehkutulppien ympäristöä lämmittää esim hiustenkuivaajalla tai sisätilanlämmittimellä? Kuumailmapuhaltimella taitaa herkästi lämmittää liikaakin jos sitten.
-
Ei liittimet särkyneet, mutta puolet hatusta jäi tulppien päälle. Teippaamalla tästäkin selvitään.
Arvelisin, että vulkanointi teippi saattaisi olla tuohon hyvä. Ei maksa rulla montaa euroa. Kun sitä venyttää ja pyörittää, se muuttuu yhtenäiseksi kumiksi ja pysyy hyvin kiinni. Sinällään, noissahan on vain 12 V jännite ja tärkeintä on että virta kulkee. Kuminen hattu on lähinnä koristeena ja suojaa ulkoisilta oikosulun aiheuttajilta. Bensakoneen sytytystulpissa taas on tuhansien volttien jännite ja niissä sen tulpan hatun tehtävä on estää kipinää karkaamasta tulpan pintaa pitkin.
Itse syksyllä uusin hehkut vuotta vanhempaan. Hatut lähti helposti lämpimänä, kun vähän pyöritti ensin ja sitten vain veti sormilla irti. Kun käyttäisi koneen lämpimäksi niin olisi mutenkin mukavampi rassata. Hehkujen kierteet rasvasin kuparitahnalla siinä toivossa että saisin ne vielä toisenkin kerran irti.
-
Voe elä kun oli helppoa, oikein hävettää jälkeenpäin että edes kysyin... no kerron kuitenkin kokemukseni, voi olla että tuossa XC90:ssä on potenssiin kaksi helpompaa tuo touhuaminen mutta mitään en rikkonut ja homma hoitui ihan vanhanliiton tongeilla huppu irti ja pitkällä hylsyllä ja jatkolla auki. pistin kiinni 13,7nm momentilla kun oli pienin luku mun bilteman momenttiavaimessa. kone käy ja kukkuu.
Eka startti relleet raksu aika äänekkäästi kun oli kaikki suojat pois ja konepeltiauki mutta läks käyntiin laakista... -9 oli ilman lämpötila ilman lämmittämistä...
-
Juu minäkin eilen käytin hehkut pois. Lämmitin koneen ennen operaatiota ja nyt lähti kaikki hyvin irti. Hatutkin oli pehmeät ja notkeat niin nekin säilyi ehjänä.
-
Jatketaas tänne niin ei tarvi aloittaa uutta aihetta. ;)
Eli eilen loppui ardic toimimasta, ja luin vikakoodit. Antoi vikakoodin hehkutulpista. CEM-5F46. No tänä aamuna piti saada auto tulille, ja -15 pakkasta eikä ardic toimi.
Volvo lähti nätisti käyntiin. :o Voiko olla mahdollista, että hehkutulpissa ei ole mitään vikaa, vai lähteekö tuo näillä pakkasilla normaalisti käyntiin vaikka hehkut eivät toimisi.
Voiko tuo vikakoodi johtaa ardicin toimimattomuuteen. ( uusii sen aina, kun laittaa virrat päälle. )
Voiko noita hehkuja mitata muuten, kun irroittamalla?
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
-
Kyseessä on vikakoodi ardicin hehkusta, ei moottorin hehkuista
-
Kyseessä on vikakoodi ardicin hehkusta, ei moottorin hehkuista
Olinpas mä pönttö. Tuli aikaisemmin sama vikakoodi, ja vaihdoin silloin tulpan. Siitäkään ei ole kuin 2kk :uglystupid2:
Minkäs takia ei tule CPM etuliitettä näihin.
-
Olinpas mä pönttö. Tuli aikaisemmin sama vikakoodi, ja vaihdoin silloin tulpan. Siitäkään ei ole kuin 2kk :uglystupid2:
Minkäs takia ei tule CPM etuliitettä näihin.
Koska CPM ei tallenna vikakoodeja, vaan ne tallentuu CEM:iin
Johtuen siitä, että CPM ei oo CAN-väylän ohjausyksikkö vaan kuuluu LIN-väylään slave yksikkönä ja CEM on master yksikkö, eli CEM käskee ja CPM nöyrästi tekee niinkuin pyydetään.. LIN-väylän yksiköt ei yleensä tallenna koodeja.