Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: _Japa_ - 04.04.2011, 14:39:14
-
Oisko vinkkejä pakoputkiston vaihtoon liittyen?
Takapönttö alkanut vähän pöristä alkupään liitännän kohdalta. Tuli mieleen, että kannattaako uusia pelkkä pönttö vai kenties kerralla koko putkisto. Näytti olevan aika edullinen koko sarja Motonetissä.
Viimeisen tuplamutkaputken tosi ajattelin korvata vähän asiallisemmalla tötteröllä. Pienellä jälkivaimentimella: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-6012 (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=13-6012)
Sitä vaan, että onko millanen homma koko putkiston vaihto? Saako kenties isompaa lekaa käyttää, että osat irtoavat?
-
eihän se riipu kun siitä että miten mätä se vanha putkisto on? itse en kyllä viittis alkaa osia vaihtaa putkiston välille.
-
eihän se riipu kun siitä että miten mätä se vanha putkisto on? itse en kyllä viittis alkaa osia vaihtaa putkiston välille.
Juu tämän vuoksi jo vähän valmistauduin vaihtamaan koko putkiston.. Alkuperäinen kysymys olikin, että millaisia mahdollisia haasteita edessä kun vanhaa putkistoa vaihtaa? Selviääkö tunnissa vai pitääkö varata halli koko päiväks? :)
-
Oisko vinkkejä pakoputkiston vaihtoon liittyen?
Vaihda samalla moottorin tukikumit jos ne ovat huonossa kunnossa. Kun nyt vaihdat putkiston ja virittelet sen kulkemaan hyvin niin jos vaihdat lytistyneet kumit sen jälkeen niin putkisto ottaa kiinni pohjaan helposti kun koneen asento muuttuu.
-
Kyllä siihen ensikertalaiseltakin menee enemmän kuin tunti ottaen huomioon kaikki kiinniruostuneet liitokset.. Ellet uusi pakosarjalta asti ja rälläkällä loput, se liitos on pinnapulteilla (jotka toivottavasti eivät katkea käsiin ;D varovaisuutta! )
-
Vaihda samalla moottorin tukikumit jos ne ovat huonossa kunnossa. Kun nyt vaihdat putkiston ja virittelet sen kulkemaan hyvin niin jos vaihdat lytistyneet kumit sen jälkeen niin putkisto ottaa kiinni pohjaan helposti kun koneen asento muuttuu.
Ihan hyvä huomio.. Autoa sammuttaessa huomaa heilumisen.. Ehkä olis vaihtokunnossa mut ei taida olla työkaluja sen kumin vaihtoon.. Täytyypä kysellä olisko kavereille sopivaa puristinta. Kaikki tietysti aina tehneet omat työkalut siihenkin hommaan :)
Hohhoijaa.. tästä taiskin tulla kiva urakka ;)
-
Kyllä siihen ensikertalaiseltakin menee enemmän kuin tunti ottaen huomioon kaikki kiinniruostuneet liitokset.. Ellet uusi pakosarjalta asti ja rälläkällä loput, se liitos on pinnapulteilla (jotka toivottavasti eivät katkea käsiin ;D varovaisuutta! )
Pakosarjaltahan toi putkisto alkais.. Ajattelin juuri niin, että ne ehkä helpoiten lähtis irti mut autol on tosiaan aika paljon ikää joten vähän alko nyt pelottaa noiden pulttien suhteen :) Tässä ollaan kohta vaan hitsaamassa mahdollista reikää umpeen eikä kaiveta verta nenästä :)
-
Ihan hyvä huomio.. Autoa sammuttaessa huomaa heilumisen.. Ehkä olis vaihtokunnossa mut ei taida olla työkaluja sen kumin vaihtoon.. Täytyypä kysellä olisko kavereille sopivaa puristinta. Kaikki tietysti aina tehneet omat työkalut siihenkin hommaan :)
Helpoin taitaa olla jos pääsee nostamaan konetta esim. liinalla ylhäältä päin mutta sopivalla tunkilla nostaminen alhaalta päinkin on toimiva tapa. Ihan normaaleilla muttereilla ovat kiinni, sorminäppäryys on hyödyksi että saa työkalun yläpään kiinnitykseen.
-
Helpoimmalla pääsee loppujen lopuksi kun vaihtaa koko putken. Ruikit jotain crc öljyä ennakkoon kaikkiin irrotettaviin liitoksiin hyvissä ajoin( 2-4 pvää). Uutta putkea asennetteassa käytä tiivistystahnaa ja kiristä liitokset vasta kun auto on asetunut normaali asentoon tasalattialla. Kaikki kiinike ja tuki asetelmat samalla uusiksi. Mikäli haluat tuohon k-koneeseen vähän (mielen)piristystä niin hanki esim.Marteliuksen koko sarja. Ainakin ääni muuttuu moottorimiehen korvaan mukavaksi.
-
Ja katsoo, että tulee millilleen oikeat kiristimet. Muuten alkaa saumat vuotaa. Suurin voimailuosuus tiedossa, kun laittaa etupöntön uudet kumilenkit runkoon.
-
Putkisto kokonaisuudessaan näytti sen verran hyväkuntoiselta, että päätin kokeilla jos takapöntön vaihto korjaisi tilanteen. Sen alkupään hitsaussauma oli pettänyt ja sisältö muutenkin ihan entinen kun kurkkasin sisälle. Ongelma on tällä hetkellä pöntön sisäosan irroitus ennen uuden pöntön asennusta, kun mokoma aika tiukassa kiinni :) crc:tä ruiskittu ihan urakalla..
Kuva alla kertoo hieman tilannetta paremmin:
(http://janiparonen.kuvat.fi/kuvat/Volvo-240/putki.jpg/full)
Uuteen pönttöön mallailin jo uutta putken päätä. Päädyin tollaseen edulliseen jatkeeseen, joka tulee vain paksummalta osaltaan näkyviin
(http://janiparonen.kuvat.fi/kuvat/Volvo-240/uusi_putki.jpg/full)
-
Mahtuuko rälläkällä heilumaan? Varovasti vetäset tuon päälimmäisen osan halki parista kohtaa (siis jos se on sitä takapöntön puolta, kuvasta en oikein erota varmaksi) mutta siten ettei alimmaiseen putkeen tule viiltoa, iso talttapää ruuvari ja vasara sit avuks ja koputtelet irti ;)
-
Mahtuuko rälläkällä heilumaan? Varovasti vetäset tuon päälimmäisen osan halki parista kohtaa (siis jos se on sitä takapöntön puolta, kuvasta en oikein erota varmaksi) mutta siten ettei alimmaiseen putkeen tule viiltoa, iso talttapää ruuvari ja vasara sit avuks ja koputtelet irti ;)
Päädyttiin kaverin kanssa vaan kuumentaa päällimmäistä putkee niin paljon, että sen sai sitten pikkuhiljaa rullattuu pihdeillä pois.
Tulipa hyvännäköinen tuosta vaikka itse sanonkin!
(http://janiparonen.kuvat.fi/kuvat/Volvo-240/jatke.jpg/full)
(http://janiparonen.kuvat.fi/kuvat/Volvo-240/per%E4.jpg/full)