Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: NachtFliege - 22.12.2013, 21:15:36
-
Kysellääs seuraavaks kaverin autosta, kun omista vehkeistä on saatu vuodot ja vastaavat selviteltyä :D
Kyseessä 125kw 170hv v70, uudemmalla koneella. Manuaalivaihteinen. Kylmänä paikaltaan lähdettäessä kun kytkintä nostaa ja poljin on jo melkein ylhäällä, kuuluu rääkäisy/ulahdus. Polkimessa ei tunnu vapinaa eikä mitään vastaavaa, poljin pohjassa ei ulise. Ei siis oikein voisi olla painelaakerikaan. Joskus äänen saa myös kuulumaan kun vaihtaa isommalta vaihteelta pienemmälle ja nostaa poljinta hitaasti vaihdon jälkeen, ääni ei koskaan kuulu ylöspäin vaihdettaessa liikkeessä. Lämmetessään rääkynä vähenee huomattavasti, yleensä ei kuulu ollenkaan. Esimerkiksi parkkipaikalla paljon vensklatessa pakin ja ykkösen välillä saattaa saada kuulumaan ulahduksen, tosin huomattavasti vaimeampana kuin kylmänä. Tapahtuu aina tietyssä kohdassa kytkimen liikerataa, miltei aina silloin kun poljin on reilusti ylhäällä.
Mitäs näitä voisi olla? kytkinlevyn/asetelman värähtelyä? vauhtipyörää? En usko että tämä on kovin vaarallista kumminkaan, kytkin kun pitää äärettömän hyvin, tuntuma on hyvä ja muutkin täsmäävät että suuri vika ei voi olla kyseessä. Mitään kolinoitakaan ei kuulu tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla.
Senverran huomasin, asenteeltani kun eräänlainen naapurustokyylä olen: Naapurin s60:sestä lähti aivan samanlainen rääkynä kun pakkasaamuna läks pihasta.
-
-
-
No melkein, mutta ei ihan. Tuossa näyttäisi olevan, että kytkintä painaessa ulahtelee. Tässä nimenomaan kyse nostovaiheesta, samankaltaista vikaa on ollut ilmeisesti s40 ja v40 volvoissa. Löysin itseasiassa pienellä googlettelulla videonkin:
http://www.youtube.com/watch?v=lNf5Z1ny6gQ
Lähde:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11879912
-
Kytkinakseli jumittaa. Jos kestää ääntä niin ei hätää. On pikemminkin ominaisuus.
Jos haluaa eroon, vaatii kytkimen ottamisen esiin. Eli laatikko pois.
Mullakin 850 teki tuota.
-
Isän S80 kans tehnyt tuota joskus, mutta todella harvoin.
-
Kytkinakseli jumittaa. Jos kestää ääntä niin ei hätää. On pikemminkin ominaisuus.
Jos haluaa eroon, vaatii kytkimen ottamisen esiin. Eli laatikko pois.
Mullakin 850 teki tuota.
Taitanee olla järkevämpää kestää ääntä, en näe mitään syytä alkaa purkamaan tuon takia jos ei kerta pahemmin oireile.
-
nestekytkimellä varustettu 2,5 tdi kertoi kytkimen olevan ihan loppu kun kylmänä vinkaisee kerran. kytkin polkimen työliike alle 10 mm ja toiminta tapahtuu aiva ylhäällä.
-
nestekytkimellä varustettu 2,5 tdi kertoi kytkimen olevan ihan loppu kun kylmänä vinkaisee kerran. kytkin polkimen työliike alle 10 mm ja toiminta tapahtuu aiva ylhäällä.
Hyvä tietää. Kytkimen liikerata on kyllä suhteellisen normaali, tuntuu olevan "toimintapituutta"kin ihan riittämiin.
-
nestekytkimellä varustettu 2,5 tdi kertoi kytkimen olevan ihan loppu kun kylmänä vinkaisee kerran. kytkin polkimen työliike alle 10 mm ja toiminta tapahtuu aiva ylhäällä.
Jep, tuo S80:sen kytkin on aivan loppu... Luistaakin kolmosella jos oikein vedättää (evry jne.).