Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Aabelix - 27.12.2013, 18:37:42
-
Kertokaas nyt joku hyvä ja kestävä hihnamerkki, kolmisen viikkoa sitten vaihdoin tuohon harraste / kakkoskulkineeseen ( 940 B230 FB ) Topran merkkisen laturinremmin ja nyt jo ihan paska remmistä kadonnut reilun 15cm matkalta se nyppylähammastus sisäpuolelta ja on kuin kuminauhaa, jo paikoilleen laitosssa ja kiristäessä ihmettelin että kylläpä on melkoista lakua, vanhempi remmi oli paikoillaan vuosia eikä muita ongelmia kuin kulahti jo niin kapeaksi että ei kiristys enää auttanut luistoon. Jos joku viisaampi osaisi myös sanoa mitkä vermeet tarvitsee vaihtaa jotta saisi tuon laturin tuplaremmeillä, laturin hihnapyörässä on tuplaurat ja kampiakselin pyörässä triplaurat laturia jos saisi n. 12 mm eteenpäin niin saisi tuplaremmityksen käyttöön, ilmeisesti Turboissa tehokkaampi laturi joka on fyysisesti hieman pitempi entä tuo 80A dynamo niin silloin tulee molemmat remmit paikoilleen.
-
Gates tai volvon oma hihna on kaikista paras ja ne on leveimmät. ???
Ei tarvitse laittaa kahta remmiä jos ne on linjassaan ja hihnapyörät kunnossa.
Kaikki kiilahhihnat kannattaa vaihtaa sinne kerralla.
-
Luultavasti hihnapyörät on kulutettu sillä vanhalla remmillä niin loppuun, että uusikin pohjaa jatkuvasti eikä pidä kunnolla ja sen vuoksi kuluu. Haet leveämmän ja vähän pidemmän remmin tai uudet hihnapyörät. Hihnan merkissä ei vika piile.
-
Luultavasti hihnapyörät on kulutettu sillä vanhalla remmillä niin loppuun, että uusikin pohjaa jatkuvasti eikä pidä kunnolla ja sen vuoksi kuluu. Haet leveämmän ja vähän pidemmän remmin tai uudet hihnapyörät. Hihnan merkissä ei vika piile.
No tuossa tirskautin laturin hihnapyörän irti niin saturaisen eron saan mikrometrillä mitattua käyttämättömään viereiseen uraan ja sama saturaisen pykälä löytyy uran pohjalta, vanha remeli on volvon orkkis mitat 10 x 925 ja se on kulahtanut 9,45mm tuo paska Topran on sitten ylläri ylläri 9,20.. / kolmisen viikkoa. Kampiakselin pyörältä näyttää lohkosta päin hihnapyörän urien lähtö leveydet olevan 11,5mm / 11,5mm / 13mm ja linjaraudalla tsekkasin vielä kampiakselin pyörältä laturiin niin linjassa on. Eli Topran merkkistä lakua en ainakaan tule enää hankkimaan, vesipumppu / tehostinremmi näyttää olevan Gates.
Niin ja tuossa vanhaa remmiä kokeilin paikoilleen niin kiristäessä tulee selvä kohta missä remmi on oikealla kireydellä, mutta tuolla Topranilla saan ruuvata kiristysvarat loppuun niin tuntuu yhtä kuminauhalta :idiot2:
Ehkäpä tuo laturin remeli joutuu talvikeleillä kovemmalle käytölle kun tuolla kulkineella ei ajella päivittäin niin laturi ottaa sitten kuormaa kunnolla kun mamma käy mukelon nakkaamassa kouluun n.1 krt / vko ja matkaa tulee vain n. 5km pitänee sijoittaa Ctekin akkulaturiin niin pääsee auton laturi ja remeli helpommalla ;)
-
Leveämmät hihnat kyllä pitää. Hanki sellaiset. Ylileveydessäkin on sitten rajansa. Olisiko niin, että vielä 12,9 menee. Auto tallissa, piha jäässä petollisen liukkaana. En viitti kaljoissani lähtiä niitä mittoja tarkastamaan. Sieltä näkisi konepellin alta, mitkä sinne sopii.... Jos muistan, laitan huomenna mitat näkyville / 230 FD.
_sfr-
-
Leveämmät hihnat kyllä pitää. Hanki sellaiset. Ylileveydessäkin on sitten rajansa. Olisiko niin, että vielä 12,9 menee. Auto tallissa, piha jäässä petollisen liukkaana. En viitti kaljoissani lähtiä niitä mittoja tarkastamaan. Sieltä näkisi konepellin alta, mitkä sinne sopii.... Jos muistan, laitan huomenna mitat näkyville / 230 FD.
_sfr-
Hieno homma jos jossain vaiheessa viitsit remelit tsekata niin voi käydä Oulun Etralta hakemassa soppelin remelin, vaihdoin jo toiseen säätimeenkin hiilet, kun akun navoilta mittasin 13,5 v käynnissä ja tuolla huolletulla säätimellä 13,7 v tyhjäkäynnillä, arkistojen kätköistä löytyi Optibeltin käyttämätön remmi. Kourallinen iskemättömiä diodeitakin löytyi laatikosta ;) ja ku emäntä tällä autolla enimmäkseen kurvailee, se luottaa siihen että tosissani tätä täällä tallissa remppaan, toivottavasti ei vilkaise kaappiin ja huomaa että joululahjapullo tarttui yhtaikaa yleismittarin kanssa kouraan ;D ;D
-
Mittaapa huviksesi vielä mikä on jännite laturin +-navalta.... :) Saat mietittävää lisää. Veikkaan että on vähän päälle 14 volttia. Sama se tulisi olla akun navalla.
Mulla oli paikallaan Quinton Hazell-merkillä motonetin myymät. Valmistajaa en tiedä. Quiton on vain pakkaaja... Vesipumppu-ohjaustehostin oli numerolla QBB 1025 ja laturille QBB 975. Likimitta molemmilla selkäpuolelta n. 11 mm. Eli olisiko silloin 11,9 tai 10,9 se virallinen.