Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: diggeridoo - 28.12.2013, 20:16:07
-
Jahas, mille alakas? Reilumman kiiharin lomassa syttyy kolmio ja moottorinkuvake ja tehot tipahtaa.
Tilanne normalisoituu muutamassa sekunnissa tai viimeistään kun sammuttaa virrat.
Ainut koodi minkä antaa on siis ECM-0039.
Osaisko joku vinkata jotta mistäpäin sitä lähtis vikaa etsiskentelemään..
-
Liittyy ahtopaineen säätelyyn, mutta samaa vikakoodia antaa myös rikkinäinen imm. Ootko huomannu muuten muutosta autossa, äänessä tai kulutuksessa?
-
Auto ollu mulla viitisen vuotta ja toi "ominaisuus" ollu siinä koko ajan.
Jos kiihdyttää vaikkapa motarinrampista nii vika nasahtaa pääle siinä loppukahinassa.
Eli kun on ollu "veto" päällä sen ~10s , eikä tarvi olla semmonen lappulattiaan kiihari vaan iha normi.
Käynti, äänet ja kulutus pysyneet mielestäni samanlaisena,
Nykysellään vika ei tahdo poistua enää omikseen vaan pitää käyttää virrat pois=mennee hankalaksi tuo matkan teko :)
nii jotaki sille pitäs keksiä
Autolla ajetaan sen parikymppiä vuodessa. Nyt mittarissa 470 000
-
Mulla teki resu imm tuommosta, anto viaksi tuota samaa ja joskus "ahtopaineen säätö kohtuuton arvo" mutta mulla ei kyllä ollu tehoja ollenkaa ja kulutus nousi. Kokeile aluksi nykästä imm johto irti tyhjäkäynnillä, jos mittari on ehjä niin käynti menee raskaaksi. Map-anturin letku kannattaa kans vaihtaa ja vaikka 2mm poranterällä kaivaa se nippa auki johon mapin letku tulee. Onhan muuten egr laipattu? :)
-
jeps, pitää koklata se imm johto.
Mikä siellä niistä on se map-anturi. Pikaisesti eile vilkasin nii pari jotain anturia o siinä putsarin kupeessa ja syylärin kupeella yks joku mötikkä ja letkuja näistä risteili toistensa kautta egr:ään ja turbollekki taisi mennä (joo siis meen kohta kattoon tarkemmin :) )
Auto pelaa muuten kyllä nii pirunhyvin mutta sei vaan kestä "ahtamista" kymmentä sekuntia enämpää nii nakkaa vikatilan pääle
Matka ajossa ja sievissä kiihdytyksissä vikaa ei tule nii vissiinki vois olla vikaa tuolla "ahtopaineen säätely" osastolla
Egr on laippaamaton, kannattasko se laipata?
-
Kannattaa egr laipata, se tukkii koneen karstalla.
Laippaaminen aiheuttaa kylläki vikavalon syttymisen, ohjelmoimalla saa pois.
se mapin nippa löytyy imusarjasta, vänkärin puoleisesta päästä. Imusarjasta lähtee vaan yks letku niin et voi erehtyä. Ne anturit siinä ilmanputsarin kotelolla on ahtopainesolenoidi ja alipainesolenoidi.
-
No jopas jotakin, tyrkkäsin poranterällä MAPin nipasta sisään ja siellä oli ehkä noin sentinpaksu "seinämä" vastassa.
No rassailin sen siitä läpi ja letku paikoilleen ja menoks.
Tunteroisen tuossaa ajelin eeskahtaalle ja koitin saaha valoja syttymään jos minkälaisilla kiihdytyksillä, mutta eipä syttyneet ei :)
Nuinkohan oli simppeli vika
Toki pitää imusarja irrotella ja pesasta, voi olla melekosen tukkeutunu ja samassa hötäkässä laipata se egr.
Onko mimmoset tiivisteet imusarjalla, eli hommatakko etukäteen jo uuvet valamiiksi vai kestävätkö auki käytön?
Iso kiitos HenkkaR1 :)
-
Se on aika normaalia näissä että se nippa tukkeutuu. Mä en saanu rautalankaa työnnettyä läpi siitä letkusta ku oli niin tukossa :) kannattaa vaihtaa seki. Mää kasasin vanhalla tiivisteellä sen imusarjan, laitettiin silikonia kaveriks kun sillon ei ollu hyllyssä tiivisteitä.
Niin ja eipä kestä :)
-
Mulla täsmälleen sama vika omassa - 99 tdi.ssä. Ja mikään mitä tässä topikissa on käyty läpi ei oo auttanut..
Oon kokeillut 3 eri immulla ja missään ei ole eroa. Auto käy hienosti, nyppää IMMun piuhan irti, tyhjäkäynti ei muutu miksikään :idiot2: käy yhtä tasaisesti ja hienosti kuin aikaisemmin.