Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: asiv - 28.12.2013, 22:15:28
-
En nyt hetken selaamisen jälkeen löytänyt selitystä ongelmaan joten päätin kysyä suoraan täältä. Ongelmana on siis korin tärinä joka ilmenee 2 vaihteella kiihdyttäessä. Vika alkoi sillä kun mutkassa lähdin kiihdyttämään 2vaihteella ja samantien kuuluui raksuttava ääni. Nyt auto siis tärisee 2vaihteella kiihdyttäessä, muilla vaihteilla en ole huomannut tärinää. Perä on vaihdettu ja kardaani on asennettu (oletettavasti) oikein. Asennustöiden jälkeen ajeltu ongelmitta ja saanut kenkää tavalliseen tapaan, nyt kuitenkin ilmestyi tämä.
Jos nyt joku ymmärsi niin kaikki neuvo otetaan vastaan. Voiko vika olla kardaanissa vai taka-akselissa ? Epäilin myös vaihde vikaa..
-
Kelaa 90 km/h mittariin ja vaihda vapaalle. Pidä kytkinkin pohjaan painettuna.
Anna nopeuden pudota itsekseen rullaamalla 40 km/h.
Raportoi tänne tärinän ilmeneminen nopeuden funktiona.
-
Noniin, kolme kertaa kokeilin tuota kikkaa ja tärinää ei ilmennyt missään vaiheessa. Olen nyt siis aika varma siitä että taka-akseli ei ole kunnossa. Kiihdyttäessä tärinä on aivan tajuton ja vaihdetta vaihtaessa kuuluu että joku osa liikkuu ees taas paikoillaan(esim. Panhard tanko). Repivää ääntä yms. Täytyy nyt viellä tutkia jos vaan pääsis auton alle :-\
-
Kiristä remontin yhteydessä irrottamasi osat, kardaanin nylock-mutterit on voineet löystyä, ovat kertakäyttöisiä.
-
Kiristä remontin yhteydessä irrottamasi osat, kardaanin nylock-mutterit on voineet löystyä, ovat kertakäyttöisiä.
Nimimerkillä onni ettei kardaani ehtiny tippua vaihteistosta.
Täristi nimittäi niin maan p*rkeleesti ajossa, tosin se oli sitte jo joka vaihteella. Oli enää kaks pulttia paikoillaa ja niistäkii toisesta puuttu jo mutteri.
Onko koko perä vaihettu vai murikka vaan? Itellä taitaa olla murikka pikkasen vika kohassa, ku on ehkä 10-15min tyhjää kardaani-perä välillä, kolahtaa toisinaa ikävän kuulosesti liikkeelle lähtiessä ja lukko vielä yrittää tehostaa sitä.
Mites kardaanin tukilaakeri?
-
Koko taka-akseli tukivarsineen on vaihdettu ja kardaani irrotettiin murikasta, ei vaihteistosta. No nyt tarkistin kardaanin pultit ja mutterit, kaikki oli tiukasti kiinni. Kokeilin myös käsin pyörittää kardaania ja huomasin että pieni välys on murikassa, oletettavasti siis ihan normaalia mutta ääni mikä siitä lähti oli raksuttava ja muutenkin epänormaali. Oma analyysi on se että vetopyörästön laakerit rikki. Täytyy jatkaa viellä tutkintaa..
Edit. Tuli taas opittua että voisi tarkistaa kaikki mahdolliset jutut läpi ennenkuin alkaa kyselemään tyhmiä. Tosiaan nyt kun pääsin oikeen kunnolla katsomaan auton alle niin huomasin että ylempi vääntövarsi (meniköhän oikein) on irrallaan. Eli pultti on joko katkennut taikka muuten vaan kadonnut. Saakohan noita pultteja ihan tarjousladosta vaiko onko jollain harvinaisella kierteellä?