Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: IMN - 28.12.2013, 23:16:19
-
Huomasin tuossa pidemmällä reissulla erikoisen ilmiön. Lämpötilat oli säädetty molemmille puolille 22 asteeseen ja kaikki asetukset olivat automaatilla. Onko normaalia, että edessä sivuikkunoille jatkuvasti puhaltavat avoimet aukot puhaltavat huomattavasti viileämpää kuin säädettävät suuttimet? Tämä siis niin kuskin kuin hantin puolella. Lämpötilaero on siis todella selkeä. Onkohan tässä jotain raitisilmasekoitusta tms?
Parempi puolisko ilmoitti, että hantin paikalla vetää ja kuskin vaihdon jälkeen totesin tämän itsekin. Samoilla asteilla hantin paikka oli selvästi kylmempi. Tuli sitten käytyä lämmönsäädön kaikki variaatiot läpi ja kyllä kabiiniin kuumaakin tuli tarvittaessa. Kahvipaussin jälkeen (auto seisoi 20 minuuttia) sivuikkunoiden säädettävät ja avoimet suuttimet puhalsivat ainakin alkuun yhtä lämmintä.
Onko jollain käryä, miten tämän kuuluisi toimia? Onko lisälämmittimellä jotain tekoa tämän kanssa? Jollakin oli S80:n kanssa apukuskin puolelle vastaavia viileysongelmia ja tähän neuvotttiin tsekkaamaan raitisilmasuodattimen kannen paikallaanolo, se täytynee ainakin tehdä. Vai onko tässä kalibroinnin kanssa jotain tekoa?
Auto siis -08 D5.
-
Kyllä omassakin Romussa tuulilasi- ja sivuikkunasuuttimista tulee viileämpää ilmaa kuin lattia- tai kojetaulusuuttimista lämmön tasaannuttua kabiinissa jonkin ajan päästä.
Talviaikaan pidän kojetaulun keskisuuttimet suljettuna, hiukan tasaa sitä viileämmän ilman puhallusvaikutusta kiinteistä suuttimista sivuikkunoille. Laminoidut lasit ehkä vielä auttaa lisää.
Ei ole haitaksi asti eroa, kuten aikoinaan V50:ssä, joka piti laittaa kiertoon reilun vuoden päästä. Siinä oli ainakin meikän makuun liian suuri ero ylös- ja alaspuhalluksen lämpötiloilla.
Myös pieni ero lämpötilassa vasemmalla ja oikealla puolella samoilla asteilla, saa olla tuollaisenaan kalibroimatta.
Lämppärin periaate lämmönsäätöön sivu 3, vaikkakin S40/V50:stä.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-ClimateControl.pdf
Kuvasta selviää hyvin ylös tulevan ilman viileys verrattuna alaspuhallukseen. Kylmä ilma suoraan tuulilasisuuttimiin ja osaksi tuuletussuuttimiin.
-
Edelleen apukuski valitti että kylmää on, eikä raitisilma kansi ollut pois paikaltaan. Pitäsköhän tämäkin asia ottaa ihan aikuisten oikeesti käsittelyyn että löytyisi "ominaisuus" ja miten se korjataan.