Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jusde - 30.12.2013, 18:42:46
-
"Vika" otsikossa. Varsinkin kylmällä kelillä todella kankealiikkeinen vaihdekeppi. Ei toivettakaan että palauttaisi keskiasentoon ilman apua. Olen rasvaillut ne muovipallonivelet PTFE- voiteluaineella, ei tuottanut toivottua tulosta. Ovatko ne nuo nivelet, mitkä aiheuttaa kankeuden, vai onko se jossain muualla vivustossa? En vielä oo sen syvemmälle tutkinut asiaa, mutta ajattelin jollain muullakin oleva ko. ongelmaa..
-
Automaatti vai manuaali? .. aika hakuammuntaa ilman sen tarkempia tietoja ;)
Mutta oliskohan kuitenkin laatikon öljyt kohmeessa ja siitä johtuen kepinkään liikerata ei ole "normaali" ???
-
No jos puhun kepin keskelle palautumisesta niin oiskohan kyseessä manuaali.. Eli on.
Ja ei liity vaihteistoöljyihin mitenkään. Eihän ne ala olemaan muutenkaan kankeat kuin jossain yli 10C pakkasilla...
Mutta siis liittyy kepin ja vaihteensiirtäjän välisiin "niveliin". Eipä siinä kun ottaa ne auki ja puhdistelee. Kiitos kaikille avusta.
-
No jos puhun kepin keskelle palautumisesta niin oiskohan kyseessä manuaali.. Eli on.
Ja ei liity vaihteistoöljyihin mitenkään. Eihän ne ala olemaan muutenkaan kankeat kuin jossain yli 10C pakkasilla...
Mutta siis liittyy kepin ja vaihteensiirtäjän välisiin "niveliin". Eipä siinä kun ottaa ne auki ja puhdistelee. Kiitos kaikille avusta.
Onko sulla muuten 5 vai 6-vaihteinen? Kun ilmeisesti 5-vaihteinen on Volvo M56L2 ja 6-vaihteinen Foordin MMT6.
Mulla on M56 tuossa 2.4 koneellisessa ja välillä vähän samanlaisia oireita, että itse keppi kankeaa.
Laatikko öljyt on vaihdettu sillä ei ole vaikutusta tuohon. Hankala selittää mutta sen jotenkin tuntee, että se
ongelma on siinä kepin ja vaihdelaatikon välillä. Ei siis vaihteistossa.. :idiot2: :D
-
Juuri siinä välissä ongelma on, mekaanisissa osissa jäykkyyttä tms. Selviäähän tuo kun alkaa availemaan enemmän, mutta ajattelin kysäistä jos joku on jo keksinyt miten homma hoituu.
6-vaihteinen on tuo aski.
Ois pitäny vaan se toinen Bemmi ostaa tähän talouteen, kun tässä on koko ajan jotain laitettavaa ;)
-
No jos puhun kepin keskelle palautumisesta niin oiskohan kyseessä manuaali.. Eli on.
"Pakko" vastata, että onhan se keskikohta myös automaatti laatikon kepin liikeradassa, samalla tapaa, kun manuaalissakin.
Toisessa liikerata on vain vertikaalinen & toisessa myös horisontaalinen ::)
Nojoo, mutta onneksi täällä on muitakin kommentoimassa kuin minä :2funny:
-
"Pakko" vastata, että onhan se keskikohta myös automaatti laatikon kepin liikeradassa, samalla tapaa, kun manuaalissakin.
Toisessa liikerata on vain vertikaalinen & toisessa myös horisontaalinen ::)
Nojoo, mutta onneksi täällä on muitakin kommentoimassa kuin minä :2funny:
No joo, onhan se tietty kaikessa keskikohtansa, mutta kaikissa mun ajamissa automaateissa se ei itsekseen palauta mihinkään kohtaan.. nusnus ;D
Tarvii tässä kun ehtisi, otta tuo avokin auto työn alle ja katsoa mikä siellä jumittaa..
-
On vähän vanha aihe mutta herätetään henkiin.
Onko vastaavaa muilla? Ostin s60 ja siinä manuaalikeppi tankeen olonen... Onko korjattavissa puhdista ja rasvaa toimenpiteellä vai onko kyse jostain laatikko häikästä..?
-
V50 6-lovisen manuaalin keppi ja varsinkin jäykkä pakki keveni, kun aukaisi kepin suojan ja suihkutteli reilusti voidetta kepin juuren pallonivelkuppi hässäkkään. Taisi olla silikoniöljyä mitä laitoin. Kohta 4 vuotta ja 100tkm ollut hyvä.
-
V50 6-lovisen manuaalin keppi ja varsinkin jäykkä pakki keveni, kun aukaisi kepin suojan ja suihkutteli reilusti voidetta kepin juuren pallonivelkuppi hässäkkään. Taisi olla silikoniöljyä mitä laitoin. Kohta 4 vuotta ja 100tkm ollut hyvä.
Laitoin kans kupin täyteen tuoretta vassua ja vähän parani. Kai ne täytyy ottaa vaijerinpäät ja muutkin nivelet vielä auki ja rasvata kunnolla loputkin. Tuskin tuossa laatikossa ainakaan mitään vikaa on... Kytkinkin toimii moittettomasti.
-
Laatikon öljyt kannattaa myös joskus vaihdella. Öljyn vaihdon tarpeen huomaa lähinnä pakkasilla synkrojen takerteluna varsinkin pienemmillä vaihteilla.
Jos laatikon päästä pääsee nätisti käsiksi vipuihin ja vaijereihin, voipi liikutella ja tunnustella missä suunnalla kankeus on. MMT6:ssa ainakin isot vastapainot niin hyvä heilutella ja pitäisi liikkua kevyesti.