Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: tiinametsälä - 05.04.2011, 13:35:01
-
Elikkä, kovilla pakkasilla lämmitin lohkolla, ei millään käyntiin, tukehtuu/käykö vajailla pytyillä. Reilua kaasua ja kierroksia niin parin yrityksen jälkeen jää käymään. Oottelin 80tkm huoltoon asti, vikaa tutkittiin, ei syytä Tulpat vaihtoivat (ajettu niillä ehkä 8tkm) en muista sanoivatko ne oli pilalla?
Bensankulutus 7,5l-> 10l sadalla, osin lisäkaasusta?? Huollon jälkeen kulutus laski norm tasolle tosin pakkasetkin loppui.
Neuvoksi sain kokeilla kylmänä, ja joku pakkasaamu vielä tuli -20 ja hyvin käymään. Lämpimänä ei. lohkolämmitin on ehjä ja tosiaan viat tutkittiin ei löytynyt.
Oli ennen huoltoa käynnistyksiä 20-25- asteessa ja silloin ei ongelmia, vain lämpimänä.
Nyt pesin auton ja siivoilin, laitoin sisälämppärin ja sähkön lämpötolppasta, ikkuna raolleen kuivahtaa. Kuinka ollkaan, ulkona +2 ja sama ongelma, lämmin moottori tukehtuu. Kytkin pohjaan, vaihde pois, ilman kaasua ei jää käymään. Uus yritys kaasua jää "huohottaen" käymään. Muutaman min kuluttua käynti tasaantuu.
Auto ollut mulla uudesta, eka talvi näin. Johtuuko uudesta bensasta? Tankkaan sitä "vahvempaa" kyllä. Ja tankkaan aina puolessa tankissa en päästä tyhjemmäksi.
Vinkkejä ainakin ensi talveen??
-
Elikkä, kovilla pakkasilla lämmitin lohkolla, ei millään käyntiin, tukehtuu/käykö vajailla pytyillä. Reilua kaasua ja kierroksia niin parin yrityksen jälkeen jää käymään. Oottelin 80tkm huoltoon asti, vikaa tutkittiin, ei syytä Tulpat vaihtoivat (ajettu niillä ehkä 8tkm) en muista sanoivatko ne oli pilalla?
Bensankulutus 7,5l-> 10l sadalla, osin lisäkaasusta?? Huollon jälkeen kulutus laski norm tasolle tosin pakkasetkin loppui.
Neuvoksi sain kokeilla kylmänä, ja joku pakkasaamu vielä tuli -20 ja hyvin käymään. Lämpimänä ei. lohkolämmitin on ehjä ja tosiaan viat tutkittiin ei löytynyt.
Oli ennen huoltoa käynnistyksiä 20-25- asteessa ja silloin ei ongelmia, vain lämpimänä.
Nyt pesin auton ja siivoilin, laitoin sisälämppärin ja sähkön lämpötolppasta, ikkuna raolleen kuivahtaa. Kuinka ollkaan, ulkona +2 ja sama ongelma, lämmin moottori tukehtuu. Kytkin pohjaan, vaihde pois, ilman kaasua ei jää käymään. Uus yritys kaasua jää "huohottaen" käymään. Muutaman min kuluttua käynti tasaantuu.
Auto ollut mulla uudesta, eka talvi näin. Johtuuko uudesta bensasta? Tankkaan sitä "vahvempaa" kyllä. Ja tankkaan aina puolessa tankissa en päästä tyhjemmäksi.
Vinkkejä ainakin ensi talveen??
Ainakin kahdesta 1.8 bensakoneisesta tuon korisesta autosta tiedän, että on tullut 95E10:llä onglemia, jotka on poistuneet tankkaamalla 98E5:tä
Millä moottorilla autosi on?
-
Moottori juuri tuo 1.8. Tankkasin alkuvuodesta pari vk 95 E 10ä ja huollon jälkeen vaihdoin 98 E 5een. Ei ne huollossa suoraan osanneet bensaa pitää syynä, ei oikein tienneet. Ehkei heille ollut tullut kuin minä jolla ei käynnisty.
Mutta pitääköhän mun nyt lämmittää auto pari kertaa ja katsoa miten käynnistyy vai oottaa ensi talvea vain? Miten moottori lämpö voi vaikuttaa? ne ehdotti jotain että kun oli 30- niin vesi ei lämpeä tasaisesti..? Mutta ei ne tienneet mitään syytä ettei käynnisty LÄMPIMÄNÄ. :-\
-
No kannattaa lämmittää ja katsoa, ettei tarvi ensi talvena kirota. Kuinka kauan käytät lohkolämmitintä? Itsellä jos on vajaan tunnin niin ei pysy käynnissä koska lämmittää veden moottorista, mutta kun vesipumppu sekoittaa startatessa kylmää vettä joka tulee jäähdyttimestä niin moottorin lämpötila anturi ei pysy mukana ja siksi suihkuttaa liian laihaa seosta ja moottori ei käynnisty ennenkuin olen startannut 2-3 kertaa. (vesi sekoittunut, taas "kylmää")Voihan se olla että lämpötila anturi on rikki/huonossa kunnossa(lukemat eivät pidä paikkaansa) mutta toimii vielä sen verran autolla voi ajaa. Vois olla suht halpa osa ihan vaan kokeilla?
-
Kyllä se sen 2 tuntia oli pakkasilla aina.
Mutta, kun mulla käynnisty kylmänä hyvin? Suoraan 25- pakkasellakin, lämmitettynä ei. Ei kun siis, niin, silloin vesi on tasaisen kylmää ja moottori saa riittävän vahvan seoksen,, joo.
Lämpötila anturi? Eli joka tunnistaa veden lämmön ja sitten ohjaa seoksen vahvuutta? Miksei ne sitten huollossa keksineet sitä? Pitäisköhän kysyä ihan erikseen onko se tarkastettu, kun nyt vaikka lämmitän ja starttaan mitä tekee. Mutta onhan se vesi lämpösempää nyt kun ulkona reippaasti lämpimämpää. puuuuhhhhh :(
Mitähän muuta vois olla rikki, huonossa kunnossa, en noista osista tiedä, seosta tai sillen minäkin epäilin kun reilulla kaasulla sitten sen sai käymään eli lisää bensaa.
Kuuluuko normihuoltoon, vai tarviiko?, mitään ajoituksia tarkastaa? Vai eikä näin uusissa enää? Vanhoissa kyllä joskus vuonna yks ja kaks. Sekä venttiileitä jne...
-
Minulla oli samanlaista ongelmaa -04 S40:ssä ja -07 ST Voortissa. Syynä oli se että letkulämmitin lämmitti veden lämpötila-anturin läheltä ja kone luuli olevansa lämpöisempi kuin olikaan. Ekalla startilla ei jääny käyntiin mutta toisella käynnistyi kuin ei mitään. Lämmitysajalla oli myös vaikutusta...
Noissa oli kyllä kyseessä vitoskone turbolla. :)
-
Aivan samaa ongelmaa täälläkin. Lämmitettynä vasta toisella tai kolmannella jäi käyntiin silloinkin huonosti. Kylmästä ei mittään ongelmaa aina laakista hyvin käyntiin. Ja sama peli -05, 1.8 ja bensana 98E.
-
Mitäs tapahtuu jos lohkaria käyttää 2t sijaan 6t yhtämenoa?Onko sama vika?
-
Mitäs tapahtuu jos lohkaria käyttää 2t sijaan 6t yhtämenoa?Onko sama vika?
Mulla teki tuota jos käytti tunnin kaks mutta lähti paremmin käyntiin jos lämmitti enemmän.
Volvoon asennettiin jonkinmoinen korjaussarja mutta ei sekään poistanut ongelmaa kokonaan...
-
Itsekin mietin sitä kun sanoivat vesi ei tasaisen lämmintä että pitää kauemmin kuin 2h, lämpiääkö se enemmän? En tiedä kun en moottoreista ymmärrä siksi teiltä kyselen ja uskallan olla tietämätön.
Ja kiva kuulla jollain muulla sama vika, naisena syytän helposti itseäni.. :2funny:
Kylmänä kun lähti ongelmitta..
Hmmm
Jos kokeilis nyt vaikka ulkona lämmin monen tunnin lämmitystä, tosin pitää muistaa kun automaattikello se sammuu 2h kuluttua käydä kääntämässä.
Auton vaihto nyt kesän aikana tulee ensimmäisenä mieleen, toiseen moottoriin.
-
Oiskohan tuohon ohjelmisto päivitystä saatavilla? Vastaavia ongelmia ollut muissakin merkeissä.
Huollossa kyllä kannattaa lyödä testeriin kiinni ja katsoa anturien arvot läpi ovatko tästä maailmasta. Jos ongelmaa ei ole aiemmin ollut vastaavalla olosuhteella on kyseessä vika, taas jos aina tehnyt on luultavasti on ominaisuus. Mutta jos näin niin, luulisi tästä asiasta olevan enemmänkin kuin kaksi täällä kyselemässä. Epäilen, että jokin tieto ei tule oikein moottorin ohjaukselle.
-
Niitten piti laittaa päivitys jos on, kysyivät luvan ja annoin. Eka talvi näin. Ihmettelenkin joo minäkä ja toinen vain.. ja huollossa eivät olleet kuulleet.
Oliko aiempina talvina niin kylmää? Ja jäähdytinnesteet oli ok, tarkastettu ja lisännyt olin. Mistään niistä ei maininneetkaan. Öljyäkin lisäsin eka talvi, puolisen litraa silloin talvella.
Vai voiko näillä olla osuutta myös.. Mutta jos ne kerran tekee 80 tkm huollon, en siis vienyt vain vian takia, eikö siinä tarkasteta kunnolla koko auto???
-
Mutta jos ne kerran tekee 80 tkm huollon, en siis vienyt vain vian takia, eikö siinä tarkasteta kunnolla koko auto???
Kyllä ne nuo nesteet käy läpi mutta ei välttämättä kaikkee muuta... Tietty huolto-ohjelma jonka mukaan tekevät.
-
Jatkuu.. syksy tulee soitin Jyväskylään en muista nimeä mutta Säkkitiellä korjaamo jota kaikki tutut suositelleet.
No, se heitti kysymyksen polttoaineen lämmittimestä, siis onko sellainenkin?Eikös vain dieselissä ole? Sanoin etten ymmärrä moottorista niin paljoa, että oletan ne neuvot joita olen saanut tarkoittavat sitä jotain anturia joka määrittää millaista seosta päästää moottoriin lämpötilan mukaan. Mikäs näiden osien viralliset nimet siis on?
Se ei ollut myöskään kuullut että lämpimänä ei lähde käyntiin, olen kuulemma eka. Sitten kyseli akusta jaksaako pyörittää kunnolla. Mutta, jos kylmänä -25 lähti nätisti käymään ei kai akun vääntövoimassa voi olla vikaa? Kyse lämmitetystä moottorista jossa ongelmat oli/tulee ehkä olemaan.
Tässä menee naisautoilijan pää jo sekasin...
Mitäs muita osia,, tutulla tosin mersu, kävi huonosti ja samaa tukehtumista ja voimattomuutta käynnissä kuin mulla ja kaasuttimen "läppä" rikki, mikäs osa se on ja riippuuko moottorista tms voiko siinä olla syy?
Helteellähän mulla myös ollu ongelmaa mutta lähtee toisella tai kolmannella käyntiin, yli +24 astetta jos on ei strattaa ekalla vaan tukehtuu, lisäkaasulla lähtee kuten kovalla pakkasella. Tämä ominaisuus ollut uudesta asti, itse (tyhmänä naisena) ajattelin jos en ajanut vaikka moneen päivään bensa on haihtunut jostain jossa sitä pitäsi olla(letku, kaasutin..) ja siksi tarvitsee kaasun polkaisun... jaa..
Nyt siis toivon taas teiltä viisaammilta mitä tahansa vinkkejä..
-
Potilaana V50 1.8F 09vm, lämpimänä välillä todella huono käynnistymään. Ei meinaa startata ja sitkun lähtee niin tuntuu kuin kävis kolmella. Vähän aikaa kun kaasuttelee niin lähtee toimimaan. Ihan sama mitä on tankissa RE85, 95 tai 98. Mitään muuta loogisuutta en ole huomannut kuin sen että tekee tota vain lämpimänä, vikakoodeja ei ole.
-
Meillä oli aikaisemmin v50 1.8 bensa.
Siinä oli samaa, että lyhyellä lämmityksellä lähti käyntiin vasta toisella. Tulpistaan oli myös tuo kone tarkka, ne kannatta vaihtaa tai tarkastaa. Joskus hyvännäköiset tulpat voivat olla vialliset. Eikä mitään halpistulppia kannata käyttää. Eikä koskaan 95:sta.
Lämpimänä, taikka kylmänä en muista ongelmia olleen. Osa noista "vioista" on kyllä koneen ominaisuuksia. En tutkinut oliko siinä letkunlämmitin vai lohko.
-
Samaa ongelmaa Volvon omalla 2.4 koneella. Pitää lämmittää yli 2h jotta ei ongelmaa ei tule. Johtuu siitä, että lämpöanturi on liian lähellä lämmitintä ja saa väärä tietoa. Tuohon on ollut saatavilla erillinen pumppu joka kierrättää nesteitä, jotta lämpenee tasaisemmin.